Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 249 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 jan 2012 8:33 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
Is bij jou Obligataire de middelrente ook aangepast? In jouw geval verlaagd dus, of zou het een individuele correctie betreffen?


Inmiddels is er ook een schriftelijke bevestiging gekomen van de aanpassing van de middelrente en de opgebouwde rente.
Alles klopt weer.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2012 12:46 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
15 t/m 20 jaar nu nog maar 4,6%. Dan liever de ABN of NIBC voor 10 jaar hetzelfde percentage.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 12:35 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Misschien is momenteel Rabodoelrekening van 15 jaar een alternatief voor 10 jaars deposito's van CB of NIBC?
Je kunt wel opnemen en met een beetje geluk is het boete% minder dan 0.25% per jaar eerder dan 15 jaar. Je kunt dus wellicht na 10 jaar opnemen tegen gunstige voorwaarden.
Dat zou dan ongeveer worden: 10x4.2% = 42% -/- 5x0.25% contant gemaakt is ca 1,15%
Totaal 42-1.15% = 40.85% is gemiddeld bijna 4.1% per jaar.....

En de rente wordt op je gewone tegenrekening gestort. Hmmmm, ik zal dit weer eens serieus overwegen. Er is overigens geen minimum inleg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 9:39 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Klopt, geen minimuminleg. Maar het is me wel gebleken dat Rabobank geen onbeperkt aantal doelspaarrekeningen accepteert.
Bij de tiende hingen ze bij mij aan de telefoon 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 11:23 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Aan de telefoon? Moet je niet naar het filiaal toe om er een te openen? Kunnen ze dan toch direct NEE verkopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 10:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Nee......ik stuurde altijd een mailtje. Looptijd, bedrag, percentage, tegenrekening, rente direct uitbetalen.
Twee dagen later lag het contract al op de mat.

Als ik nu nog wil storten doe ik het op een contract waarvan de resterende looptijd >15 jaar is.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013 9:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Misschien is momenteel Rabodoelrekening van 15 jaar ook een alternatief voor 5 jaars deposito's van Argenta, CB of NIBC?
Je kunt wel opnemen en met een beetje geluk is het boete% minder dan 0.25% per jaar eerder dan 15 jaar. Je kunt dus wellicht na 5 jaar opnemen tegen gunstige voorwaarden.
Dat zou dan ongeveer worden: 5x4.2% = 21% -/- 10x0.25% boete, contant gemaakt ca 2,3%
Totaal 21 - 2.3% = 18.7% is gemiddeld 3.74% per jaar.....Argenta c.s. is maar 3.3%.

En de rente wordt op je gewone tegenrekening gestort. Er is overigens geen minimum inleg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013 11:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Dan zou ik wel de 16-jaars versie kiezen, want als je 1 dag te laat bent met je inleg, dan verlies je de rente die bij 15 jaar hoort. En ik zou zeker willen weten dat de rente op de tegenrekening gestort wordt, en niet erbij tegen een lager percentage.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2013 12:07 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Henrid, je kunt alle einddata en derhalve de looptijd, kiezen. Dus ook bijvoorbeeld 15 jaar en 1 maand in de toekomst. Bij 16 jaar betaal je na 5 jaar sparen 11 jaar boete. Kies dus voor 15 jaar en een beetje.
Ik heb op 2 januari keurig mijn rente op de ING betaalrekening gestort gekregen. Daar moet je ook voor kiezen en dat wordt in een contract vastgelegd zwart op wit. Doe je dat niet, dan wordt de rente er inderdaad bijgestort en krijg je een lager gemiddeld rentepercentage. Dat verhoogt de kans op een hogere boete.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 8:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik heb het aangevraagd met als einddatum 1-2-2028, dus ruim 15 jaar voor 4,2% maar ik heb nog niet de keuze gezien om de rente op een tegenrekening uit te laten betalen. Komt dat nog op een aanvraagformulier ofzo?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 10:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik ben naar de bank zelf geweest en ter plekke de rekening geopend en het contract opgemaakt. Daarbij ook de keuze van tegenrekening vastgelegd. Ik was zelf nog geen Raboklant. Kon direct dezelfde dag of de dag later storten. No problem.

Citaat:
Wat gebeurt er met de jaarlijkse renteuitbetaling?
Standaard wordt de rente bijgeschreven op de rekening Rabo DoelSparen
en telt dan als een nieuwe inleg, waar u niet vrij over kunt beschikken.
U kunt er ook voor kiezen om de rente naar een andere rekening over te
laten schrijven, dit wordt de renterekening genoemd. Als u kiest voor een
renterekening, wordt de opgebouwde rente jaarlijks en per de einddatum
naar deze rekening overgeschreven


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 1:21 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Rabo Doelsparen (15 jaar) is geen goed alternatief voor deposito's van CB of NIBC (10 of 5 jaar vast).
Als de actuele rente oploopt gedurende de lange looptijd van Rabo Doelsparen (15 jaar), kan het een heel dure geschiedenis worden om dit product voortijdig te beëindigen.
Buitendien kent Rabo Doelsparen (i.t.t. CB en NIBC) slechts bij voortijdige beëindiging i.v.m. overlijden geen opnamekosten (dus niet bij bijvoorbeeld werkloosheid).

Zou BillGates ledencertificaten bezitten van de Rabobank? De spreekwoordelijke aandelen kunnen het niet zijn. :wink:


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 9:10 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Rabo Doelsparen (15 jaar) is wel een goed alternatief voor deposito's van CB of NIBC (10 of 5 jaar vast).
Als de actuele rente nog verder omlaag gaat en nog vele jaren laag blijft gedurende de lange looptijd van Rabo Doelsparen (15 jaar), kan het een heel tevreden toekomst worden dit product rustig uit te laten lopen.
Er zijn ook mensen die echt niet of nooit de intentie hebben om een deposito voortijdig open te breken, omdat ze daarnaast nog buffers genoeg hebben en/of elders meer flexibel hebben weggezet.

Ik ben waarschijnlijk net als BillGates een kritische slimme spaarder die anderen laat inslapen bij variabele rentes.

Afspraak met de bank maken is trouwens nodig, maar dat kan in sommige vestigingen ook op een zaterdag.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 11:37 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Empire schreef:
Zou BillGates ledencertificaten bezitten van de Rabobank?...
Zoals eerder vermeld, was ik zelfs nog geen klant van de Rabo. En Doelsparen is nog steeds mijn enige product. Ik vraag mij eigenlijk af of ik wel ledencertificaten zou kunnen kopen, of ik wel lid zou kunnen worden, als ik alleen Doelsparen heb..... 5% is niet slecht nl.

Als de rente daalt of slechts licht stijgt, zit je met Doelsparen goed. Beter dan die 10 jaar bij NIBC/CB.
De 5 jaars deposito's zouden minstens 2% moeten stijgen om nadeliger te worden.
Maar als je gelooft in het Japan-scenario, dan denk ik zelfs dat je ze na 10 jaar niet eens wilt verkopen. Als jij nog steeds 4,2% krijgt, terwijl de markt op dat moment misschien maar 1% biedt.....

Maar zoals met alles, het blijft gokken, maar je verliest niets, hoogstens wat minder winst. En het is momenteel de enige mogelijkheid om boven die 4% van de VRH uit te komen met sparen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Zowel het Doelsparen 15 jaar, als de Ledencertificaten, zijn een prima keuze op dit moment. Al was het alleen maar bij gebrek aan alternatieven, en omdat de Rabobank een zeer solide debiteur is.

Natuurlijk is 15 jaar heel erg lang maar zoals terecht opgemerkt hangt dat ook af van persoonlijke omstandigheden van de spaarder.
Jaren terug vond men het al heel raar op dit forum dat ik AEGON deposito's afsloot voor 20 jaar en met percentages van 5,1 tot 5,25%.
Het is een heel rustig en lucratief bezit gebleken.

Wat ook nog meespeelt: het rendement op zeer lange deposito's is relatief weinig gedaald (van ongeveer 5,25% naar nu 4,2%, dat is 20% afname).
Het rendement op kortlopende spaarprodukten is zeker 60% gedaald (van ruim 5% naar ruim 2%).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 249 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO