Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 4:31 pm 

Geregistreerd: wo 20 jan 2010 5:27 pm
Berichten: 6
Wat ik me nog steeds afvraag: er wordt steeds gesproken over een pensioengat of over het aanvullen van je pensioen. Dan zou BND een goed alternatief zijn. Maar wat nu als je nog 0,0 pensioen hebt opgebouwd en zelf vanaf je eerste dag dat je werkt, je pensioen in eigen beheer wil op gaan bouwen. Kan dat ook met alle fiscale voordelen bij BND? En is dat interessanter of verstandiger, dan in een fonds via de werkgever stappen met veel hogere kosten en een lagere uitkering?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 4:56 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
Als je via de werkgever je pensioen opbouw, is de kans aanwezig dat deze hier (gedeeltelijk) aan meebetaald. En of de werkgever dat ook wilt doen als je zelf je eigen voorziening treft, dat is de vraag. In sommige gevallen kan je vlg. mij ook verplicht worden om mee te doen aan pensioenopbouw ia de werkgever, maar dit laatste weet ik niet helemaal zeker.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 5:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Forfun schreef:
Als je via de werkgever je pensioen opbouw, is de kans aanwezig dat deze hier (gedeeltelijk) aan meebetaald.

Maar wat schiet je ermee op als een pensioenfonds dat deel toch vaak in eigen zak steekt, als 'kosten'?
Kosten waar je met goed fatsoen praktisch de gehele looptijd niet meer van los komt.

Mij is geleerd, éénmalige kosten zijn vaak zo erg niet.
Het zijn de telkens terugkerende kosten die je moet zien te vermijden.

Trouwens, geld vergokken op de beurs kan men toch zelf ook wel?
Waarom zou je er dan óók nog iets of iemand extra voor betalen?
http://www.youtube.com/watch?v=FXgtz4XJRGU :lol:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 10:57 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Na 1 jan 2008 ben je verplicht pensioen op te bouwen bij je nieuwe werkgever. Wil je geen pensioen hebben, dan het je hier een afstandsverklaring voor nodig en je moet bij je huidige werkgever indienst zijn gekomen voor 1 jan 2008!...

Veel werkgevers verdubbelen je inleg in het pensioen, maar pensioen er niet voor jouw! Het rendement is te laag, je garantie is te laag. Bovendien kan je meestal niet krijgen wat je vooraf afgesproken hebt (wijz:28-02).
Mijn ervaring is dat men voor het gemak vergeet dat er ook inflatie in de loop der jaren optreed. Een inflatie van 3% a 4% per jaar voor 10 of meer jaren lang is al een behoorlijk pensioengat!... Dit is dus gewoon weg niet te doen.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Laatst bijgewerkt door Vincent op zo 28 feb 2010 12:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 3:19 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Reken er maar alvast op dat de fiscale wetgeving zodanig wordt veranderd, dat er straks niet veel overblijft van je pensioen (op welke manier het dan ook is opgebouwd).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010 12:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Felle kritiek op Wabeke na interview.
10 maart 2010, 7:45 uur | BNR.nl
Door: Rob de Lange

De Consumentenbond noemt het commentaar van ombudsman Financiële Dienstverlening Jan Wolter Wabeke op het bedrijf Brand New Day (BND) ‘ongepast’.
In een interview met deze krant verwijt Wabeke deze nieuwe aanbieder van beleggingspolissen het wantrouwen tegenover verzekeraars te voeden, door problemen met woekerpolissen te overdrijven.
Een woordvoerder van de Consumentenbond, die BND onlangs tot beste beleggingspolis uitriep: ‘De ombudsman gaat hier zijn boekje te buiten. Het past niet binnen zijn takenpakket. Op basis waarvan meet hij zich een oordeel aan over BND? Als hij vindt dat er sprake is van misleidende reclame, moet hij de AFM inschakelen. ’

...

Het hele interview met Wabeke is vandaag te lezen in de speciale beleggingsbijlage n.a.v. de FD-Morningstar Awards.
Bron.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 12:55 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
In mijn onschuld dacht ik in eerste instantie dat die 2.45% werd ingehouden over je jaarlijkse inleg. Dat klinkt als zeer schappelijk. Na die uitzending van Radar is me duidelijk geworden dat die 2.45% wordt berekend over de waarde van de polis. Dat is natuurlijk nog steeds een absurde hoeveelheid kosten. Wabeke heeft een slap verhaal over compromissen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat de verzekeringsmaatschappijen wegkomen met hun wangedrag.

Nou ben ik geen kenner op het gebied van dit soort verzekeringspolissen, maar kan iemand mij proberen uit te leggen waarom het interessant zou kunnen zijn om in dit soort fiscaal-vriendelijke constructies te stappen? Fiscaal-vriendelijk betekent in dit geval voor zover ik weet dat de waarde van de polis niet meegeteld wordt in Box 3. Maar daar bespaar je maar 1.2% VRH mee terwijl je 2.45% kosten moet betalen. Klinkt niet aantrekkelijk. Als je zelf gaat beleggen moet je natuurlijk rekening houden dat ook daarbij kosten ingehouden worden, maar als ik om me heen kijk zijn er zat mogelijkheden die onder de 2.45-1.2 = 1.25% kosten zitten en bovendien zou je nog kunnen sparen ook, hetgeen kostenloos is.

De enige logische verklaring die ik kan bedenken waarom dit aantrekkelijk zou kunnen zijn is uitstel van inkomstenbelasting: inleg kun je nu van je inkomen aftrekken, en pas bij uitkering wordt het belast, tegen een dan hopelijk lager percentage. Maar voor zover ik weet kan dat alleen met lijfrentepolissen, en niet met Kapitaalverzekeringen Eigen Woning en aanverwante regelingen. Waarom zou je uberhaupt in zo'n KEW stappen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 1:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
reneva schreef:
De enige logische verklaring die ik kan bedenken waarom dit aantrekkelijk zou kunnen zijn is uitstel van inkomstenbelasting: inleg kun je nu van je inkomen aftrekken, en pas bij uitkering wordt het belast, tegen een dan hopelijk lager percentage.

Je zegt het goed: hopelijk.
Dat schijnt in de praktijk ook tegen te vallen, heb ik mij laten vertellen.
Op het moment dat de bomen tot aan de hemel groeien is iedereen er dik tevreden mee.
(Belasting omzeilen of beparen, wie wil dat niet?)
Nu het allemaal wat minder gaat wordt veel mensen pijnlijk duidelijk met welk piramidespel ze meedoen of gedaan hebben.
Als ik erop terug kijk ben ik eigenlijk knotsgek geweest dat ik ooit ben ingestapt in deze mallemolen.
Had ik vanaf het begin af aan maar lekker mijn centjes zelf beheerd, dan was ik financieel nu een flink stuk verder geweest.
Het was dan misschien niet zo snel gegaan, maar wel gestaag.
Tot nu toe blijf ik achter met de kater.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 2:10 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Ik heb de uitzending van Radar niet gezien, maar voor mij is het een stuk duidelijker geworden hoe met de percentages van Wabeke wordt omgegaan na het lezen van het volgende artikel: http://www.veb.net/content/HoofdMenu/Ac ... thode.aspx

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 4:35 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Paul209 schreef:
reneva schreef:
De enige logische verklaring die ik kan bedenken waarom dit aantrekkelijk zou kunnen zijn is uitstel van inkomstenbelasting: inleg kun je nu van je inkomen aftrekken, en pas bij uitkering wordt het belast, tegen een dan hopelijk lager percentage.

Je zegt het goed: hopelijk.
Dat schijnt in de praktijk ook tegen te vallen, heb ik mij laten vertellen.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat degenen die hier echt voordeel bij hebben de banken en verzekeraars zijn. Het blijkt voor hen een forse inkomstenbron te zijn en er worden jaarlijks flinke bedragen geincasseerd (ongeacht of de beleggingsresultaten naar tevredenheid waren of niet). En ondanks al die inkomsten die men via woekerpolissen over de rug van de gewone burger heeft binnengehaald zijn de grote financiele instellingen toch in de problemen gekomen en moesten ze met belastinggeld 'gered' worden zodat ze hun vuile spelletjes ongehinderd kunnen voortzetten. Als gevolg van al dat wanbeleid moeten er nu miljarden worden bezuinigd (opnieuw over de rug van diezelfde gewone burger die zijn pensioen al heeft zien verdampen).
En wat betreft dat lage percentage, dat geldt nu nog vanaf 65 jaar, maar je kunt er op wachten dat die leeftijd (in navolging van de AOW) fors vooruitgeschoven gaat worden. Ook je gedroomde fiscale voordeel verdwijnt dan in hoog tempo achter de horizon, nog afgezien van het feit dat de overheid zomaar de belastingtarieven kan gaan verhogen of een nieuw speeltje gaat invoeren: de vlaktaks, één uniform belastingtarief, waardoor velen fors meer belasting zullen moeten gaan betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010 2:30 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
jha schreef:
Ik krijg steeds meer het gevoel dat degenen die hier echt voordeel bij hebben de banken en verzekeraars zijn. Het blijkt voor hen een forse inkomstenbron te zijn en er worden jaarlijks flinke bedragen geincasseerd (ongeacht of de beleggingsresultaten naar tevredenheid waren of niet).

Uit de grond van mijn hart: het is gewoon één smerige bende.
Maar dat spelletje spelen ze niet alleen met oudedagsvoorzieningen.
Groensparen. Wie steekt het belastingvoordeel van de consument in de zak?
Hypotheken. Wie steekt het belastingvoordeel van de consument in de zak?
Zie o.a. de tarieven in ons buurland Belgie, die de hypotheekaftrek niet kent:
http://www.renteopdevoet.be
Hier alvast een voorproefje:
4,52%
BNP Paribas Fortis
verkregen op 4/03/2010 door GeeVee
vaste rentevoet
€ 250000 - 30 jaar - Q100%


(Q100% = De mate van uw eigen inbreng wordt uitgedrukt met de term "quotiteit":
dit is de verhouding van hoeveel u leent t.o.v. de waarde van de woning.)


Ga er in dit land van melk en honing maar eens naar op zoek!
Als bestaande klant heb ik van een dochtermaatschappij van NIBC een offerte liggen voor 30 jaar van 6,50% (6,70% effectief).
Refererend aan bovengenoemd bedrag en looptijd een verschilletje (op 6,50%) van 'slechts' € 148.500 aan te betalen rente.
Refererend aan bovengenoemd bedrag en looptijd een verschilletje (op 6,70%) van 'slechts' € 163.500 aan te betalen rente.
Je koopt er bijna nog een huis(je) voor.

Kortom, laat je -hoe opgewonden men er soms van raakt- niet gek maken over dat vermeende belastingvoordeel.
Dat is er wel, maar niet voor de consument als men zaken doet met deze snelle jongens.
En met de term snelle jongens ben ik nog erg mild geweest, vind ik zelf.

(Oei, nu dwaal ik wel ver af van het topic. :wink: )

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010 8:22 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Het bovenstaande klopt volledig, maar er zullen altijd massa's mensen blijven die toch opnieuw in deze val trappen !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Zolang de mensen de focus leggen op de vermeende belastingbesparing (vaak voortkomend uit een soort aangeboren hebzucht) i.p.v. op het nuchtere verstand zullen de snelle jongens toch in zekere mate succes blijven boeken en slachtoffers maken, door er handig gebruik c.q. misbruik van te blijven maken en de hebzucht stevig aan te wakkeren.
Alhoewel de goedgelovigheid van de consumenten ook op dit gebied al rap minder aan het worden is, krijg ik toch een beetje het idee.
Internet, consumentenprogramma's op TV en o.a. de zorgplicht leveren m.i. daar een belangrijke bijdrage aan.

Ik denk dat we daarom de laatste tijd ook een behoorlijke verschuiving zien van verzekeringsmaatschappijen naar de activiteit bankieren.
Voor vrijwel elke verzekering of belegging is internetshoppen tegenwoordig immers bijna een fluitje van een cent.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010 12:55 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Uiteraard is dat een goede ontwikkeling en dat er steeds meer in de openbaarheid wordt gebracht is ook een goede ontwikkeling.
Het bestrijden en ongedaan maken van al deze malversaties is een van de andere dingen die een beetje op gang begint te komen.
Maar omdat de belangenverstrengeling en het eigen gewin van zeer velen, vele malen groter is, zal het toch zo zijn dat dit altijd zal blijven bestaan.
Reden temeer voor consumenten om alert te blijven en goede voorlichting te zoeken, alvorens in zee te gaan met dergelijke lieden en instituten.
Zo niet, dan is het heel vaak de volgende valkuil.
Voorbeelden genoeg.
Wat dat betreft is het dus ook goed dat dit forum een bijdrage levert aan voorlichting en informatie hierover.
Maar het zal ook zo zijn dat een grote massa niet meedoet aan het zoeken van goede voorlichting en informatie !
Zeer velen zijn en blijven immers "goedgelovig" en trappen er opnieuw in.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010 1:12 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Het mooie van informatie via internet vind ik, dat je vaak gevrijwaard blijft van de veelal gladde praatjes van een verkoper/intermediair die hoofdzakelijk alleen maar aan z'n eigen hachje denkt.
Het zijn via internet meestal de goede of slechte ervaringen van medeburgers die in beslissingen een grote rol spelen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO