Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 10:50 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Kijk ik net online op m'n lopende rekening, zie ik dat er afgelopen week 2 betalingen die ik op woensdag 19-11 heb uitgevoerd, met valutadatum 18-11 (dus een dag eerder) zijn geboekt! Dit betekende in dit geval dat ik 1 dag 1300 euro rood stond.

Van andere banken is deze praktijk bekend, maar bij de Friesland Bank was dit tot nu toe niet de manier van werken. Meteen gebeld natuurlijk, en ik krijg doodleuk te horen dat "er iets veranderd is in de valuteringsregels". Tsja, daar ga ik natuurlijk niet zonder slag of stoot mee akkoord, helemaal niet als de bank hierover nul komma nul gecommuniceerd heeft. Ze gaan nu de boel voor me uitzoeken en ik wordt teruggebeld.

Lijkt me goed dat ze hun klanten hier alsnog zo snel mogelijk over berichten, anders krijgen we over de Friesland Bank dezelfde berichtjes als hier op het forum de ronde doen over bijv. de Amro Bank ("Bank berekent onterecht rente", o.i.d.).

In mijn geval ging het om slechts 1300 euro, maar stel je voor wat er gebeurt als je je geld van spaarrekening A wilt overboeken naar spaarrekening B? Als het om een bedrag van 100.000 euro gaat, wil je geen enkele dag die 100k rood staan (wat dus wel gebeurt als je "te snel" je geld wilt doorboeken naar de nieuwe rekening). Dat kost je zomaar 30 euro aan rente per dag!

Ik houd jullie op de hoogte...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 1:24 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
De rentepercentages voor rood staan zijn vaak nog hoger.
ING bedient zich ook van dit soort praktijken.
18% kost het daar, dus voor 100k kost dat je bijna 50 euro per dag.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 2:55 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik heb inmiddels een paar keer gebeld naar de FB, en ik hoor zo ongeveer 3x een ander verhaal:

- "Oh meneer, dat is altijd al zo geweest"
(En dat klopt dus niet: Bij incasso's en automatische afschrijvingen was ik het wel gewend bij de FB, maar bij zelf ingevoerde betalingen via Internet Bankieren, is tot nu toe bij de FB altijd de valutadatum gelijk geweest aan de boekdatum, dus niet een dag eerder!!)

- "Ja, dat is twee weken geleden veranderd"
(Dat geloof ik dus ook, maar waarom zijn de klanten daarover niet geinformeerd? Met al die nieuwe Klimspaardeposito klanten lijkt het me wel belangrijk dat ze hun centjes niet ineens een dag "kwijt" zijn)

- "U kunt helemaal zelf niet zien wat de valutadatum is"
(Klopt dus ook niet, want de FB gebruikt het "mouse-over" principe voor de valutadatum, dus als je de muis boven de boekdatum houdt, verschijnt de valutadatum in een infovenstertje. Bovendien kun je de valutadatum op je papieren afschrift nakijken).

Nu maar hopen dat dit "nieuwe" valuteren in 2009 zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Bah!

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 5:39 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Inmiddels is het me duidelijk geworden:

(1) "Vroeger" voerde de Friesland Bank alle betalingsopdrachten slechts 1 keer per dag uit ('s nachts tussen 0:00 en 3:00 uur of zo). De valutering was toen al "minus 1 dag", maar omdat je betaling in de nacht (eigenlijk dus de volgende dag) werd uitgevoerd, zorgde dit er dus nooit voor dat je "valutair" rood stond. Nadeel was echter dat je betaling van "vandaag" altijd pas "morgen" werd uitgevoerd.

(2) Sinds een paar weken voert de Friesland Bank ook 's middags om 3 uur betlaingen uit. Voordeel hiervan is dat je betaling (indien voor 15:00 uur aangeleverd) nog "vandaag" wordt uitgevoerd. Nadeel is dat je betaling valutair "gisteren" wordt afgeboekt!! Niet handig als je 100.000 euro overboekt dus, want dat kost je zo maar 30-40 euro aan rente!!

(3) Betalingen aangeleverd na 15:00 uur worden net als voorheen uitgevoerd, dus hierbij is geen kans op valutair rood staan.

Conclusie: Leuk dat je betalingen tot 15:00 nog dezelfde dag worden uitgevoerd, maar PAS OP spaarders, bij het overboeken van grote bedragen: voer deze na 15:00 uur uit (of liever nog na 16:00 uur of later), of boek ze in voor "morgen".

Van de helpdesk kreeg ik de indruk dat mensen die hier "aan moeten wennen" (of klachten hebben bij onverwacht rood staan), kunnen rekenen op coulance. Is ook wel zo netjes, want de klanten zijn niet geinformeerd over deze nieuwe gang van zaken.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 4:04 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
SpaarXL schreef:
Conclusie: Leuk dat je betalingen tot 15:00 nog dezelfde dag worden uitgevoerd, maar PAS OP spaarders, bij het overboeken van grote bedragen: voer deze na 15:00 uur uit (of liever nog na 16:00 uur of later), of boek ze in voor "morgen".

Lijkt me een goede tip.
Jammer dat dit soort ingewikkeldheden tegenwoordig blijkbaar nodig is. Internetbankieren is een mooie manier om efficient, snel (en tegen een minimum aan kosten, zoals ik altijd dacht) je bankzaken te regelen, maar banken doen er blijkbaar alles aan om de efficiency en de snelheid er zoveel mogelijk weer uit te halen. Een snelle blik op je saldo voordat je een overboeking doet is tegenwoordig allang niet meer voldoende. Je moet ook een complete analyse maken van je rekening (datum van eerdere bij- en afboekingen) en vooral ook goed kunnen goochelen met dagen en tijden om te voorkomen dat ze je een poot uitdraaien.
Dat alles met als motto: "Leuker kunnen (willen?) we het niet maken, maar ook niet makkelijker".


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 4:57 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
jha schreef:
[Een snelle blik op je saldo voordat je een overboeking doet is tegenwoordig allang niet meer voldoende. Je moet ook een complete analyse maken van je rekening (datum van eerdere bij- en afboekingen) en vooral ook goed kunnen goochelen met dagen en tijden om te voorkomen dat ze je een poot uitdraaien.
Dat alles met als motto: "Leuker kunnen (willen?) we het niet maken, maar ook niet makkelijker".

Nog 11 maanden, dan is dat definitief afgelopen. Waarschijnlijk gaan we het dan op een andere manier betalen, maar goed.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 5:09 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Ze hebben zeker Rijkman-Groenink als adviseur aangenomen of een andere ABN-Amro boef.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 5:24 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
reneva schreef:
Nog 11 maanden, dan is dat definitief afgelopen. Waarschijnlijk gaan we het dan op een andere manier betalen, maar goed.

Maar of het dan beter wordt?
Nu kun je met enig inzicht en wat creativiteit ervoor zorgen dat je niet gedupeerd raakt door dit soort ongein. Als die 'ongein' niet meer mogelijk is zal men andere manieren vinden om ons te duperen. En waarschijnlijk zal men zoeken naar een manier waar we echt niet omheen kunnen en verlangen we dan weer terug naar de tijd dat er nog gevaluteerd werd... :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 5:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Je wordt so-wie-so gedupeerd door die valuteringsongein vanwege het renteverlies door het verschil tussen boekdatum en valutadatum. Dat je nu door opletten kunt voorkomen dat je gedupeerd wordt ben ik dus niet met je eens.

Het enige wat je zelf kunt doen is voorkomen dat je nog meer gedupeerd wordt door de boeterente op virtueel rood staan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 6:01 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
reneva schreef:
Je wordt so-wie-so gedupeerd door die valuteringsongein vanwege het renteverlies door het verschil tussen boekdatum en valutadatum. Dat je nu door opletten kunt voorkomen dat je gedupeerd wordt ben ik dus niet met je eens.

OK, maar wat ik nu zie aankomen is dat de banken volgend jaar gaan zeggen: "We mogen niet meer valuteren en lopen daarmee zoveel inkomsten mis. We gaan dan gewoon de tarieven voor het betalingsverkeer flink verhogen."
En als iedereen dat tegelijk doet, kun je als klant geen kant meer op. Kostenverlagend zal het in elk geval niet worden, ben ik bang.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 11:39 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Precies. Valutering, hoe irritant ook, kan je vaak nog enigszins voorzijn door zeer oplettend te schuiven met je geld.

Maar duurder wordend betaalverkeer, of bijvoorbeeld kosten voor elke transactie o.i.d. kan je niet ontlopen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 11:08 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Ik probeerde in mijn vorige post duidelijk te maken dat ook voor de oplettende medemens valutering kosten met zich mee brengt. Een paar voorbeelden.

Als mijn (helaas niet bestaande) suikeroom besluit om mij 100.000 EURO te schenken, en dat geld komt op maandag op mijn betaalrekening binnen, dan duurt het op zijn minst tot donderdag voordat dat geld rente genereert op mijn spaarrekening: eerst heb ik last van een valutadag bij het arriveren van het geld op mijn betaalrekening, vervolgens moet ik rekening houden met een valutadag bij het verlaten van het geld van mijn betaalrekening en als laatste heb ik weer een valutadag op mijn spaarrrekening. Drie dagen rente naar de vaantjes.

Een wat meer realistische case is het oversluizen van geld naar spaarrekening A naar spaarrekening B. Dat kost al gauw een week gerekend vanaf het stoppen van rente op spaarrekening A en het weer rente genereren op spaarrekening B.

De kosten uit de voorbeelden zijn niet te vermijden. Om die reden is het meestal weinig zinvol om voor minder dan 0.5% renteveschil te switchen van spaarrekening, omdat dan de "terugverdientijd" van de valuteringskosten vrij lang is. Als valutering afgeschaft is kan ik, als ik dat zou willen, makkelijker wisselen van spaarrekening hetgeen de concurrentie alleen maar ten goede komt.

Ik ben het met jullie eens dat je debetrente kunt vermijden door geld even een dag of twee te laten staan voordat je het weer doorsluist, maar dat laten staan kost dus ook geld. Ik ben het ook met jullie eens dat de banken de misgelopen inkomsten op één of andere manier wel weer aan de klanten zullen doorberekenen, maar ik hoop dat dat op een transparantere manier gebeurt dan nu, en wellicht betaal je er een vaste bedrag voor per jaar ipv een percentage van de over te boeken bedragen zoals nu. Ik heb liever dat ik precies kan zien waar ik aan toe ben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 12:13 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Bedankt voor alle reacties. Nu ik alles omtrent de veranderingen bij de Friesland Bank goed begrijp moet ik toegeven dat de titel van dit onderwerp niet meer helemaal klopt, immers de valuteringsregels zijn niet veranderd, maar er is "slechts" een extra batchverwerking toegevoegd, 's middags om 15:00 uur. Dat is dus de reden dat je tegenwoordig bij de Friesland Bank voor een onaangename verrassing kunt komen te staan.

@Reneva: Bedankt voor de voorbeelden hierboven, dat is precies wat ik bedoel, ik had ook graag gezien dat de Friesland Bank dit zou communiceren naar hun klanten. Helaas is dit tot nu toe niet gebeurd, ondanks mijn herhaalde verzoeken. Misschien dat ze in hun nieuwsfoldertje (dat ze soms meesturen met het maandelijkse bankafschrift) hier nog iets over gaan noemen.

Het punt is dus dat je inderdaad goed moet opletten. Maar dan moet je wel op de hoogte zijn van deze nieuwe toestand. Het kan soms handig zijn om een bedrag nog dezelfde dag op de doelrekening te kunnen storten, maar dan moet je er dus rekening mee houden dat het bedrag "gisteren" al wordt afgeboekt. Wil je de toestand zoals die "vroeger" bij de FB werd toegepast, dan moet je ervoor zorgen dat je boekingen na 15:00 uur worden uitgevoerd (en dus ook na 15:00 uur worden aangeleverd).

Ik wacht dus even af of er in het foldertje nog iets besproken gaat worden (discussie nog niet helemaal gesloten dus...)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 2:07 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
En ja hoor, een half uur na mijn vorige berichtje valt het maandafschrift bij me op de mat (met daarbij het foldertje "Maandbericht").

Het gaat dus om het kopje "Wat verandert er voor u".

Citaat:
Friesland Bank versnelt betalingsverkeer
(bron: Friesland Bank maandbericht december ’08)

Voor het einde van dit jaar worden nog enkele stappen gezet om u beter en sneller te kunnen servicen met real time saldo- en transactieinformatie. In het kort, uw betalingsopdrachten worden vaker per dag verwerkt, waar dat tot op heden een keer aan het einde van de dag plaats vend. Interbancaire betalingen gaan dus veel sneller de deur uit en informatie over ontvangen betalingen zal sneller zichtbaar worden gemaakt.

Wat verandert er voor u

Uw interbancaire betalingen aangeleverd voor 15.00 uur en vaak zelfs nog tot 16.00 uur worden nog dezelfde dag verwerkt, terwijl dat vroeger pas de volgende dag plaatsvond. Uw betaling wordt daardoor in veel gevallen een dag eerder zichtbaar voor de ontvanger. Het eerder en vaker aanbieden van betalingen door de bank leidt echter ook tot een andere berekening van de valutadatum.

Voor betaalopdrachten die, net als in de oude situatie, na 16.00 uur worden aangeboden wijzigt niets, de valutadatum van de transactie zal gelijk zijn aan de datum dat de transactie wordt ingelegd. Voor betaalopdrachten die gedurende de dag door de bank ter verwerking worden aangeboden wordt de valutadatum gelijk aan de dag vóór dat de transactie wordt ingelegd. Doordat het betalingsverkeer versneld wordt, kan dit in enkele gevallen leiden tot een onverwachte debetstand.

Geld- en Betaalautomaten

Het ligt in de bedoeling om voor het einde van het jaar een wijziging in de verwerking van betalingen en opnames bij de Betaal- en Geldautomaten door te voeren. Dit betekent dat u na uitvoering van deze wijziging via internetbankieren geld kunt overmaken van uw spaarrekening naar uw betaalrekening en dit direct ook kunt gebruiken om te pinnen!

Internetbankieren

Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een aanpassing van internetbankieren die het mogelijk moet maken om meer actuele transactie- en saldoinformatie ook aan u beschikbaar te kunnen stellen. Hiermee is het real time online saldo gerealiseerd! Uw transacties (bijvoorbeeld een pinbetaling) zijn dan direct zichtbaarop Internetbankieren.

Telebankieren

De gebruikers van ons pakket Business-Plus zullen binnenkort worden geïnformeerd over de wijze waarop zij kunnen gaan beschikken over Intradag-meldingen. Met deze relaties bespreken wij persoonlijk de wijze waarop deze Intradaginformatie in hun situatie kan worden afgenomen van de bank.


Als ze straks inderdaad met dat realtime online saldo komen, vind ik het al met al toch wel een verbetering, de communicatie van deze verandering had alleen even een paar weken eerder gemoeten. Maar toch goed dat ze het nu melden...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 9:24 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
SpaarXL schreef:
Als ze straks inderdaad met dat realtime online saldo komen, vind ik het al met al toch wel een verbetering...

Inderdaad een verbetering.
Ik ben het systeem van de Postbank gewend en daar zijn PIN-betalingen direct zichtbaar en overboekingen meestal ook heel snel. Bij Friesland Bank duurt het dagen voordat je er iets van ziet en als er een weekend tussen zit is het helemaal dramatisch. Volgens mij trekken ze op vrijdag de stekker eruit en als je geluk hebt stoppen ze hem op maandag er weer in.
In elk geval lopen de overzichten altijd heel ver achter bij de realiteit. Onhandig als je een overboeking wilt doen en je wilt niet rood staan. Het blijft een gok hoe hoog je werkelijke saldo is. Niet echt wat je in 2008 van internetbankieren verwacht.
Ik wacht de ontwikkelingen bij de Postbank af en overweeg om grotendeels over te stappen, maar vind dit wel een punt waar Friesland Bank nog eens serieus naar moet kijken voordat ik die stap maak.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO