Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 11:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 10:03 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
IEX Nieuwsbrief 13 september 2011 schreef:
Delta Lloyd verwacht nieuwe spaaroorlog

Delta Lloyd denkt dat er een nieuwe strijd om het spaargeld van de consument aan zit te komen.
Banken willen zoveel mogelijk spaargeld aantrekken als alternatieve financieringsbron.
De geld- en kapitaalmarkten drogen op, daardoor lopen de spaarrentes op.
Ook de nieuwe kapitaaleisen maken het aantrekken van spaargeld aantrekkelijker. (FD, p.9)




Ik vermoedde zelf ook al zoiets. Voorlopig nog maar even geen nieuwe deposito's aanmaken :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 10:24 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Zou niet slecht zijn in iedere geval, maar ik verwacht niet al te grote stijgingen dus heb echt geen spijt van me lopende deposito's. Ik sluit deposito's niet alleen af vanwege de hogere rente maar ook zodat ik over 5 jaar ( nu ondertussen 4 jaar ) een mooi vermogen heb en er niet aan kan komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 11:20 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Spijt is een zinloze emotie als je destijds, onder de omstandigheden van toen, een goed verdedigbaar besluit hebt genomen. Dat is gedaan, klaar.
En als zich later betere kansen aandienen, jammer dan. :wink:

Daar kan je trouwens met 'nieuw' geld, of met aflopende deposito's, weer op in spelen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 12:21 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Vanaf 2013 worden de regels van het Basel III akkoord ingevoerd. Dit internationale bankenakkoord stelt onder meer dat banken grote financiële reserves moeten aanhouden. Om deze reserves aan te leggen moeten ze spaargeld aantrekken.
De banken hebben het geld van de spaarder dus hard nodig.

Voor meer info:
http://www.baseliii.nl/basel-iii/103-basel-iii-weer-een-stap-dichterbij


Ik wacht nog even met me depositootjes. :wink:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 12:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
obligataire schreef:
Spijt is een zinloze emotie als je destijds, onder de omstandigheden van toen, een goed verdedigbaar besluit hebt genomen. Dat is gedaan, klaar.

Dat zijn wijze woorden. Ik heb geld uitstaan voor 10 jaar tegen 4,5% en af en toe vastklikken word je niet armer van. Zou ik nu blijer worden als de rente zo blijft kwakkelen of toch weer richting die 5-6% gaat? Lijkt me vrij duidelijk, dus laat maar komen die spaaroorlog. Dat voorgevoel heb ik al een paar weken en het wordt sterker bij elk nieuwsbericht en elke toenadering van banken richting ons geld. Ik geef toe dat ik ook al meerdere malen geroepen heb dat de (lange) rente aan het instorten is en dat het slim is om vast te zetten zolang het nog rendabel is, en dat banken ons geen cadeautjes zullen geven bij stijgende rentes, maar dat ze dat bij dalende rentes wel lijken te gaan doen is dus weer het gevolg van de ongekende crisis.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 12:59 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
De spaaroorlog kan mij niet bloederig genoeg worden. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 4:19 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
De krant van wakker Nederland kopt "Spaarrentes massaal omhoog".....

En dat eigenlijk allemaal omdat er één (anderhalve) bank echt omhoog gaat, namelijk OHRA/Delta Lloyd maar met 2,3 kun je makkelijk naar 2,9% .. eigenlijk een stijging boven de markt van 0,1 á 0,2%.

Ik zeg niet dat ik er niet een beetje blij mee ben maar om dit nu te betitelen als "massaal omhoog" pjjuuu. :shock:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 4:40 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ach, wellicht lezen al die rentebepalers ook de Televaag en gaan ze in paniek op 3,0% of hoger zitten. :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: 8)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 5:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Wanneer komt de eerste met 3% of meer... :?:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 5:28 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ahh, gezellig. Ik heb er al zin in, niet in de laatste plaats omdat het hier op het forum dan ook weer 's ergens over gaat.

Kom maar op met die stijgende rentes, het lijkt erop dat ik met de Friesland Bank spaar-en-betaal rekening de ideale "schuifrekening" heb. Immers, geld dat onderweg is van de ene bank naar de andere staat nooit renteloos op de lopende rekening, maar (nu) tegen 2,8% op die spaar-en-betaal rekening.
Ik geloof er trouwens niets van dat de Friesland Bank snel mee zal gaan met rentestijgingen. Het vernieuwde reclamecontract met Jort Kelder is al duur genoeg, en ze hopen vast dat de nieuwe klanten wel zullen blijven. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, natuurlijk...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 5:33 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
BTW: Als het echt zo is dat de spaarrente gaat stijgen, denken jullie dan ook dat de DNB achter de schermen regels oplegt voor deze stijging? Ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat ze een gestage stijging voorschrijven in plaats van bijv. de grote sprongen die IceSave destijds maakte.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 6:03 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Het is nog maar de vraag hoe hoog de stijging is want vorig jaar rond deze tijd zat de LPB ook al op een vergelijkbare rente en zelfs een paar keer 3% gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 6:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Is er verband tussen het irrationeel stijgen van de spaarrentes (geld- en kapitaalmarktrentes dalen juist) en het nakende faillissement van Griekenland waarbij banken en verzekeraars, indirect ook in Nederland, gaan omvallen? Banken bereiden zich op allerlei manieren voor op het aanstaande default. Zijn niet juist de banken met de hoogste vergoedingen het eerste slachtoffer?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 9:11 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Het default van Griekenland gaat een feit worden.
Dat is nu wel ongeveer zeker.
Einde dus van deze soap.
Zelf denk ik dat het onafwendbaar was, maar het betekent ook dat er weer nieuwe problemen en commotie gaan ontstaan.
De markten treden dus wel degelijk dwingend op.
Van de andere kant ervaar ik het wel als een opluchting dat er nu eindelijk duidelijkheid komt m.b.t. Griekenland.
Een diepgaande "repressie" die aan hun werd opgelegd door de Eurozone was sowieso onhoudbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 9:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Is het bekend welke banken in Griekenland beleggen?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO