Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 1:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 3:39 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
piet_pecunia schreef:
Dat is allemaal wel lekker duidelijk opgeschreven.....

??
Op de site van CB staat duidelijk dat de rente maandelijks wordt bijgescheven op dezelfde Rentevastrekening en pas aan het eind van de looptijd vrijvalt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 8:44 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
CB Rentevastrekening is eigenlijk een deposito waarbij de rente kapitaliseerd.

De omschrijving was voor mij duidelijk genoeg.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 8:56 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Los van het feit dat ik zocht naar een deposito dat maandelijks uitbetaalt blijft het onduidelijk omdat ik als klant het verkeerd interpreteer. Het geheel is namelijk erg multi-interpretabel...

Dit: maandelijks de rente bij
in combinatie met Aan het eind van de looptijd wordt het geld teruggestort

"het geld" wordt niet teruggestort. Het enige dat ze kunnen terugstorten is mijn storting en dat is de inleg. Daarbovenop wordt ook de opgebouwde rente overgemaakt. Waarom dat er niet gewoon neerzetten?

Iets van "wordt de inleg teruggestort en de rente vrijgegeven" of "wordt het saldo op uw Rentevast-rekening overgemaakt naar...." zou alle onduidelijkheid wegnemen en deze discussie er niet eens geweest zijn.
Inderdaad ondubbelzinnig schrijven is ook een vak.

Maar okay, toch maar overstag gegaan want over een paar maanden komt er weer e.e.a. vrij en dan zit ik er weer mee (ja, hoor voor open doel ik weet het 8) ... t i e n j a a a a aar....

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Laatst bijgewerkt door piet_pecunia op wo 23 jan 2013 10:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 9:36 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ze zetten er elke maand een administratief regeltje bij in je online overzicht, maar je kunt daar niets mee en het heeft ook geen voordeel.

Omdat de rente jaarlijks wordt toegevoegd aan de inleg voor het jaar erop krijg je rente-op-rente over de jaren, maar dat lijkt me normaal, want anders zou de effectieve rente op jaarbasis dalen.

Of ze de rente maandelijks uitkeren en of er rente-op-rente maandelijk wordt berekend maakt bij dit product helemaal niets uit. De effectieve rente op jaarbasis is 4% en je kunt er tussendoor toch niet bij. Dus dat is alleen maar verwarrend administratief geneuzel, waardoor (teveel) mensen gaan denken dat dit gunstig voor hen is.

De online calculator bevat overigens een kleine afwijking (foutje?) tov 4% effectief op jaarbasis (namelijk 33 cent per 1000 euro over 10 jaar) maar komt bij lange na niet in de buurt van maandelijkse rente-op-rente à 0.3333% per maand.

duitje schreef:
hou het maar op een gemiddele van 4,8% per jaar over de gehele looptijd. Dat weet ik zeker.

Zo kun je jezelf inderdaad voor de gek houden. Op die manier heeft een spaarrekening met 2.5% rente na 100 jaar ook (zogenaamd) een rendement van 8.14%. De effectieve rente is echter niet de totale rente R over de looptijd, gedeeld door de inleg B en het aantal jaren L (dus niet R/BL). De effectieve rente per jaar is wel (1+R/B)^(1/L)-1 en dat is bij dit product dus precies weer die 4% op jaarbasis.

Als een deposito de rente niet jaarlijks uitkeert maar toevoegt aan de inleg, dan verandert het rendement niet. Als een meerjaars deposito niet tussentijds rente uitkeert en niet toevoegt aan de inleg, dan is de effectieve rente op jaarbasis lager dan het percentage waarmee geadverteerd wordt (feitelijk leen je de rente dan gratis uit).

Overigens is 4% op dit moment nog steeds een gunstig aanbod. Of het aantrekkelijk is hangt af van je verwachtingen mbt rente-ontwikkelingen en wanneer je iets met dat kapitaal wilt gaan doen. Sparen is toch geen doel op zich?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2013 1:12 am 

Geregistreerd: wo 17 aug 2011 10:16 pm
Berichten: 46
svanke schreef:
Op de site van CB staat duidelijk dat de rente maandelijks wordt bijgescheven op dezelfde Rentevastrekening en pas aan het eind van de looptijd vrijvalt.
:D Daarom heb je ook aan het einde van de termijn 10 jaar een(totaal) rendement van een mooie 48% en daar kan niemand iets anders van maken :D

Futuretrader


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 6:56 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Spaarder in financiële problemen door RenteVastRekening

Ik heb nog op tijd voor het ingaan van de renteverlaging mijn spaargeld tegen de oude rente van 4% voor 10 jaar vastgezet, maar loop nu tegen het volgende probleem aan:

Centraal Beheer schrijft weliswaar maandelijks mijn rente bij, maar ik kan pas over 10 jaar over mijn spaarrente beschikken. Ook mijn hoofdsom komt dan pas vrij. Hierdoor heb ik tot 2023 geen geld beschikbaar om mijn belasting over mijn spaargeld bij Centraal Beheer te betalen. Het eerste jaar gaat het om 800 euro en dat loopt op tot 1200 euro. Ik weet niet waarvan ik de totaal 10.000 euro moet gaan betalen.

Een spaardeposito met jaarlijkse rentebetaling op de tegenrekening zou voor mij achteraf een betere keus zijn geweest. Zijn er andere spaarders welke tegen hetzelfde probleem aanlopen?

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 7:35 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
@ErikVries
Je kunt er nog binnen 14 dagen vanaf, kostenloos.
Misschien een ideetje om vooraf de produktvoorwaarden door te nemen en niet achteraf.

-------------
Kunt u stoppen voor de einddatum?
Kunt u van gedachten veranderen als u de rekening net opende?
Ja. U mag binnen 14 dagen stoppen. We tellen 14 dagen vanaf de datum waarop u de
rekening opende.
• U stuurt ons een formulier. Het gaat om het ‘Beëindigingsformulier RenteVast
Rekening’. U vindt het formulier in Mijn Verzekeringsmap op www.centraalbeheer.nl.
• U hoeft ons de reden niet te vertellen.
• Wij maken het geld over naar de RentePlús Rekening (Tegenrekening).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 7:45 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
@Svanke, bedankt.

Doordat de RenteVastRekening op 24 januari geopend moest worden om 4% te krijgen heb ik een minder overwogen beslissing moeten maken, maar gelukkig is er de bedenktijd. Ik heb meerdere deposito's geopend en denk er nu over een paar deposito's te annuleren, zodat ik in ieder geval voldoende geld overhoud om mijn belasting te kunnen betalen.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 7:50 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Maar waar haal je vandaan dat je 10.000 euro aan belasting zou moeten betalen ?
Ik begrijp dat je 20.000 voor 10 jaar hebt vastgezet. Boven de vrijstelling hoef je 'maar' 1,2% belasting te betalen. In het eerste jaar ongeveer 250 euro.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 8:44 pm 

Geregistreerd: za 26 jan 2013 12:22 am
Berichten: 8
Er staat duidelijk:
Citaat:
Aan het eind van de looptijd wordt uw spaargeld en de opgebouwde rente teruggestort op uw RentePlús Rekening.
Ik heb geen moment gedacht dat de opgebouwde rente van de vastrekening maandelijks naar de plusrekening gaat....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 11:46 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
dubbeltje schreef:
Citaat:
Ze zetten er elke maand een administratief regeltje bij in je online overzicht, maar je kunt daar niets mee en het heeft ook geen voordeel.
Neen, integendeel een nadeel. Wie deze maand bij CB een deposito is begonnen, betaalt er eerder vermogensrendementsheffing over dan bij een jaarlijkse rentebijschrijving het geval zou zijn geweest.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 5:09 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Beste xxxx,

Dank voor uw e-mail waarin u een fout concludeert op de site van Centraal Beheer Achmea. U geeft terecht aan dat onze weergave niet juist is.

Hoe wordt de rente berekend nieuwe versie?

De rente wordt dagelijks berekend en maandelijks bijgeschreven op uw RenteVast Rekening. We rekenen met nominale rente en effectieve rente.

De nominale rente is de rente die u maandelijks over het opgebouwde spaargeld krijgt. De effectieve rente is de totale rente die u aan het einde van het jaar heeft ontvangen. U blijft rente krijgen over het spaarbedrag op uw RenteVast Rekening tot en met de dag dat uw rentevastperiode afloopt.

Het voorbeeld hieronder laat het verschil tussen de nominale en effectieve rente zien.



In het voorbeeld wordt uitgegaan van:
Een inleg van € 10.000,-
Maandelijkse rentebijschrijving
Nominaal rentepercentage 1,7853% (Effectief 1,80%)


Maand Rentedagen Maandelijkse rente

Januari 31 € 15,16
Februari 28 € 13,72
Maart 31 € 15,21
April 30 € 14,74
Mei 31 € 15,25
Juni 30 € 14,78
Juli 31 € 15,30
Augustus 31 € 15,32
September 30 € 14,85
Oktober 31 € 15,37
November 30 € 14,89
December 31 € 15,41

Totaal 365 € 180,00



In dit voorbeeld zou de nominale rente in een jaar uitkomen op € 179,- (1,7853% van € 10.000,-). Door het rente-op-rente effect komt de effectieve rente in een jaar iets hoger uit, op € 180,- (1,8% van € 10.000,-).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO