Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 8:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012 11:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
SNS Participatie Certificaten werden in 2002 en 2003 aan bijna tienduizend klanten verkocht. Er werd een hoge jaarlijkse rente beloofd, de mogelijkheid om de certificaten tussentijds te verkopen en de SNS zou na tien jaar aflossen. Niets van dit alles lijkt waar te zijn.

meer...http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... rtificaat/

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 12:55 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
De woeker polissen affaires hebben genoeg duidelijk gemaakt, dacht ik zo, maar dat dit ook nog erbij komt, dat is diep triest. :evil:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 7:08 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Snap nu waarom ze niet uit keren...

Ze hebben het geld zelf nodig..

Alleen SNS Bank heeft vandaag aangeklopt bij de Europese Centrale Bank voor een speciale crisis-lening. De andere grote Nederla....
Meer
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... ij_SNS.xml

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 1:56 pm 

Geregistreerd: ma 19 sep 2011 10:45 am
Berichten: 23
Beste forumleden,

We kunnen ons voorstellen dat er onduidelijkheid bestaat over de SNS Participatiecertificaten en geven daarom graag toelichting om de situatie te verduidelijken.

De eerste mogelijkheid voor SNS Bank om de eerste serie SNS Participatiecertificaten af te lossen is op 28 juni 2012. Normaal gesproken zou SNS Bank twee weken voor die datum bekendmaken of zij gaat aflossen. Omdat we het erg vervelend vinden dat onze klanten zich zorgen maken, hebben we de besluitvorming nu al in gang gezet. We verwachten eind maart 2012 te kunnen vertellen of SNS Bank de eerste serie certificaten gaat aflossen.

Voor meer informatie zie https://www.snsbank.nl/web/particulier/ ... caten.html

Met vriendelijke groet,

Tibor
SNS Bank Webcare


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 6:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Met het goedkope geld uit Brussel kan SNS mooi wat van dat spul aflossen.
Win win situatie :lol:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 7:42 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Hetzelfde praatje, als bij Radar..

Waarom wachten tot morgen, als je het ook vandaag kan vertellen.

Je hebt de intentie om af te lossen of je lost niet af.
Er zit niets tussen.

Wellicht dat de JUZA afdeling van SNS aan het uitzoeken is, of ze er wellicht toch nog legaal onderuit kunnen komen, en vandaar dat ze nog 1 maand nodig hebben.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 8:53 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Even gekeken in de prospectus van deze certificaten gekeken (dus de eerste uit een serie van drie) uit nieuwsgierigheid - ik heb toch geen certificaten.

obligataire schreef:
Met het goedkope geld uit Brussel kan SNS mooi wat van dat spul aflossen.
Win win situatie :lol:

Zo simpel zal het wel niet zijn omdat dat goedkope geld uit Brussel waarschijnlijk niet als Tier 1 Kapitaal mee kan tellen:

De door SNS middels emissie van Certificaten aangetrokken gelden, kwalificeren als Tier 1 Kapitaal, een en ander conform de daartoe door DNB opgestelde beleidsregels.


juanj schreef:
<...>
Je hebt de intentie om af te lossen of je lost niet af.
Er zit niets tussen.

Wellicht dat de JUZA afdeling van SNS aan het uitzoeken is, of ze er wellicht toch nog legaal onderuit kunnen komen, en vandaar dat ze nog 1 maand nodig hebben.


Het lijkt me geen vraag of ze er legaal onderuit kunnen komen, er is geen verplichting om ooit af te lossen:

De Certificaten kennen een onbepaalde looptijd hetgeen onder meer inhoudt dat SNS noch enige derde verplicht is om over te gaan tot inkoop en/of aflossing van de Certificaten danwel dat de Certificaten op enig moment recht geven op geheel of gedeeltelijke terugbetaling van de Hoofdsom.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 9:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
daalder schreef:
Het lijkt me geen vraag of ze er legaal onderuit kunnen komen, er is geen verplichting om ooit af te lossen:

De Certificaten kennen een onbepaalde looptijd hetgeen onder meer inhoudt dat SNS noch enige derde verplicht is om over te gaan tot inkoop en/of aflossing van de Certificaten danwel dat de Certificaten op enig moment recht geven op geheel of gedeeltelijke terugbetaling van de Hoofdsom.


Dat er geen verplichting is, is 'nu' bekend, echter was ten tijde van afsluiten niet duidelijk gemaakt, en de bank heeft duidelijk verzuimd om dit te doen.

VB van Radar:
Er werd in een profiel gevraagd hoe lang je het geld kan missen, en als je dan 5 tot 7 jaar opgeeft, zou een bank geen product moeten verkopen, waarbij de je dat geld dus nooit terug krijgt. (het is namelijk een eeuwig durende lening aan SNS)

Dus ben je niet juist voorgelicht, en dan heb je wettelijk het recht om de overeenkomst te ontbinden, want je hebt niet gekregen wat er beloofd is. (het terug krijgen van de gelden na 5 tot 7 jaar)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 11:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Hoeveel rente zit er eigenlijk op zo'n certificaat?

Afhankelijk van, en met een bepaalde korting op de nominale waarde, zouden ze interessant kunnen zijn voor een koper.
Maar als ik zie hoever mijn ING perpetuals II en III bijvoorbeeld, in waarde zijn gedaald, houd ik mijn hart vast.

Al is het misschien appels met peren vergelijken.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 11:20 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Bij trosradar werd er gesproken over 6,6%... dus een mooie rente, maar als je je inleg nooit terug krijgt, heb je er weinig aan.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 11:27 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zeker als je zo'n certificaat met flinke korting zou kunnen verwerven, is er sprake van een aanzienlijke cashflow in de komende jaren en een korte terugverdiendtijd.

Als ze tegen mij zouden zeggen, koop een certificaat voor bijvoorbeeld 60% en met 6,6% coupon over de nominale waarde, zou ik er nog wel eens over nadenken.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 11:42 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 3:47 am
Berichten: 50
Staat die 6.6% rente vast voor altijd of mag SNS na 10 jaar dit percentage ook wijzigen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012 11:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Volgens mij, werd de rente na 10 jaar herzien.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 12:02 am 
Stuiver

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 3:47 am
Berichten: 50
Heb het al gevonden: "De rente wordt opnieuw bepaald voor een periode van 10 jaar. Dit gebeurt op basis van de rente op staatsleningen die dan geldt, met een looptijd van 9-10 jaar plus een opslag van minimaal 1,5%. Deze informatie vind je terug in het prospectus."

Als SNS niet aflost, is het best zuur als je voor de komende 10 jaar slechts 3.5-4% rente (gezien de huidige rente en 1.5% opslag) ontvangt. Deposito's doen het dan al een stuk beter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 3:33 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
In de info staat:

Waarom is de rente van een SNS Participatie Certificaat zo hoog?

Een SNS Participatie Certificaat is een achtergestelde obligatielening. De houder van een SNS Participatie Certificaat heeft bij een faillissement een achtergestelde positie. Dit betekent dat andere schuldeisers in deze voorgaan bij uitbetaling. De hogere rente is een vergoeding voor dit risico. De rente berekenen we over € 100 euro per certificaat.


Afhankelijk van hoe dit vooraf duidelijk is gemaakt, is er dus een verhoogd risico.
De obligatielening kan eeuwig durend zijn, dus er hoeft niet te worden afgelost.
Bovendien is er sprake van een achtergestelde obligatielening.
Vergelijkbaar dus met een achtergesteld deposito.
De bijbehorende risico's zijn bekend, maar in hoeverre dat toendertijd duidelijk is gemaakt, is mij niet bekend.
Zelf heb ik geen SNS Participatie Certificaat , maar het is wel weer een voorbeeld van risicovol product, dat wellicht als niet zo risicovol werd aangemerkt.
Bij bepaalde producten weet je het risico heel goed, bij andere producten wordt het risico niet duidelijk genoeg gemaakt, waardoor er toch wordt ingetekend op een dergelijk product.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO