Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 7:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 2:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
De ECB heeft besloten om de rente nog verder te verlagen van 0,15% naar 0,05%. :shock:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 2:43 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 jul 2011 10:29 am
Berichten: 238
Woonplaats: Westland
Het gaat toch weer beter volgens de politici, waarom weer een renteverlaging dan?

_________________
Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 4:59 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1202
Ze zijn bij de ECB volledig de weg kwijt. Maar blijven proberen om de economie aan te zwengelen door middel van rente verlagingen om mensen te stimuleren om geld uit te geven.

Ik zeg blijf op je geld zitten en vertrouw geen Centrale overheid en banken op dit moment.

Er komt een situatie dat mensen met de VRH en inflatie in hun achterhoofd het geld niet meer bij de bank gaan neerzetten maar thuis houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 6:11 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Heb je dan geen last meer van VRH en inflatie?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 6:54 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik zou juist meer geld uitgeven als ik "gratis" veel meer rente kreeg. Juist de lage rentes nopen mensen om meer cash aan te houden zodat ze absoluut ongeveer hetzelfde rentebedrag gaan ontvangen. Ik zeg dus: Omhoog die rentes, zo snel mogelijk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 8:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Zo zou ik ook denken, en waarschijnlijk wel de meeste mensen met positief saldo, maar nog altijd wordt lenen en schulden maken aangemoedigd, want ja dan heb je "voordeel". Domme bestuurders van een dom volk.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 8:40 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Martijn schreef:
Ze zijn bij de ECB volledig de weg kwijt. Maar blijven proberen om de economie aan te zwengelen door middel van rente verlagingen om mensen te stimuleren om geld uit te geven.
Ik zeg blijf op je geld zitten en vertrouw geen Centrale overheid en banken op dit moment.......
Naar mijn mening zijn ze bij de ECB de weg helemaal niet kwijt.....ze weten precies wat ze doen....al zijn ze - om in dezelfde beeldspraak te blijven - wel een weg ingeslagen die ze in feite met het Verdrag van Maastricht strikt is verboden.
En daar komt bij dat ze ook niet weten waar die weg hen uiteindelijk naar toe leidt, ze proberen iets wat geen echt precedent kent.
De europese leiders hoor je niet (meer) protesteren tegen de inbreuk op het verdrag, logisch, want het gaat ook niet écht om het "aanzwengelen van de economie door mensen geld uit te laten geven", zoals de frequent herhaalde propaganda ons wil doen geloven, immers is er sprake van een gigantische schuldencrisis bij overheden en banken, zo erg dat zelfs het bestaan van de euro gevaar liep.
Die schuldencrisis is alleen op te lossen door enerzijds meer inkomsten te generen en anderszijde een afwaardering van schulden door inflatie te bewerkstelligen; Draghi zei het vandaag nog letterlijk in zijn ergernis er maar niet in te slagen de inflatie aan te jagen....op de keeper beschouwd een drama, want het verschil met diefstal is alleen de juridische definitie daarvan.
Ten koste van - in elk geval in ons land - o.a. spaargelden moet en zal het huidige monetaire systeem overeind gehouden worden, bedenk maar eens wat de mogelijke gevolgen voor de banken zouden zijn als alle spaarders daadwerkelijk hun tegoeden zouden opnemen om ze uit te geven.
Wellicht zou Draghi dan helemaal niet zo blij zijn en hij zou niet de enige zijn die dan buikpijn kreeg.
Zoals ik het zie, is de inzet van de ECB primair gericht op het aanjagen van de inflatie; de overheden helpen om het hardst mee met - waar ze maar hun kans zien - forse tariefsverhogingen, in de regel vér boven het inflatieniveau.
Naar ik denk, zal het ze (voorlopig) een zorg zijn of je op je geld blijft zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 10:15 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Tja, de overheid blijft volhouden dat je nog steeds 4% rente krijgt terwijl zij aan de andere kant steeds meer de kraan dichtdraaien. Nog even moeten zij er een tang bijhalen om de kraan voorbij het aanslagpunt te draaien.

Om het voor consumenten aantrekkelijk te maken om geld op de bank te houden/zetten want uitgeven doen ze alleen maar meer als het echt niet anders kan zou de VRH heffing afgeschaft kunnen worden en net als het kwartje van Kok ook voor altijd afgeschaft mogen blijven. Immers zij sturen zowel de hoogte van de rente als de heffing daarop en er zit geen marktwerking of vrije keuze meer tussen voor de spaarder.

De rente besluiten zijn alleen nog goed voor de beurskoersen en zoals bekend is dat alleen maar lucht die er plotseling erg snel kan uitlopen. Dat geeft natuurlijk weer prachtige delta's voor de handelaren die dan weer binnenlopen.

_________________
poeffff deed de euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 11:16 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Blikoortje schreef:
<...> bedenk maar eens wat de mogelijke gevolgen voor de banken zouden zijn als alle spaarders daadwerkelijk hun tegoeden zouden opnemen om ze uit te geven. <...>

Flink wat boekingen in het systeem maar verder niet zo veel. Waar denk je dat dat uitgegeven geld zou blijven?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 11:32 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
En het is nog net niet zo dat "de overheid" verweten wordt dat die veronderstelt dat 4% rendement in een oude sok behaald kan worden...
Maar overwogen wordt het zeker, heel zeker...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 11:55 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
marcelm schreef:
De rente besluiten zijn alleen nog goed voor de beurskoersen en zoals bekend is dat alleen maar lucht die er plotseling erg snel kan uitlopen. Dat geeft natuurlijk weer prachtige delta's voor de handelaren die dan weer binnenlopen.


Je hoort de laatste tijd idd niets meer over pensioenfondsen waarbij de dekkingsgraad onder de 105% zit/zat.
Nu is beleggen met andermans geld altijd een stuk veiliger dan van als het van jezelf is, maar ik heb 3 weken geleden voor het eerst met een bescheiden bedragje wat aandeeltjes gekocht/verkocht en gekocht en ook weer verkocht. Binckbank had er zelfs met een aardige actie 200 euro transactietegoed voor over. Rustgevend is het allerminst, maar een resultaat van 6% in 3 weken vond ik toch wel bevredigend (misschien meer geluk dan wijsheid).

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 12:08 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Zonder transactiekosten is het natuurlijk wel grappig. Geluk of wijsheid, de laatste weken gaat het wel goed met de aandelen. Maar of een dergelijke handelwijze,... kopen, verkopen, kopen, verkopen... lang rendabel is valt te betwijfelen, zeker als je wel te maken krijgt met transactiekosten.
Natuurlijk is het leuk om na een week te verkopen met een procent winst, die is binnen. Maar wat als je na een week twee procent verlies hebt. Verkoop je dan of wacht je op betere tijden?
...Met het risico dat de koersen nog eens 10% dalen.
???
Maar houd ons vooral op de hoogte van je ervaringen. Liefst wel "op de bank", want dit is kennelijk geen sparen.
Van het front van de bitcoins hebben we, helaas, nooit meer iets vernomen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 4:07 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Zoals eerder vermeld, de EU gaat het Japan scenario volgen en wij krijgen te maken met deflatie.

Wat beleggen betreft, je moet voor jezelf een strategie bedenken hoe je moet handelen en wanneer je winst moeten nemen. Transacties moet je zo laag mogelijk houden.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 11:22 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
daalder schreef:
Blikoortje schreef:
<...> bedenk maar eens wat de mogelijke gevolgen voor de banken zouden zijn als alle spaarders daadwerkelijk hun tegoeden zouden opnemen om ze uit te geven. <...>

Flink wat boekingen in het systeem maar verder niet zo veel. Waar denk je dat dat uitgegeven geld zou blijven?
Als ik deze reactie als serieus moet kwalificeren geeft ze te denken. Onderschatting? Een provocatie? Naïviteit?
Maar mogelijk schiet mijn inzicht volkomen tekort en krijg ik een gedegen uitleg waarom Nederlandse banken een opname van ruwweg ruim € 400 miljard probleemloos zouden kunnen incasseren, waar een fractie daarvan destijds de DSB de kop kostte en landen als Cyprus en Griekenland een opnamestop van de tegoeden moesten afkondigen om een totale ineenstorting van hun bankwezen daar te voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 11:33 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@ Piggy
Triplet: stokpaardje + open deur + orakel?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO