Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 6:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2011 3:49 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
Ik kwam er zojuist pas achter dat de rente van meerjarige deposito's bij Leaseplan bank wordt bijgeschreven per 1 januari van een jaar en niet zoals gebruikelijk op de datum dat het deposito geopend is (dus steeds na 1 jaar). Ik zag inderdaad afgelopen januari een rentebijschrijving die ik niet kon thuisbrengen. Dit was dus de rente van mijn meerjarig deposito. Wat zou de reden zijn om dit zo te doen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2011 4:26 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 735
Flauw antwoord: omdat ze dat ook op hun website vermelden:
Citaat:
Hoe ontvang ik de rente van mijn termijndeposito?
Bij termijndeposito’s van een jaar of korter, wordt de rente bijgeschreven op uw internetspaarrekening aan het einde van de looptijd. Bij termijndeposito’s met een looptijd van meer dan een jaar wordt de rente bijgeschreven op uw internetspaarrekening aan het begin van ieder nieuw kalenderjaar en tenslotte aan het einde van de looptijd.
Ik vermoed dat dat voor hen het handigst is. Maar voor jou heeft het het voordeel dat je weer rente over die rente kunt krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2011 9:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Ik ben nooit zo blij met rente op 1 januari, nu is dat de enige peildatum voor de fiscus en vanaf 2013 gaat de fiscus dat zelf voor ons invullen met gegeven van de banken, ik zie liever rente op 2 januari bijgeschreven !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2011 11:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Misschien moeten we maar een petitie indienen bij alle suffe banken die zo dom zijn om de rente op 31-12 of 1-1 te storten. Laat ze eens aan hun klanten denken!
Rente op 2-1 en niet eerder!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 9:26 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Peildatum belasting is toch 1-1 t/m 31-12??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 9:47 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Vanaf dit jaar geldt nog maar één peildatum. 1 januari.
De vraag is of banken de rente die op 1 januari wordt bijgeschreven wel of niet meetelt bij het saldo van 1 januari zoals ze dat aan de fiscus meegeven. Wellicht dat formeel 1-1 00.00 uur geldt, maar dat is a. niet helemaal zeker en b. is het de vraag of banken daar rekening mee houden. Ik vrees dat je dus al direct VRH moet betalen over rente die op 1-1 wordt bijgeschreven.
Geen risico lopen en rente gewoon op 2-1 storten is het klantvriendelijkste.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 10:18 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Uit vereenvoudigingsoogpunt geldt vanaf 2011 nog slechts één peildatum per kalenderjaar, en wel 1 januari (bron: Elsevier Almanak).

Uit deze formulering blijkt m.i. alleen dat één van de twee peildata wegvalt, en niet dat de methode van bepalen van het vermogen op de overgebleven peildatum anders zou worden dan voorheen.

Dus gewoon 31-12 nul uur nul, zoals het altijd al was.

Voor banken verandert er dus ook niets in de oplevering van jaaropgaven, behalve dan dat ze nog maar 1 jaar hoeven te vermelden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 11:24 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
BillGates schreef:
Vanaf dit jaar geldt nog maar één peildatum. 1 januari.
De vraag is of banken de rente die op 1 januari wordt bijgeschreven wel of niet meetelt bij het saldo van 1 januari zoals ze dat aan de fiscus meegeven. Wellicht dat formeel 1-1 00.00 uur geldt, maar dat is a. niet helemaal zeker en b. is het de vraag of banken daar rekening mee houden. Ik vrees dat je dus al direct VRH moet betalen over rente die op 1-1 wordt bijgeschreven.
Geen risico lopen en rente gewoon op 2-1 storten is het klantvriendelijkste.

Daar krijg je dan dus een jaaropgave voor... En volgens mij doet de belasting vanaf volgend jaar de saldi automatisch invullen, maakt het net weer makkelijker.

Kan me wel voorstellen dat ze de rente van 1-1 meerekenen, levert toch wat extra centen belasting op terwijl de "grijze massa" het nauwelijks opvalt.

obligataire schreef:
Dus gewoon 31-12 nul uur nul, zoals het altijd al was.

OK even muggenziften, maar dit klopt dus niet...

Laatste seconde van het jaar is 31-12-YYYY 23:59:59
De volgende seconde is 01-01-YY+1 00:00:00

Formeel genomen zou je met de 'oude' benaming "Peildatum 31-12" dus 31-12-yyyy 00:00:00 moeten nemen en dus niet de rente bijschrijving op 31-12 mee moeten nemen immers die gebeurd NA middernacht... Het lijkt mij idd een bewoordings wijziging, niet een regel verandering alhoewel je het bij die schavuiten nooit zeker weet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 6:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Stel je krijg 500 euro rente gestort op 1-1

Doorstorten naar een andere rekening, is het op 1-1 afgeschreven, en hoef je er geen belasting over te betalen.

Saldo op opgaaf is het saldo om 23:59 op 1-1

Als je geld dezelfde dag er nog afhaalt, telt het niet mee

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 8:19 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 735
juanj schreef:
Stel je krijg 500 euro rente gestort op 1-1
Doorstorten naar een andere rekening, is het op 1-1 afgeschreven, en hoef je er geen belasting over te betalen.
Saldo op opgaaf is het saldo om 23:59 op 1-1
Als je geld dezelfde dag er nog afhaalt, telt het niet mee
Helaas, wanneer je geld overboekt tussen eigen rekeningen moet je het wel meetellen, ook al is het nog niet aangekomen. Ook wanneer je je geld opneemt en cash houdt moet je het meetellen. Alleen wanneer je het uitgeeft, of overmaakt naar de rekening van een ander hoef je het niet mee te tellen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 8:45 pm 

Geregistreerd: vr 31 dec 2010 12:16 pm
Berichten: 2
Maak een groot bedrag van een spaarrekening aan het einde van het jaar over naar je tegenrekening en stort het op 31 dec weer terug naar je spaarrekening,dan staat het pas op 2 jan weer op je spaarrekening.
Het bedrag is dan niet zichtbaar op de jaaroverzichten (1.2% kassa.)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 9:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
jvnoort schreef:
Maak een groot bedrag van een spaarrekening aan het einde van het jaar over naar je tegenrekening en stort het op 31 dec weer terug naar je spaarrekening,dan staat het pas op 2 jan weer op je spaarrekening.
Het bedrag is dan niet zichtbaar op de jaaroverzichten (1.2% kassa.)



Juist...
En de fiscus, gaat dit echt niet bij iedereen checken.

Dat is net als je de extra vrijstelling van contant geld (1006 euro)
de belasting gaat niet iedereen vragen aan te tonen dat die 1006 euro in je portomonee of kluis zat.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011 10:04 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
Zie ook:
viewtopic.php?f=38&t=5026&start=0

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011 12:03 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
appeltje schreef:
juanj schreef:
Stel je krijg 500 euro rente gestort op 1-1
Doorstorten naar een andere rekening, is het op 1-1 afgeschreven, en hoef je er geen belasting over te betalen.
Saldo op opgaaf is het saldo om 23:59 op 1-1
Als je geld dezelfde dag er nog afhaalt, telt het niet mee
Helaas, wanneer je geld overboekt tussen eigen rekeningen moet je het wel meetellen, ook al is het nog niet aangekomen. Ook wanneer je je geld opneemt en cash houdt moet je het meetellen. Alleen wanneer je het uitgeeft, of overmaakt naar de rekening van een ander hoef je het niet mee te tellen.

Technisch / formeel gezien moet je ook de Rembrand aan de muur, de ferari in de garage, het armani pak in de kast, die 100.000 euro onder je matras en de juwelen van je minares meerekenen als vermogen en daar vervolgens belasting over betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011 3:39 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
namliam schreef:
Technisch / formeel gezien moet je ook de Rembrand aan de muur, de ferari in de garage, het armani pak in de kast, die 100.000 euro onder je matras en de juwelen van je minares meerekenen als vermogen en daar vervolgens belasting over betalen.


Nee hoor, als de de Rembrandt als kunstobject hebt (en niet als belegging) en de ferrari als gebruiksvoorwerp, dan hoef je dat helemaal niet op te geven.
Die grens zal echter altijd vaag blijven.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO