Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 4:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 11:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 nov 2009 5:28 pm
Berichten: 9
Weet iemand of er inmiddels al nieuwe groenspaarrekeningen op de markt zijn. Het enige wat ik tot nu toe kan vinden is ING Groen spaardeposito. In (groen) beleggen ben ik minder geinteresseerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 1:21 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Nooit genoeg schreef:
Weet iemand of er inmiddels al nieuwe groenspaarrekeningen op de markt zijn. Het enige wat ik tot nu toe kan vinden is ING Groen spaardeposito. In (groen) beleggen ben ik minder geinteresseerd.

Helaas nog niet. Banken zijn er blijkbaar niet echt voor in om klanten zo'n product aan te bieden. Ik begrijp werkelijk niet wat hen zo tegenhoudt...
Het zou aantrekkelijk zijn, een spaarrekening waar je je geld kunt parkeren om de box 3 heffing wat te verminderen. Nu kun je het alleen maar voor minstens 3 jaar vast zetten (bij ING tegen een flutrente van 0,5%) of je kunt het storten in groen-beleggingsfondsen (met bijbehorend risico). Beide mogelijkheden zit ik niet op te wachten.
Welke bank neemt nu eindelijk eens z'n maatschappelijke verantwoordelijkheid en biedt ons gewoon een echte groenspaarrekening, dat moet toch niet ingewikkeld zijn?
Zelfs Triodos en ASN die voortdurend pronken met hun beleid van duurzaamheid hebben dit nog steeds niet in de markt gezet. Wanneer zouden juist zij hun eigen mooie woorden nu eens serieus gaan nemen?
Persoonlijk vind ik zgn. duurzame en verantwoorde spaarrekeningen zonder dat de klant gebruik kan maken van de daarbij behorende fiscale voordelen het toppunt van halfslachtigheid en is de duurzame status van de meeste Triodos en ASN producten blijkbaar toch niet meer dan een mooie vlag op een modderschuit. :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 4:36 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
jha schreef:
dat moet toch niet ingewikkeld zijn?

Ik meen juist dat de praktijk het tegenovergestelde bewijst.
Ik mis dan ook je voorbeelden, hoe het simpel kan.

Gebrek aan "groene initiatieven" remt de vraag naar "groen geld". Gebrek aan vraag naar "groene producten" remt dan weer de "groene initiatieven" en daar zijn we met z'n allen, inclusief jij en ik, verantwoordelijk voor.
Ik zou natuurlijk kunnen betogen dat "groen geld" moet worden ingezet voor wapenindustrie, walvisvangst, kernenergie of verzin maar wat, dan heb ik het begrip tenminste meteen opgeheven.
Maar zolang we niet in groten getale bereid zijn om "diervriendelijk vlees", "duurzaam gevangen vis". "CO2-neutrale-energie" en noem maar op, te eisen maakt echt groen sparen geen enkele kans.

Genoemde voorbeelden en de vervolgstappen te eisen leidt onherroepelijk tot hogere prijzen voor die producten. In ieder geval voor de eerste tijd en misschien wel voor altijd.
Het is maar hoe je tegen de toekomst aankijkt, voor jezelf en voor je kinderen (als je die al hebt, ikzelf heb ze bijvoorbeeld niet). Zijn we bereid die prijs te betalen ?

Zolang er geen algemene "vraag naar groene producten" bestaat blijft er altijd een groot financieel risico bestaan. Dan resten er twee mogelijkheden:
- Het land staat in voor de verliezen.
- De verliezen worden gedragen door de geldverstrekkers zelf.

In een tijd van terugtredende overheid zal het voornamelijk op de laatste mogelijkheid neerkomen, hoewel nu nog onze regering deels instaat voor negatieve financiële gevolgen, onder meer door een fiscaal vriendelijke behandeling van "groen".
Maar niet alle risico's worden afgedekt (en democratisch gezien willen we dat kennelijk ook niet) dus is de rentevergoeding bij groen sparen inderdaad "flut".
Wat resteert is helaas het "groen beleggen". Dan draagt namelijk de belegger een deel van het risico, inderdaad.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Voor een ieder is echter vrij gemakkelijk na te gaan dat de groene beleggingen geen negatieve invloed hebben ondervonden van de kredietcrisis. Integendeel, zelfs.

Vroeger of later zullen we, of onze nakomelingen, wel gedwongen worden om groener te gaan denken, rechtsom of linksom. Ik hoop dat het tegen die tijd linksom gebeurt, maar voorlopig blijft het credo:

Groene financiële producten zijn niet voor iedereen weggelegd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 8:08 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Dat duurzaamheid wenselijk en noodzakelijk is, staat voor mij als een paal boven water.
Het gaat mij vooral om het feit dat met name Triodos en ASN hoog van de toren blazen dat hun producten duurzaam zijn. Alleen zijn ze in de ogen van de overheid die ze onder de fiscale vrijstellingen moet laten vallen kennelijk niet duurzaam genoeg. Wat is eigenlijk het probleem en de reden dat ze fiscaal gewoon onder het niet-duurzame regime vallen?
Als het beleid van deze banken werkelijk zo goed is (en op zichzelf heb ik geen reden om daaraan te twijfelen), waarom vallen dan niet gewoon al hun producten onder de vrijstelling? Zo simpel kan het toch gewoon zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 8:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Toestemming van de minister van financiën om een bepaald product fiscaal te subsidieren is het belangrijkste.
M.i. is Triodos Cultuur Deposito met DGS-garantie momenteel het gunstigste.
En ik zou voor 10 jaar gaan (2.5%) met de mogelijkheid tussentijds uit te stappen tegen 3%.
Bovendien voor instappers dit jaar een extra fiscaal voordeel van 0.6% bovenop de 2.5% dus instappers in 2010 krijgen 3,1% over het eerste jaar bovenop de 2.5% van Triodos....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 9:47 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2222
Rabo heeft een groenspaarrekening. Stortingen zijn 1 jaar geblokkeerd. Rente 0,5%. Inclusief ( dit jaar 3,1%) fiscaalvoordeel 3,6%. Waar vind je dat nog?

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 10:49 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Doboy. Heb je een link? (verwijzend naar de rabobank zelf dus).
Ik heb er al eerder naar gezocht maar kon het niet vinden.
Ik bedoel dus een actuele rekening. Niet een waar je niet meer op kunt inschrijven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 12:09 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2222
Nee ik heb geen link. De rekening staat wel in de lijst met rentetarieven( https://www.rabobank.nl/images/spaarrek ... 947531.pdf). Je moet lid zijn van de Rabobank en Private Banking klant. Ik voldoe aan beide voorwaarden. Heb jij informatie dat de rekening niet meer beschikbaar is? Zou jammer zijn, ik wilde er binnenkort een gaan openen.

Edit: Bij nader inzien zou het me niet verwonderen als het me niet zou lukken. Als je ziet hoe snel de Rabo Groenobligaties steeds zijn uitverkocht zullen er wel meer Rabo klanten op hetzelfde idee zijn gekomen.

Vorig jaar werd er nog reclame voor deze rekening gemaakt: http://www.rabobank.nl/images/definitie ... enubar=yes
Hierin wordt niet gerept over verplicht Rabolidmaatschap of Private Banking. Kortom, erg duidelijk is het niet.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 5:13 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
jha schreef:
Wat is eigenlijk het probleem en de reden dat ze fiscaal gewoon onder het niet-duurzame regime vallen?
Als het beleid van deze banken werkelijk zo goed is, waarom vallen dan niet gewoon al hun producten onder de vrijstelling? Zo simpel kan het toch gewoon zijn?


Het probleem is dat hier begrippen als duurzaam en groen nogal eens door elkaar gebruikt worden, maar die strikt van elkaar gescheiden zijn.
- Wat "groen" is, is vrij gemakkelijk na te lezen, bijvoorbeeld op de website van VROM:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=8351
- "Duurzaam" ligt een heel stuk moeilijker, die term is nagenoeg niet beschermd. Als je maar lang genoeg buigt aan het begrip valt ook Shell eronder, en dat is de reden.

Als je het stuk over "groen" hebt gelezen, zul je concluderen dat het rendement op "groen geld" bijna onvermijdelijk lager zal zijn dan het rendement op "gewoon" en "duurzaam" sparen en beleggen. De staat ondersteunt "groen" door een financiële stimulans, zodat het een redelijke kans krijgt.
Ook zul je begrijpen dat de vraag naar "groen geld" onder de huidige omstandigheden niet buitensporig groot is en dat banken als ASN en TRIODOS niet in stand zouden kunnen blijven als ze zich hiertoe zouden beperken.
Wat ASN en TRIODOS daarnaast aanbieden is eigenlijk gewoon sparen en beleggen, maar dan inderdaad vrijwel altijd "duurzaam". ASN en TRIODOS zijn uitermate duidelijk wat zij met duurzaam bedoelen, maar het is niet gezegd dat er niet meer partijen in de markt zijn, die duidelijk en duurzaam zijn.

Maar dan nog: "duurzaam" is bij lange na nog niet "groen".


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 7:01 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Ik ben een aantal keren de opmerking tegengekomen dat er (dit jaar) 0,6% extra fiscaal voordeel te behalen valt (naast de al bestaande 1,2% + 1,3%). Waar kan ik dit eigenlijk terugvinden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 7:14 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
jha, volgend jaar geldt alleen 1 januari als peildatum voor vermogen. Dus niet meer het gemiddelde 1-1 en 31-12.

Dus als je dit jaar begint met fiscaal gunstig sparen of beleggen krijg je dit jaar nog de helft van dat voordeel: 0.6%
Als je volgend jaar (of later) stopt, dan telt dat betreffende jaar nog volledig mee (ipv half zoals vroeger): 1,2%
Totaal dus 1,8% ipv 1,2% = voordeel 0,6%.
De 1.3% heffingskorting wordt niet gewijzigd en blijft per jaar gemiddeld.

Dus stel je spaart voor 1 jaar (medio 2010 - medio 2011):
Oude regeling: 0,6% + 0,65% (2010) en 0,6% + 0,65% (2011) = 2,5% totaal
Nieuwe regeling: 0,6% + 0,65% (2010) en 1,2% + 0,65% (2011) = 3,1% totaal.

Als je pas volgend jaar begint dan gelden deze bedragen:
Nieuwe regeling: 0 % + 0,65% (2011) en 1,2% + 0,65% (2012) = 2.5% totaal.

2010 is dus het overgangsjaar waarbij je zowel van het oude als het nieuwe regime kunt profiteren.

By the way: dit geldt voor alle uitgaven: Dus als je dit jaar je hypotheek (gedeeltelijk) aflost: een extra fiscaal voordeel van 0,6% over het betaalde bedrag.
Speciaal voor de heren politici die ons het voordeel willen afnemen als ze dit beseffen: Alle vermogenstoename in 2010 wordt ook eenmalig belast met 1,8%. Namelijk 0,6% voor 2010 en 1,2% voor 2011, ook als het in 2011 weer wordt uitgegeven. :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 9:50 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik ontdekte onlangs dit fonds:
http://www.behr.nl/Beurs/Fondsh/bnp.groen.html

Sinds de overname van Fortis door BNP is geëffectueerd (15-1-2010) een heel stabiele koersontwikkeling en door de belastingdienst officieel aangemerkt als groenfonds met een fiscaal voordeel van 2.5%.
Ik heb echter nog geen idee hoe en waar je dit fonds kunt kopen. Iemand?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 10:40 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Er wordt hier door meerdere mensen gezegd dat bepaalde groenfondsen zoals ASN-Novib en Triodos Fair Share een wel zeer laag risico kennen en dat gusntige rendementen wel haast gegarandeerd zijn.

Ik vind dat nog steeds flauwekul. Stel de koers besluit 25 of 50% omlaag te gaan heb je geen poot om op te staan en ben je het geld kwijt.

Dus heb ik meer vertrouwen in Robeco mixfondsen, al moet ik na 3 jaar daarin beleggen concluderen dat shoppen en hoppen op de spaarmarkt meer had opgeleverd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 10:49 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Stuiver, als alle banken failliet gaan en DNB heeft geen geld om uit te betalen, het DGS wordt aan de kant geschoven, ben je ook je geld kwijt.
Als de belastingen op vermogen naar 100% gaan, ben je ook je geld kwijt.
Oude sok dan maar? Als je huis in brand vliegt......

Of als je vrouw er met de buurman en de sok vandoor gaat....
Heb je eindelijk rust. :D

Misschien moet je een heel klein beetje risico nemen, anders wordt Stuiver nooit een Dubbeltje.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 4:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
:lol:
Shoppen en hoppen op de spaarmarkt is effectief.
Natuurlijk geldt dit ook voor shoppen en hoppen op de beleggingsmarkt.
Durf ook eens te verkopen als je een mooie winst hebt, en blijf niet jarenlang afwachten (totdat alles weer verdampt is).
Helaas moet ik bekennen dat ook ik jarenlang niet verkocht heb, dus wat dat betreft valt er nog heel wat te leren.
Tussendoor heb ik wel winsten genomen, maar helaas niet op alles.
Maar een papieren verlies is nog steeds geen verlies, zolang als je niet verkoopt.
Een papieren winst is wel echte winst, als je verkoopt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
@BillGates:

Het BNP Paribas Groenfonds is te koop via BinckBank.
Wellicht is het ook te koop via andere internetbrokers.
Let wel op met de minimale transactiekosten:
het inleggen van een klein bedragje weegt dan niet op tegen de transactiekosten.
Of het ook als huisfonds te koop is bij Fortis, dat weet ik helaas niet.


Laatst bijgewerkt door schuiver op za 01 mei 2010 7:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO