Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 12:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 11:46 am 

Geregistreerd: vr 28 jan 2011 4:34 pm
Berichten: 39
De kredietopslag van LPB is momenteel 2,2%.
ABN-AMRO, onze staatsbank moet in de markt voor haar financiering 2,75% opslag op Euribor betalen.
(zie artikel uit het Financiele Dagblad van vandaag - hieronder).
Blijkbaar denkt LPB Bank dat zij kredietwaardiger zijn dan de staatsbank ABN-AMRO.
Ik denk dat LPB dat gedoe met een kredietopslag moet laten varen omdat zij deze opslag niet marktconform vaststelt maar uit eigen commerciele afwegingen.

Quote FD 27/8/2012
Voor een ongedekte obligatie van €1 mrd met een looptijd van zeven jaar sprak de staatsbank (ABN-AMRO) in januari een coupon van 4,75% af (euribor + 2,75%). Voor een vergelijkbare obligatie met onderpand waren beleggers die maand tevreden met een rentevergoeding van 3,50% (euribor + 1,5%).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 12:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
En waarom geeft ABN dan maar 1,8% rente op een spaarrekening?

Iets met appels en peren misschien?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 2:28 pm 

Geregistreerd: vr 28 jan 2011 4:34 pm
Berichten: 39
Lurker,
LPB heeft een systeem van vaststelling van de RC rente die uniek is in Nederland.
Deze wijkt af van wat alle Nederlandse Banken doen.
ABN AMRO stelt de RC rente vast zoals RABO/NICB/etc en kijkt niet naar haar eigen kredietwaardigheid als zij de spaarrente vaststelt.
LPB echter, heeft besloten met een kredietopslag te werken op EURIBOR welke LPB ook moet betalen als zij op de geldmarkt kasgeld aantrekt.
Dus mijn standpunt is OF LPB laat de kredieopslag methode vallen en volgt alle andere banken OF komt met een eerlijke marktconforme opslag op EURIBOR.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 2:44 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
@terbang.

uw conclusie mbt vergelijk aab en lpb snijdt geen hout.

Wellicht dat LPB de opslag heeft verlaagd van 2,75% naar 2,2% om de kosten van de bankmedewerkers mee te betalen.
Ik neem aan dat de kosten van geld aantrekken via particuliertjes (via advertenties ed) wat meer werk met zich meebrengt, dan het geld aan te trekken via een financiele instelling.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 2:44 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Terbang schreef:
LPB echter, heeft besloten met een kredietopslag te werken op EURIBOR welke LPB ook moet betalen als zij op de geldmarkt kasgeld aantrekt.

Kom eens met een bron voor deze stelling, want volgens mij verzin je er zelf een hoop bij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 6:15 pm 

Geregistreerd: zo 08 jan 2012 8:49 pm
Berichten: 18
Kan de LPB de opslag 1 september verhogen volgens de huidige voorwaarden? normaal is dit per kwartaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 7:38 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Laat ze de opslag maar op 2,2% houden, en voorlopig de deposito's ongewijzigd laten

we zitten nu toch al op 2,35%... dit word dan 2,32%... die paar honderste maken steeds minder uit.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 9:23 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
juanj schreef:
Laat ze de opslag maar op 2,2% houden, en voorlopig de deposito's ongewijzigd laten.

Eind september komt er veel geld vrij uit deposito's die vorig jaar voor een tijdelijke rente van 3,75 % zijn afgesloten.
Daarom denk ik dat ze de deposito's nog even ongewijzigd laten of weer met een aanbieding komen.

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 11:16 am 

Geregistreerd: vr 28 jan 2011 4:34 pm
Berichten: 39
Lurker,

Wat is dan de 2,2% opslag die LPB nu gebruikt?? Ik verzin deze NIET, hoor.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 1:39 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
LPB geeft 2,2% opslag bovenop de euribor.
Dat is wat LPB heeft verzonnen om de rente te bepalen.

Ze hadden ook kunnen zeggen: We tellen alle doelpunten uit de eredivisie van 1 speelronde op, delen dat door 10 en dat is de opslag bovenop de euribor.

Die 2,2% van LPB is dus net zo variabel als de rentebepaling bij alle andere banken.
Enige wat je bij LPB zeker weet is dat de opslag 3 maanden vast staat (tenzij .... (kijk daarvoor maar naar de algemene voorwaarden))

Maar je vraagt nu mij het uit te leggen.
Ik wil graag weten waar jij deze stelling vandaan haalt:
Terbang schreef:
welke LPB ook moet betalen als zij op de geldmarkt kasgeld aantrekt.


De ene opslag is namelijk de andere niet en daarom zei ik in mijn eerste post ook iets over appels en peren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 2:36 pm 

Geregistreerd: vr 28 jan 2011 4:34 pm
Berichten: 39
Beste Lurker,
In jouw benadering heeft de opslag op Euribor elke relatie met een kredietopslag verloren/nooit gehad.
Zoals ik in mijn eerste bericht reeds zei is mijn advies in dat geval aan LPB te stoppen met een 3 maands vaste opslag op Euribor en gewoon zoals alle banken de RC rente tewijzigen "if and when needed" .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 3:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Terbang schreef:
Ik denk dat LPB dat gedoe met een kredietopslag moet laten varen omdat zij deze opslag niet marktconform vaststelt maar uit eigen commerciele afwegingen.
Natuurlijk is dat zo, en is/was het alleen maar een verkooppraatje om zogenaamd transparant te zijn. Ik heb lang geleden al wel eens gezegd dat dit fenomeen vanzelf weer verwijnt als het niet langer houdbaar is. Eerst stond het een jaar vast, toen werd de markt volatiel en werd het een kwartaal, en nu is het stabiel laag en zitten ze ruim onder de concurrenten. Voor ons heeft het even nut gehad toen LPB zichzelf in de vingers sneed en te hoog ingezet had, en niet gelijk de ontsnappingsclausule uit de voorwaarden wou gebruiken. Nu is het niet geloofwaardig meer, dus wat voor zin heeft het nog.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 3:19 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
@Terbang: Ik heb het nu 2x gevraagd en nu nog een 3e (en laatste maal): Waar haal jij het vandaan dat er een relatie zou zijn tussen de opslag van LPB en de kredietopslag?

En waarom zouden ze de huidige methode af moeten schaffen en net zoals andere banken hun rente gaan bepalen?
Ik vind het wel prettig dat je precies weet op welke datum de nieuwe rente komt en dat deze rente dan minstens 1 maand ook de rente is.

Ik word gestoord van banken waar je elke week een nieuwe rente krijgt. Ben je net van plan er een hoop naartoe te storten, gooien ze de rente weer omlaag.
Of je haalt net een rekening leeg, gooien ze de rente weer omhoog.

Ik vind eigenlijk dat alle banken het systeem van LPB maar over moeten nemen. Hoef je tenminste maar 1x per maand met je geld te schuiven.

@henrid: Dat de opslag niets met transparantie te maken heeft, ben ik helemaal met je eens, maar dat het niet geloofwaardig is mag je me nog even uitleggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 4:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Lurker schreef:
@henrid: Dat de opslag niets met transparantie te maken heeft, ben ik helemaal met je eens, maar dat het niet geloofwaardig is mag je me nog even uitleggen.
Ik bedoel dat het gewoon niet meer geloofwaardig overkomt dat je spaarrente de Euribor volgt met een vaste opslag, sinds LPB met de spaarrente onder andere banken is gedoken, welke ongetwijfeld ook de Euribor e.d. volgen. En dat je altijd weet waar je aantoe bent is dus een stuk betrekkelijker geworden, want ze kunnen net zo goed gewoon elke 3 maand een getal noemen zonder maatstaaf. Dat het altijd nog beter is dan onverwachte wijzigingen midden in de maand of zelfs meerdere malen per maand, ben ik volledig met je eens.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 8:03 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Lurker schreef:
LPB geeft 2,2% opslag bovenop de euribor. Dat is wat LPB heeft verzonnen om de rente te bepalen.
Ze hadden ook kunnen zeggen: We tellen alle doelpunten uit de eredivisie van 1 speelronde op, delen dat door 10 en dat is de opslag bovenop de euribor.


Volkomen juist. Kanttekening: de uitslagen van de eredivisie zijn openbaar en de berekening zou dan voor iedereen controleerbaar zijn geweest. Wat de achterliggende berekening is geweest om op 2,2% uit te komen is alleen intern bij LPB bekend. Een Hollandse spaarder vreest dan al gauw dat er maar wat gemarchandeerd wordt :wink: Alle tussentijdse bijstellingen van de methode versterken dat beeld nogal......

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO