Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 3:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013 2:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Onlangs zijn er bij mij een paar deposito's afgelopen, waarbij de rente niet klopt.
Het lijkt erop dat ze voor de dagrenteberekening een jaar op 366 hebben gesteld en bij de uitbetaling dit bedrag x 365 hebben genomen.

Het scheelt natuurlijk niet heel veel, maar als ze dat bij alle deposito's dopen, is het voor LPB wel een groot bedrag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013 3:04 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Op een ander forum is hier ook al over gesproken. Leaseplan wilde niet tegemoetkomen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013 3:56 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Ik heb een mail gestuurd en wacht hun reactie rustig af.
Als de reactie niet bevredigend is, gaat er gewoon een klacht naar de AFM.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 9:31 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Ik weet niet wat de looptijd van deze deposito's was.

Hou er rekening mee dat 2012 een schrikkeljaar was waardoor LPB waarschijnlijk rekende met 366 dagen.

Uit de productvoorwaarden van de spaarrekening:

8.2
De rente wordt per dag berekend over het saldo op de Internetspaarrekening,
aan de hand van het werkelijke aantal dagen van
dat jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 11:50 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Looptijd was 1 jaar.

Dat zou betekenen dat een deposito afgesloten in mei 2012, de dagrente wordt bepaald op rente/366 en omdat hij maar 365 loopt, krijg je dus niet het percentage waartegen het is afgesloten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 12:57 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Opgegeven rentes zijn altijd per jaar.
Omdat je na 29 februari 2012 een deposito hebt afgesloten heb je niet over een volledig jaar een deposito gehad. Als bijv. in mei 2011 een deposito van een jaar had afgesloten, dan was de renteuitkering iets meer dan de jaarrente.

Credit Europe Bank werkt op dezelfde manier.

Ik heb daar pas een deposito afgesloten, en op de bevestiging stat ook de rentebetaling.
Deposito 2500 Euro voor 3 %.
Je zou een renteuitkering van 75 Euro per jaar verwachten.

Maar op de bevestiging staat:

Rente in maart 2016 = 75,17 Euro (Schrikkeljaar na 29 feb.)
Rente in maart 2017 = 74,83 Euro

Totaal klopt het precies.

Kortom,

LPB heeft volgens mij gehandeld naar de voorwaarden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 3:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Het had me zeer verbaasd als dit niet klopte. ....
En zoals altijd is de verklaring logisch als je de tijd en de moeite neemt om je er in te verdiepen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 4:24 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Als de renteberekening dagelijks met de actual/actual methode gedaan wordt, dan krijg je als het goed is voor dagen die in 2012 vielen een rente van B*R/366 per dag en voor de dagen die in 2013 vielen een rente van B*R/365 per dag. De dagelijkse renteberekening is bij die methode namelijk afhankelijk van het actuele aantal dagen in het kalenderjaar. Omdat je het deposito in mei 2012 hebt afgesloten (dus na 29 februari 2012) krijg je dus alles bij elkaar over 365 dagen iets minder rente dan B*R, maar meer dan B*R*365/366 lijkt me. Aangezien er circa 7.5 maanden in 2012 vielen en 4.5 in 2013, zal er waarschijnlijk circa 0.63 dagrente 'missen' tov B*R. Dat is normaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 5:52 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Het zal allemaal volgens de voorwaarden wel kloppen, maar dan mogen de rekenwonders even aan het werk.
Ik denk namelijk nog steeds dat het 365/366 x de rente is.

Deposito afgesloten op 15-05-2012
Rentepercentage destijds: 3,1%
Inleg: € 1 000,-
Ontvangen rente: € 30,92


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 6:55 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
31*365/366=30,92. Het klopt dan ook precies.

Het kan zijn dat iemand het met de berekeningsmethode niet eens is. Dat komt vaker voor, niet in het minst op dit forum.
Nog niet zo lang geleden werd deze berekeningsmethode nog naar voren geschoven, andere werden "achterhaald" genoemd.
Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit, maar wie zich er druk over maakt zou beter de moeite nemen zich er vooraf in te verdiepen en niet telkens achteraf.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 11:20 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
De voorwaarden van LPB (internetsparen en deposito gecombineerd) zeggen het volgende over renteberekening:
Citaat:
8. RENTEVERGOEDING INTERNETSPAARREKENING
8.1
De rente is variabel en nominaal op jaarbasis. LeasePlan Bank stelt het rentepercentage op de Internetspaarrekening van tijd tot tijd vast en communiceert het rentepercentage via de Website. Een wijziging in het rentepercentage kan per elke datum plaatsvinden
en zal middels renteberichten aan de Rekeninghouder en via de Website gecommuniceerd worden.

8.2
De rente wordt per dag berekend over het saldo op de Internetspaarrekening, aan de hand van het werkelijke aantal dagen van dat jaar.

........

9.3
In afwijking van artikel 8.1, legt LeasePlan Bank per de ingangsdatum van het Termijndeposito het toepasselijke rentepercentage voor de gehele duur van de gekozen looptijd vast. De rente is nominaal op jaarbasis.
Daarnaast in de toelichting bij FAQ:
Citaat:
Bij het berekenen van de rente gaan wij uit van het werkelijke aantal dagen dat u recht heeft op rente. Ons uitgangspunt is dat ieder jaar 365 dagen heeft. In het geval van een schrikkeljaar gaan we uit van 366 dagen. Als u wilt weten hoeveel rente u kunt krijgen bij LeasePlan Bank dient u rekening te houden met het volgende:
  • U ontvangt een variabele rente op een internetspaarrekening. Dat is een rente die kan veranderen
  • U ontvangt een vaste rente op een termijndeposito. Dat is een rente die vaststaat tijdens de looptijd.

Deze teksten zijn mijns inziens een klein beetje ambigu. Ik krijg hieruit de indruk dat de methode 'dagelijkse renteberekening actual/actual' gebruikt wordt. Daardoor is de rente over de genoemde periode in elk geval minder dan 31 euro. De vraag is waar 'jaarbasis' in 9.3 naar verwijst: per looptijd jaar of per kalenderjaar. Bijvoorbeeld CE gebruikt het laatste, maar bij LPB lijkt het dus het eerste. Dat is een beetje vreemd, want stel je voor dat je een deposito afgesloten had op 31 december 2012. Het praktische verschil is echter dermate klein dat waarschijnlijk (bijna) niemand zich druk maakt over het geld zelf, maar er zullen wel aardig wat mensen zijn denk ik die het bedrag precies willen snappen. Afrondingsverschillen (in dagelijkse rente) spelen overigens geen rol gezien het volgende statement van LPB:
Citaat:
Bij LeasePlan Bank rekenen wij met meer dan 10 cijfers achter de komma.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013 12:19 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Mensen die willen snappen hoe renteberekening precies werkt kunnen daar gewoon naar vragen.
Als men dat doet met de kop: Rente bij deposito niet juist? en de vermelding dat er een klacht bij de AFM in het verschiet ligt, ben ik eerder geneigd de afloop van die klacht af te wachten.

Een deposito geopend op 31-12-12 zou niet alleen in dit verband een weinig slimme zet zijn.

Deposito's bij LPB (vooral éénjarige) die afliepen tussen 1 maart 2012 en 31 december 2012 brachten 366/365*[het rentepercentage] op. Iedereen die ermee te maken heeft gehad zal het kunnen bevestigen, al zal het niet tot klachten leiden.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013 4:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Ik geloof dat bij deposito's bij mij, bij LPB, juist voordelig uitpakte.
Ik kreeg een dag extra rente kreeg, en dat ook nog eens tegen het afgesloten tarief, welke hoger was, als het op toen geldende tarief.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 nov 2013 11:11 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
De rentes op Leaseplan deposito's zijn dramatisch lager dan in de lijst hier !!!

3 maanden 1.45% i.p.v. 1,95
6 maanden 1.50% i.p.v. 2
9 maanden 1.55% i.p.v. 2,05
1 jaar 1.65% i.p.v. 2,15
2 jaar 1.80% i.p.v. 2,3

etc etc..... DRAMATISCH ..... wilde juist weer wat vastzetten :cry: :evil:

En dat alles onder de kop: "Veilig sparen met een hoog rendement"

Ik heb er niet eens een bericht over gehad.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 nov 2013 11:20 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Welke lijst kijk jij?
Op deze staat gewoon 1,95% voor 3mnd hoor.
Zo te zien kijk jij bij zakelijk....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO