Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 9:13 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Zie hoe creditcard gegevens opgevraagd worden bij een pinautomaat en programma's opgestart kunnnen worden.Zelfs spelletjes als angrybirds kan je spelen op een geldautomaat.
http://www.telegraaf.nl/digitaal/213180 ... aat__.html
http://www.youtube.com/watch?v=LHXP-1WpOIs

Het wordt steeds gekker. Hoewel de beveiliging een ramp is wil men ons naar steeds risicovoller dingen lokken als betalen met de telefoon en contactloos pinnen. De enige die daar groot voordeel bij heeft zijn de banken en de EU.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 10:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik was 2 jaar geleden in het buitenland en zag dat de pin automaat een HD error aangaf. Een pinautomaat is niks anders dan een computer met windows erop. Iets van 15 jaar geleden zag ik windows NT erop. Wel slecht dat er geen dichtgespijkerde machine wordt gebruikt met policy's en een beperkte gebruiker. Dan kan men zekers geen programma opstarten als angry birds.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 8:24 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
@Dagobert: Wel verder kijken dan je snavel lang is en niet zomaar de telegraaf nakwaken. ;) Dit is geen echte ATM van een bank, maar een nagemaakte op een conferentie van ethical-hackers. Zie de stickers op de zijkant en zie hier en hier:
Citaat:
P. S. It’s worth reminding that the remote banking system has been developed by the experts of Positive Technologies for the purposes of PHDays 2012. It contains typical remote banking vulnerabilities and is not an actual bank system.

De telegraaf geeft wel vaker de voorkeur aan sensatie-berichtgeving boven journalistieke zorgvuldigheid. Zelfs de tekst klopt niet want daarin staat dat het filmpje toont hoe de ATM gehackt wordt, terwijl je ziet dat iemand op een voorgehackte ATM-simulator op een voorbepaalde plek klikt om een vooraf gedownloade file te installeren. Je ziet nergens het hacken zelf. De hackers hadden toegang tot source-code en testomgeving. Volgens mij hebben de ATM's hier ook niet direct een gewone internet aansluiting...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 1:05 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
Hoe lang kunnen we nog blijven betalen met contant geld ? Ik zie bijv. bij alle supermarkten al minstens een (uitsluitend) pinkassa staan. En ik vermoed dat betalen met contant geld over enkele jaren nergens meer mogelijk is: alle betaalverkeer wordt digitaal. Met het gevolg dat je een oude sok wel kunt vergeten t.z.t. :(

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 3:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Momenteel is contact geld een geldig betaalmiddel. Echter soms kan je inderdaad hier niet mee betalen. Bij sommige kantines kan je alleen met chipknip of pin terecht.

Ook zie je bij bijvoorbeeld de grotere Albert Heijns een doe het zelf afreken systeem. Je kan een scanner pakken en je AH pasje en dan scan je elk product zelf. Daarna mag je zelf afrekenen met je pinpas. Dit doet mij denken aan het begin toen net de kassa's kwamen waarbij de kassiere de producten m.b.v. de barcode inscande en niet meer aan sloeg. Dat was ergens half jaren 80. Omstreeks begin 21ste eeuw was elke supermarkt over op dit systeem (de Aldi was al laatste). Dus binnen 20 jaar was dit gerealiseerd. Mogelijk dat binnen 20 jaar men geen kassiere meer ziet bij de supermarkt en dat men alles zelf mag/moet inscannen. Of men dan nog contact kan betalen is een vraag.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 3:33 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Op het moment dat onze maatschappij nog veel dieper in het moeras is wegzonken, zal de mogelijkheid contant te betalen wel weer ingevoerd worden: anders lopen de diverse winkels enorm veel klandizie mis. Of het aantal winkelinbraken, wellicht zelfs op klaarlichte dag middels een enorme opstandige mensenmassa, zal gaan toenemen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 7:32 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
Nee hoor. Volgens mij willen de winkels, restaurants, hotels etc. just massaal van contant betalen af: is veel te gevaarlijk al dat contant geld in je winkel. Evenzo de postorderbedrijven: je kunt alleen nog pinnen bij ontvangst, niet meer contant afrekenen. En zo kunnen dan ook de geldauto's uit het straatbeeld verdwijnen. Minder kans op overvallen als contant geld geheel verdwijnt.
En dat kan de overheid vrij snel beslissen, net zoals bij de invoering van de Euro, dat duurt echt geen jaren. Bovendien, alles digitaal heeft veel voordelen voor de overheid: big brother is watching more and more (slimme meters, slim geld etc...)
Ik ga m'n oude sok zeer missen als het ooit zo ver komt, en de rente maar blijft dalen en de belasting maar blijft stijgen en alles inkomens- en vermogensafhankelijk wordt.
Die sok is natuurlijk ook helaas niet echt veilig :oops:

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 8:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Mogelijk dat op termijn de westerse landen contantloos betalen alleen toestaan, maar in het buitenland zal dat denk ik nog erg lang duren. Je zou dus geld van deze landen thuis kunnen sparen. Zeg bijvoorbeeld Thais geld of mexicaanse valuta of weet ik veel wat.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013 11:54 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ikke schreef:
Nee hoor. Volgens mij willen de winkels, restaurants, hotels etc. just massaal van contant betalen af:
natuurlijk willen ze dat. Maar als op enig moment daardoor te veel klandizie wegblijft (als in: de zwarte markt op gaat) zullen ze die klandizie wel weer terug willen winnen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 maart 2013 5:30 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Gewoon alleen contant betalen. Als men dat standvastig doet komen er geen beperkingen op contant geld. Men wil immers omzet.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO