Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Hoeveel hinder heb jij van de Wwft?
Best veel. 22%  22%  [ 6 ]
Valt mee. 30%  30%  [ 8 ]
Ik vrees voor erger. 19%  19%  [ 5 ]
Waar heb je het over? 30%  30%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 27
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 3:25 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Tijdens de dip in de spaarrentes ben ik veelal blijven zitten met de spaarcenten waar ik zat.
Het maakte weinig uit of je door de hond of de kat gebeten werd.
Nu de percentages weer een beetje aantrekken ben ik ijverig spaargeld aan het verhuizen (via een betaalrekening) naar een betere partij.
Een hobby van mij.
Immers, het geld ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.

Echter, ik heb het een soort druk gekregen met het aantonen van de herkomst van spaargeld.
Onder de Wwft vallen ook:
- erfenis,
- schenking,
- lening,
- inkomen uit werk,
- verkoop woning/onroerend goed,
- verkoop beleggingen,
- dividend of opname bedrijfsrekening,
- verkoop (belang in) bedrijf,
- verkoop auto, boot of ander roerend goed.
- Aankoop en verkoop van bitcoins is geloof ik in de maak.

Ik voorzie dat ik bij de ontvangende partij de rest van mijn leven mij telkens tot in de bilnaad moeten laten goedkeuren als het bijv. om spaargeld gaat.
Het aantonen van mijn onschuld gaat soms tot over 2 a 3 jaar terug!
Heel de rompslomp er omheen belemmert mij o.a. in het vrijelijk en onbevangen zaken doen met spaarbanken.

Hoeveel hinder heb jij inmiddels al ondervonden van deze Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme?
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... terrorisme

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 5:37 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
Ik heb gestemd "waar heb je het over ?". Niet omdat ik dat niet weet maar omdat ik volgens mij geen last ervan heb in die zin dat nooit iets is geweigerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 6:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Aanvulling:
Onder het kopje 'Mogen banken informatie over transacties van klanten met elkaar uitwisselen?' op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/aanpak-witwassen-en-financiering-terrorisme/veelgestelde-vragen-wwft#anker-2-wie-vallen-onder-de-wwft-en-waarom staat dat banken gezamelijke transacties van meer dan € 100 kunnen monitoren.
Iets dergelijks stond vandaag ook op de voorpagina van De Telegraaf.

We gaan nog een leuke tijd tegemoet.
Niet teveel van spaarbank wisselen dus, ook al heb je niets te verbergen.
Wat een armoe. Ik ga alvast Chinees leren.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 6:54 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Of juist wel!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 6:55 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Verklaar je nader.
Ik ervaar het een vergaande inbreuk op mijn prive.

Of bedoel je 10x per dag € 101 heen en weer schuiven? :lol:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 8:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
2x last gehad met het aantonen van herkomst geld.
1x last gehad ivm veel overboeken van kleine bedragen

Rabobank: ergens in 2012
Aangegeven dat als ze meer rente zouden bieden, minder bonussen uitkeren, en minder vaak de kantoren zouden verbouwen. Ik niet zou hoeven schuiven met geld, en dus verklaring zou hoeven geven.

LPB: ergens in 2014
Aangegeven, dat het geld verdiend is door hard werken :shock: en slim met je geld omgaan.

Advanzia: ergens in 2017
Dit kwam omdat ik kleine bedragen overboekte (gebruikte ze ook als betaalrekening)
Ze vonden het raar dat er kleine bedragen tot 25 EURO afgeboekt werden.

Lompe vragen , lomp antwoord. Was gelukkig voldoende, en dus wassen neus, volgensmij dien je soms door te vragen.

Ik ga deze vraag ook vaker verwachten.
Nu heb ik een bedrag op Klarna en Renault staan (0,95% en 1%)
Mocht Advanzia van 0,8% naar het tarief (nieuwe klanten) gaan van 1,6% dan ga ik gewoon weer schuiven. Met Klarna kan het binnen 1 dag zonder renteverlies.

En gerust vice versa, zolang ze tegenelkaar opgaan. Het word in EUR steeds meer de moeite

Ik probeer er ook omheen te werken, door overboekingen in max 25k per keer te boeken..
De trigger ligt volgensmij op 50k

Echter is er dit jaar een polis van 70k vrijgevallen, die is uitgekeerd in een keer, en daar geen enkele vraag over gehad (dit kwam wel van een partij als ASR af)
Wellicht dat daar ook nog onderscheid in gemaakt worden. (of de afkomst zakelijk of privé is)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022 9:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
1500 schreef:
Verklaar je nader.
Ik ervaar het een vergaande inbreuk op mijn prive.
Of bedoel je 10x per dag € 101 heen en weer schuiven? :lol:
Ik ook, maar wees geen angsthaas.
De laatste tijd pin ik standaard 200 euro. Dat was eerder 100 euro. Maar het aantal automaten loopt terug en bij andere dan Geldmaat-automaten betaal je 75 cent transactiekosten. Ga ik echt niet mee stoppen.
101 overboeken is een goeie variant op de 100 keer 100 als je bijvoorbeeld 10k over wil boeken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2022 10:32 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik heb de afgelopen renteloze jaren gebruikt om mijn hypotheek versneld af te lossen. Ik wil niet belasting betalen over geld waar ik geen rendement op heb... Aegon vond het nodig om bij een storting vanaf dezelfde rekening als waar de standaard hypotheek werd geincasseerd te vragen hoe ik aan mijn geld kwam. WTF... Totaal ging het om 15k aan extra aflossing in een jaar, kennelijk te veel.

Helaas was een deel van het geld afkomstig van een Moneyou rekening die opgeheven werd (dat verhaal kennen we hier wel) en ik had helaas niet voor het sluiten alle bankafschriften gedownload. Deel van dat geld ging naar mijn N26 en Vivid rekeningen in Duitsland (want debit creditcard), ander deel naar mijn standaard rekening om vervolgens naar een spaarrekening te gaan.

Aegon vonden mijn inkomsten (die op dezelfde rekening werden gestort) waar ik 60% van overhield elke maand (want hypotheek kostte inmiddels nog maar 400 euro per maand) niet voldoende aanwijzing dat ik illegaal geld in handen had. Uiteindelijk elke transactie waar ik met spaargeld en salaris schoof voor ze moeten uittekenen... Alsof ik een terrorist of crimineel ben...

Inmiddels heb ik een aparte spaarrekening voor (mogelijke) extra aflossingen, waar ik eventueel alleen geld op stort na binnenkomst salaris. Hoef ik eventueel en hopelijk alleen maar die transacties te tonen.

Gelukkig is de belastingvrije voet voor spaargeld opgehoogd. Kan ik meer spaargeld hebben. Dus los ik nu minder extra af...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2022 1:31 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Een spaarbank schreef over het aantonen van de herkomst spaargeld:
Citaat:
- Stond het bedrag de afgelopen 3 jaar reeds op een spaarrekening bij een andere bank? Dit laat u zien met de jaaroverzichten van de (spaar)rekening waarop dat het bedrag al 3 jaar op de (spaar)rekening bij de andere bank staat. Omdat op een jaaroverzicht meestal het saldo van 1 januari en 31 december staan, zijn de jaaroverzichten van de afgelopen 2 jaar meestal voldoende.
- Stond het bedrag korter dan 3 jaar op een (spaar)rekening bij een andere bank? Dan laat u de herkomst zien met de bankafschriften waarop de bijschrijvingen staan.
De eisen omtrent het aantonen van een erfenis, schenking, lening enz. laat ik maar even achterwegen.

Ik vind het wel een hele eer om zoveel geld te hebben (meer dan € 100) om 'verdacht' te mogen zijn. :lol:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2022 2:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Een paar jaar geleden waren er berichten over DeGiro dat ze niet alles op orde hadden met hun bewaarbedrijf. Ik heb toen beleggingen verkocht bij DeGiro en dit over laten boeken op mijn normale rekening. Ik heb toen bij Interactive Brokers een nieuwe beleggingsrekening geopend. Ik heb toen een aantal keren geld overgeboekt. Na een paar overboekingen bleek IB plotseling het geld niet vrij te willen geven. Ze vroegen waarom ik zo vaak zo veel geld ging overboeken. Toen ik het bovenstaande aangaf gaven ze het geld weer vrij.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2022 4:16 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
elsinga schreef:
Aegon vonden mijn inkomsten (die op dezelfde rekening werden gestort) waar ik 60% van overhield elke maand (want hypotheek kostte inmiddels nog maar 400 euro per maand) niet voldoende aanwijzing dat ik XXXX illegaal geld in handen had. Uiteindelijk elke transactie waar ik met spaargeld en salaris schoof voor ze moeten uittekenen... Alsof ik een terrorist of crimineel ben...
Moet op de plek van XXXX niet het woordje 'geen' staan? Anders snap ik er helemaal niets meer van.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2022 1:46 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
BillGates, je hebt helemaal gelijk. Omissie van mijn kant die het inderdaad niet leesbaarder maakt. ;)

Overigens was de manier van bewijzen richting Aegon behoorlijk fraudegevoelig... Als ik van mijn legale salaris de hypotheek aflos, maar van illegale inkomsten de rest van mijn uitgaven betaal, dan is er niks aan de wit gewaste hand. Ik hoef namelijk alleen aannemelijke te maken waar het aflosgeld vandaan komt... En wat denk je dat witwassers en terroristen doen? Die vinden zo vast een manier. Voor de meelezende ambtenaren: nee, ik heb geen illegale inkomsten. Ook niet nodig, kan alles prima van mijn salaris betalen. Dus de uiting hierboven is in mijn geval zeer hypothetisch.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2022 12:34 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Omdat ik spaargeld heb en regelmatig verhuis naar een spaarbank met de beste rente, moet ik tegenwoordig steeds mijn onschuld gaan bewijzen.
Nooit kunnen vermoeden dat NL zó zou afglijden!

Enfin, ik heb een daad gesteld om enigszins verzet te plegen tegen dat systeem.
Beklag gedaan bij de Stichting Privacy First en gelijk een donatie gedaan.
Deze stichting heeft een ANBI-status, dus nog fiscaal aftrekbaar ook.
Het mes snijdt aan 2 kanten.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2022 8:51 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Klanten RABObank kunnen zich opmaken voor verdere kostenstijging.
https://www.ad.nl/binnenland/rabobank-v ... ~ac5c0ecc/

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 10 dec 2022 1:03 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
Bij CB meegemaakt nav een overboeking. Op het formulier wat ik toegestuurd kreeg aangegeven dat ze de informatie bij de belastingdienst mogen ophalen. Nooit meer wat van gehoord.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO