Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 3:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015 12:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3717
Je kan dividend inderdaad verrekening bij je aangifte. Lees hier meer.

Hier ook een interessant stukje.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015 9:25 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
henrid schreef:
Ja de nominale rente is 2,6% en dat krijg je elke maand op jaarbasis over je tegoed, geen speld tussen te krijgen.
ONJUIST
2,6% is de effectieve rente (op jaarbasis) die wordt bereikt door een nominale rente van 2,5692%. Twaalfmaal 0,2141% met rente-op-rente-effect.


henrid schreef:
gemiddeld effectief 2,929% per jaar.
ONJUIST
29,29% is de samengestelde interest na 10 jaar die wordt bereikt door een effectieve rentevan 2,6%. Tienmaal 2,6% met rente-op-rente-effect.
2,929% (per jaar) is onzin.
Als je drie keer linksaf gaat en vervolgens rechtdoor is het resultaat mogelijk niet anders dan als je rechtsaf en vervolgens rechtdoor was gegaan. Het is echter niet hetzelfde.

Hier op SI is het de gewoonte om te vergelijken op basis van de effectieve rente (op jaarbasis), al blijken er een paar (nauwelijks noemenswaardige) uitzonderingen te bestaan.
Dus staat het 10-jaarsdeposito hier vermeld tegen 2,6%, zoals ook door Centraal Beheer gepubliceerd. Dit in tegenstelling tot bv. LeasePlan Bank; die publiceert momenteel 1,5% (=nominaal), maar wordt op SI vermeld tegen 1,51% (=effectief).
Het noemen van allerhande andere percentages dan de effectieve rente (op jaarbasis) is misleidend. Ook al is dat niet in alle gevallen de bedoeling en ook zeker niet van toepassing in het geval van LPB.


henrid schreef:
je misschien tussen 2,65%-2,7% zou halen als je vrijvallende rentes op een tegenrekening zou plaatsen.
TWIJFELACHTIG
26,5% aan samengestelde interest na 10 jaar wordt bereikt door de jaarlijks uitgekeerde rente te plaatsen op een spaarrekening die 0,423% rente oplevert.
27% wordt bereikt via een spaarrekening met 0,836% rente.


schraper schreef:
Rekenen blijft lastig.
JUIST

_________________
D.V.


Laatst bijgewerkt door JandeV op za 25 apr 2015 10:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015 10:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Mij best, maar ik hoop dat je hier tools voor hebt en niet uren bezig bent geweest om mijn getallen te ontkrachten :wink:
Hoe dan ook, ik weet wat ik aan rentes kan verwachten de komende 10-20 jaar, terwijl bijna iedereen hier z'n frustraties uit.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015 10:28 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
De formules voor de berekeningen zijn voor iedereen toegankelijk, bijvoorbeeld via Wikipedia.

Mijn doel is niet om jouw getallen te ontkrachten. Dat is, gezien je onderschrift, onbegonnen werk.
Hopelijk is het voor anderen een trigger om dergelijke misleiding (ook als die onbedoeld is) te herkennen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 apr 2015 11:37 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
JandeV schreef:
2,6% is de effectieve rente (op jaarbasis) die wordt bereikt door een nominale rente van 2,5692%. Twaalfmaal 0,2141% met rente-op-rente-effect.
ONJUIST
Volgens de voorwaarden van CB wordt de rente per dag berekend. Er zijn per jaar 12 rentebetalingen.
De effectieve rente (op jaarbasis) is echter het enige dat vaststaat. (Op dit moment 2,6% voor een tienjarig deposito)
De nominale rente lijkt afhankelijk van het moment van afsluiten en is in een schrikkeljaar waarschijnlijk ook anders dan in andere jaren.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2015 3:21 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
svanke schreef:
Ik ga het lekker opmaken de komende jaren. Beter dan deposito's in je graf meenemen, toch.

nog verder OT, maar Ik heb gelukkig mijn voorzorg genomen,
mijn laatste cent is goddank reeds verteerd.
Ben ik gedwongen nu schulden te maken,
zet men mij morgen of heden op straat,
'k lach ermee want 't kan mij toch niet raken,
aangezien dat toch de wereld vergaat... 8)
http://www.songteksten.nl/songteksten/2 ... ergaat.htm


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 10:18 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Slik .... toch maar gedaan voor 2,6%/10 jaar.
Wel een laatste keer.
De volgende zal wel een certificaat worden....

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 10:46 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3717
Je zegt nu dat het de laatste keer is, maar niemand weet wat de toekomst brengt. Misschien is de hoogste rente binnen 5 jaar wel 0,15%. Sluit je dan nog een deposito af voor 10 jaar met zeg 1,25% rente of toch niet?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 10:58 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik denk ook dat je beter af bent met telkens weer vastleggen in deposito's (t.o.v. variabele rente). Want als er een wijziging op de VRH komt, dan zal deze uitgaan van gemiddeld, en daar zit je dan altijd boven. Tenzij het echt zo laag wordt en de kans steeds groter wordt dat de rente op termijn daar weer boven zal staan. De bodem voor deposito's lag bij mij altijd op 4% en is toen gedaald naar 3% en ik neem me nu voor om onder de 2% niet meer vast te zetten. Maar wat als de rente echt nul wordt? Dan ben je misschien toch weer tevreden met 1%? Maar voor 10 jaar? Dacht het niet...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 1:59 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3717
Het blijft koffiedik kijken hoe het in de toekomst zal zijn, echter in Japan zijn ze lage rentes al meer dan 25 jaar gewend. Kan hier ook zo maar gebeuren.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO