Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 1:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 10:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Over valutering is op het forum veel te doen.

Als je op de afschriften van Credit Europe kijkt zie je dat daar gevaluteerd wordt.
Ik heb het zelf enkele keren meegemaakt doordat ik geld op de top-interest rekening stortte, en dezelfde dag nog een deposito nam.

Nu heb ik inmiddels van CE ook een rentesheet ontwikkeld, en het blijkt dat de valutering in feite geen cent rente heeft gekost!.
Begrijpen doe ik het niet maar er valt geen speld tussen de berekening te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 10:54 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 9:57 pm
Berichten: 74
ben benieuwd naar de sheet....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 10:56 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik heb eerder vanavond een uitgewerkt model per mail verstuurd, die is inmiddels door MoneyMaker geplaatst.
Het tabblad dat betrekking heeft op C.E. moet nog wel even handmatig worden aangepast aan de juiste percentages.

http://forum.spaarinformatie.nl/viewtop ... =6320#6320


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 11:08 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
Dus ze valuteren maar eigenlijk toch weer niet? Dwz er staat valutadagen aangegeven maar ze berekenen de rente alsnog gewoon vanaf de boekdata? :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 11:32 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Geldwolf schreef:
Dus ze valuteren maar eigenlijk toch weer niet? Dwz er staat valutadagen aangegeven maar ze berekenen de rente alsnog gewoon vanaf de boekdata? :D

Daar lijkt het wel op.
Er is tussentijds rente uitbetaald (vanwege de 5% problematiek) en aan de hand daarvan heb ik een controleberekening gemaakt.
Als er gevaluteerd was dan had ik minder rente ontvangen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 8:31 pm 

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 12:02 am
Berichten: 24
Donderdagavond vanaf de sns bank een bedrag overgemaakt.
Dit bedrag kon ik zaterdag zien met een valutadatum van 20-10 dus maandag.
Maandagavond gekeken,nog geen renteberekening toegepast.
Dus de rente krijg ik dus vanaf dinsdag 21-10, ik vind dit wel een beetje lang.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 11:14 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 255
NEC Nijmegen schreef:
Donderdagavond vanaf de sns bank een bedrag overgemaakt.
Dit bedrag kon ik zaterdag zien met een valutadatum van 20-10 dus maandag.
Maandagavond gekeken,nog geen renteberekening toegepast.
Dus de rente krijg ik dus vanaf dinsdag 21-10, ik vind dit wel een beetje lang.


opgebouwde rente zie je een dag achteraf :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 okt 2008 8:58 pm 

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 1:16 am
Berichten: 14
@NEC Nijmegen
Volgens mij heb je pech: als je het een dag eerder had overgemaakt had je vanaf vrijdag rente ontvangen :-(
Ik heb bij mijn CE-rekening staan: i.v.m. renteberekening pas op dinsdag afhalen; pas op zondag/maandag bijstorten. NB: tussen 20.00 en 4.00 geen internetbankieren?

Voorgaande kennis heb ik ergens op dit forum opgedaan.
Het stemt ook overeen met de valuteringsvoorwaarden van CE, zie volgend citaat uit de CE Top Interest-voorwaarden:

Citaat:
9. Valutadatum
Voor ontvangst van een bedrag via een andere bankinstelling op een Rekening
geldt als Valutadatum de eerste werkdag nadat de Bank het geld op haar rekening heeft ontvangen. Bij de overboeking van een bedrag naar een Tegenrekening bij een andere bankinstelling geldt als valutadatum de laatste werkdag voorafgaand aan de feitelijke belasting van de Rekening van de Rekeninghouder door de Bank. Bij spoedoverboekingen wordt geen valutadag in rekening gebracht. Overboekingen ten laste van de Rekening naar een Credit Europe Termijndeposito of naar een andere rekening binnen
de bank worden beschouwd als een „interne overboeking“ en er wordt
derhalve geen valutadag in rekening gebracht.


Let op de term werkdag...

Er zijn overigens meer banken die op deze manier met het weekend omgaan... (Zie hun voorwaarden!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 12:47 pm 

Geregistreerd: di 04 nov 2008 12:38 pm
Berichten: 9
obligataire schreef:
Als je op de afschriften van Credit Europe kijkt zie je dat daar gevaluteerd wordt.
Ik heb het zelf enkele keren meegemaakt doordat ik geld op de top-interest rekening stortte, en dezelfde dag nog een deposito nam.

De deposito aanvraag wordt in zo'n geval wel uitgevoerd. Het zou dan dus kunnen dat je een dag (of langer) rood hebt gestaan op je CE top-interest rekening. Welke toprente brengen ze daarvoor in rekening?
Een medegedupeerde...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 4:42 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Ik was er al bang voor, ik heb in elk geval bij het openen van een deposito bij CEB wel rekening gehouden met de valutadatum. Ik heb alleen niet de opgebouwde rente gecontroleerd of alles wel goed is gegaan wat dat betreft. Te goed van vertrouwen?

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 9:39 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Gek, het deposito dat ik onlangs afsloot, ging goed (volgens de door CEB vertrekte afschriften).

Er was een bijboeking met valutadatum 23 oktober. Het deposito is ook op 23 oktober (ik heb deze afgesloten zodra de ik via internet de bijboeking in beeld had) ingegaan met valutadatum 23 oktober. Nogmaals, volgens de afschriften. Ik mag er toch vanuit gaan dat het dan ook zo berekend wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 9:47 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Bij mij ook geen problemen. Er is op geen enkele wijze debetrente in rekening gebracht. Ik zou me dan ook geen zorgen maken.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 1:03 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Op de bankafschriften van de topinterestrekening zie je telkens twee verschillende data voor de bij- en afschrijving (van het deposito).
Eerlijk gezegd heb ik ook geen aanwijzing dat dit tot renteschade leidt. Maar verwarrend is het wel.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 12:38 pm 

Geregistreerd: di 04 nov 2008 12:38 pm
Berichten: 9
Ik houd rekening met een schade van 1,5% debetrente per maand.
Wat op een bedrag van 190.000 euro resulteert in een kostenpost van ongeveer 92 euro.
(Nog een geluk dat ik mijn transacties niet op maandag heb gedaan, want dan was de 'schade' 3 keer zo groot geweest.)
Ik vermoed dat dit in de renteverrekening aan het eind van het jaar wordt verwerkt.

Het precieze debet rentepercentage van CE kan ik echter nergens vinden, vandaar mijn vraag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 6:43 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Naar aanleiding van het topic over de debetrente bij Garanti bij openen van deposito's vrees ik, dat ditzelfde het geval is bij Credit Europe. Ik heb echter nog niets op mijn saldo-overzicht gezien. Heeft iemand al meer info hierover?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO