Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 6:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 7:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Hoe berekenen spaarbanken de rente eigenlijk?
Want het bedrag kan voortdurend switchen, je neemt eens iets op, je stort eens iets bij.

En als je op een willekeurige dag je rekening leeghaalt, krijg je dan de rente tot op die dag uitbetaald?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 7:39 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1059
Er zal hier op het forum vast wel iemand zijn die het geduld heeft om je te antwoorden, maar de antwoorden op deze vragen kun je zelf ook vinden, als je de oude berichten hier doorleest.

Kort antwoord: Jouw rente wordt *per dag* berekend, dus het feit dat er "dan weer iets bij komt, dan weer iets afgaat", maakt niets uit. Elke dag wordt het volgende berekend:
Saldo van die dag * rentepercentage van die dag / 365 dagen.

Dus als je op 1 januari 1000 euro hebt, is je rente op die dag (bij bijv. 5% rente):

1000 * 0,05 / 365 = ongeveer 13 cent

De volgende dag herhaal je de berekening weer, ook als je saldo ineens gestegen of gedaald is. De rente van de volgende dag tel je op bij de rente van de vorige dag.

De rest kun je op dit forum vinden!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 7:40 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1059
Vermiljoen schreef:
als je op een willekeurige dag je rekening leeghaalt, krijg je dan de rente tot op die dag uitbetaald?


Nee, die krijg je waarschijnlijk pas op 1 januari. Als je je complete spaarsaldo wilt inclusief de rente, moet je de rekening opheffen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 7:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Dank je wel, SpaarXL.

Dit is zo ongeveer wat ik weten wilde, volgens jou berekenen dus alle spaarbanken, ook de Postbank, die ik altijd verdenk van addertjes onder het gras, de rente op een eerlijke manier.

Ik bedoelde niet wannéér ze uitbetalen als ik op een willekeurige dag mijn rekening leeghaal, maar hoevéél, dus of ze precies tot die dag gaan en uit jouw antwoord meen ik op te maken dat ze dat inderdaad doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 10:23 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Banken zijn nog wel aan een paar regels gebonden - ze kunnen niet zomaar geld van je achterhouden waar je recht op hebt. Of in elk geval niet als het niet in de voorwaarden staat :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 12:25 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Er zijn ook banken die rekenen met 360 dagen per jaar.
Ik weet even niet uit m'n hoofd welke.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 9:27 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Dat klopt, DSB doet dit bijvoorbeeld (30/360). Maar dat wil niet zeggen dat ze 5 rentedagen achterhouden natuurlijk - het is slechts een alternatieve manier van renteberekenen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 8:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Het lijkt me dat ze bij DSB wel degelijk 5 rentedagen achterhouden, joliehuis.
Ze zetten ook op de huispagina dat ze 4 % uitkeren, maar bij de berekening blijkt het 3,9%.
E.e.a. zal wel ergens in de voorwaarden staan natuurlijk, maar het blijven addertjes onder het gras.

Verder allemaal bedankt voor de antwoorden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 9:12 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Ik ben de renteberekeningen van DSB niet nagelopen, maar bij 4% rente en 30/360 telt elke maand gewoon voor 1/12. Je doet simpelweg alsof een jaar 360 dagen heeft waarin je de 4% rente opbouwt. Je krijgt dus niet slechts 360/365e van het rentepercentage.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 9:40 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Dat valt me dan weer mee van Zalm, die overigens de reden was dat ik naar DSB ben gegaan, want ik vond het altijd zo'n integere en aardige man.

Maar het is wel zo dat ze op de huispagina zetten 4% rente en als je dan naar je rekening gaat en kijkt hoeveel rente je wel niet hebt, dan staat daar het percentage en dat is lager, ik meen 3,9%.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 9:51 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Dat komt omdat de rente per half jaar wordt uitgekeerd. De effectieve rente is 4%.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 12:29 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Citaat:
Dat klopt, DSB doet dit bijvoorbeeld (30/360). Maar dat wil niet zeggen dat ze 5 rentedagen achterhouden natuurlijk - het is slechts een alternatieve manier van renteberekenen.

Toch ben ik daar niet zo zeker van. Hier staat toch dat ze bij renteberekening het aantal dagen per jaar op 360 zetten.
Een beetje vaag artikel, en waarom zo moeilijk doen als ze er geen voordeel uit zouden halen..?

Artikel 6 Rente

1. Bij de renteberekening op de rekening wordt het aantal dagen per maand op 30 en het aantal dagen per jaar op 360 gesteld. Voor de renteberekening tellen de dag van inleg en de dag van afboeking niet mee.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 1:36 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Als je je geld er een jaar laat staan, krijg je gewoon 360/360e van de rente. De 30/360 methode is puur makkelijker administratief, i.e. alle maanden hebben evenveel dagen en elk jaar heeft 360 dagen ipv 365 of 366. Dus niet alleen het aantal dagen waarover rente wordt berekend is 360 per jaar, ook het werkelijke aantal dagen per jaar wordt op 360 gezet.

Als je er meer over wilt weten, kijk dan eens bv. op http://en.wikipedia.org/wiki/Day_count_ ... 0.2F360_US


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 10:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
joliehuis schreef:
Als je je geld er een jaar laat staan, krijg je gewoon 360/360e van de rente.


En als je dus maar een deel van het jaar spaart zou je theoretisch een nadeel kunnen hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 10:18 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Klopt, ik had mijn ontvangen rente eens nagerekend. Bleek tientallen euro's te schelen. De bankmedewerker rekende het na en begreep het verschil ook niet. Dacht dat het door een bug kwam. Bleek te komen door die 360/360 methode.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO