Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 7:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 249 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 1:36 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
obligataire schreef:
Edit: heeft het misschien te maken met het schrikkeljaar 2012?
en
Ze zijn allemaal (dus ook die ene) op mijn lopende rekening bijgeschreven.

We zullen het zien op 1-1-2013. M.i. dient ieder jaar hetzelfde bedrag bijgeschreven te worden of het nu een schrikkeljaar is of niet. 1 jaar is 1 jaar. Alleen in het eerste jaar en laatste jaar heb je deeljaren en is de uitkomst ongewis.

Maar het mag niet zo zijn dat als je de rente naar een andere rekening laat boeken en het saldo dus 20 jaar constant blijft, dat je ieder jaar MINDER rente krijgt omdat Rabo ten onrechte de middelrente verlaagd. Of verhoogd, zoals zo'n mazzelaar als Obligataire :D

En met lopende rekening bedoel je?????


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 9:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
.............of verhoogd, zoals zo'n mazzelaar als Obligataire :D

En met lopende rekening bedoel je?????


Mag ik ook eens geluk hebben, mijn lot in de staatsloterij was (uiteraard) waardeloos 8)

Met lopende rekening bedoel ik betaalrekening, is deze term al in onbruik geraakt? Zo oud ben ik toch niet :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 5:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik keek net even naar de actuele percentages van het Doelsparen en die zijn gelijk aan die van het gewone deposito.

Ergens is dat vreemd. Als je, zoals ik, telkens losse contracten afsluit met een éénmalige storting, en je laat de rente jaarlijks op een andere rekening storten, dan is de rekening economisch gezien hetzelfde als een gewoon deposito.

Dit terwijl een gewoon deposito een drempel heeft van 10K. Die drempel geldt bij een Doelsparenrekening niet althans ik kan daar niets over vinden. De laagste is bij mij 2K.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 8:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Nee Obli, er is inderdaad geen minimum. Het is bedoeld als een opbouwrekening, waar je vermogen mee opbouwt om een bepaald doel op de einddatum te verwezenlijken. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een tientje. En dan elke maand een tientje bijstorten of zo. Het kan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 8:12 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
@Obligitaire.
Bij een gelijke rente lijkt mij doelsparen aantrekkelijker. Waar bij een gewoon deposito van de Rabobank slechts bij overlijden tussentijds geld kan worden opgenomen, biedt Doelsparen meer mogelijkheden.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 12:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
obligataire schreef:
Echter de enige eerder geopende, in 2010, is nu ineens veranderd van 4,4% naar 4,413% (hoger dus).
en
Mag ik ook eens geluk hebben?

Dat geluk is maar van korte duur. In de komende jaren zal je rente% steeds lager worden omdat de resterende termijn steeds korter wordt. Uiteindelijk zal je op 3,4% of zo uitkomen.
Hier is duidelijk sprake van een systeemprobleem en ik adviseer je een klacht in te dienen bij Rabo. Als je dat nu niet doet, dan over 1 of 2 jaar als je onder de 4,4% bent beland...

Probleemanalyse leert dat het veroorzaakt wordt doordat de rente eerst wordt bijgeboekt op de Doelspaarrekening en dan direct weer wordt afgeboekt. In plaats van deze 2 zich opheffende boekingen volledig buiten het systeem te laten. Door deze foutieve, puur administratieve, pro forma boekingen, wordt ten onrechte het vaste percentage aangepast. Een knoepert van een systeemfout.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 3:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als de rente in de komende jaren onder de afspraak gaat zakken, dan weet ik ze te vinden, goed dat ik het nu weet in ieder geval. Misschien dat het tegen die tijd is opgelost, kwestie van een beetje programmeren toch?

Er zaten wel meer fouten in , bijvoorbeeld dat ik een te laag percentage kreeg toegekend doordat ik liet incasseren vanaf mijn betaalrekening in plaats van de normale procedure te volgen bij aanmelding. Dat was ook een systeemfout en het gekapitaliseerde verschil hebben ze na protest handmatig bijgestort. Dat verhaal ken je. Waarschijnlijk kom je hier ook wel uit met de bank, ze zullen echt geen goede klant willen riskeren voor een paar euro aan rente.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 jan 2012 1:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik zie dat het vandaag gecorrigeerd is. De middelrente is weer zoals het behoort te zijn, en het reeds opgebouwde bedrag klopt ook weer volgens de logische formules qua afronding.
Is bij jou Obligataire de middelrente ook aangepast? In jouw geval verlaagd dus, of zou het een individuele correctie betreffen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 26 jan 2012 11:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik sta nu weer op 4,4% met dat bewuste deposito. Mijn voordeeltje is weg helaas :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 12:29 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Ik volg al een tijd dit onderwerp over Rabo doelsparen.
De lange looptijd schrok mij aanvankelijk af, de rente trok mij aan.
De voorwaarden zijn best wel goed.
Je geld staat in principe vast, maar als het moet, kun je voor einddatum opnemen, tegen betaling van opnamekosten.
Dit jaar, na lang aarzelen, toch een aantal doelspaarrekeningen, met niet al te grote inleg, geopend.
12 tot 20 jaar vooruit denken is toch wel een hele tijd.
In het kader van spreiding toch maar gedaan.
De toekomst zal leren of ik er goed aan heb gedaan.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 12:38 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
4,40 tot 4,70 % gescoord waarschijnlijk?
Maar houd (via internetbankieren) de middelrente in de gaten. Sommige producten zijn blijkbaar zo ingewikkeld dat de bank ze zelf niet meer snapt.....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 12:58 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Op dit moment is de 15-jarige variant het meest interessant. Dat is de kortste looptijd waarbij je toch het hoogste percentage krijgt.
Uiteraard kun je dan later niet meer bijstorten (tegen dat tarief), maar dat is ook helemaal niet nodig. Je opent gewoon een nieuwe :wink:

Ik zie het als veilig en beter renderend alternatief voor hypotheekaflossing. Immers Rabo geniet breed vertrouwen van het publiek en dat zie ik niet gauw veranderen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 1:16 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Ik neem aan dat jullie dan een nieuwe willen openen om het overzicht beter te houden?
Of om kosten te drukken bij het moeten opnemen van het deposito.

Bijstorten heeft toch geen invloed op het rentepercentage van je eerste inleg?
Voor zover ik het begrepen heb, krijg je bijvoorbeeld 15 jaar lang 4,7%
Leg je later wat bij voor een lager percentage, da krijg je dat lagere percentage toch over de nieuwe inleg.

De Rabobank gaat dan fijn aan het rekenen wat de middelrente is.
Maar in de praktijk zou je over je eerste inleg 4,7% moeten krijgen en over je 2e inleg dus de lagere rente.

Even rekenvoorbeeldje:
Inleg 1: € 1 000,- x 4,7%
Inleg 2: € 1 000,- x 4,5%

Aan het eind van het jaar zou je dan dus € 47,- + € 45,- = € 92,- rente moeten krijgen
Rabobank zet nu de middelrente op 4,6%, waardoor je dus € 2 000 x 4,6% zou krijgen. Dat is toch nog steeds € 92,-

Kortom, het lijkt misschien dat je rente op het langer lopende deposito omlaag gaat, maar dat zou in de praktijk niet moeten zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 9:55 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Je rekenvoorbeeld klopt als een bus.

Waarom dan toch een nieuwe openen? Een doelsparen van 15 jaar heeft een houdbaarheidsdatum van 1 dag :) Stort je een dag of een maand later een tweede bijdrage dan geldt voor deze bijdrage het percentage dat hoort bij 14 jaar (want 364 dagen of 11 maanden wordt naar beneden afgerond).

Dan is het voordeliger om een nieuw contract te openen. Scheelt (over het bijgestorte bedrag) toch bijna 15 jaar lang 0,15% in dit geval.

Daarnaast kan het aantrekkelijk zijn om een brede portefeuille van deposito's te hebben die gespreid in de tijd ook weer vrijvallen.

Men kan natuurlijk ook beginnen met een 20 jarig contract en vervolgens 5 jaar lang bijstorten. Zit dan allemaal in de hoogste schijf, want deze loopt van 15 tot 20 jaar.
Maar het is de kunst om het hoogste percentage te verkrijgen tegen een zo kort mogelijke looptijd.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 11:47 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
De looptijden kunnen ook 15 jaar en 9 maanden zijn bijvoorbeeld. Dan heb je 9 maanden de tijd om bij te storten tegen hetzelfde tarief. Aannemende dat de algemene rentevergoeding (tabel) hetzelfde blijft. Je stelt namelijk niet de duur in, maar de einddatum van de deposito.

Het is aan te raden de middelrente zo hoog mogelijk te houden, omdat een hoge middelrente gunstig is als je onverhoopt geld moet opnemen. Dan is de boete zo klein mogelijk. Daarom kies ik ook voor rentestorting op een externe rekening. Bovendien leveren andere rekeningen (andere banken) zeker bij de kortere looptijden meer rente op dan bijstorten op de doelspaarrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 249 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO