Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu vr 16 mei 2025 8:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 9:49 am 
Vijfje

Achmea is een holding waar nogal wat bedrijven onder vallen, zoals FBTO en Centraal Beheer, en die hebben spaarprodukten.
Je zou een probleem kunnen hebben als zou blijken dat FBTO en CB samen op dezelfde vergunning meelopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 11:46 am 
obligataire schreef:
Achmea is een holding waar nogal wat bedrijven onder vallen, zoals FBTO en Centraal Beheer, en die hebben spaarprodukten.
Je zou een probleem kunnen hebben als zou blijken dat FBTO en CB samen op dezelfde vergunning meelopen.

Je kunt het allemaal terugvinden in het register van DNB.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 1:20 pm 
Daalder

rente up schreef:
Het draait niet om onder welke moederbank ze vallen, maar onder welke N.V.
De SNS REAAL groep heeft wel 3 NV's met 3x een garantie van 20.000, namelijk:

SNS Bank N.V. (garantie)
SNS Regiobank N.V. (garantie)
ASN Bank N.V.

Volgens de site van SNS Bank NV. : SNS Bank is onderdeel van SNS REAAL.
volgens de site van SNS Regio : SNS Bank groeide heel snel naar een belangrijke marktpositie, met name na de toetreding tot SNS Reaal Groep
Volgens de site van ASN : De ASN Bank, opgericht in 1960, is de grootste duurzame bank van Nederland en onderdeel van SNS Reaal

Dat zeg ik. Je kunt het bij elke bank op hun site vinden, dus als iemand er achter komt dat hij twee banken onder 1 garantieregeling heeft dan heeft hij gewoon niet goed gekeken toen hij de rekening opende.

Ik lees altijd alles op de site voordat ik ergens geld zet.
Zelfs de jaarverslagen kijk ik door als ik ze kan vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 4:53 pm 
Karel Spaargraag schreef:
rente up schreef:
Het draait niet om onder welke moederbank ze vallen, maar onder welke N.V.
De SNS REAAL groep heeft wel 3 NV's met 3x een garantie van 20.000, namelijk:

SNS Bank N.V. (garantie)
SNS Regiobank N.V. (garantie)
ASN Bank N.V.

Volgens de site van SNS Bank NV. : SNS Bank is onderdeel van SNS REAAL.
volgens de site van SNS Regio : SNS Bank groeide heel snel naar een belangrijke marktpositie, met name na de toetreding tot SNS Reaal Groep
Volgens de site van ASN : De ASN Bank, opgericht in 1960, is de grootste duurzame bank van Nederland en onderdeel van SNS Reaal

Dat zeg ik. Je kunt het bij elke bank op hun site vinden, dus als iemand er achter komt dat hij twee banken onder 1 garantieregeling heeft dan heeft hij gewoon niet goed gekeken toen hij de rekening opende.

Ik lees altijd alles op de site voordat ik ergens geld zet.
Zelfs de jaarverslagen kijk ik door als ik ze kan vinden.

Je hebt het mis, het gaat er niet om wie de moeder of holding of wat dan ook is, het gaat erom onder welke N.V. het valt.
Vraag het maar na bij DNB: SNS Bank, SNS Regio Bank en ASN Bank zijn 3 verschillende banken, met 3 x het garantie stelsel.

Rabobank en Robeco hebben ook 2 garantiestelsels.

Postbank en ING ook.

Fortis en ABN ook.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 9:27 pm 
Daalder

[offtopic]
Hoi rente up..zou je misschien als je reageert op een voorgaand bericht de knop "nieuw antwoord" kunnen gebruiken, in plaats van de knop "qoute" ?
Zo helpen we de site beheerder weer bezuinigen op data verkeer :wink:
(oke, en het leest prettiger zonder al die quotes)
[/offtopic]

Ok, misschien is het allemaal niet zo makkelijk te vinden, maar als je van plan bent ergens 20.000 te zetten, dan zoek je normaal gesproken toch een beetje uit wat voor bank je op het oog hebt.

En anders is DNB niet te beroerd om je antwoord op dit soort vragen te geven toch..

Als er nou veel banken zijn die onder dezelfde regeling vallen moeten we misschien een compleet overzicht maken hierover, maar ik kan zo snel even niet een paar voorbeelden verzinnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 10:43 pm 

Geen Geld schreef:
Hoe zit het als je kinderen (mindrejarig) bij een bank sparen en een van de ouders is gemachtigde? De bekende EO rekening.

Je kind is de rekeninghouder, dus volgens mij moet daar gewoon de garantie voor gelden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 8:24 am 
Citaat:
Ok, misschien is het allemaal niet zo makkelijk te vinden, maar als je van plan bent ergens 20.000 te zetten, dan zoek je normaal gesproken toch een beetje uit wat voor bank je op het oog hebt.

En anders is DNB niet te beroerd om je antwoord op dit soort vragen te geven toch..

Als er nou veel banken zijn die onder dezelfde regeling vallen moeten we misschien een compleet overzicht maken hierover, maar ik kan zo snel even niet een paar voorbeelden verzinnen.

Het is heel simpel: als de banknaam is terug te vinden in het register van DNB dan is het een bank, anders is het geen bank:
http://www.registers.dnb.nl/dnb/default ... uageID=NLD

Typ als voorbeeld maar eens "Ohra" in, en je zult zien dat het geen bank is maar een handelsnaam.

Probeer ook eens "Fbto" of typ eens "Reaal" in. Dit zijn ook geen banken maar handelsnamen.

Op de zelfde manier zul je vinden dat SNS Bank, SNS Regio Bank en ASN Bank 3 zelfstandige banken zijn (3x 100% 20.000 garantie)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 12:02 pm 
Daalder

Bank failliet: spaargeld en hypotheek verrekend?
Vraag:
Ik heb zowel een (hypotheek)schuld als een spaarrekening bij een bank. Wat als die bank failliet gaat?

...

Bron: http://www.geldenrecht.nl/sparen/2501134/Bank_failliet_spaargeld_en_hypotheek_verrekend.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 12:20 pm 
Kwartje

@Doboy
Volledige en duidelijke post.

Heldere uiteenzetting van de thematiek. Bedankt, alhoewel ik nog niet weet hoe ik hiermee mijn spaarhandelen ga beïnvloeden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 12:39 pm 
3 Kwartjes

Doboy schreef:
Dit mag sinds oktober 2004 stilzwijgend gebeuren en u merkt er niets van. Betalingen van rente blijft u gewoon doen bij de bank. Maar komt het tot een faillissement, dan zal blijken dat uw hypotheekschuld bij een andere partij loopt, die niets met de verrekening te maken heeft. Uw schuld blijft volledig staan. Het spaargeld is aan de bekende wetten onderworpen: u hebt garantie tot € 40.000, de rest zult u uit de boedel van de failliete bank moeten vissen, schouder aan schouder met alle andere schuldeisers.

Dit is toch wel erg sterk...

Dus... Ik heb een Hypotheek van 100.000 euro (I wish) en 60.000 euro spaargeld (I wish) en denk dus bij bank X goed te zitten, immers ik heb een netto schuld en bij failissement kan ik e.a. verrekenen, waardoor ik nooit in de problemen zal komen... Maar... Aha, om het hoofd boven water te houden heeft net bank X mijn hypotheek net twee maanden geleden mijn hypotheek doorverkocht en heb ik dus een vordering op bank X die maar voor 20.000 gegarandeerd is. Weg 22.000 euro !

Man dit kan ECHT niet waar zijn?? Dat zou (kunnen) betekenen dat je dus elke maand zou moeten gaan navragen hoe het zit met je Hypotheek of schuld. en of dat deze niet stiekum "gesecuritiseerd" is.
Als elke nederlander elke maand contact hierover gaat opnemen met zijn Hypotheek nemer (of is het gever? ik haal die twee altijd door elkaar). Daar worden banken toch ook niet vrolijk van? Tenzij dat natuurlijk alleen maar kan via een 0900 nummer ad 10 euro per minuut...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 4:12 pm 

Degene die de hypotheekschuld aangaat (dus de geldnemenr) is de hypotheekgever.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 10:23 pm 
Daalder

eap2007 schreef:
Degene die de hypotheekschuld aangaat (dus de geldnemenr) is de hypotheekgever.

Waarbij iedereen het altijd over het "nemen"van een hypotheek heeft. Nog nooit iemand horen zeggen dat hij gisteren een hypotheek gegeven heeft :D . Dat houdt de verwarring er wel in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 10:41 pm 
Vijfje

groentje schreef:
Nog nooit iemand horen zeggen dat hij gisteren een hypotheek gegeven heeft :D . Dat houdt de verwarring er wel in.

Toch is het zo, als je geld leent dan moet je tegelijkertijd zekerheid teruggeven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 9:04 am 
3 Kwartjes

Hypotheek = Garantie/onderpand...

Jij als lener geeft het onderpand van je huis aan de bank voor de lening.
Daarom ben je Hypotheekgever, niet nemer.

Verwarrend? Ja! Erg!
Op zich als je er rustig over nadenkt klopt het wel, alleen is het altijd KLOTE VAN DE BOK op het moment dat je het wilt gebruiken omdat het -op een of andere manier- gewoonweg tegen natuurlijk aanvoeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 10:21 pm 

Bedankt Doboy, voor je aantwoord op mijne 'interessante vraag' onder de rubriek Centraal Beheer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]