Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2010 12:18 am 

Geregistreerd: ma 19 apr 2010 12:06 am
Berichten: 4
BillGates schreef:
Tja wat moet je daar nu mee hè?
In de folder (Ok juridisch enz...) zeggen ze uitdrukkelijk dat het wel kan. Blz. 5
http://www.triodos.nl/nl/personal_banki ... r_deposito

En ja het is toegestaan volgens art. 6.6 alleen niet boetevrij.
Verder staat in mijn art 11.2 (nu 12.2): Zowel de rekeninghouder als de Bank kunnen te allen tijde schriftelijk opzeggen tegen de eerste dag van de volgende maand met een opzegtermijn van één week.

In mijn versie van de voorwaardenset staat overigens "ter beoordeling van de Ban" (zonder k)

Ben benieuwd hoe ze hier in de praktijk mee omgaan anders wordt het een advokatenkwestie en ik denk dat de consument vrij sterk staat.

Artikel 6 gaat over het (deels) opnemen van het saldo, artikel 12 gaat over opheffen van de deposito. Je kunt dus wel opnemen maar niet opheffen en een minimum saldo van 500 is verplicht volgens artikel 7.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2010 12:36 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
En wat betekent dan: Zowel de rekeninghouder als de Bank kunnen te allen tijde schriftelijk opzeggen tegen de eerste dag van de volgende maand met een opzegtermijn van één week.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 5:40 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
De 9e dag na opening een tweede afschrift ontvangen. Nu staat wel de periode en het rente% vermeld. Eind goed al goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 1:50 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
BillGates schreef:
Ben benieuwd hoe ze hier in de praktijk mee omgaan anders wordt het een advokatenkwestie en ik denk dat de consument vrij sterk staat.

Zou dit bij een afschaffing van de fiscale voordelen van dit product ook niet zo zijn? Het zou toch te gek voor woorden zijn dat producten worden aangeboden aan de consument met grote verwijzingen naar de fiscale voordelen, terwijl als één van de partijen (overheid) eenzijdig de regels van het spel verandert, diezelfde overheid (en ook de bank) er vrolijk mee wegkomt en de consument met de gebakken peren blijft zitten.
Lijkt me ethisch en maatschappelijk niet echt verantwoord...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2010 1:03 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
BillGates schreef:
De 9e dag na opening een tweede afschrift ontvangen. Nu staat wel de periode en het rente% vermeld. Eind goed al goed.

Dat heeft dan inderdaad lang geduurd! 't Is blijkbaar erg druk...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 9:14 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
BillGates schreef:
@Stuiver. dat klopt. Ze willen naar één peildatum toe omdat ze de gegevens over spaargeld al vooraf in willen vullen op je aangifteprogramma. Zodoende hebben ze dik 1 jaar de tijd om die gegevens te verzamelen. Met een peildatum van 31-12 zouden ze maar een paar weken de tijd hebben. En zo snel is geen enkele ambtenaar. :D
En ja, als je aangifte doet in het voorjaar van 2013 moet je nog eens tot juli wachten op de voorlopige teruggave en misschien nog een jaar op de definitieve.

Niet echt handig dus wanneer er redenen zijn om in een bepaald jaar je belastbaar inkomen beneden een bepaalde grens te laten zakken en je daarom bewust besluit een substantieel bedrag op een duurzame manier weg te zetten (inkomen box 3 telt immers gewoon mee voor diverse inkomensafhankelijke regelingen). Bij deze nieuwe procedure gaat de vrijstelling (aftrekpost) pas in het daaropvolgende jaar meetellen en dat kan behoorlijk nadelig zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 9:20 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Precies. Ik pleit daarom voor peildatum 1 juli van het belastingjaar, als het dan per se één datum moet zijn. Dan kun je
tenminste nog iets regelen.
Dus politici als u meeleest op dit forum, denk dan ook eens mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 9:23 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
BillGates schreef:
Precies. Ik pleit daarom voor peildatum 1 juli van het belastingjaar, als het dan per se één datum moet zijn. Dan kun je
tenminste nog iets regelen.
Dus politici als u meeleest op dit forum, denk dan ook eens mee.

Je hebt wel een heel optimistisch beeld van politiek/politici. Alsof politici per definitie erop uit zijn om rekening te houden met de wensen van de burgers. In verkiezingstijd lijkt dat misschien wel zo, maar de werkelijkheid is in mijn beleving vele malen anders.
En misschien is het dan wel zo dat als wij burgers met zoveel woorden duidelijk maken wat voor ons beter/gunstiger is, dat dit voor de politiek juist een reden zou kunnen zijn om daar bewust géén rekening mee te houden. Wat voordelig is voor de burger, is nadelig voor de overheid, en men zoekt altijd naar maatregelen die de overheid het meeste opleveren. Dat is in de bezuinigingsvoorstellen van 1 april wel duidelijk geworden. Liever een paar miljoen onschuldige burgers duperen dan een paar honderd graaiers en bonus-incasseerders aanpakken. Het eerste levert (uiteraard) meer op dan het laatste en dat resultaat is uiteindelijk ook het enige wat schijnt te tellen.
Per saldo is er bij de gewone burger/kiezer natuurlijk veel meer te halen dan bij de graai-brigade. Bovendien hopen veel politici dat ze na hun politieke carriere ook worden toegelaten tot deze graaiende elite, die ze om die reden liever niet te veel in de weg leggen.
Sorry, maar mijn vertrouwen in politiek en overheid is inmiddels zeer minimaal.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 9:27 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Dat klopt jha, het is alweer van 1874 dat de politiek iets voor de burgers betekend heeft. Kamerlid Van Houten was de laatste.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 2:12 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
BillGates schreef:
Dat klopt jha, het is alweer van 1874 dat de politiek iets voor de burgers betekend heeft. Kamerlid Van Houten was de laatste.

Help me even. Dat is wel vrij lang geleden en mijn geheugen is niet meer wat het was... :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 3:53 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
:lol:
Ik wil niet alleen teruggaan tot de tijd van Van Houten (kinderwetje, die kinderarbeid verbood).
Ik kijk ook korter terug bijvoorbeeld naar iemand als Drees senior. ( AOW-wet).
Er zijn heus wel politici die goede dingen hebben ingevoerd, vooral in de opbouw kabinetten na WO 2:
ons sociale stelsel (als 1 voorbeeld) is toen grotendeels opgebouwd.
Wat dat betreft zijn er nog wel veel meer namen te noemen, maar de politici deden dit niet alleen.
Ook de sociale partners en particuliere initiatieven hebben een belangrijke bijdrage hieraan geleverd.
Tegenwoordig lijkt het inderdaad andersom:
Afbraak in plaats van opbouw,niet meer luisteren naar de burgers, niet meer samenwerken met de sociale partners, enz.
Maar ik wil ze niet allemaal over een kam scheren, dat zou niet eerlijk zijn.
Er zijn heus wel politici die wel luisteren, maar ook zij staan steeds vaker alleen, en ook zij moeten meegaan met alle bureaucratie en alle andere zaken die in dit wereldje kennelijk als regels gelden.Kennelijk noemt men dit tegenwoordig "meegaan met de tijd". :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 4:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Erg interessant allemaal, het kan misschien aan mij liggen maar ik zie het verband -zeker van de laatste 4 inzendingen- met Triodos of de Cultuur Deposito niet meer zo.
Of zijn we daar een beetje over uitgepraat en kan er om erger te voorkomen een slotje op?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 4:41 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ach ja, heb ik mij weer eens laten verleiden om off topic te gaan.
Het wordt overigens wel erg strak als echt alles on topic moet blijven.
Wat mij betreft hoeft er geen slotje op, er komen vast nog wel nieuwe ontwikkelingen die betrekking hebben op dit onderwerp.
Maar ik zal trachten voortaan on topic te blijven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 4:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
schuiver schreef:
Het wordt overigens wel erg strak als echt alles on topic moet blijven.

Dat schreef ik niet.
In de praktijk neemt een discussie vaak (zoniet bijna altijd) een iets andere wending, ik kom heus niet uit een ei. (Sterker nog, ik was ooit het snelste zaadje!)
Ik heb daar meestal geen moeite mee, maar als ik na (bij mij) 4 pagina's het gesprek naast het oorspronkelijke onderwerp leg en ik herken daar niets meer in omdat het alle kanten is opgegaan, dan dekt de vlag (titel) de lading niet meer.
Bovendien is m.i. niet erg handig als informatie later terug gezocht moet worden op een plek waar men dat absoluut niet zou verwachten, of dat er erg veel 'ruis' tussen staat.
Dat maakt de gezochte -en vaak waardevolle- informatie alleen maar moeilijk lees- en vindbaar, en kan daardoor de interesse van velen verliezen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 5:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Stuiver, ik heb jouw mening nog niet gehoord over art 11.2 (nu 12.2):
Zowel de rekeninghouder als de Bank kunnen te allen tijde schriftelijk opzeggen tegen de eerste dag van de volgende maand met een opzegtermijn van één week.

Welke beren zie je nog op de weg?

Overigens terwijl het vergelijkbare 10-jaars ING Groendeposito gezakt is naar 2,3% staat het Cultuur Deposito nog op 2,5%. Dat i.c.m. de opzegmogelijkheid en de extra vrijstelling van 55 mille, maakt C.D. aantrekkelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO