Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 1:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 5:49 pm 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Even wakker blijven.

De top vijf bank tarieven zijn per 30 januari 2012 vastgesteld. De afgelopen periode/week is heel wat depositorente gezakt. Het verschil (reken maar na) over de top 5 tarieven op 4 april is nu wel marginaal!!!!
Ik heb mijn geld op 23 maart uitbetaald gekregen en heb een te verwaarlozen verlies geleden.
Echter degene die heden of nog op een later tijdstip uitbetaald moeten worden, lijden wel verlies als de top 5 tarieven niet worden aangepast.

3mnd=3.01% 4 april 3mnd 2.77% = 0.24%
6mnd=3.21% 4 april 6mnd 3.01% = 0.20%
9mnd=3,08% 4 april 9mnd 2.99% = 0.09%
1jaar=3,41% 4 april 1jaar 3.17% = 0.24%
2jaar=3,44% 4 april 2jaar 3.22% = 0.22%
3jaar=3,68% 4 april 3jaar 3.58% = 0.10%
4jaar=3,88% 4 april 4jaar 3.77% = 0.11%
5jaar=4,13% 4 april 5 jaar 4.00% = 0.13%

M.i.v 6 april gaat ook de leaseplanbank flink omlaag met de depositorente !!!!!!! is in bovenstaande berekening al meegenomen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 5:54 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Het is inmiddels duidelijk hoe het is gelopen/loopt met de afwikkeking van deposito's van de AKBank.

Er is in de aflopen weken en maande al veel over geschreven maar volgens mij is het nu tijd voor een tussenbalans. Volgens mij zit het zo:

1. Je depositorekeningen bij de AKBank zijn/worden alle eenzijdig opgeheven. Dat gebeurt in de periode 30 januari t/m 13 april 2012.Je ontvangt dan de hoofdsom terug plus de lopende rente t/m 1 dag voor de ophefdatum.

2. Als je deposito doorloopt tot na 13 januari 2012 betaalt de AKBank een beetje "extra" rente. Men noemt dit compensatie. Maar dat is het eigenlijk niet want de bank zit gewoon vast aan het zelf met jouw en met andere spaarders overeengekomen depositocontract!

Ik vind dat de AKBank zijn zaakje bepaald niet netjes aan het afwikkelen is.
Waarom:
1. In de algemene voorwaarden die ik heb gekregen staat niets over dat de AKBank is bevrijd van haar verplichting tot rente betaling om wat voor reden danook. Er staat niet meer dat dan dat de AKBank de relatie kan beeindigen. Hoe dan moet worden gehandeld staat er niet in! In dat geval geldt de wet en die je moet gweoon het contract nakomen... en dat is in dit geval het depositocontract. De AKBank moet gewoon de totale rente betalen van het depositocontract!

2. Ik (en ik begrijp van diverse andere berichten ook anderen) heb dit overigens al laten nakijken door een jurist of door hun rechtbijstandsverzekering of een adviseur van de Consumentenbond.

De AKBank moet dus "linksom of rechtsom" gewoon de totale rente betalen van het depositocontract!

Ik zou dus dus ook als klant van de AKBank met een doorlopend deposito mij aanmelden bij de Consumentenbond. Je moet dan je emailadres achterlaten op:

http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/

Je klacht wordt dan "meegenomen" door de Consumerntenbond. Bij voldoende klachten gaat men die klachten naar ik aan neem als Consumentenbond voorleggen aan de AKBank.

De Consumentenbond steekt echt niet voor niets hun nek uit. (Ook de AFM heeft al klachten binnen heeft de zaak in onderzoek maar die mogen niets rechtstreeks doen voor een consument)

Zie de goede en informatieve blog op de site van de consumentenbond: Je kunt daar ook op reageren.

Zie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... lden/blog/

Dan zijn er ook een aantal mensen die "de compensatieregeling" wel goed vinden.

Een reactie daarop (waarbij ik gebruik maak van de kritiekpunten die ik op de verschillende sites aantref)

1. Bij "de compensatie" regeling van AKBank kijkt januari naar de depositorente; laat die nu juist in maart en begin april flink zijn gedaald! vergelijk b.v. NIBC 5 jaar vast 4,2% en per 3 april 3,8%..... Leaseplanbank 5 jaar vast van 4,15% naar 4% en ga zo maar door ...

2. De ene spaarder "krijgt"in februari al zijn geld terug een ander moet tot 13 april wachten.... gevolg is de ene spaarder kan zjn geld tegen betere voorwaarden bij een andwere bank plaatsen dan de andere spaarder. Ik vindt dit echt willekeur.

3. Bij AK staat in feite als je je geld 5 jaar vastzetten jaarlijks 10% niet vast want het was boetevrij opneembaar; na 5 jaar is dat 50%.... geen enkele andere bank biedt die faciliteit. Bij de "compensatieregeling"houdt men hier geen rekening mee,.

4. Als ze je geld terugboeken naar je tegenrekening en je moet dat geld weer bij een andere bank vastzetten kost dat een flink aantal rentedagen; verder je moet bij een andere bank eerst weer een bijbehorende internetspaarrekenig openen; ook hierdoor gaan rente dagen verloren.

5. De keuze in kortere looptijden bij banken is zeer beperkt. Stel je hebt nu een deposito dat nog 2 jaar en 8 maanden loopt. Als je het geld dan weer terugwilt nan 2 jaar en 8 maanden zult je toch echt eeen deposito van eerst 2 jaar moeten afsluiten en daarvan van b.v. 6 maanden.

De rente die je dan krijgt van je nieuwe bank opgeteld bij de compensatieregeling van de AKBank plus de nadelen die ik noem bij punt 1, 2 ,3, 4 haalt het - in de meeste gevallen- dan op geen stukken na bij de rente die je zou ontvangen indien je 5 jaar depostio bij de AKBank gewoon had doorgelopen nog afgezien van de rompslomp die die alles geeft.

Nee, nar mijn idee had de AKBank had zelf moeten inzien dat zij haar klanten niet ongevraagd en op zo'n korte termijn buiten de deur kan zetten. Eerst je verplichtingen netjes uitdienen is dan niet meer dan normaal.

Doe je dat niet dan moet je niet gek opkijken dat de consumenten organisaties en individuele mensen in aktie komen.

Het is natuurlijk niet voor niets dat de AKBank zich uit Nederland terugtrekt. Men verdient gewoonweg niet voldoende meer aan de Nederlandse consument en wil nu snel via "de achteruitgang" Nederland verlaten.

Alles overziende heb ik mij aangesloten bij de aktie van de Consumentenbond! en raad alle andere mensen die een doorlopende deposito hebben bij de AKBank graag aan snel voor 15 april hetzelfde te doen.

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 6:48 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik kan ook niet begrijpen dat de AKbank maar één datum heeft als rente-pijl datum.
Terwijl er over een periode van 2½ maand deposito's éénzijdig worden beeindigd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 6:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik heb mijn mailadres inmiddels ook achtergelaten.....baat het niet dan schaadt het in ieder geval ook niet. En sommige argumenten snijden best hout al vraag ik me af hoe je een en ander zou willen vertalen in een concrete financiële compensatie. Om een voorbeeld te noemen: AK had inderdaad goudgerande voordelen in de vorm van een jaarlijkse boetevrije opnamemogelijkheid. De nieuwe (vervangende) bank zal dat waarschijnlijk niet bieden. Dat is een nadeel. Maar hoe had AK dat moeten compenseren. Ofwel er is een nadeel, maar hoe groot is dat nadeel in euro's uitgedrukt? Daar kun je jarenlang over discussiëren. Bij mij speelde dit niet want ik was echt niet van plan om tussentijds geld op te nemen. Scheutig is AK niet, daar is iedereen het wel over eens. Maar scheutigheid is niet afdwingbaar, dat is puur een kwestie van goed fatsoen en dat laatste ontbreekt blijkbaar bij AK. Wat niet ontbreekt daar dat zijn juristen en die zullen ze ongetwijfeld geraadpleegd hebben voordat ze hier aan begonnen. Dus prijs de dag niet voor de avond valt met al die acties die op stapel staan.

Ik vind het ook niet netjes dat een bank zomaar vertrekt maar met in het achterhoofd Icesave, DSB en recentelijk de niet geheel toevallige overname van de Frieslandbank door Rabobank (daar zal méér aan de hand geweest zijn dan dat er in de krant staat) ben ik om te beginnen tevreden dat mijn geld nu ergens veilig staat. Vermogensbehoud voor alles. Dat daar misschien niet het allerlaatste dubbeltje uitkomt vind ik eerlijk gezegd even vers twee, maar als het nog komt sla ik het ook niet af.

Wat die gederfde rentedagen betreft: ook dat zal van geval tot geval verschillen. Bij mij stond het gisteravond op de ABN, een deel diezelfde avond bij ABN op deposito en de rest vanmiddag bij Credit Europe. Dus dat is wel te overzien. Iemand die nu nog een rekening moet openen heeft zitten slapen want dit was een hele tijd geleden al bekend dus die rekening had allang geopend kunnen zijn.

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op wo 04 apr 2012 7:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 6:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Helemaal mee eens. Alleen punt 4 vind ik (ook) erg aangedikt. Het komt regelmatig voor dat je maar één dag renteverlies hebt bij overboeken naar een andere bank. En ja, wie intussen geen andere rekeningen heeft geopend, die slaapt en moet niet zeuren. :?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 9:30 pm 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat ik simpelweg blij ben dat mijn geld nu elders is ondergebracht. En ja ook ik heb een beetje verlies geleden. Eigenlijk de moeite niet waard om me hier druk over te maken.
Toch heb ook ik mijn emailadres bij de cons.b. achtergelaten. Enerzijds omdat volgens alle gegevens met willekeur gehandeld is. (Renteverlies moet op de dag van afwikkeling afgehandeld worden naar rato van het op dat moment geldende rentepeil van de vijf topbanken) Trouwens waarom niet het rentepeil van alle Nederlandse banken Anderzijds wil ik wel weten welk algemeen standpunt wordt ingenomen door de diverse controlerende instanties. En zo ja welke standpunten/ afspraken. Als laatste wil ik solidair zijn aan diegene welke aanzienlijk minder aan compensatie hebben ontvangen. Zeker gezien mijn laatste berekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 11:44 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
henrid schreef:
Helemaal mee eens. Alleen punt 4 vind ik (ook) erg aangedikt. Het komt regelmatig voor dat je maar één dag renteverlies hebt bij overboeken naar een andere bank. En ja, wie intussen geen andere rekeningen heeft geopend, die slaapt en moet niet zeuren. :?

Je kunt pech hebben dat er een weekend tussen zit en je hebt zo een paar dagen extra verlies aan rente.
Ik log persoonlijk niet elke dag in op bankrekening om te kijken of AK deposito heeft opgeheven en overgeboekt, dit kan ook paar dagen verlies geven.
AK bank pleegt contractbreuk.
Hier hoort een behoorlijke financiele vergoeding tegenover te staan.

Ik heb, als benadeelde, ook m'n emailadres opgegeven. http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 10:09 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
AKBank hoe had het anders gekunt

Bedankt voor de nuttige update op dit forum van de verschillende rentestanden die inderdaad fors gedaald zijn en waarvan het einde van de dalingen nog niet in zicht lijkt…..

Het geeft wat betreft de AKBank ook nog eens aan hoe karig en willekeurig de compensatie van de AKBank is zeker als je nu pas rond de Paasdagen zo zelfs nog daarna pas je geld terug krijgt van de AKBank.

Een betere regeling was geweest:
- baseer de vergoeding op een peildatum op het verschil tussen de contractrente en de gemiddelde rentetarieven van alle banken met een Nederlandse bankvergunning een week na 14 april en keer die dan aan iedereen uit (o.b.v. de resteerde looptijd van het afgebroken deposito in dagen.
- rond de resteerde looptijden af op 3 maanden naar beneden als het contract korter dan een jaar loopt en op hele jaren naar beneden als het deposito nog langer dan een jaar loopt
- geef een echte compensatie van b.v. 1 % boven de uitkomst als tegenprestatie voor het eenzijdig verbreken van het contract, het verlies van de 10% boete vrije opname mogelijkheid bij de AKBank en het verlies aan rentedagen bij overboeking en het gedoe die dat onvermijdelijk voor je klanten meebrengt
- stuur iedereen voor eind april een duidelijke en onderbouwde en uitgewerkte persoonlijke berekening.

Met zo’n regeling had de AKBank tenminste laten zien dat men niet voor een dubbeltje op de eerste rij wilde gaan zitten bij het afscheid van haar klanten die dat meestal al vele jaren waren.

Nu dit allemaal niet is gebeurd is het terecht dat de Consumentenbond en een paar oplettende klanten van de AKBank nog net op tijd aan de bel hebben getrokken.

Als je zo ondoordacht en onzorgvuldig handelt als de AKBank nu doet verdien je niet beter dan dat de Consumentenbond en alle klagers die zich daar inmiddels bij het meldpunt hebben aangemeld gaan voor uitbetaling van alle in het depositocontract vastgelegde rente.

Afwachten wat dat wordt maar het maakt in ieder geval aan de bankwereld duidelijk dat je niet zomaar zelf de regels kan gaan bepalen als het je als bank goed uitkomt.

Ik lees dat al verschillende mensen op dit forum zich hebben aangemeld en hoop dus dat veel mensen dit voorbeeld nog zullen volgen en zich zullen aanmelden op: http://www.consumentenbond.nl/test/form ... t-ak-bank/

Je mag zeker niet uitsluiten dat dit nog leid tot een succes waardoor de AKBank ten gunste van de ex depositohouders veel dieper in de buidel zal moeten tasten.

Voor het geval nog meer banken een soort gelijk plan hebben is het in ieder geval een flinke en terechte waarschuwing en ik vermoed dat de AFM en de Nederlandse Bank zich ook nog wel over de kwestie zullen gaan buigen na alle commotie over de AKBank.

Een voor consumenten degelijk “slot op de achterdeur van Nederland” voor banken die eenzijdig lopende contracten op hun eigen wijze willen beëindigen is geen overbodige luxe.

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 2:06 pm 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Het geld is binnen van de AKBank: wat betekent dit voor mij heel concreet in euro's

laurenshendrik schreef:
Even wakker blijven.

De top vijf bank tarieven zijn per 30 januari 2012 vastgesteld. De afgelopen periode/week is heel wat depositorente gezakt. Het verschil (reken maar na) over de top 5 tarieven op 4 april is nu wel marginaal!!!!
Ik heb mijn geld op 23 maart uitbetaald gekregen en heb een te verwaarlozen verlies geleden.
Echter degene die heden of nog op een later tijdstip uitbetaald moeten worden, lijden wel verlies als de top 5 tarieven niet worden aangepast.

3mnd=3.01% 4 april 3mnd 2.77% = 0.24%
6mnd=3.21% 4 april 6mnd 3.01% = 0.20%
9mnd=3,08% 4 april 9mnd 2.99% = 0.09%
1jaar=3,41% 4 april 1jaar 3.17% = 0.24%
2jaar=3,44% 4 april 2jaar 3.22% = 0.22%
3jaar=3,68% 4 april 3jaar 3.58% = 0.10%
4jaar=3,88% 4 april 4jaar 3.77% = 0.11%
5jaar=4,13% 4 april 5 jaar 4.00% = 0.13%

M.i.v 6 april gaat ook de leaseplanbank flink omlaag met de depositorente !!!!!!! is in bovenstaande berekening al meegenomen


Ik heb mijn geld nu ook binnen. Net voor de Pasen. Ik ben dus een van die mensen die zijn geld "laat" heeft binnengekegen.
Ik wilde nu wel eens weten wat het opheffen van mijn deposito's nu heel concreet voor mij heeft betekent. Ik heb het met de prima cijfers van laurenshendrik daarom toch maar eens heel precies uitgerekend.

Ik denk dat de uitkomsten van mijn berekeningen veel duidelijk maakt over hoe goed of hoe slecht de AKBank compensatie nu eigen is en wat het in euro's betekent dat je net als ik ge geld "laat"" hebt ontvangen of zelfs nog niet binnen hebt want ook volgende week zijn er nog mensen die hun deposito eenzijdig beeindigd worden.

Als ik de duidelijke cijfers van laurenshendrik toepas op mijn deposito en "de compensatie"die ik van de AKBank kreeg zijn de uitkomsten de volgende:

1. Als ik op 6 april het terugontvangen geld van de AKBank gelijk weer op deposito's zet tegen de resteerde looptijd tegen de rente de hierboven door laurenshendrik is berekend en het overschot in dagen tegen 2,7% reken (de gemiddelde rente dagelijksopvraagbaar)
(b.v. 2 jaar en 50 dagen enz) Is mijn nadeel NA AFTREK van de ontvangen vergoeding van de AK Bank netto 265 euro.

2. Als ik dezelfde berekening maak met de gemiddelde rente op de site spaarinformatie bij de verscillende looptijden is mijn nadeel NA AFTREK van de ontvangen vergoeding van de AK Bank netto 459 euro.

De berekeningen zijn excl. het renteverlies van een paar dagen voor het heen en weer boeken van gelden en in deze situatie betaald de AKBAnk mijn geen dubbeltje ECHTE compensatie voor het eenzijdig openbreken van mijn deposito's

3. Als ik kijk hoeveel de AKBank mij zou moeten betalen als men mij - zoals de aktie van de Consumentenbond mij voorrekent - tot het einde van de depositocontracten MIN de ontvangen vergoeding van de AKBank leid ik een nadeel van wel 2.071 euro.

Mijn conclusies zijn:

In alle gevallen leid ik als consument een flink nadeel door het eenzijdig openbreken van van de AK-Bank deposito's. Dit naadeel loopt op van een paar honderd euro tot een paar duizend euro afhankelijk van de uitgangspunten die je gebruikt.

Zelf al zou ik alle mij - door de AKBank opgelegde "compensatie" regeling gewoon accepteren en ommiddelijk mijn geld weer opnieuw kunnen vast zetten dan leidt ik nog steeds een verlies van een kleine 300 euro.

Als de Bank uitgaat van de gemiddelde rente bij nederlandse banken loopt dit op tot een kleine 500 euro.

Als de AKBank mij daarop b.v. 1% boete zou moeten betalen voor het opbreken van de contracten (zoals conumenten bij verschillende banken zouden moeten doen) Loopt het verschil op naar een kleine 750 euro (te betalen bovenop de voegoeding die ik van de AKBank kreeg)

Als de aktie van de Consumentenbond succes heeft en kan worden hard gemaakt dat de contractbreuk van de AK-Bank betekent dat men alle rente van de lopende deposito's moet vergoeden heb ik zelfs nog bijna 2.100 euro van de AKBank tegoed.

Verder blijkt dat de uitkomsten voor iedereen verschillend uitpakken. Het is sterk afhankelijk van wanneer je je geld terug hebt gekregen, het aantal dagen dat nodig is om je geld weer vast te zetten en de uitgangspunten die je neemt voor de compensatie regeling.

In mijn geval zegt ik echter als ik het bovenstaande overzie. Het kan nooit zo zijn dat de AKBank mij mag voor honderden of zelfs duizenden euro mag benadelen door hun beslissing om de met mij afgsloten deposito contracten eenzijdig te eindigen.

Ik zal mijn cijfers en conclusies ook aan de Consumentenbond en de AFM doorgeven zodat zij ook kunnen precies kunnen zien wat de AK-Bank kwestie in voor mij als consument kost als de AKBank hiermee weg zou komen. Van compensatie is hier immers geen sprake het is een magere en onrechtvaardige regeling waarin consumenten in veel gevallen flink geld moeten bijleggen.

Ik hoop dus dat de aktie van de Consumentenbond (en eventueel de AFM) succes mag hebben.

Deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 2:16 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Hierbij akte. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 3:51 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Het is dat er geen sprake is van een faillissement, maar anders waren de woorden "bedrieglijke bankbreuk" m.i. zeer toepasselijk geweest.
Nu gaat het meer richting wet oneerlijke handelspraktijken, als ik de verklaringen en berekeningen zo lees.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 12:07 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
@ deposito schreef (6 apil); Het geld is binnen van de AKBank: wat betekent dit voor mij heel concreet in euro's.
t.a.v. zin; Als de AKBank mij daarop b.v. 1% boete zou moeten betalen voor het opbreken van de contracten (zoals conumenten bij verschillende banken zouden moeten doen) Loopt het verschil op naar een kleine 750 euro (te betalen bovenop de voegoeding die ik van de AKBank kreeg)

Deposito, ik vermoed dat je je zelf te kort doet.
Voor alle duidelijkheid geef ik hierbij aan dat (minimale) boete van 1%, die banken hanteren bij openbreken contract voor elk niet volgemaakt jaar wordt berekend.
Voorbeeld , als 2 jaar en 8 maanden voor einde looptijd contractwordt verbreken -, is boete 3 %.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 12:11 am 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
@ deposito, Ik ben natuurlijk niet zo concreet dat ik doorgeef wat mijn spaargeld is. Maar als ik jou was zou ik de allereerste berekening van mij er bij nemen. Althans hoop ik voor jou dat de AK je gespecificeerd heeft doorgegeven wat de hoofdsom de rente en de compensatie is. Ik heb al deze info gekregen. Benevens dat, moet je medio mei een gespecificeerde afrekening krijgen.

Ik zou zeggen zit er bovenop. Ik heb de 23ste al mijn geld ontvangen. Is dit bij jou onlangs geweest. dan kan je je ontvangen geld minder goed wegzetten.

Succes


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 12:26 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
Het klopt dat de boete voor een consument bij sommige banken 1% per niet volgemaakt jaar is. In het berekening heb ik echter met 1% gerekend om daar het effect van te laten zien.
deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 1:22 am 

Geregistreerd: za 31 maart 2012 8:22 pm
Berichten: 37
@laurenshendrik
Dank je wel voor je reactie.

Ik heb inderdaad een keurig gespecificeerde en kloppende berekening van de AKBank gekregen. Hieruit blijkt tot op de eurocent nauwkeurig wat de hoofdsom is, hoeveel rente men vergoed en hoeveel compensatie men in geld en in een percentage vergoed.

Uiteraard heb ik deze berekening gebruikt mijn mijn eigen calculaties. In alle gevallen blijkt dan dat het percentage compensatie van de AK-bank berekent te laag uitpakt doordat de "gemiddelde rente van de beste 5 banken" per 6 maart voor de resteerde looptijd lager ligt dan waar de AKBank mee rekent.

Zelf had ik het geld voor mij zichtbaar binnen op 5 april (valutair was het 4 maart bijgeboekt)

Voor de rekenaars:
Een concreet voorbeeld: Als de resteerde looptijd looptijd 1 jaar plus een paar dagen is gaat de AKbank in haar berekening uit van 3,44% marktrente. Uit jou eigen overzicht blijkt dat de "gemiddelde rente van de beste 5 banken" per 6 maart 3,17% is. De compensatie is dan als je de AKbank regeling volgt dus te laag omdat de AKBank van een te hoge marktrente uitgaat.
Zou je uitgaan van "de gemiddelde rente" voor een 1 jaar deposito dan is de markt rente per 6 maart slechts 2,68%. Bij een resteerde looptijd van 2 jaar zijn de verschillen nog een stuk groter. De AKBank rekent met 3,68% terwijl jij uit komt op 3,22%. DE gemiddelde rente ligt daar nog eeen heel stuk onder.

Dit betekent dat de compensatieregeling van de AK-Bank -in veel gevallen ongeacht de uitgangspunten die men gebruikt- tekort schiet. Het verschil zal echter van geval tot geval verschillen dat maakt de discussie ook gelijk zo onoverzichtelijk. Ik noem in mijn berekening vrij precieze getallen omdat de discussie anders blijft rondzweven en dreigt te verzanden in wellis-nietis omdat niemand de zaak in euro's concreet doorrekent.

Wat dit echter wel duidelijk maakt is dat de AKBank haar spaarders zeer ongelijk behandeld en ook dat zij bij veel spaarders die hun geld pakweg na 1 april ontvingen veel minder compenseert dan zij mij en andere spaarders voorspiegelde (de "verkeerde" peildatum voor de marktrente van 31.01.2012 is daarvoor grotendeels verantwoordelijk; als je mensen pas in april uitbetaald kun je bij een sterk dalende rente zo niet te werk gaan!). Ik durf te beweren dat bijna alle spaarders die hun geld begin april of nog later kregen benadeeld worden. Dit nog afgezien van de vraag of het wel netje is om als je als bank contracten eenzijdig verbreekt als Bank ook niet aan te bieden daarvoor een boete ter betalen net als consumenten zou overkomen als zij een deposito zouden willen openbreken.... of nog een stap verder de rente in de depostocontracten te vergoeden wegens eenzijdige contractbreuk.

Ik hoop dat ik hiermee een bijdrage heb kunnen leveren aan het beoordelen van de regeling van de AKBank. Ik ben daar in ieder geval niet content mee en zal de AFM en de Consumentenbond mijn volledig uitgwerkte berekeningen ter hand stellen. Je begrijpt dat ik zover op het internet niet wil gaan.

deposito


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO