Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 8:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2016 2:09 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 jun 2011 7:14 pm
Berichten: 65
Citaat:
De belasting op vermogen moet in zijn huidige hoedanigheid volledig worden afgeschaft. Daarvoor in de plaats zou de erfbelasting kunnen worden verhoogd.


Met het eerste deel van de stelling ben ik het roerend eens. Met het tweede deel minder. Ten eerste hoef je niet mee te denken met de Belastingdienst (ze verzinnen zelf wel wat). Erfbelasting en VRH vind ik om uiteenlopende redenen allebei zeer verwerpelijke belastingen. Belastingen prima! Ik snap ook wel dat het Rijk inkomsten nodig heeft. Aan de inkomstenkant moet er beter gecontroleerd worden en er moet veel beter en kritisch gekeken worden naar de uitgaven kant. En dan bedoel ik niet alle bezuinigingen die te maken hebben met bijv. de zorg. Er worden subsidies gegeven waarvan het Rijk zelf niet meer weet aan wie. Ook meer controle op gesubsidieerde bestedingen zou niet verkeerd zijn. Ook is er nog een wereld te winnen als iedereen zijn verschuldigde belastingen zou voldoen. Teveel hoor ik bij gesjoemel (eigenlijk fraude) "de Belastingdienst heeft mijn aangifte toch goedgekeurd". Ik ben ervan overtuigd dat de Belastingdienst zo'n aangifte administratief heeft afgedaan (niet gecontroleerd).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 5:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Het idee voor het verhogen van de erfbelasting ter vervanging van de vermogensbelasting werd afgelopen vrijdag geopperd tijdens het door Elsevier en ING georganiseerde "Grip op je vermogen" congres in Utrecht.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 6:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
ErikVries schreef:
Het idee voor het verhogen van de erfbelasting ter vervanging van de vermogensbelasting werd afgelopen vrijdag geopperd tijdens het door Elsevier en ING georganiseerde "Grip op je vermogen" congres in Utrecht.

En het lijkt me ook nog eens beter voor de economie: ouderen zullen misschien eerder bereid zijn het geld uit te geven dan met verlies achter te laten aan nabestaanden.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 6:31 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
ErikVries schreef:
Het idee voor het verhogen van de erfbelasting ter vervanging van de vermogensbelasting werd afgelopen vrijdag geopperd tijdens het door Elsevier en ING georganiseerde "Grip op je vermogen" congres in Utrecht.

Het idee om zowel HRA als VRH af te schaffen...
Is daar ook een bron van bekend?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 9:58 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 jun 2011 7:14 pm
Berichten: 65
Citaat:
Vermogenden kunnen bovendien de erfbelasting omzeilen door bij leven te schenken aan hun kinderen.


Citaat:
Het idee om zowel HRA als VRH af te schaffen...Is daar ook een bron van bekend?


Mij is geen bron bekend. Maar stel dat inderdaad de erfbelasting zou worden verhoogd en de VRH afgeschaft. Als hetgeen is aangegeven bij de bovenste quote gemeen goed zou worden dan begint het inderdaad veel te lijken op de afschaffing van beide belastingen en het zal de economie dan wel ten goede komen. Nou ja, afschaffen misschien niet maar het zou toch niet veel meer opbrengen. Maar ik blijf er van overtuigd: De beleidsmakers verzinnen er dan wel weer wat op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2016 1:01 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
euro schreef:
Mij is geen bron bekend.
De quote was ook niet van jou.


"Afschaffen van VRH, verhogen van erfbelasting", als reclamepraatje kan ik het nog volgen, zeker als Elsevier en ING de bronnen zijn. Erfbelasting valt te ontwijken, de voorbeelden staan er al bij, dus hier kweek je vrienden mee. Dat er ergens iemand moet opdraaien voor de verdampte belastinginkomsten, ach; wie dan leeft, die dan zorgt....



Propageren van het tegelijk opheffen van VRH en HRA is echter een ander geval.
Enerzijds zou dit aan de zijde van de belastingdienst wel eens helemaal geen kwalijke gevolgen hoeven te hebben. Ik kan me zelfs voorstellen dat de belastinginkomsten hierdoor zouden toenemen.
Anderzijds zie ik niet snel een bank of Elsevier iets dergelijks voorstellen, het zou vijanden kweken.

Hier speelt weer iets heel anders:
Er zijn in dit land mensen in heel veel verschillende situaties, er zijn "haves" en "havenots", en alles daartussen.
Er zijn mensen zonder hypotheken en mensen met grote hypotheken, en alles daartussen.
Er zijn mensen zonder vermogen en mensen met zeer grote vermogens, en alles daartussen.

Een "have" met een groot vermogen en zonder hypotheek zal best staan te kwijlen bij het idee om HRA en VRH tegelijk af te schaffen, zonder enige twijfel. Kwijl, kwijl, kwijl...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2016 11:55 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 jun 2011 7:14 pm
Berichten: 65
Citaat:
De quote was ook niet van jou


Dat beweer ik ook niet maar als ik een bron had geweten zou ik toch zo brutaal geweest zijn om hem mede te delen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 mei 2016 11:57 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
euro schreef:
Mij is geen bron bekend.
De quote was ook niet van jou.

Van wie was deze quote?

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 7:50 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Als belasting op vermogen wordt afgeschaft bestaat de kans dat meer geld in Nederland blijft of terugkomt. Of zie ik dat verkeerd?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 11:15 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
krentenweger schreef:
Als belasting op vermogen wordt afgeschaft bestaat de kans dat meer geld in Nederland blijft of terugkomt. Of zie ik dat verkeerd?

Maar beleid wordt niet op pragmatische gronden maar op idealistische, dogmatische gronden gevoerd. Nadenken is iets van de vorige eeuw.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 11:36 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
krentenweger schreef:
Als belasting op vermogen wordt afgeschaft bestaat de kans dat meer geld in Nederland blijft of terugkomt. Of zie ik dat verkeerd?
Afgezien van de banken wordt daar niemand wijzer van, of ziet iemand meer voordelen?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 1:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
krentenweger schreef:
Als belasting op vermogen wordt afgeschaft bestaat de kans dat meer geld in Nederland blijft of terugkomt. Of zie ik dat verkeerd?

Waarschijnlijk wel, want waarom zou je je geld naar het buitenland brengen als je het ook hier kunt houden?
Hierdoor zal de overheid echter inkomsten missen die ze op een andere manier terug moet krijgen. Dat kan o.a. door andere belastingen te verhogen en/of uitkeringen/subidies te verlagen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 1:57 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
zessen schreef:
JandeV schreef:
euro schreef:
Mij is geen bron bekend.
De quote was ook niet van jou.

Van wie was deze quote?
Van degene aan wie ik de vraag stelde...
post84827.html#p84827
Het uitblijven van een antwoord doet het vermoeden groeien dat hier geen sprake is van een "plan", maar van een hallucinatie of zoiets.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 9:37 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
JandeV schreef:
Het idee om zowel HRA als VRH af te schaffen...
Is daar ook een bron van bekend?


Dat was mijn gedachtenspinsel. (pagina 1 van dit draadje)
Wellicht handig als "euro" de naam van de quote-gever laat staan i.p.v. citaat.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 9:45 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
juanj schreef:
Je hebt zeker geen koophuis, maar wel veel spaargeld.... :wink:


Ik zie het verband niet! :roll:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO