Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 7:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014 9:36 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Bij mij is ook maar 1 overboeking verwerkt zie ik nu, 2 andere boekingen zijn niet verwerkt

Ook een supermarkt bezoek is niet afgeschreven, maar het bezoek aan de snackbar weer wel

Ben benieuwd met welke datum de overboekingen uiteindelijk verwerkt worden, als dit pas morgen is, dan lijkt mij dat afschrijvingen ook met de datum van morgen zouden moeten zijn

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014 2:56 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
juanj schreef:
Ben benieuwd met welke datum de overboekingen uiteindelijk verwerkt worden, als dit pas morgen is, dan lijkt mij dat afschrijvingen ook met de datum van morgen zouden moeten zijn

Zo zou je willen dat het werkt, maar bij de Rabobank kunt je dat vergeten...

Vandaag heeft de Rabobank de afschrijving van mijn hypotheekrente geïncasseerd. Daarbij hebben ze als valutadatum 1 mei (dus gisteren) gehanteerd. Dat ben ik inmiddels wel gewend, want dat doen ze ook altijd als de 1e van de maand in het weekend valt: dan wordt op maandag afgeschreven met een valutadatum die 1 of 2 dagen eerder ligt.

Voor deze afschrijving had ik begin deze week al een interne overboeking (vanaf mijn Rabo-spaarrekening) klaargezet voor 1 mei. Normaal gesproken gaat dat dan goed, maar vanwege de storing is deze overboeking ook vandaag pas verwerkt is. En het probleem is nu dat deze overboeking wel doodleuk 2 mei als valutadatum heeft gekregen, waardoor ik nu dus opeens valutair een hele dag voor vrijwel het gehele bedrag van de hypotheekrentebetaling 'in de min' heb gestaan. Dat gaat me dus debetrente kosten, en reken maar dat de Rabobank die aan het einde van deze maand gewoon gaat incasseren...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014 4:51 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Dat is behoorlijk frustrerend zeg, nog een stapje erger dan ING die een spaar>betaal uitvoerd en de betaal>andere bank een dag (renteloos) laat staan omdat de spaar>betaal nog niet was uitgevoerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014 8:11 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Een hele dag rente, het kan inderdaad woede, frustratie en complete ontreddering opleveren.
Maar het kan nóg erger. Je zult als eigenaar van een auto geparkeerd hebben in een straatje in Baltimore.........
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502 ... 9480847548

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014 8:33 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
De niet gedane afschrijvingen zijn vandaag afgeschreven (valuta datum 1 mei)
Volgens mij mag een bank niet valuteren, o ja, dit geld niet voor de Rabobank (de storing is niet de schuld van de klant)

Wat wel mooi is, is dat de hypotheek niet is afgeschreven :-) (ASR)
Is normaal op de eerste werkdag van de maand.

En gelijk maar een rekening bij ABN geopend, zodat als er bij de ene bank een storing is, dat je bij de andere bank toch bij je geld kan. Jammer dat het zo moet

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 mei 2014 6:10 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
obligataire schreef:
Een hele dag rente, het kan inderdaad woede, frustratie en complete ontreddering opleveren.

Bij mij gaat het qua bedrag natuurlijk nergens over: die dag debetrente zal op ongeveer 30 cent uit gaan komen. Eigenlijk is het de tijd die ik eraan besteed dus niet eens waard. Maar wat mij hier vooral aan stoort, is dat Rabobank hier in feite verdient aan haar eigen storing: ik had mijn zaken tijdig en correct geregeld, maar omdat mijn overboekingen niet op tijd zijn verwerkt, kost het mij geld. Ik vind dat uit principe gewoon niet terecht, dus ik ga na het weekend toch even contact opnemen met de Rabobank om aan te geven dat ik deze gang van zaken niet netjes vind. Dat is voor mij een kwestie van gewoon fatsoenlijk omgaan met je klanten, zeker op het moment dat er problemen zijn waar die klant helemaal niets aan kan doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 mei 2014 7:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Helemaal mee eens!
Hier zal de debetrente schade beperkt zijn (2 ct max denk ik)
Echter heeft de Rabo bv de supermarkt betalingen wel afgeschreven op 2 mei, valutadatum 1 mei, maar de bijboeking om uit debetstand te komen, is uiteindelijk pas op valutadatum 2 mei verwerkt. (dus effectieve debetstand)

Tevens met het verdienen aan deze storing overtreden ze de wet (verbod valuteren)
Lijkt mij dat ongeacht de rede er niet gevaluteerd mag worden, dit is een voordeel voor de bank.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 mei 2014 7:54 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Je zal precies op die dag maar geskimd worden, of je pasje uit handen getrokken.
De meeste mensen op dit forum houden bewust lage bedragen op betaalrekeningen aan. Een bank hoort je daarbij niet in de wielen te rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 mei 2014 8:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
groentje schreef:
De meeste mensen op dit forum houden bewust lage bedragen op betaalrekeningen aan. Een bank hoort je daarbij niet in de wielen te rijden.

Helemaal waar. En toch is het raadzaam om wat meer vast saldo op de betaalrekening aan te houden. Een paar honderd euro of zo. Dat kan qua rente de kop toch niet kosten.
Als ik lees/hoor dat mensen voor een simpele (kleine) kasopname al geld moeten doorboeken van de spaarrekening, krijg ik toch het gevoel dat het 'spel' een beetje te ver wordt doorgevoerd.
Gaat het mis, kun je voor enkele centen de bank gaan bellen of mailen. Een mens heeft wel wat beters te doen lijkt me.
Hollandse zuinigheid, bijna een karikatuur..... Als je echt geld wilt verdienen aan sparen, zou ik (middel)lange deposito's overwegen of desnoods een andere spaar-/beleggingsvorm..........

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 mei 2014 9:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Het gaat om het principe, een bank hoort niet aan een storing te verdienen over de rug van de klanten.

En een bank als Rabo, doet gewoon zijn eigen zin, want wat doen die 4 klanten die klagen tegen de Rabo?
Daar kunnen wij toch niets tegen uitrichten, en dat weet een bank.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 mei 2014 9:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
juanj schreef:
Het gaat om het principe, een bank hoort niet aan een storing te verdienen over de rug van de klanten.

Dat is ook zo. Misschien draaien ze het om die reden wel terug, zelfs zonder dat er gebeld wordt. Geen idee, ik heb er geen ervaring mee.

Het punt dat ik wil maken, is dat je moreel en principieel wel gelijk kunt hebben, maar dat het gewoon niet zinvol is om je er druk over te maken voor die paar rotcenten.
Je zult maar ergens door het rood rijden en geflitst worden, weet je hoeveel rentedagen dát is.

Zo kun je er ook voor kiezen om de Belastingdienst op de allerlaatste dag te betalen. Er zijn er die dat slim vinden. En dat op die laatste dag de bank plat ligt.
Dat kost je boete. De fiscus redeneert vervolgens dat zij er geen boodschap aan heeft dat jij last had van een bankstoring.
Dat is risico dat je zelf willens en wetens loopt door op de 30e dag te betalen en niet op één van die 29 dagen daarvóór. En van de bank krijg je die boete ook niet terug.
Een dag van tevoren betalen scheelt je die ergernis. Ik zie dat als een piepkleine verzekeringspremie voor voorkoming van boete.....

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 mei 2014 9:35 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
obligataire schreef:
Het punt dat ik wil maken, is dat je moreel en principieel wel gelijk kunt hebben, maar dat het gewoon niet zinvol is om je er druk over te maken voor die paar rotcenten. ... Dat is risico dat je zelf willens en wetens loopt door op de 30e dag te betalen en niet op één van die 29 dagen daarvóór. En van de bank krijg je die boete ook niet terug. Een dag van tevoren betalen scheelt je die ergernis.


+1


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 mei 2014 10:45 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
De Rabobank bracht de sms-notificaties voor bijgeschreven loon ook gewoon in rekening toen ze hier een storing in hadden waardoor deze berichten ongeveer 48 uur te laat binnenkwamen. Stel schoften zijn het.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014 9:34 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
obligataire schreef:
Het punt dat ik wil maken, is dat je moreel en principieel wel gelijk kunt hebben...

Onwillekeurig moet ik terugdenken aan toen ik laatst in het ziekenhuis lag. Nou lag,... Zelf vond ik dat ik niks mankeerde, dus als ze me niet nodig hadden zwierf ik zo'n beetje rond. Hoorde ik een ambulance aankomen, dus ik richting spoedeisende hulp. Ik wist waar die was, want er was me verteld dat de koffie er gratis was. Dat was ook wel zo, maar die koffie was niet te z**pen, meestal was ik bij Dermatologie te gast. Het kostte een paar centen, maar dan had je ook wat. Maar goed, bij spoedeisende hulp aangekomen werd net de brancard binnen gerold.
De jongeman had zijn helm nog op en lag maar te kermen. Volgens mij zei hij iets, dus ik nog wat dichterbij.
Ik hoorde het overduidelijk, "Maar IK kwam van rechts", bleef hij maar herhalen. Toen werd hij weer verder gerold.
Misschien waren het wel zijn laatste woorden, ik weet het niet...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 mei 2014 4:48 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
obligataire schreef:
groentje schreef:
De meeste mensen op dit forum houden bewust lage bedragen op betaalrekeningen aan. Een bank hoort je daarbij niet in de wielen te rijden.

Helemaal waar. En toch is het raadzaam om wat meer vast saldo op de betaalrekening aan te houden. Een paar honderd euro of zo.

Blijkbaar val ik dan toch in de categorie "kapitalist", want bij mij is een saldo van een paar honderd euro op de betaalrekening "een laag bedrag aanhouden". En juist omdat je met internetbankieren snel je saldo kan aanvullen vanaf je spaarrekening, vind ik het niet noodzakelijk om duizend(en) per dag aan te houden.

Daar het ING beleid gebeurd dat nu. En ja, per saldo is het voor de klant een rente van niks, maar per x-klanten ING kunnen er daar een paar medewerkers ING leuk van op vakantie, bij wijze van spreken.

Weg met het valuteren, dus :twisted:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO