Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015 4:31 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
DNB: consument moet minder lenen en minder sparen

De Nederlandse consumenten moeten minder lenen of sparen. Dat concludeert De Nederlandsche Bank (DNB) vrijdag in een onderzoek naar de vermogensopbouw van huishoudens.
Volgens DNB moeten in nieuw beleid fiscale prikkels die lenen en sparen stimuleren zo veel mogelijk worden weggenomen.

Meer ....

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015 4:33 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Fiscale prikkels die sparen stimuleren?? In Nederland?? :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015 5:13 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Ik ben verward. :?

Is de titel niet in strijd met de eerste zin van het redactioneel stukje van de Telegraaf?

Er staat toch "of" en geen "en".

NB gelieve geen onzin quoten uit onbenullige roeptoeterkrantjes.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015 5:14 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Ach minder sparen, minder lenen, koophuizen/hra moet anders, huurmarkt moet hervormt, pensioen moet gewijzigd

Zijn we alleen hiermee nog wel 20 jaar zoet om er over na te denken laat staan dat er daadwerkelijk wat van komt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2015 6:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
DNB (salarissen van 10k per maand of meer?)
Dan zou ik ook dit soort dingen kunnen verkondigen (1k of 2k minder maakt dan ook niet uit)

Een euro van een ander uitgeven is altijd makkelijker, dan die van jezelf

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 10:42 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
groentje schreef:
Fiscale prikkels die sparen stimuleren?? In Nederland?? :roll:


De enige belastingmaatregel die men heeft is de VRH-voet van circa € 21.000,-. Als men deze voet verlaagt naar bijvoorbeeld € 0 ,- dan moet iedereen VRH belasting betalen en spoor je mensen aan om minder of niet te gaan sparen.

Momenteel klagen veel spaarders dat ze geen 4% fictief rendement kunnen behalen. Als de overheid de VRH-voet verlaagt van circa € 20.000,- naar € 0,- dan kunnen ze hier wat aan doen. Het fictief rendement kan dan omlaag, mogelijk naar 2% of nog lager. De overheid kennende mag de opbrengsten van de VRH niet omlaag (liefst omhoog).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 11:10 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
We moeten minder lenen en minder sparen volgens DNB. Dat vind ik vreemd. Sparen en lenen zijn tegenpolen. Wat wil men dan, dat precies al het geld wat men in een maand verdient/krijgt ook weer precies in een maand wordt uitgegeven? Niets over en niets tekort. Hebben we dan nog wel (zoveel) banken nodig?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 11:28 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Om de economie sneller op gang te krijgen wil de overheid graag dat we ons geld laten rollen. Dus moet sparen minder aantrekkelijk worden gemaakt. De overheid wil denk ik mensen minder laten lenen, omdat mensen hierdoor in de problemen kunnen komen.
Dus ja, geld wat binnenkomt moet er ook ongeveer allemaal uitgegeven worden (afgezien van een buffer).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 12:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Hoe moeten we bv een huis kopen als we er niet voor mogen sparen en er niet voor mogen lenen?

En over die VRH, misschien is het een idee om de VRH exact net zo hoog te maken als de ontvangen rente of de ontvangen dividenden. Dan zijn we van de discussie over de hoogte van de VRH af en dit zal bovendien door een groeiend deel van de bevolking toegejuicht worden. Ach, laten we dan de VRH maar helemaal buiten de belastingaangifte houden. Veel makkelijker is het als de banken de rentes direct overmaken aan de fiscus. En de bedrijven hun winsten dus ook direct aan de belastingdienst betalen. Veel eerlijker en eenvoudiger. Maak van de banken en bedrijven maar gelijk staatsbedrijven dan houdt de overheid tenminste een vinger in de pap over de hoogtes van die rentes en dividenden. Dit zorgt voor een stabiele inkomstenstroom. Als alle bedrijven van de overheid zijn hebben we ook geen concurrentie meer nodig. Eén merk auto's, koelkasten of TV's is voldoende. Leve de EUSSR... :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 1:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Zoals ik het artikel lees, is alles met geld gevaarlijk, want zowel aan lenen als sparen kleven risico's, en kunnen ze beter tegen elkaar weggestreept worden. Zoals hierboven al een beetje werd geschetst kunnen we dan net zo goed het hele systeem afschaffen. Het is ook nooit goed wat er verzonnen wordt aan pensioenen en alles moet altijd maar weer op de schop. Wanneer houdt men eens op met hervormingen die zelden het gewenste effect hebben, want ook dit kost alleen maar geld. Laten we terug gaan naar de ruilhandel, en dan zijn we eindelijk van de banken en overheid verlost, stelletje knutselaars.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 2:23 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
BillGates schreef:
Hoe moeten we bv een huis kopen als we er niet voor mogen sparen en er niet voor mogen lenen?


Het is denk ik niet de bedoeling dat men helemaal niks meer mag sparen of lenen. Het is wel de bedoeling om het wat minder aantrekkelijk te maken.
Wat betreft het idee van 1 fabrikant is op zich niet slecht. Je bespaart behoorlijk aan kosten.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 5:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Volgens mij wordt bedoeld, en dat lees ik nergens terug in voorgaande reacties, wil DNB niet dat mensen hypotheekschulden aanhouden terwijl ze daarnaast ook over (veel) spaargeld beschikken.
Dat zou risicovol zijn. Of dat zo is, vraag ik mij af want als je de hypotheek helemaal aflost, heb je je vermogen eenzijdig in stenen belegd, en dat lijkt mij nu ook niet helemaal de bedoeling. Spreiding is beter.

Los daarvan: het is natuurlijk ook bezopen dat mensen, calculerend als ze zijn, niet aflossen terwijl ze dat best zouden kunnen, puur om een paar tienden van een procent aan extra rendement.
Dat is nooit de bedoeling geweest van de HRA lijkt mij. Het leidt tot onnodig lage inkomsten voor de staat. En dat geld halen ze dan weer ergens anders :(
Als je kunt aflossen, zou je dat eigenlijk ook moeten doen, tot op zekere hoogte dan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 5:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Piggy schreef:
Wat betreft het idee van 1 fabrikant is op zich niet slecht. Je bespaart behoorlijk aan kosten.


De dood in de pot. Dat is nou net het domste wat je kunt doen. Dat is de sovjet-unie met zijn plan-economie. De welvaart en technologische vooruitgang in het Westen is juist te danken aan de onderlinge concurrentie: steeds streven naar een beter of goedkoper product dat beter aansluit bij de klantwensen. Survival of the fittest, ook voor de bedrijven. Daar hebben we nu bv de smartphones aan te danken. Als er maar één fabriek was, hadden we nog slingertoestellen, model 1912. Of Zastava's uit 1956.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 5:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
obligataire schreef:
Volgens mij wordt bedoeld, en dat lees ik nergens terug in voorgaande reacties, wil DNB niet dat mensen hypotheekschulden aanhouden terwijl ze daarnaast ook over (veel) spaargeld beschikken.

Zo had ik het niet begrepen uit de artikelen. Dan mis ik het essentiële woord "tegelijkertijd" of "tevens" . De eerst zin (niet de kop) spreekt over lenen of sparen. Maar mocht dat wel de bedoeling zijn, dan kan ik het daar alleen maar mee eens zijn. Hoewel voor de schatkist maakt het tegenwoordig misschien niet zo veel uit: of 1,2% VRH of gem. 42% aftrek minus 0,75% EWF


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2015 5:48 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
Ik spaar om een lening af te lossen. Mag dat dan? Want minder lenen? Of mag het niet? Want sparen?

:)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO