Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 9:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 4:13 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 jul 2011 10:29 am
Berichten: 238
Woonplaats: Westland
Martijn schreef:
Ik ben benieuwd of de nieuwe staatssecretaris in de toekomst (in 2017 krijgen we gelukkig een andere kabinet ) de vermogensrendements heffing rechtvaardig en eerlijk maakt ( zeker voor de gewone spaarder die meer dan een ton aan spaargeld heeft )

Vergeet het maar met die rechtvaardigheid van de vermogensrendementsheffing bij een ander kabinet. Als de VVD al niet meer voor je spaarcentjes opkomt welke andere partij zou dat dan wel doen??? Zolang het slecht met de economie blijft gaan zoals nu, kan je er vanuit gaan dat de overheid steeds meer aan jou spaarcenten zal knabbelen.

_________________
Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 4:27 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
En dan hebben we nog niet over het EU pensioen-unie-verdrag... https://ejbron.wordpress.com/2016/06/18 ... eferendum/

Maar dat is een ander onderwerp.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 6:12 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Martijn schreef:
de gewone spaarder die meer dan een ton aan spaargeld heeft
:lol:
De automobilist in zijn Rolls Royce, de dakloze in zijn cabriolet, de vliegtuigpassagier in de eerste klasse... enz.
Ook allemaal zo gewoon.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 7:00 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
JandeV schreef:
Martijn schreef:
de gewone spaarder die meer dan een ton aan spaargeld heeft
:lol:
De automobilist in zijn Rolls Royce, de dakloze in zijn cabriolet, de vliegtuigpassagier in de eerste klasse... enz.
Ook allemaal zo gewoon.

(ziekelijke) jaloezie !!??

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 7:37 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Integendeel, maar niet "gewoon".

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 9:10 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Onder gewone spaarder bedoel ik iemand die door hard werken in zijn leven geld vergaard heeft, met als bedoeling eventueel dit te gaan gebruiken voor zijn oude dag ( denk aan een ondernemer , boer cq. middenstander die zijn bedrijf verkocht heeft ).

Risico gaat deze als het goed is niet meer nemen na zijn 55 / 60 jaar , echter onze wijze overheid vindt ondanks dat hij het geld zo nauwkeurig mogelijk beheerd dat hij vanaf 2017 zeker 4 a 5 % rendement gaat halen over het gespaarde bedrag van > € 100.000 en daar eventjes over dit fictieve rendement belasting mag betalen.

Misschien wordt dit door sommige gezien als rijkdom, ik zie het als verdiend ( loon na werken ), dat hierna de staat via fictieve belastingen het bedrag gaat afromen op axioma's, is in mijn ogen regelrechte diefstal.

Zoals eerder gezegd volgend jaar als de verkiezingen zijn of eerder zal er een ander kabinet komen, ik heb weinig fiducie dat er aan de bestaande plannen in de nabije toekomst een belasting stelsel gaat komen over het rendement op je vermogen gebaseerd op werkelijk behaalde rendementen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 9:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Voor iemand die geen eigen huis heeft, is een paar ton spaargeld zeer welkom als aanvulling op de onzekere AOW en het belegde pensioen. De rente nul en toekomst van Europa zal grote impact hebben op rendement en belastingen. Met een beetje zuinig leven en slim geld vastzetten heb je zo een ton bij elkaar gespaard. Dat is mijn loon naar werken, en dat moet blijkbaar afhandig worden gemaakt door wanbeleid bij de overheid.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 10:49 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Alles best, dit is eerder ter sprake geweest.
Als je dan op je pensioendatum alles op een vrij opneembare spaarrekening hebt staan heb je, op zijn zachtst gezegd, iets niet goed gedaan.
Je "pensioen" in deposito's stoppen, zodat ze jarenlang een hoge vaste rente opleveren en aflopen op het moment dat je het geld nodig hebt? Te veel moeite.
We rekenen wel op vadertje staat; die zorgt maar voor hoge rentes, lage inflatie en vooral: lage belastingen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 jun 2016 10:24 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Citaat:
"pensioen" in deposito's stoppen, zodat ze jarenlang een hoge vaste rente opleveren en aflopen op het moment dat je het geld nodig hebt?

Dat heb ik dus al gedaan, echter zo langzamerhand vallen de deposito's met een hoge rente tarief vrij, vandaag weer een 4 % deposito die voor 5 jaar liep vrijgevallen bij CE.

Gezien de huidige depositomarkt gloort er nog geen licht aan de horizon dat er beweging in de markt komt en de tarieven weer gaan stijgen. Nee ik reken helemaal niet meer op vadertje staat, die is al jarenlang onbetrouwbaar. Zelf voor je pensioen zorgen in de toekomst met belasting op je fictieve rendement van je vermogen wordt steeds moeilijker.

De staat kan goedkoop staatsleningen uitschrijven waar men zelfs geld voor moet betalen, rara hoe kan dit, ik heb economie gestudeerd maar deze case stond niet in de studieboeken.

Draghi met zijn fantastische beleid om de euro en de EU ( in mijn ogen politiek beleid ) te redden heeft de hele boel op scherp gezet, maar wachten wanneer de boel gaat kantelen ;)

Ondertussen terugkomend op dit topic, nog even een link naar een blog hoe in de toekomst vanaf 2017 , het nivelleren verder gaat : http://financieelonafhankelijkworden.nl/blog/aanpassing-vermogensrendementsheffing-2017-nadelig-voor-iedereen/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 jun 2016 11:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Uitgebreid stuk (die link) met duidelijke voorbeelden. Maar er wordt wel een flinke draai aan gegeven om het negatief uit te laten pakken. Namelijk dat de rente op het dieptepunt zou staan, maar de rente over de afgelopen 5 jaar staat nog lang niet op het dieptepunt, dus de VRH zal eerst nog lager worden. En als de rente weer aantrekt, dan duurt het jaren tot een groot effect op de VRH. Ook de beleggingsresultaten zullen in het voortschrijdend gemiddelde verder omlaag gaan, dus die 2,9 4,7 en 5,5% zullen flink moeten dalen, want anders speelt de overheid vuil spel.
Feit blijft dat er nivellering plaatsvindt op Europees niveau; alleen jammer dat een groot deel van dat geld volgens mij pure verspilling is.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2016 11:27 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
@Martijn
Als langzamerhand de deposito's met een hoog rendement vrijvallen heb je het dus niet gedaan. Dat vrijvallen had in de toekomst moeten gebeuren, op het moment dat je het geld nodig hebt. Dat deposito van 5 jaar bij CE had er één van 10 jaar moeten zijn, misschien nog langer. Maar goed, jij hebt economie gestudeerd en ik moet het met ordinaire logica doen.
Niet zo raar overigens, dat deze "case" niet in je studieboeken stond. Er zal veel niet in staan, doodgewoon omdat economie geen exacte wetenschap is. Vreemd dat er nooit iemand geweest is die je dat verteld heeft. Achteraf gezien, weggegooid geld, verspilde moeite.

En die blog is waarschijnlijk geschreven door iemand die dezelfde leraar heeft gehad, een voortdurende opsomming van verkeerde cijfers en aannames die geheel los staan van de feiten. De titel alleen al verraadt dat de schrijver van het hele onderwerp geen kaas heeft gegeten, ofwel bewust een verkeerde voorstelling van zaken gaat geven.
Hij kan immers niet weten wanneer en in welke mate de rente op gewone spaarrekeningen gaat stijgen. Zijn bewering:
Citaat:
Heel toevallig staat de gemiddelde spaarrente over de afgelopen 5 jaren op een dieptepunt. Het absolute dieptepunt van spaarpercentages ooit. Oftewel indien de spaarrentes de komende jaren weer gaan stijgen komen we al snel boven de huidige 4% fictief rendement uit.
raakt kant noch wal. Zelfs bij een lichte stijging van de variabele rente zou de gemiddelde spaarrente over de afgelopen vijf jaar alsnog weer een nieuw "absoluut dieptepunt" bereiken. En laat er nou net van een stijging nog steeds geen sprake zijn, de rente is alleen maar verder gedaald. Het vijfjarig gemiddelde daalt daarmee nog steeds.
Daar komt nog bij dat hij niet kan weten of de regels rond VRH tegen de tijd dat de rente gaat stijgen niet weer veranderd zijn. Het is zeker niet uitgesloten dat tegen die tijd inderdaad gerekend wordt met werkelijk behaalde rendementen, Wiebes heeft zelfs al een keer een streefdatum genoemd: over drie jaar.
Hoewel het helemaal niets met het onderwerp van dit topic te maken heeft: Nivellerend werkt de overgang van het oude naar het nieuwe systeem zeker, maar de verduidelijking zal niet iedereen bevallen. Het systeem van nu ( 30%*4%=1,2% ) werkt namelijk sterk denivellerend, en het nieuwe iets minder. Ja, het zijn ook niet de "gewone spaarders met minder dan de vrijstelling op de bank" die jarenlang om een aanpassing van de VRH hebben liggen gillen. Die grote vermogens snijden nu zichzelf in de vingers, dat doet dubbel pijn.
De "gewone spaarder met >100.000 op de bank" heeft nog steeds niet te klagen, die gaat er gewoon op vooruit. De "gewone spaarder met >200.000 op de bank" zelfs ook nog. Als die een partner heeft mag hij dat bedrag nogmaals verdubbelen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2016 11:52 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Citaat:
De "gewone spaarder met >100.000 op de bank" heeft nog steeds niet te klagen, die gaat er gewoon op vooruit. De "gewone spaarder met >200.000 op de bank" zelfs ook nog. Als die een partner heeft mag hij dat bedrag nogmaals verdubbelen.


Ik heb niet zoveel verstand van "geldzaken" maar vraag me toch af of in bovenstaande preek niet < bedoeld wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2016 11:54 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Als < bedoeld werd had er wel < gestaan. Er staat >.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2016 5:09 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Citaat:
Niet zo raar overigens, dat deze "case" niet in je studieboeken stond. Er zal veel niet in staan, doodgewoon omdat economie geen exacte wetenschap is. Vreemd dat er nooit iemand geweest is die je dat verteld heeft. Achteraf gezien, weggegooid geld, verspilde moeite.

Jan, dan moet je eens verdiepen in het subvak Macro Economie dat aan de Universiteit van Amsterdam onderricht wordt, daar werd je doodgegooid met aannames om de economie in modellen te kunnen voorspellen ( Niet dat ik dit een nuttig vak vond , de werkelijkheid is volgens mij niet in modellen te passen).

Het CBS samen met nog wat andere economische instellingen zoals het Centraal Plan Bureau maken hier veelvuldig gebruik van om onze wijze overheid te kunnen voorspelen wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Over de vrijval van deposito's ik heb er nog een aantal lopen die in de toekomst vrijvallen maar als de overheid telkens de spelregels tijdens het spel aan het veranderen is wordt het moeilijk te bepalen wanneer je daadwerkelijk je geld nodig hebt voor je pensioengerechtigde leeftijd ( die van mij stijgt langzamerhand naar 68,5 jaar ).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2016 7:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Citaat:
Heel toevallig staat de gemiddelde spaarrente over de afgelopen 5 jaren op een dieptepunt. Het absolute dieptepunt van spaarpercentages ooit. Oftewel indien de spaarrentes de komende jaren weer gaan stijgen komen we al snel boven de huidige 4% fictief rendement uit.


Wist je dat de rente al sinds het begin van de jaren 80 in een dalende trend zit? Naar alle waarschijnlijkheid zal de rente nog verder dalen (Iets boven de 0%). Het is mogelijk dat de rente weer gaat stijgen, maar verwacht er niet teveel van. Zeker niet op middenlange termijn.
Ik ben bang dat we mogen dromen over 4% rente.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO