obligataire schreef:
Uit dit boek blijkt op een onthutsende manier hoe Scheringa met miljoenen smeet om voetballers en kunst te kopen. Was compleet de weg kwijt. Alle verdiensten van de bank werden doorgesluisd naar Scheringa Beheer. Daar werden alle dure hobbies gefinancierd..........
Onthutsend...? Volgens mij waren Dirk's hobby's lang en breed bekend voor het faillissement van zijn DSB.... Werd daar regelmatig over bericht in de media.... DSB voldeed keurig aan de solvabiliteitseisen al daalde dat kengetal wel volgens de laatste jaarcijfers.....
obligataire schreef:
Nu gun ik iedereen zijn liefhebberijen maar niet als je daarmee je bedrijf tot op het bot uitmergelt.
De solvabiliteitsgraad van DSB ondersteunt deze conclusie dus niet naar mijn mening, al is bij de vereiste minimumhoogte van die graad zelf uiteraard wel een kritische kanttekening te plaatsen.
Ik hoef daarvoor b.v. de discussie over de achtergestelde deposito's op dit forum maar in herinnering te roepen.
Ja, het verdienmodel kreeg scheuren, maar het startpunt voor het wegebben van het vertrouwen in de bank lag voor het grote publiek toch bij de herhaalde negatieve aandacht in het tv programma radar, waar Antoinette Herzenberg de woekerpolissen aan de orde stelde. DSB reageerde hier véél te laks op. Pas toen het kwaad al geschied was kwam Scheringa zelf in het programma. Maar het was te laat en te weinig en baande de weg voor Lakeman.
Wat er nog aan vertrouwen restte verdween in het weekeinde daarop na o.a. de in mijn ogen publieke verspreking van Wouter Bos. De andere banken zagen er geen brood in, evenmin als de Staat of DNB. En foetsie was Dirk.....
Natuurlijk deugde er van alles en nogwat niet bij die bank, vooral in moreel en etisch opzicht. Alléén.....als dát de normen zijn, bij gebrek waaraan banken van het toneel moeten (gaan) verdwijnen....dan kon het wel eens knap uitdunnen in die sector. Maar ja.....als je Dirk zelf niet als hoofdschuldige aanwijst voor deze ondergang.....wie dan wel...? En wat gaat zo'n andere constatering dan aan gedonder en extra kosten opleveren...? Nee....beter niet aan beginnen, zo denken er wellicht teveel betrokkenen. Rust in de tent...
Tot slot....mocht er iemand denken dat ik een poging doe het op te nemen voor Dirk....helaas, die gedachte is ongegrond, ik pieker er niet over....