Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 4:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 1:12 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Terwijl ik het verloop van de muntwaarde in Turkije gebruik als één van de vele voorbeelden van wisselkoersen die dalen bij een hoge(-re) rente, kom jij mij eerst in de schoenen proberen te schuiven dat ik Turkije met de VS vergelijk, om nu zelf domweg Lira/USD op te schrijven.
Nu snap ik het, je was even bang dat ik in jouw vaarwater zat.

Mij gaat het om de verhouding EUR/USD en laat daar de historie nu gewoon boekdelen spreken. In zaken als deze gaat het over de wat langere termijn en niet om de koers aan begin en einde van een dag waarop een Centrale Bank een rentewijziging afkondigt.

- Op 1 januari 2002 (de dag dat de chartale Euro werd ingevoerd) was de koers 0,8895, voor een Euro kreeg je minder dan $0,90, de waarde van de Dollar was hoog. Meteen maar even vermelden dat in dit perspectief de hoogte van de waarde van de Dollar nog steeds wel meevalt bij pakweg $1,12. Gewoon maar even voor de Euro-critici die graag roepen dat de Euro alleen maar minder waard wordt.
- in april 2008 (zomaar een dag tijdens de kredietcrisis) was de waarde van de USD gedaald. Je kreeg nu voor een Euro $1,60. Dat had niets te maken met de kredietcrisis, het was een vrij regelmatig verloop geweest sinds 1 januari 2002.
- Op 16 december 2008 verlaagde de FED zijn "rates" tot het dieptepunt, ca 0,00%. Koers op die dag: 1,40.
- Lange tijd deed de FED nagenoeg niets, maar op 16 december 2015 verhoogde De FED met een kwart procentpunt. Koers op die dag: 1,09. In zeven jaar tijd, vrijwel niets aan de rentestanden gewijzigd, was de Dollar 30 á 50 cent meer waard geworden dan de Euro, beleggingswinsten door koerswinsten van Europeanen in Amerika zijn in deze periode gemaakt.

Nu komen we wel in een beeld over een wat kortere termijn, maar dat moet maar.
- 14 december 2016. Tweede verhoging FED. Koers 1,05.
- 15 maart 2017. Derde verhoging FED. Koers 1,07.
- 16 juni 2017, voorlopig laatste verhoging FED. Koers 1,12.

Ga dus niet zitten vertellen dat je koerswinst hebt geboekt door de renteverhogingen, de koers is 3 cent gedaald sinds de eerste renteverhoging. Dat je koerswinsten kunt hebben geboekt is wat anders, maar dat was dan vooral in de zeven jaren van stilstand in renteland.

Koersstijging door renteverhoging? BS.

En ik begrijp dat je geen kwaad woord wit horen over je vriendje Trump, maar je haalt het zelf aan, zijn plannen.
Op 21 november 2016 maakte zij zijn plannen bekend voor de eerste honderd dagen. Koers die dag: 1,06. Ook Trump heeft al 6 cent van de waarde van de Dollar verloren zien gaan. Ondanks twee renteverhogingen.

Vijftien jaar aan aanwijsbare feiten worden door jou domweg ontkend.
Voor jou de Nobelprijs voor de "alternative facts".



(En dan nog wat: Papegaai schrijf je met een -e- na de tweede -p-. Als je probeert te beledigen, spel dan op zijn minst correct. Je maakt al zo weinig indruk.)

_________________
D.V.


Laatst bijgewerkt door JandeV op do 22 jun 2017 2:37 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 1:41 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Wie op zoek is naar parallellen van koersstijgingen en -dalingen kan waarschijnlijk beter beginnen met kijken naar het algemene beleid in de VS. Bij invoering van de Euro was Bush jr. net één jaar president van de VS. Onder zijn voorganger, Bill Clinton, was de koers van de Dollar gestegen van $1,11 voor een Euro naar $0,93.
Bush trad af bij een koers van $1,30.
Onder zijn opvolger, Barack Obama, steeg de koers weer naar $1,07.
Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar voor een toekomst met Trump valt te vrezen, voor wie aanhanger is van een sterke Dollar.

Nog even voor de minder geoefende lezertjes: Een hoog getal, hier in de wisselkoersen, duidt op een sterke Euro/zwakke Dollar. Een laag getal betekent sterke Dollar/zwakke Euro.

Alle cijfers komen van:
https://www.investing.com/currencies/eu ... rical-data

En wie bij Garantibank wil gaan sparen in USD moet dat vooral doen. Laat je door mij niet beïnvloeden.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 2:44 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Een uitgebreid, maar weinig overtuigend verhaal.
Uit niets blijkt dat een rentestijging leidt tot een lagere wisselkoers. Dat in de werkelijkheid ook nog andere factoren (naast de rente) een rol spelen staat buiten kijf, dat had ik reeds vermeld.
In elk economie boek staat dat een hogere rente een factor is voor een stijgende wisselkoers.
Schoolmeester, ga terug naar je eigen schoolbankje.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 2:56 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
zessen schreef:
Uit niets blijkt dat een rentestijging leidt tot een lagere wisselkoers.
En dat heb ik niet geschreven. Ik had het over voorbeelden waar hoge(-re) rente niet tot stijging van de wisselkoers heeft geleid, eerder het tegendeel. Waar veranderingen in wisselkoers wel door veroorzaakt worden stond bij mij al in het begin. Nooit heb ik ook gesteld dat renteverhogingen geen effect zouden hebben of zelfs averechts zouden werken. Renteverhoging kan ingezet worden om een te sterke val van de munt te beteugelen. Die val kan veroorzaakt worden door inflatie. Al bij al is de kans klein dat iemand die nu in USD gaat sparen, over een paar jaar meer Euro's terugkrijgt als gevolg van een stijging van de wisselkoers en dat die stijging van de wisselkoers veroorzaakt wordt door verhoging van de rente door de FED. En daar gaat het hierom.

Een voorbeeld waar rentestijging wel tot een hogere wisselkoers heeft geleid zie ik nog steeds met veel interesse tegemoet. Je verhaal over de recente rentestijgingen in de VS blijkt in ieder geval alweer lulkoek.

En dat jij niet te overtuigen bent, verwondert me niets.
Je hebt nu eenmaal niets op met feiten, dat is bekend.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 6:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
En wie bij Garantibank wil gaan sparen in USD moet dat vooral doen. Laat je door mij niet beïnvloeden.


Nee dank je. Het rendement is bedroefend laag. Ook al zou de Euro/dollar koers gelijk blijven.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 jun 2017 12:06 am 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 dec 2010 8:59 am
Berichten: 291
Dit onderwerp is gesloten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO