Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 10:51 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Mooi :wink:
Voor 2014 verwacht ik weinig spannends. Eerder nog wat voortgaande daling in het eerste halfjaar.
Toch denk ik dat de economie zich begint te herstellen (voorzichtige signalen zijn er) en dat in het kielzog daarvan de rente weer iets zal gaan oplopen.
Maar al met al kan het nog wel jaren duren voordat de spaarrente weer enigszins interessant wordt.

Mijn eigen speelveld: Rabo Doelsparen, Centraal Beheer 10 jaar, Rabo (L)certificaten, aflossing hypotheek. Dat zal wel even zo blijven.....

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 3:02 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
Dit is toch te weinig exact om in de herinnering te blijven, laat staan om voor een nominatie in aanmerking te komen.
Hieronder het citaat wat uitgebreider:
Citaat:
Hoe de spaarrente zich in 2013 gaat ontwikkelen is niet exact bekend. Dit zal onder meer afhangen van de ontwikkelingen van de wereld economie en het bijbehorende rentetarief van onder andere de ECB. De verwachting is dat zeker in het eerste half jaar van 2014 de spaarrente stabiel zal blijven.
We zijn nu elf dagen gevorderd in 2014 en kijkende naar Rentewijzigingen en de diverse aankondigingen hier op het forum, heb ik de indruk dat de verwachting die in dit citaat wordt geuit nu al bijna bestempeld kan worden als "niet uitgekomen".
Erg jammer, want de eerste zin wekte bij mij toch de indruk dat de schrijver (en niet alleen hij) meer weet dan ik. Hij weet het weliswaar niet exact, met de datums enzo, maar toch kent hij globaal wel wat percentages waar wij de komende twaalf maanden min of meer op kunnen rekenen. (Rentewijzigingen bij de ECB daargelaten, overmacht)

Voortgaande daling in het eerste halfjaar, die gevolgd wordt door een lichte stijging in het tweede halfjaar, kan ik jouw verwachting zo ongeveer uitleggen? Het zou al bijzonder zijn als deze uitkomt, hij wijkt overigens niet veel af van mijn verwachting.
Bij niet exact heb ik toch andere verwachtingen. Als ik een ticket boek naar Sydney, kan ik door weersomstandigheden misschien afgeleverd worden in Melbourne ofzo, ok. Maar "ergens op het zuidelijk halfrond" is me toch iets te globaal... Daar win je geen prijzen mee.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 6:52 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Vanuit mijn vakgebied wordt wel eens gezegd: "suggereer niet meer nauwkeurigheid dan dat er is." Daar houd ik mij al heel lang aan.
Er zijn professionals/economen die wel exact durven te voorspellen, vanuit hun specifieke vakkennis en de aanwezigheid van (macroeconomische) prognoses en geavanceerde rekenmodellen.
En zelfs die zitten er vaak naast. De toekomst is afhankelijk van ontelbare factoren.

Het zou dus wel heel dom en arrogant van mij zijn als ik hier een gedetailleerde voorspelling van de rente zou kunnen geven.
Maar als ik hoor dat er bijvoorbeeld meer vacatures zijn in de accountancy, zegt mij dat wel iets. Dat zijn de signalen die zeggen dat het dieptepunt wel eens voorbij zou kunnen zijn.
En daar past een iets hogere rente bij. Maar wanneer, en hoe snel, wie zal het zeggen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 7:24 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
obligataire schreef:
..."suggereer niet meer nauwkeurigheid dan dat er is."...

Meer dan nu kan ik het haast niet met je eens zijn.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 8:26 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1411
obligataire schreef:
Dat zijn de signalen die zeggen dat het dieptepunt wel eens voorbij zou kunnen zijn.

Als ik die (...)kop van Mario Draghi zie krijg ik een heel ander idee, maar toegegeven dat is (waardeloze) emotie. Die gaat de rente voor Italië, en dus het zuiden en dus het hele Eurogebied, nog heel lang heel laag houden.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 2:56 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
obligataire schreef:
Maar als ik hoor dat er bijvoorbeeld meer vacatures zijn in de accountancy, zegt mij dat wel iets. Dat zijn de signalen die zeggen dat het dieptepunt wel eens voorbij zou kunnen zijn.

''De kritische rapporten van toezichthouder AFM, waarin kleinere accountantsorganisaties ingrijpende maatregelen moeten treffen om de kwaliteit van de controles op niveau te brengen, leiden ertoe dat de vraag naar ervaren accountants toeneemt''
Bron.

Ik maak er niet uit op dat er sprake is van economische groei, onder de klanten of het klantenbestand dan.
Het is m.i. meer een noodzakelijk kwaad voor sommige accountantskantoren om geen torenhoge boetes op te lopen, of hun status te verliezen.
Ik lees er meer een economische verslechtering in. Want deze extra kosten zullen ongetwijfeld doorberekend worden aan de klanten.
Maar we dwalen zo wel ver af van onze nationale trots NN en het varken.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO