Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 12:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2014 7:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Goed bericht voor spaarders?

De IMF voorziet dat de rente weer wat gaat aantrekken.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2014 9:58 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
Het IMF, of andere instanties, laat je niks wijs maken!

We worden al jaren voor de gek gehouden, en dat zal echt niet anders worden. Je moet je eigen conclusie's trekken, en je eigen plannen maken.
Ik voorzie dat we nog jaren geen fatsoenlijke rente krijgen voor ons zuurverdiende spaarcenten.

Dus ik ga voor een spaardeposito met mininimale lage rente, of toch maar beleggen, met alle risico's van dien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 8:26 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
"aantrekkende rente" lees je het artikel...

De reële rente ... de rente weer hoger wordt dan de inflatie ... geen terugkeer zijn naar de hogere rentetarieven

dan lees ik toch heel iets anders, i.e. dalende/stabiliserende inflatie waardoor de "netto" rente hoger wordt/is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 8:26 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
De huidige rentestanden worden veroorzaakt doordat de ECB de rentestand bepaald. En hij is zo laag geworden omdat de staatsschulden in de EU landen behoorlijk zijn opgelopen. Als de economie weer aantrekt dan zullen de overheden minder moeten lenen, maar ik verwacht niet dat ze een begrotingsoverschot gaan gebruiken om hun staatsschulden wat kleiner te maken.
Op middellange termijn (nu en 5 jaar) gok ik dat de rente wel iets omhoog zal gaan.

Wat beleggen betreft, je kan ook beleggen met een relatief laag risico. Wel krijg je dan ook een relatief laag rendement maar toch vaak hoger dan een spaarrekening. Obligaties beleggingsfondsen zijn vaak een niet al te risicovol product. Neem wel alle producten bij alle banken onder de loep en kijk ook naar het rendement in het verleden. Dit geeft weliswaar geen garantie voor het rendement in de toekomst, maar je kan vaak zien of het rendement stabiel is of niet.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 5:22 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Citaat:
Dankzij de dalende inflatie behalen spaarders momenteel het beste rendement in bijna twee jaar.
Betere tijden voor spaarders

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 5:23 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Toch nog wat positiefs te ontdekken als er deflatie zou zijn.....

_________________
poeffff deed de euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 7:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Ik denk niet dat je blij met deflatie moet zijn. Mensen gaan dan hun grote aankopen zoveel mogelijk uitstellen omdat ze weten dat het te kopen product in de toekomst nog goedkoper zal zijn. Hierdoor neemt de verkoop af en ook de werkgelegenheid af.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 9:00 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Ik ben geen voorstander van deflatie en maar kijkend naar jouw antwoord zie ik dat er voldaan wordt aan punt één, drie en vier ruimschoots voldaan wordt alleen punt twee niet welke natuurlijk ook door een interne en een externe evenknie worden beïnvloed. Evenknie één zit te serieus publiekelijk te overpeinzen om te doen wat evenknie twee net serieus aan het afbouwen is.

_________________
poeffff deed de euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 11:20 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Piggy schreef:
Ik denk niet dat je blij met deflatie moet zijn. Mensen gaan dan hun grote aankopen zoveel mogelijk uitstellen omdat ze weten dat het te kopen product in de toekomst nog goedkoper zal zijn. Hierdoor neemt de verkoop af en ook de werkgelegenheid af.
Tot op heden heb ik weinig of geen bewijs gezien voor deze - in mijn ogen dus - ongefundeerde bewering. Als je auto of wasmachine écht aan vervanging toe is, zul je dat - denk ik - niet uitstellen omdat je wellicht over een jaar nog iets goedkoper uit zou kunnen zijn. Tenzij je dat jaar niet wilt autorijden of de was doen uiteraard...
Een groot deel van de uitgaven heeft ook nog eens betrekking op vrijwel dagelijks weerkerende kosten van levensonderhoud, die zich moeilijk naar de toekomst laten verschuiven, zoals voor voedsel en energie.
Dat gevreesde uitstel zal dus maar zeer beperkt zijn, hoe graag de schuldenmakers in deze maatschappij ons dat ook willen laten geloven......bangmakerij van hun kant is mijn taxatie....!
Want degenen met schulden zijn de echte profiteurs van inflatie. IMF-voorzitter, Christien Lagarde beweerde zeer onlangs zelfs nog dat het huidige inflatieniveau in de EU te laag zou zijn en dat maatregelen nodig waren om die aan te jagen....!
Geld mag dus niet alleen niet méér waard worden in koopkracht....nee, het moet minder waard worden, met als enige - onuitgesproken - reden dat de schulden anders ondraaglijk zijn, blijven of worden.
Het liefst (minstens) 2% inflatie per jaar!
Alle andere argumenten zie ik als een drogreden, ondanks dat sommige wel als (beperkte) bijwerking zullen optreden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 12:38 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Eens. Bij elektronica is vrijwel voortdurend sprake van deflatie. Niet dat computers e.d. zichtbaar goedkoper worden. maar we weten allemaal dat een vandaag gekochte computer/telefoon morgen al verouderd is. Dan is er voor hetzelfde geld alweer een nog sneller exemplaar te koop, met nog meer geheugen enz.
Niemand die zich hierdoor laat weerhouden.
Bovendien betekent deflatie niet dat alles goedkoper wordt, het gaat om een optelsom. Een daling van het totale prijsniveau kan volledig liggen bij de dagelijkse uitgaven terwijl er bij de grote uitgaven nog steeds sprake is van prijsstijging.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 2:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
In Japan is er al meer dan 25 jaar een zeer laag rente niveau. Dit heeft geresulteerd dat mensen terughoudend zijn geworden met aankopen. Heb ik niet bedacht, google maar eens. Heel goed mogelijk dat dit ook hier gaat gebeuren als de rente zo laag blijft en/of lager wordt. Japan is sinds vorig jaar een gevaarlijke "experiment" aan het uitvoeren: Flink bijdrukken van geld wat de inflatie aanjaagt. Dit heeft er voor gezorgd dat de beurskoersen na jaren weer gaan stijgen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 4:27 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Piggy schreef:
In Japan is er al meer dan 25 jaar een zeer laag rente niveau. Dit heeft geresulteerd dat mensen terughoudend zijn geworden met aankopen.
Het is helemaal niet gezegd dat het één het gevolg is van het ander. Het kan net zo goed andersom zijn of dat beide het gevolg zijn van weer iets heel anders, bijvoorbeeld vergrijzing of, zoals nu, een afname van de bevolking.
Maar je hebt zo te zien zelf al in de gaten dat je redenering geen hout snijdt, anders was je zelf wel met een link gekomen in plaats van met een zwakke poging om een ander jouw werk te laten doen.

En wat jij een "gevaarlijk experiment" noemt is wat Japan al sinds de tweede wereldoorlog vrijwel voortdurend doet, maar waar kennelijk na zoveel jaar de kracht vanaf raakt.
Wikipedia schreef:
De Japanse overheid heeft altijd een actieve rol gespeeld in de economie. Het belangrijkste middel om de herbouw te sturen was geld beschikbaar te stellen, tegen aantrekkelijke rentetarieven, aan het bedrijfsleven....
...De overheid heeft diverse malen geprobeerd met grote investeringsprogramma's of sanering van het bankwezen de economie weer op gang te krijgen, maar met weinig resultaat. Als gevolg van dit royale uitgavenbeleid heeft Japan in 2010 de hoogste overheidsschuld ter wereld op bijna 200% van het BBP.

Economie laat zich niet zo eenvoudig terugbrengen tot één oorzaak en één gevolg.
Hier toont je voorbeeld juist aan dat bijdrukken van geld niet per definitie leidt tot een hogere inflatie en/of hogere rente.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 6:44 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Als onze overheid van Europa maandelijks 3% te kort mag komen en het tekort is op een gegeven ogenblik nog maar 2,5%. Dan blijft onze overheidsschuld toenemen en gaan wij waarschijnlijk een halve procent meer verbrassen omdat het immers van Europa mag. 8)

Met andere woorden:

Als je maandelijks 300 euro meer uitgeeft dan er binnenkomt en plotseling blijkt het tekort nog maar 250 euro per maand. Hoewel je schuld in dat geval blijft toenemen besluit je elke maand 50 euro extra te verbrassen om weer op 300 euro schuldtoename uit te komen omdat onze overheid het goede voorbeeld geeft. :shock:

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 7:08 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Was het maar waar (dat er gewacht zou worden tot een besparing ook werkelijk "binnen" is.)
Een week geleden is besloten 500 miljoen van toekomstige meevallers in de vorm van belastingverlaging te geven aan de hoge inkomens omdat die volgens Halbe Zijlstra het meest hebben bijgedragen aan de crisis.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 7:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
JandeV schreef:
Een week geleden is besloten 500 miljoen van toekomstige meevallers in de vorm van belastingverlaging te geven aan de hoge inkomens omdat die volgens Halbe Zijlstra het meest hebben bijgedragen aan de crisis.

Buiten dat zij zwaar off-topic is (zie titel van deze draad) gaat deze opmerking er enigszins aan voorbij dat de lagere inkomens er eerder dit jaar méér op vooruit gingen dan die domme werkezels die nog wel eens een overuurtje draaien of zo, en dat deze ongelijkheid nu weer enigszins wordt rechtgezet. :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO