De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die u bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. U kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen. Als de naam bij het ingevulde IBAN niet gecontroleerd kan worden, geeft de IBAN-Naam Check ook een melding. De IBAN-Naam Check werkt op Nederlandse rekeningnummers.
De IBAN-Naam Check werkt alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers in euro. Bij een buitenlands IBAN krijgt u een melding en vertellen we uit welk land het IBAN komt dat u invult.
De IBAN-Naam Check laat nooit een naam zien als er alleen een IBAN wordt ingevuld bij een betaling. Pas als iemand uw naam al weet, maar de ingetoetste naam is iets anders, laten we de naam zien die bekend is bij de bank (bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse). Als u geld overmaakt naar een bedrijf dat klant is bij de Rabobank, laten we de naam en de vestigingsplaats van het bedrijf aan u zien.
U blijft zelf verantwoordelijk voor betalingen die u doet. U bepaalt ook zelf of u na een melding de betaling uitvoert of afbreekt. Er zijn drie soorten meldingen:
•Maakt u een foutje in de naam of is deze iets anders (bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse) dan laten we de naam zien die bekend is bij de bank van de ontvanger. Controleer zelf of de naam die wij voorstellen inderdaad de persoon of het bedrijf is die u bedoelt. Meestal is dat zo. De voorgestelde naam kunt u dan overnemen.
•Is de naam die u intoetst helemaal anders dan de naam die bekend is bij de bank van de ontvanger (bijvoorbeeld Pietersen in plaats van Jansen of V.o.f. Timmerman in plaats van Belastingdienst), let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude. We vertellen u dat de opgegeven naam niet hoort bij het ingetoetste IBAN. Controleer zelf of de factuur klopt. Bezoek bijvoorbeeld websites van bedrijven, bekijk uw originele bestelbon of neem contact op met de ontvanger.
•Kunnen we de naam die u intoetst niet controleren, dan krijgt u daarvan ook een melding. Het komt bijvoorbeeld voor dat de rekeninghouder nog niet in het systeem staat van de IBAN-Naam Check. Bijvoorbeeld als de rekening net geopend is. Of als het een buitenlands IBAN is.
Bron:
https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/verkeerde-overboeking-voorkomen/bijlage/Bij het invoeren van een betaalopdracht in Rabo Internetbankieren of Mobielbankieren controleert IBAN-Naam Check of de ingevoerde naam overeenkomt met de naam die bij de bank bekend is voor het ingevoerde nummer. Komen de gegevens overeen, dan volgt er geen melding.
Bij een afwijking verschijnt in het scherm van de betaalopdracht een gekleurd veld met informatie:
•Verschrijving in de ingevoerde naam, bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janssen: klant krijgt ter controle een melding met de naam zoals die bekend is bij de bank.
•Forse afwijking of geheel andere ingevoerde naam van een persoon: klant krijgt melding dat de naam niet overeenkomt met de naam die bij de bank bekend is. Is het een nummer dat niet van een bedrijf is maar van een persoon, dan wordt dat in de melding aangegeven. (Dit geldt voorlopig alleen als de ontvangende rekening een Rabobank-rekening is.)
•Bij een opgeheven bankrekening krijgt de klant een melding dat het nummer niet actief is.
•Bij een IBAN in het buitenland krijgt de klant de melding dat de rekening in het buitenland is gevestigd.
De bank waarschuwt bij forse afwijkingen voor een vergissing of mogelijke fraude. Klanten krijgen het advies om de betaalgegevens te checken en eventueel contact op te nemen met de ontvanger. Klanten kunnen altijd zelf de afweging maken of ze de betaling willen afbreken of toch direct uitvoeren.
Bron:
https://www.rabobank.com/nl/press/search/2017/20170905_ibannaamcheck.htmlA penny saved is a penny earned.