Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 3:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 9:59 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Een artikel vandaag in het AD hoe momenteel de banken controleren als je geld van je betaalrekening richting je spaarrekening boekt. De controle vind blijkbaar alleen op rekeningnummer en niet op naam, deze mevrouw heeft hierdoor wel heel veel pech :

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/4280922/2016/04/13/Marjo-maakt-foutje-dag-17-000-euro-spaargeld.dhtml

Conclusie check altijd de rekeningen in je adressenboekje bij je internetbank, een verouderde spaarrekening gelijk eruit gooien !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 11:46 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Misschien is het een idee dat de banken om te beginnen, eens per jaar, de naam-nummer controle op de adresboekjes uitvoeren. Dat hoeft niet zoveel te kosten en kan makkelijk in een weekend gebeuren.
Vermoedelijk worden de meeste fouten met verouderde adresboekjes gemaakt. Typefouten zal met IBAN niet zo vaak meer voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 12:04 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Op zich niets nieuws, het is al jaren een probleem.
De PostBank controleerde vroeger wel keurig naam op gironummer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 4:06 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Mijn moeder heeft dat ook gehad eveneens bij de ING bank.
Bij haar ging het om 900 euro.

Bij de ING bank geweest en zeiden dat het rekeningnummer van iemand anders was.
Bij de vestiging heb ik dit nog aangegeven dat het waarschijnlijk haar oude spaarrekening was, maar deden ze er weinig mee.
Ze zeiden dat ze de nieuwe rekeninghouder gingen vragen om het geld terug te storten.

Paar dagen later bericht gehad van het hoofdkantoor dat ze het geld gingen terug storten en was het opgelost.
Waarschijnlijk was haar oude spaarrekeningnummer niet hergebruikt, maar kon de overboeking toch naar een onbestaande rekening worden overgeboekt.
Wel vreemd dat ze haar oude Postbank rekening wel automatisch gaan wijzigen in een nieuw rekeningnummer, maar de oude rekeningnummer niet uit haar adresboek halen.

Zal wel een gevalletje onkunde van de ING zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 8:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Rekeningnummer en naam hebben de banken al. Het is een kwestie van aanpassen van de systemen wat geld kost maar ook geld opleverd.
Als banken het willen kunnen ze het anoniem maken. Stel dat ik dus 100 euro naar pietje puk wil overboeken met bankrekening 12345 en deze combinatie klopt niet, dan wordt kan het zo gemaakt worden dat de gebruiker een melding krijgt dat de combinatie niet klopt (maar dat de gebruiker niet de naam kan zien).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 8:34 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Wat gebeurt er als ik dan geld overmaak aan G. Jansen, terwijl hij in werkelijkheid Chiel Janszen heet, of Janse, of Jansse, of Janssen?
En we hebben het over IBAN, dus ook de Spaanse, Portugese en vooral Griekse namen wel even correct spellen!

_________________
D.V.


Laatst bijgewerkt door JandeV op wo 13 apr 2016 8:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 8:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Daar zijn fonetische algoritmes voor Jan.
En laten we beginnen met binnenlandse Iban. Zo vaak betaalt de doorsneeburger niet naar het buitenland. Je weet dat je dan extra goed moet opletten. En ik denk dat dat dan ook gebeurt. Het is met name de routine die de fouten maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 9:09 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Het is echt niet de routine die fouten maakt. Een computer maakt ook geen fouten, maar de mens erachter.
Oké, controle dus, maar dan wel tolerant. Gedogend Nederland....

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 8:51 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik heb het jaren geleden gehad. Als ik de eerste cijfers van een rekening nummer had ingetoetst dan kwam de rest door de comp. er autom. achter te staan. (dit stond in het geheugen van de comp. Ik dacht dat dat het nummer moest zijn. Maar er zijn meer rekeningnummers (van verschillende banken) die met de zelfde nummers beginnen.

Zoals: Credit Europe en Amsterdam Trade Bank 080
DSB 077 en GarantieBank en DHB 077
YapiKredi en Anadolu B. en NIBC, Credit Europe 78

Na enkele dagen even controle op de betreffende rekening...Maar geen bedrag!!! En het ging om een zeer groot bedrag!!
Ik schrok mij te pletter.
Nu het nummer controleren en ja hoor het stond op een rekening van een andere bank die ik ook had. Dus dit was makkelijk weer op te lossen. :)
Ik had toen die tijd wel 25 -30 deposito's e.o. rekeningen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 10:33 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Door een waarschuwing te geven dat een naam niet bij het ingevoerde rekeningnummer hoort zou je dit probleem kunnen vermijden. De gebruiker kan de betaling dan eventueel annuleren.
Maar hiervoor moeten de betreffende rekeningbestanden van banken aan elkaar gekoppeld worden, en dat kost geld...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 2:36 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
pft is het zo moeilijk een tekst bestandje te maken van IBAN + Naam en dat rond te sturen, inlezen en klaar....
Al doen ze het maar eens per maand of 2 keer per jaar...

Maarja indirect staat daar natuurlijk gevoelige informatie in, hoeveel rekeningen heb je en van welke personen... DAAR zal de schoen meer wringen, waardoor er een externe partij nodig is die de "privacy" bewaakt van de gegevens


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 3:06 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Het controleren van de combinatie van nummer en naam zou nog niet eens zo eenvoudig zijn, onder andere vanwege de precieze tenaamstelling die bij de rekening hoort (en die zeker bij een bedrijf weleens ingewikkelder kan zijn dan je zou denken). Dat zou waarschijnlijk heel veel klachten op gaan leveren voor geweigerde betalingen.

Wat de banken wel makkelijk kunnen implementeren is een vraag bij het gebruik van het adresboek. Bijvoorbeeld vragen 'Weet u zeker dat deze mogelijk verouderde informatie correct is?' bij gebruik van een rekeningnummer in het adresboek waar al een jaar of langer geen geld naar overgeboekt is. Dat zal niet al dit soort fouten voorkomen maar wel een flink aantal. Uiteindelijk blijft het toch je eigen verantwoordelijkheid waar je geld naar overboekt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 6:23 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Mooie aanleiding voor de banken om de kosten van betaalrekeningen weer (verder) te verhogen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 6:27 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Wel vervelend.

Ik ben ooit eens gebeld door de bank dat iemand per ongeluk iets naar mij had gestort...
Of ik het erg vond dat ze dit corrigeerde...

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2016 9:48 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
daalder schreef:
Het controleren van de combinatie van nummer en naam zou nog niet eens zo eenvoudig zijn, onder andere vanwege de precieze tenaamstelling die bij de rekening hoort (en die zeker bij een bedrijf weleens ingewikkelder kan zijn dan je zou denken). Dat zou waarschijnlijk heel veel klachten op gaan leveren voor geweigerde betalingen.


Er hoeft geen sprake te zijn van geweigerde betalingen. Als de naam niet klopt, krijg je voor je gaat overboeken de melding: "Deze naam komt niet overeen met die van de rekeninghouder".
OK of Annuleren?
Als je zeker weet dat het nummer goed is, klik je OK en wordt het geld overgemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO