Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 9:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2017 8:21 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Amsterdam - Dat de inflatie eindelijk terug is op een ’ouderwetse’ 1,7%, is slecht nieuws voor spaarders. Door de historisch lage rentes lopen ze op jaarbasis ruim €4 miljard mis.
....
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/sparen ... igt__.html

(Exclusief eventuele VRH).

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 maart 2017 8:30 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Dit betekent voor mij het volgende:

Spaarrente 0,5%
Inflatie -1,7%
VRH - 1,37%
Verlies -2,57% per jaar

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 maart 2017 8:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Oftewel, je hebt ongeveer 3 ton bij LPB staan?
Met zoveel vermogen doe je toch iets fout als je daar gemiddeld 0,5% over krijgt.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017 11:01 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Citaat:
Met zoveel vermogen doe je toch iets fout als je daar gemiddeld 0,5% over krijgt

Is toch wel een vreemde aanname, misschien heeft hij ( of zij ) dit geld nodig om een grote aankoop te doen ( huis ) of voor de oude dag en wil men niet teveel risico nemen.

Nee, de nationale overheid ( met de VRH ) en de ECB ( die ook de nationale overheden nog eens helpt met de rente zo laag mogelijk te houden ) zodat de overheden tegen spottarieven het geld uit de markt kunnen houden zijn diegene die bewust de spaarders de nek omdraaien.

Nu gaat zelfs de inflatie richting 2 % en nog geen geluid uit Frankfurt, ondertussen is de VRH verder aangepast in het lala land wat Nederland met schijnwerkelijkheid geworden is. De werkelijke bedragen met mijn belastingaangifte kwamen echter in een paar seconden op mijn scherm via de belastingdienst, maar volgens (K)Wiebus kan de Belastingdienst onmogelijk berekenen wat mijn werkelijke rendement is op mijn vermogen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017 11:44 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
De aandelen luchtbel neemt alleen maar toe > VIRTUEEL rendement nog hoger.
Verplicht beleggen ?
En anders is het je eigen fout ?

Waarom kopen pensioenfondsen dan onze staatsobligaties ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017 2:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Aandelen luchtbel? Het is normaal dat koersen stijgen en koersen dalen. Echter op lange termijn (en dan spreek ik over 10 jaar of meer (liefst 20 jaar)) brengen aandelen meer op dan sparen.
Warren Buffet zegt niet voor niets dat je je niet gek moet laten maken door de nieuwsberichten. Strategie is dat je een aantal aandelen koopt in een bedrijf waarvan je verwacht dat dit bedrijf er over 10 jaar nog steeds bestaat en natuurlijk een redelijk of liefst goed rendement behaald.
Deze strategie heeft hem geen windeieren gelegd. Hij is niet voor niets 1 van de rijkste personen op aarde.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017 5:28 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Waarde van een aandeel is gebaseerd op winst en bezittingen van een bedrijf .
Hoe kun je dat nu zelf beoordelen.
Bedrijven kunnen makkelijk dingen achterhouden of de boel belazeren .
Bij sparen weet je waar je aan toe bent .
zekerheid en rust


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017 9:52 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Martijn schreef:
Citaat:
Met zoveel vermogen doe je toch iets fout als je daar gemiddeld 0,5% over krijgt

Is toch wel een vreemde aanname, misschien heeft hij ( of zij ) dit geld nodig om een grote aankoop te doen ( huis ) of voor de oude dag en wil men niet teveel risico nemen.
Precies vanwege te verwachten aankoop woning binnen afzienbare tijd in combinatie met het momenteel niet kunnen verkrijgen van een hypotheek staat het geld geparkeerd op diverse spaarrekeningen van om en nabij de 0,5%. Dit is vanuit meerdere beleggingsexperts mij geadviseerd.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Laatst bijgewerkt door ErikVries op zo 05 maart 2017 3:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017 11:17 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Citaat:
staat het geld geparkeerd op diverse spaarrekeningen van om en nabij de 5%


Ik neem aan dat je 0,5 % bedoeld, 5 % halen op een gewone spaarrekening is toch wel weer een aantal jaren geleden ( 1995 ) dat je dit kon krijgen.

Nog even een grafiek om dit te laten zien, http://www.geldreview.nl/spaarstatistieken/ontwikkeling-spaarrente.htm
In 1993 , 7,2 % spaarrente met 2,1 % inflatie = 5 % rendement op je spaarrekening, als je een kwart eeuw later gedacht zou hebben om en nabij 2 % negatief rendement te maken zou niemand je gelooft hebben.

Met dank aan onze wijze topman van de ECB Draghi, alles uit de kast om Europa gaande te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 maart 2017 12:22 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
ErikVries schreef:
Precies vanwege te verwachten aankoop woning binnen afzienbare tijd in combinatie met het momenteel niet kunnen verkrijgen van een hypotheek staat het geld geparkeerd op diverse spaarrekeningen.
Nounou, drie ton gereserveerd en geen hypotheek kunnen krijgen voor het meerdere. Mijnheer heeft nogal wat op het oog.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2017 3:58 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
JandeV schreef:
ErikVries schreef:
Precies vanwege te verwachten aankoop woning binnen afzienbare tijd in combinatie met het momenteel niet kunnen verkrijgen van een hypotheek staat het geld geparkeerd op diverse spaarrekeningen.
Nounou, drie ton gereserveerd en geen hypotheek kunnen krijgen voor het meerdere. Mijnheer heeft nogal wat op het oog.


Voor het verkrijgen van een hypotheek heb je een werkgeversverklaring nodig. Wanneer je niet in loondienst bent krijg je die niet. Een andere optie is inkomsten uit eigen onderneming, waarbij door de hypotheekverstrekker gekeken wordt naar de laatste 3 jaar. Wanneer ook die inkomsten ontbreken wordt geen hypotheek verstrekt, zelfs niet met 300.000 euro op de bank.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2017 9:36 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Bij mij idem dito. Het argument was: u kunt morgen al het geld van de bank halen. Mijn reactie: u kunt morgen uw baan kwijtraken.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2017 10:10 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 886
JandeV schreef:
Nounou, drie ton gereserveerd en geen hypotheek kunnen krijgen voor het meerdere. Mijnheer heeft nogal wat op het oog.

'Mijnheer' wil misschien na aankoop van zijn huis nog wel een buffer aanhouden op zijn spaarrekening.
Of misschien wil 'mijnheer' nog wat aanhouden voor inrichting of onderhoud/verbouwing.
Dan is een extra hypotheekje echt niet zo raar.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2017 8:40 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
Martijn schreef:
Nog even een grafiek om dit te laten zien, http://www.geldreview.nl/spaarstatistieken/ontwikkeling-spaarrente.htm
In 1993 , 7,2 % spaarrente met 2,1 % inflatie = 5 % rendement op je spaarrekening, als je een kwart eeuw later gedacht zou hebben om en nabij 2 % negatief rendement te maken zou niemand je gelooft hebben.
Dank voor deze link! Dit is precies een grafiek die ik nodig heb tbv mijn bezwaar tegen de VRH om reden van een excessieve individuele last. Ik heb de info van 2006 t/m 2016 nodig maar heb dit incl de laatste jaren niet in zo'n grafiek kunnen vinden. Tips?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2017 11:46 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
De grafiek die ik aanhaalde komt bij het CBS vandaan, daarbij moet natuurlijk voor 2001 de vermogensbelasting per individu nog vanaf en met de wetswijziging richting de Vermogensrendements heffing die veronderstelde dat je in iedergeval 4 % rendement maakte en daarover 30 % belasting betaalde vanaf belasting jaar 2001. Met uiteindelijk de laatste wijziging VRH in 2017 per individu.

Code:
Jaar Spaarrente Inflatie Rendement Spaargeld
2013 |1,7 %    | 2,5 %   | - 0,8 %
2014 |1,25 %   | 1,0 %   |   0,25%
2015 |1,0 %    | 0,6 %   |   0,4 %
2016 |0,6 %    | 0,3 %   |   0,3 %
2017 |0,3 %    | 1,3 %   | - 1,0 % # aanname


De grafiek stopte in 2012 maar sindsdien is het rendement op spaargeld nog dramatischer gedaald richting 0 % met daarbij een omhoog lopende inflatie en een verslechterende VRH. Hierboven mijn visie en extrapolatie 2017 op de ontwikkeling van het spaargeld, inflatie en daadwerkelijk rendement exlusief belastingen op het veronderstelde rendement.

Onbegrijpelijk dat met name de VVD vorig jaar mee ingestemd heeft om de VRH nog progressiever te belasten tegen een fictieve werkelijkheid.

Over bezwaar maken, ik dacht dat de bond van belastingbetalers bezig was met een rechtszaak tegen de staat ( belastingdienst ), maar individueel kun je neem ik aan ook bezwaar maken, of de Belastingdienst hier iets mee doet is de vraag.

Edit: Hierbij de link met info van de Bond van Belastingbetalers:
http://www.bondvoorbelastingbetalers.nl/nav12732#nav1894=12793


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO