Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 12:29 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
wo 26 sep 2012, 10:06 | 17 reacties
Fraude internetbankieren toegenomen
DEN HAAG - De fraude met internetbankieren is in de eerste helft van dit jaar met 14 procent toegenomen vergeleken met de tweede helft van vorig jaar. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) woensdag bekendgemaakt.

Voor meer klik hier.

Wat doe jij ter preventie?
Ik o.a.:
Hou mijn PC-software zoveel mogelijk up-to-date met o.a. http://www.secunia.com en Windows update.
Gebruik scanners om malware te onderscheppen.
Gebruik Flagfox in FireFox, zodat ik kan zien met welk land ik contact heb en of dat een logische of verklaarbare verbinding is.
Open vrijwel nooit mailtjes van onbekenden.
Klik niet klakkeloos op links in berichten, soms zelfs niet op die afkomstig zijn van bekenden.
Ik gebruik alleen zelf-voorgeprogrammeerde links naar telebankieren.
Telefonische inlichtingen verstrek ik nooit. Indien er een probleem met bankieren is zoek ik zelf wel contact met een bank.
Bankier niet mobiel en ga dat voorlopig ook niet doen.
Zal als er een vreemde melding tijdens telebankieren verschijnt, de sessie afbreken.
Scherm d.m.v. mijn hand altijd de pincode af bij betalingen buiten de deur.

Een aparte computer gebruiken voor telebankieren, of een besturingssysteem van bijv. een USB-stick opstarten, gaan mij nog even wat te ver.
Misschien komt dat nog als ik toch een keer de sigaar geweest ben. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 3:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ook effectief is het aanmaken van veel deposito's.......
Als jij het er niet af krijgt, dan die Russen en Roemenen ook niet :lol:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 4:09 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Ook een manier. :mrgreen:
Maar vind ik wat lastig als er gesodemieter ontstaat over het DGS.
Of niet-Russen of niet-Roemenen ons geld a.h.w. willen confisqueren.
Of er komt een buitenlandse concurrent die zomaar wat meer rente wil geven.
Of nog mooier: de grenzen gaan plotseling op financieel gebied ook echt open.
Ik noem maar een paar dwarsstraten.
Men weet maar nooit in warrige tijden.
Zo'n tien jaar geleden hoefde men immers ook niet te beweren dat banken of hele landen eigenlijk maar grote armoedzaaiers waren. :wink:
Zo bekeken is het eigenlijk best wel comfortabel dat wij spaarders ons regelmatig druk mogen maken over hetgeen we hebben. :lol:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 8:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
1500 schreef:
Een aparte computer gebruiken voor telebankieren, of een besturingssysteem van bijv. een USB-stick opstarten, gaan mij nog even wat te ver.
Misschien komt dat nog als ik toch een keer de sigaar geweest ben. :wink:

Een USB-stick kan beschrijfbaar zijn. Je kan beter een live-cd gebruiken. Die is niet beschrijfbaar.
Helaas vereisen sommige sites flash...

Wat je ook kan doen is een gratis rescue-disk van avira downloaden en op een cd branden. Stop deze in je pc en scan je pc. Zo weet je dat je van een schoon medium opstart en deze virusscanner niet virussen ontwijkt.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 9:26 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
De kans tot fraude tracht ik tot een minimum te beperken door gebruik van een laptop voor alleen internetbankieren en geen e.mailverkeer.
De saldo's op betaalrekeningen, zeker die met een pinpas, houd ik zo laag mogelijk.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 10:56 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Ik betaal contant als dat maar enigszins kan.
- hoe minder mijn bankrekeningnummer bekend is
- hoe minder gelegenheden er zijn mijn bankpas te kopiëren
- hoe minder gelegenheden er zijn om mij mijn Pin te kunnen zien invoeren
hoe minder er misbruik van gemaakt kan worden.

Telefonische enquêtes over waar ik bankier doe ik niet aan mee.
Op internet geef ik nauwelijks NAW gegevens, men vraagt ze vaak maar heeft ze niet nodig.
Ik internetbankier alleen op eigen computers en niet via een draadloze verbinding.
Mobiel bankieren begin ik NOOIT aan.

Een fraude heeft een beginpunt nodig, een aantal basis data.
Ik hoop maar dat dat afdoende is. Een vriend van me heeft te maken met identiteitsfraude en pogingen bankpassen en creditcards achter zijn rug om aan te vragen/ te wijzigen. Het hield niet op. In die situatie wil je niet terecht komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 11:32 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
DagobertDuck schreef:
Een vriend van me heeft te maken met identiteitsfraude en pogingen bankpassen en creditcards achter zijn rug om aan te vragen/ te wijzigen. Het hield niet op. In die situatie wil je niet terecht komen.

Tjonge, is dit nog goed afgelopen? Lijkt mij vreselijk.

Wat je ook nog kan doen tegen fraude met internetbankieren:

Zet je spaargeld niet bij je algemene bankrekening. Zo voorkom je dat het meteen vanaf deze rekening naar buiten word geboekt.
Spreid je geld over meerdere andere banken (die alleen terug kunnen storten op de bank met de normale bankrekening).
Houd ook geen beleggingsfondsen of aandelen bij je bank waar je normaal bankiert. Hierbij kan hetzelfde gebeuren als hierboven.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 11:46 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Veel mensen op dit forum hebben meer dan 1 betaalrekening. Ik heb dat zelf ook. Ik gebruik nog altijd een ing betaalrekening, waarop ik niet mag roodstaan, en waar het saldo altijd bewust laag wordt gehouden.

De pas daarvan gebruik ik dan op plekken als kaartjesautomaat op een treinstation, de plekken waar vaak gedoe is met pasjes.

En inderdaad wat hier boven al wordt aangegeven: spreiden (ook als je helemaal niet zoveel geld hebt, is het erg handig om meerdere kleinere bedragen te hebben, is een bank uit de lucht kan je altijd nog ergens anders terecht) en hier en daar wat vast zetten in deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 1:55 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Z24 heeft een artikel geschreven over "Zo halen criminelen je bankrekening leeg".
Wellicht interessant om een paar manieren te leren kennen op welke wijze dat o.a. kan gebeuren:
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_38254 ... _leeg.html

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 6:43 pm 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
Citaat:
Wat doe jij ter preventie?

Ik heb een Mac en installeer de beveiligingsupdates.
Mijn wifiverbinding heb ik zo goed mogelijk beveiligd.
Ik heb aparte beheerder- en werkaccounts.
Ik installeer geen software die zonder goede reden om een beheerderswachtwoord vraagt.
Ik Internetbankier alleen thuis op mijn eigen computer, sluit alle andere programma's en gebruik altijd mijn eigen bladwijzers.
Tijdens het Internetbankieren lees ik alle aanwijzingen en voer ik alle aanbevolen controles uit.
De wachtwoorden maak ik zo lang mogelijk en laat ik genereren door een programma. Ik wijzig ze regelmatig.
De bankadministratie op mijn computer staat op een beveiligde schijfkopie.
Op mijn betaalrekening en bijbehorende spaarrekening houd ik het saldo laag.
Bij het buitenshuis intypen van mijn pin scherm ik dat af, typ met meerdere vingers en heb niet een pin die je aan de beweging van mijn hand kan herkennen.

Waar ik me ook zorgen over maak is wat een crimineel kan doen met de gegevens op mijn gestolen computer.

Citaat:
Ik betaal contant

Ik gebruikte zoveel mogelijk mijn chipknip (geen pin intypen) maar dat kan niet meer. Nu je de chipgleuf voor pinnen moet gebruiken kan je bijna nergens meer chippen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 7:58 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
klippan schreef:
Mijn wifiverbinding heb ik zo goed mogelijk beveiligd.

WEP kan binnen 1 minuut worden gekraakt, WPA binnen 5 minuten. WPA-2 schijnt nog niet gekraakt te zijn maar ik verwacht dat dat op zich laat wachten. Ik gebruik bijna geen wifi, alleen in heel uitzonderlijke situaties. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook vanwege de performance en straling.
Wil je toch wifi gebruiken en het veiliger maken, zorg dan voor:
-een hidden SSID
-mac filtering
-zeer lange key van liefst 30 karakters (kleine letters, hoofdletters, cijfers, vreemde tekens)

Wat bedoel je met een beveiligde schijfkopie? Encrypted?

Chippen heb ik nooit begrepen en daarom ook nooit gebruikt. Ziet er naar uit dat het een afstervend betaalmiddel is.
Soms word je zelfs gedwongen voor 1 betaalmiddel en dat vind ik heel jammer.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 9:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
1500 schreef:
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_382548.z24/Zo_halen_criminelen_je_bankrekening_leeg.html

Die prepaid creditcard lijkt mij wel wat; http://www.dbcardservice.com/nl/
Iemand daar ervaring mee?

Dan kan men nooit meer afschrijven als dat je er voor een bepaalde transactie zelf op gestort hebt. Dat moet een enorme fraude stopper zijn waardoor je toch veilig op internet kan betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 7:06 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 30 dec 2011 10:55 am
Berichten: 53
Dagobert,

die creditcard moet je blijkbaar dan steeds opladen met iDEAL. Heb je daar dan geen moeite mee?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 9:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
MOET dat via Ideal?

Ideal is niet de meest ideale betaalmethode :lol:
Soms moet je voor een beperkt bedrag iets bij een onbekende buitenlandse leverancier bestellen (en hopen dat het inderdaad geleverd wordt). Dat doe ik niet graag maar internationaal is er soms geen andere optie dan creditcard. Dan is het risico op misbruik van persoons en creditcard gegevens groot.
Dan neem ik liever een klein ideal betalings risico als ik daardoor een groot (creditcard)fraude risico kan vermijden.

Antwoord is dus nee, ik heb geen moeite met Ideal als ik daardoor een veel groter risico kan vermijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 10:13 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 11:15 pm
Berichten: 81
Piggy schreef:
WEP kan binnen 1 minuut worden gekraakt, WPA binnen 5 minuten. ...
Wil je toch wifi gebruiken en het veiliger maken, zorg dan voor:
-een hidden SSID
-mac filtering
...

Hieruit zou iemand de conclusie kunnen trekken dat een hidden SSID en/of MAC Address filtering een sterkere beveiliging geeft dan WEP of zelfs WPA.
Dat is echter absoluut niet zo. Een hidden SSID en MAC Address filtering kosten de minste moeite om te omzeilen. Je houdt er de toevallige passant mee buiten de deur, maar iemand die de moeite neemt om je WEP en/of WPA verbinding te kraken zal over het algemeen weinig moeite hebben met een hidden SSID en MAC Address filtering.

Overigens, die "WEP binnen 1 minuut" en "WPA binnen 5 minuten", heb je links die dat kunnen bevestigen? Ik ben niet helemaal op de hoogte van de laatste stand van zaken op het gebied van de zwaktes van WiFi beveiligingen, maar dat lijken me toch wel erg korte tijden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO