Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 14 mei 2025 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 11:28 pm 

Ik ben nogal nieuw in deze materie, dus het kan zijn dat ik nogal simpele vragen stel, maar goed.
Ik wil veranderen van spaarrekening omdat ik de rente van m'n bank te laag vind (SNS).

-Ik krijg begin januari, dus jaarlijks, altijd de rente bijgeschreven. Kan ik dan nu, middenin het jaar, overstappen naar een andere bank? En geeft de SNS mij dan de rente van januari tot nu toe mee?

-Ik lees op dit forum veel over mensen die vaak overstappen van de ene naar de andere spaarrekening: aangenomen dat er geen looptijd is, kan je dan gewoon op elk gewenst moment overstappen? Zit er geen minimum aan de tijd dat je bij een bank moet zitten?

- Ik lees ook veel over mensen die verspreiden over verschillende banken of deposito's. Waarom is dat? Waarom is je geld verspreiden voordeliger? Is lagere bedragen verspreiden voordeliger dan een hoog bedrag op 1 bank? En waarom?

Ik zie uit naar antwoorden, bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 11:50 pm 
Knaak

Welkom op deze site.

Je kunt altijd een rekening openen en daar geld opzetten.
Bestaande rekeningen (bijv internet van SNS) kun je ook altijd leeghalen om vervolgens je geld elders te parkeren. Als je de rekening ook opheft, krijg je zsm de rente uitbetaald tot dat moment. Blijft de rekening leeg achter, dan krijg je de rente op 1-1 bijgeschreven.

Er is geen minimumtijd dat je bij een bank moet blijven, aangenomen dat je het niet over depositos hebt maar over gewone spaarrekeningen zonder voorwaarden.

Spreiden doen we om bij een faillissement niet voor verrassingen te staan. Maximaal 100.000 per bank(vergunning) is gedekt door De Nederlandse Bank. Bovendien duurt het in dat geval ca 3 maanden voor je je geld terug hebt. Zet dus niet al je geld op een bank als je het regelmatig nodig hebt, maar spreid over bijvoorbeeld 3 banken die onder het Nederlandse Deposito Garantie Systeem (DGS) vallen. In het register van toezicht op http://www.dnb.nl kun je nagaan welke dat zijn. (De meeste banken hier behalve Argenta en het terziele gegane Icesave)

En tenslotte zoeken de meeste mensen naar de bank met de hoogste rente. Dat wisselt van week tot week. Soms CEB, soms NIBC, soms Moneyou of ATB.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 12:10 am 
Knaak

Citaat:
-Ik krijg begin januari, dus jaarlijks, altijd de rente bijgeschreven. Kan ik dan nu, middenin het jaar, overstappen naar een andere bank? En geeft de SNS mij dan de rente van januari tot nu toe mee?

Ja, dat kan. Je kan het hele bedrag of een deel ervan over brengen naar andere spaarrekeningen. Daarbij boek je eerst een bedrag af van de spaarrekening bij SNS naar de betaalrekening (vermoedelijk ook SNS?). Daarna geef je opdracht om een bedrag over te boeken naar een andere spaarrekening. Deze zal natuurlijk eerst geopend moeten zijn.

Zoals je zelf aangeeft boekt SNS begin januari de rente bij, net zoals de meeste banken overigens doen. Dat zal niet anders zijn als je halverwege een jaar het hele spaarbedrag afboekt. Rente wordt gegeven over het tegoed. Stel nu dat je 10000 euro hebt tegen 4% rente. Dat levert 400 euro rente per jaar op. Stel dat je op 1 april deze 10000 euro af boekt en de SNS spaarrekening de rest van het jaar op 0 euro hebt staan. Dan zal SNS begin januari van het volgende jaar 100 euro rente bij boeken op de SNS spaarrekening. Daar staat dan dus weer 100 euro op.

Citaat:
-Ik lees op dit forum veel over mensen die vaak overstappen van de ene naar de andere spaarrekening: aangenomen dat er geen looptijd is, kan je dan gewoon op elk gewenst moment overstappen? Zit er geen minimum aan de tijd dat je bij een bank moet zitten?

Bij spaarrekeningen zonder voorwaarden kan je op elk moment schuiven met geld. Bij deposito's kan dit onder normale omstandigheden niet, dan komt het geld vrij na een tevoren afgesproken termijn. De rentevergoeding ligt dan vaak hoger dan bij de spaarrekeningen zonder voorwaarden, omdat de bank meer zekerheid heeft dat het spaargeld blijft staan waar het staat.

Zelf heb ik 30 jaar bij Rabobank gespaard, maar de rente was daar niet al te hoog... ik was tevreden, maar was ook nieuwschierig naar de mogelijkheden waarover ik onder andere hier las. De eerste en belangrijkste stap was dat ik een nieuwe spaarrekening opende. Dit was in mijn geval bij de Akbank. Op dit moment biedt Akbank niet de hoogste rente meer. Vergeleken met de Rabobank is de rente bij Akbank echter nog altijd hoog. Maar daar ben ik niet bij gebleven, Credit Europe Bank bood toch een nog wat betere rente. Momenteel staan NIBC en MoneYou bovenaan wat betreft de hoogste spaarrente.

Waar moet je op letten? Belangrijk is dat een spaarbank onder het "depositogarantiestelsel" valt van De Nederlandse Bank. Dit geldt overigens voor alle banken in de overzichten van deze site, zij vallen daar allemaal voor 100% onder. Dit is het allerbelangrijkste criterium als je zoekt naar alternatieve banken. Je kan in dat geval stellen dat het gaat om een Nederlandse bank, ook al is het een bank met een moedervestiging in het buitenland.

Citaat:
- Ik lees ook veel over mensen die verspreiden over verschillende banken of deposito's. Waarom is dat? Waarom is je geld verspreiden voordeliger? Is lagere bedragen verspreiden voordeliger dan een hoog bedrag op 1 bank? En waarom?

Spreiden is met name verstandig als het om een groot bedrag gaat. Momenteel valt spaargeld tot 100000 euro per bank onder de dekking van het zogeheten "depositogarantiestelsel". Dat betekent dat mocht een bank zijn verplichtingen niet meer na kunnen komen (failliet), dan krijgen spaarders gegarandeerd hun gehele inleg en de reeds opgebouwde rente op moment van faillissement terug. Overigens was dit gegarandeerde bedrag tot vorig najaar nog 20000 euro per bank. Heb je meer dan 100000 bij 1 bank, dan is er geen garantie dat het terug komt in deze situatie. Dus als je 150000 hebt kan je het beter bij 2 banken zetten.

De tweede reden waarom spreiden over meerdere banken goed kan zijn heeft hier ook mee te maken. Stel een bank gaat failliet, dan kan je op dat moment niet bij het spaargeld dat bij die bank staat, ook al krijg je het binnen enkele maanden terug. Als je al het geld bij die ene bank had heb je dus voor een aantal maanden geen spaargeld waar je zo bij kan. Dat kan erg lastig zijn! Als je het geld over meerdere banken spreidt kan je altijd nog beschikken over de tegoeden bij banken die niet onder curatele staan.

De derde reden om te spreiden is dat je zo een hogere rente zou kunnen behalen. Dit heeft dan weer met faillissementen te maken. Als een bank failliet gaat ben je voor enkele maanden je spaargeld "kwijt", want het duurt een tijdje voordat alles is geregeld. Gedurende die maanden tussen het failliet en het terug komen van het geld levert het spaargeld geen rente op. Als het geld gespreid staat blijft een deel van het geld rentedragend, zodat de gemiddelde rente over een jaar gezien dan hoger uit komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 7:36 am 
Kwartje

@ BillGates Geen 3 maanden
@ Stuiver Geen enkele maanden

Door: ANP | ANP | 15 december 2008

STRAATSBURG (ANP) - Klanten van failliete banken krijgen voortaan binnen 35 dagen hun geld terug via het garantiestelsel. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de gezamenlijke EU-landen hebben daarover maandag 15-12 2008 een akkoord gesloten, aldus een woordvoerster van huidig EU-voorzitter Frankrijk maandag. In Nederland geldt nu een termijn van drie maanden.

...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 10:46 am 

Bedankt voor deze uitgebreide antwoorden; dat wordt in ieder geval 1 nieuwe spaarrekening openen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]