Het is inmiddels duidelijk hoe het is gelopen/loopt met de afwikkeking van deposito's van de AKBank.
Er is in de aflopen weken en maande al veel over geschreven maar volgens mij is het nu tijd voor een tussenbalans. Volgens mij zit het zo:
1. Je depositorekeningen bij de AKBank zijn/worden alle eenzijdig opgeheven. Dat gebeurt in de periode 30 januari t/m 13 april 2012.Je ontvangt dan de hoofdsom terug plus de lopende rente t/m 1 dag voor de ophefdatum.
2. Als je deposito doorloopt tot na 13 januari 2012 betaalt de AKBank een beetje "extra" rente. Men noemt dit compensatie. Maar dat is het eigenlijk niet want de bank zit gewoon vast aan het zelf met jouw en met andere spaarders overeengekomen depositocontract!
Ik vind dat de AKBank zijn zaakje bepaald niet netjes aan het afwikkelen is.
Waarom:
1. In de algemene voorwaarden die ik heb gekregen staat niets over dat de AKBank is bevrijd van haar verplichting tot rente betaling om wat voor reden danook. Er staat niet meer dat dan dat de AKBank de relatie kan beeindigen. Hoe dan moet worden gehandeld staat er niet in! In dat geval geldt de wet en die je moet gweoon het contract nakomen... en dat is in dit geval het depositocontract. De AKBank moet gewoon de totale rente betalen van het depositocontract!
2. Ik (en ik begrijp van diverse andere berichten ook anderen) heb dit overigens al laten nakijken door een jurist of door hun rechtbijstandsverzekering of een adviseur van de Consumentenbond.
De AKBank moet dus "linksom of rechtsom" gewoon de totale rente betalen van het depositocontract!
Ik zou dus dus ook als klant van de AKBank met een doorlopend deposito mij aanmelden bij de Consumentenbond. Je moet dan je emailadres achterlaten op:
http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/Je klacht wordt dan "meegenomen" door de Consumerntenbond. Bij voldoende klachten gaat men die klachten naar ik aan neem als Consumentenbond voorleggen aan de AKBank.
De Consumentenbond steekt echt niet voor niets hun nek uit. (Ook de AFM heeft al klachten binnen heeft de zaak in onderzoek maar die mogen niets rechtstreeks doen voor een consument)
Zie de goede en informatieve blog op de site van de consumentenbond: Je kunt daar ook op reageren.
Zie:
http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... lden/blog/Dan zijn er ook een aantal mensen die "de compensatieregeling" wel goed vinden.
Een reactie daarop (waarbij ik gebruik maak van de kritiekpunten die ik op de verschillende sites aantref)
1. Bij "de compensatie" regeling van AKBank kijkt januari naar de depositorente; laat die nu juist in maart en begin april flink zijn gedaald! vergelijk b.v. NIBC 5 jaar vast 4,2% en per 3 april 3,8%..... Leaseplanbank 5 jaar vast van 4,15% naar 4% en ga zo maar door ...
2. De ene spaarder "krijgt"in februari al zijn geld terug een ander moet tot 13 april wachten.... gevolg is de ene spaarder kan zjn geld tegen betere voorwaarden bij een andwere bank plaatsen dan de andere spaarder. Ik vindt dit echt willekeur.
3. Bij AK staat in feite als je je geld 5 jaar vastzetten jaarlijks 10% niet vast want het was boetevrij opneembaar; na 5 jaar is dat 50%.... geen enkele andere bank biedt die faciliteit. Bij de "compensatieregeling"houdt men hier geen rekening mee,.
4. Als ze je geld terugboeken naar je tegenrekening en je moet dat geld weer bij een andere bank vastzetten kost dat een flink aantal rentedagen; verder je moet bij een andere bank eerst weer een bijbehorende internetspaarrekenig openen; ook hierdoor gaan rente dagen verloren.
5. De keuze in kortere looptijden bij banken is zeer beperkt. Stel je hebt nu een deposito dat nog 2 jaar en 8 maanden loopt. Als je het geld dan weer terugwilt nan 2 jaar en 8 maanden zult je toch echt eeen deposito van eerst 2 jaar moeten afsluiten en daarvan van b.v. 6 maanden.
De rente die je dan krijgt van je nieuwe bank opgeteld bij de compensatieregeling van de AKBank plus de nadelen die ik noem bij punt 1, 2 ,3, 4 haalt het - in de meeste gevallen- dan op geen stukken na bij de rente die je zou ontvangen indien je 5 jaar depostio bij de AKBank gewoon had doorgelopen nog afgezien van de rompslomp die die alles geeft.
Nee, nar mijn idee had de AKBank had zelf moeten inzien dat zij haar klanten niet ongevraagd en op zo'n korte termijn buiten de deur kan zetten. Eerst je verplichtingen netjes uitdienen is dan niet meer dan normaal.
Doe je dat niet dan moet je niet gek opkijken dat de consumenten organisaties en individuele mensen in aktie komen.
Het is natuurlijk niet voor niets dat de AKBank zich uit Nederland terugtrekt. Men verdient gewoonweg niet voldoende meer aan de Nederlandse consument en wil nu snel via "de achteruitgang" Nederland verlaten.
Alles overziende heb ik mij aangesloten bij de aktie van de Consumentenbond! en raad alle andere mensen die een doorlopende deposito hebben bij de AKBank graag aan snel voor 15 april hetzelfde te doen.
deposito