Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 7:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 6:43 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Laten we het hopen...

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 9:10 am 

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 9:22 am
Berichten: 18
Als ze nu weer de opslag gaan verlagen omdat de euribor licht stijgt is die koppeling met de euribor naar mijn inziens echt een wassen neus. Mag verwachten dat andere banken juist meer gaan verhogen omdat de geldmarktrente nou eenmaal stijgt maar goed de bonussen moeten ook weer betaald worden zullen we maar denken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 5:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Ik vind alles goed, zolang we maar op nr1 blijven staan..

Nu met 1,271%+1,5%=2,77% 2,8% effectief? gaan we goede kant op...

Ik als de 1mnd zo hard door blijft stijgen, dan ze zeker de opslag verlagen, want we gaan echt geen 3,05% (Q3) of hoger van LPB krijgen (1,75%+1,271%)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 6:47 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
@juanj

Je hebt het er telkens maar over dat je verwacht dat Lpb de vaste opslag gaat verlagen en draagt ook nog argumenten daar voor aan, ik hoop niet dat ze meelezen en in jou denkweijze meegaan ! vast = vast en als ze het telkens aanpassen dan is het boerenbedrog, tot nu toe niet te klagen hoor maar laten we hopen dat Lpb zich niet gaat gedragen als onze "vrienden" van de gevestigde (groot)banken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 6:59 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
Sorry hoor, maar worden jullie nou niet enorm moe en zielig gevonden om die rente zo strak te blijven volgen? Natuurlijk hou ook ik alles wel in de gaten maar om meer met dat bezig te zijn dan met al het andere om je heen daar doe ik gewoon niet aan mee.

Nee bij de grootbanken met runtepunten en allerlei addertjes onder het gras moet je ook niet zijn, maar om er zo mee bezig te zijn is echt zielig. Probeer ook eens een andere site te bezoeken met wat ontspanning. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011 5:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Het is gewoon logisch nadenken...

Waarom zou bank A 6% geven, als bank B maar op 4% zit...

Scherp in de gate houden is altijd goed... dan verklein je de kans dat je iets misloopt..

update:
euribor stand vandaag 1,316... waarom de reguliere sites de stand van vandaag nog niet bijgewerkt hebben weet ik niet.
En er was een bericht dat de rente omhoog moet.. dus met een beetje mazzel komen we goed uit in july

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 12:32 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
@ Sjors (george)...ach mens, ga toch koken! ;) Laat ons lekker centen-n**ken....Who cares :mrgreen: :lol: ??

@ JuanJ !
Beste kerel, alles goed?
1-maands Euribor staat per vandaag op 1,32% (1,319) en indien de LPB de opslag voor Q3
(dus juli, augustus én september) van 1,75% aanhoudt, zou dat betekenen:

1,75 opslag + 1,32% Euribor maand juli = 3,07% nominaal en 3,11% effectief !!
Was het maar waar...



Bij verlagingingen van de Q3-opslag kun je dus bovenstaand rekensommetje gebruiken en zie hieronder:

1,70% opslag wordt uiteindelijk 3,02% nominaal en 3,05% effectief. (verlaging van de opslag met 0,05)
1,65% opslag wordt uiteindelijk 2,97% nominaal en 3,00% effectief. (verlaging van de opslag met 0,10)
1,60% opslag wordt uiteindelijk 2,92% nominaal en 2,95% effectief. (verlaging van de opslag met 0,15)

Ik "gok" op een verlaging voor het derde kwartaal van 0,10% zodat we uitkomen of 3,00% effectief en dat is niet slecht, maar ook nog lang niet goed.....het kan echter slechter, want de concurrentie loopt vooralsnog 0,25% achter én betaalt niet maandelijks uit! :wink:

En vergeet ook niet, in juli-augustus-september volgt de 1-maands Euribor een licht stijgende trend, wellicht geen mega-stijging, maar die opslagverlaging, dat wordt daardoor ruimschoots gecompenseerd gedurende het derde kwartaal dus....

Spaarders worden zo langzamerhand weer ietwat fatsoenlijker gekoesterd, dus let maar op....
ut kumt allemoal goe!
Daarnaast komt er ook eindelijk iets beweging in de depositomarkt, al laat de LPB het nog erg afwachten op dat gebied, vermoedelijk doordat zij veel gunstiger kunnen inkopen op de geldmarktrente dan dat zij anders aan vaste spaarvergoeding aan hun depositospaarders moeten geven.

Ikzelf heb NU dus nog een deel van mijn vermogen "vrij" als spaargeld en ga dit pas vastleggen als er rond de 4,5% wordt geboden voor 3-jaar vast of iets daaromtrent. Een ander deel is ergens anders voor, dit wil ik niet langer dan 2 jaar vastzetten, maar maakt maar in feite 30% uit van mijn totale "vermogentje".

In deze markt je spaargeld voor 10 of 20 jaar vastzetten is gewoonweg geen goede beslissing, beter is het om deze zure jaren even uit te zitten en genoegen te nemen met een procent of 1,5-2 minder en dat accepteren. Zodra er oplossingen komen -en die gaan er echt wel komen heur-, komt er rust in de markt en gaan de banken zich weer bezighouden met de strengere kapitaaleisen én spaarders weer zien als échte klanten.

Het is dus nog prut, maar hou moed en ga gewoon nog even de zure tijd uitzitten.
Bovendien is 3% niet compleet waardeloos, voor vrij opneembaar én met maandelijkse rente-uitkering ?? !!
Noem mij eens een andere én veilige Nederlandse bank die dat doet?
(Dus geen banken als o.a. BOS of Yapi Kredi of je vastleggen aan achtergestelde deposito's'!!!)

Enfin, genoeg SPAM gemaakt voor de LPB :wink: (moderators vergeef mij) maar donderdag de 30e floept de rentemail binnen 's-avonds laat waarschijnlijk....ik ben aan de ene kant ZEER benieuwd, maar ik ga zoals gezegd, uit van een kleine verlaging.
Ze lopen NU al uit de pas met alle andere banken én zij voorzien net als ik een matig stijgende trend van de 1-maands Euribor in de komende 3 maanden...geheel onbegrijpelijk is deze verandering van hun kwartaal-opslag dus helemaal niet, iets dat in dit topic als een "wassen neus" wordt beschouwd.
Nee hoor, sinds het prille begin ben ik klant bij de LPB en ben er zeer tevreden over.

Juanj, wie wil kiep in tutsj :D en George....alvast een prettig weekend toegewenst! :wink:

Hartelijke Groet aan allen,
Moneymaker


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 5:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Ik denk 1,50% opslag+1,319% euribor = 2,82% voor july...

Het zou mij verbazen als ze 1,6% of hoger aanhouden

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 8:42 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Dan gaan andere aanbieders er zo overheen en zal ik m'n binnenkort vrijvallende tegoeden niet bij LPB plaatsen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 8:52 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
henrid schreef:
Dan gaan andere aanbieders er zo overheen en zal ik m'n binnenkort vrijvallende tegoeden niet bij LPB plaatsen.


Op 3 & 5 july, vallen er bij mij ook deposito's vrij... ik hoop dat LPB de deposito's eens aanpast, en bv 3% voor 6 maanden geeft...

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 11:22 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Beste Juan J.

Ik zou niet teveel hoop koesteren op een verhoging van de LPB-deposito's.
Ik heb de klantenservice al eens geconfronteerd met het feit dat de rente op de vrij-opneembare spaarrekening al (effectief dan) HOGER is dan het 1-jarig deposito.
(Ik meen dat ik een kopie van hun antwoord elders op het forum heb geplaatst)

De financiëring voor de feitelijke bedrijfstak, Lease Plan; de autolease-branche, worden op verschillende manieren bijeen gesprokkeld, slechts een deel daarvan is via particulier of zakelijk spaargeld middels de LeasePlanBank.
Grotere sommen geld kunnen simpel veel goedkoper op de geld- en kapitaalmarkt worden verkregen, een voorbeeld daarvan is de historisch lage her-financiëringsrente (refi-rente) van den Europeesche Centraale Banck.

Ik had dezelfde gedachten als jij, maar ik ben inmiddels wat beter op de hoogte van de werking van de geldmarkt en bijvoorbeeld obligaties. Die obligaties bijvoorbeeld uitgegeven door de Nederlandse staat, hebben een rendement om spontaan te gaan janken.

Herstel komt er wel, maar EERST dienen de crises te worden opgelost, hier in Europa worden er eindelijk knopen doorgehakt wat betreft het Griekenland faillissement, al beweer ik niet DAT het überhaupt op te lossen is, het belangrijkste is dat de MARKT denkt dat het opgelost is en dat de druk van de ketel is.
Toeval of niet, maar vandaag gingen alle beursen in het groen, de EUR/CHF tikte de 1,20 weer aan (héél belangrijke valuta indicator!) en de EUR/USD is van minder belang, die schuldenberg van de VS is heel simpel te verhelpen door gewoon ff Nico van "Eigen Huis en Tuin" te bellen, die "verhoogt" het plafonnetje effies en dan is het probleem opgelost! (not ;)...)

2011 is een verloren jaar voor ons spaarders, maar dat wisten we al.
Gewoon uitzitten en hopen dat je rond de 3,5% rendement hebt gemiddeld, liefst hoger natuurlijk, maar in elk geval quitte speelt qua inflatie en VRH.

Vastzetten, daar zou ik nog even mee wachten, althans, vastzetten voor langer dan 2 jaar.
Je gaat je geld simpelweg niet vastzetten terwijl je gewoon WEET dat dit rampjaren zijn en de depositovergoedingen rampzalig laag zijn.
Ik zeg dus, als je een leuk, kortlopend deposito ziet, kun je dat rustig doen, maar geen lange looptijd nemen.
3 jaar terug kreeg je tussen de 5,5 en 6,0% voor een 1-jarig deposito bij Nederlandse AAA-banken en nu is dat ongeveer de helft......dat moet je toch iets zeggen, nietwaar?

Afsluitend, er gloort wel enige hoop aan de horizon, de banken MOETEN meer eigen "echt" kapitaal aantrekken en DUS wordt een deel daarvan binnengesleept door particuliere en ook zakelijke spaarders wat betere rentevergoedingen aan te bieden, we hebben in Q1 en in Q2 kleine, doch absolute stijgingen gezien, niet met hele procenten, maar tóch met redelijke stijgingen.

Laten we even afwachten wat de concurrerende banken gaan doen, want die houden hun hart vast als de LPB straks de deuren weer openzet voor nieuwe spaarklanten.

Ook moeten we volgende week even de ECB-meeting afwachten, de verwachting is dat de refi-rente met een kwart procent verhoogd gaat worden tot 1,50%. Aan de hand daarvan verwacht ik in de maanden
juli-augustus-september (Q3) een licht stijgende trend in de 1-maands Euribor.

En als jij uitgaat van 0,25% verlaging van de opslag voor Q3 van de LPB ben je wel ERG pessimmmmmmistisch heur.....ik denk eerder aan 0,10 tot hooguit 0,15% verlaging, van 1,75 naar 1,65 of 1,60....niet lager.
Dan schrikken ze hun bestaande klanten behoorlijk af én de concurrentie staat te trappelen, met name de B-banken (zo noem ik ze althans) zullen dan hun stappen zetten.
Het is één groot schaakspel dit hele gebeuren.

Ik zeg, tot morgen.....dan weten we meer.
We gaan uit van 1,32 Euribor voor de maand juli plus de nog onbekende opslag-verlaging.
Wat mij écht zou verbazen is als ze de opslag onveranderd laten (dat is vreselijk jippie-de-pippie voor ons)
OF volgens jouw scenario, er een kwart procent vanaf knippen.....dan gaan ze klanten verliezen, of liever gezegd, dan gaan de bestaande particuliere én zakelijke klanten "shoppen" en raken ze een flink deel van hun spaarpot kwijt, dat garandeer ik je.
Want 1,50% opslag plus 1,32 1-maands Euribor (as per June 29th.) maakt 1,82 % nominaal....tja, dan komen NIBC, BOS, Yapi Kredi, Credit Europe, SNS en weet ik veel welke azende banken in actie, die ruiken hun kans op vers spaargeld!

Dus......we spreken elkaar morgen, doe jij de rentemail maar als topic....dan reageer ik en ik weet dat jij liever hebt dat ik gelijk heb ;) -al is het me daar helemaal niet om te doen hoor-.

Goede nacht Juan J meesterkapitalist en tot morgen!!!!
Die Q3 kan een heel andere wending nemen door die rentemail, dus dit is een spannende!

Groet,
Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 11:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
henrid schreef:
Dan gaan andere aanbieders er zo overheen en zal ik m'n binnenkort vrijvallende tegoeden niet bij LPB plaatsen.


Juistem!
Ik ben het helemaal eensch met Henrid. :wink:

We zullen zien.....morgen valt de rentemail in de digitale brievenbus!

Gegroet en goede nacht!
Moneymakert!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 11:48 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Het is natuurlijk nu wel zo dat LPB vrij rond hetzelfde percentage zit als 1-jarig deposito maximaal. Eigenlijk vreemd. Ik wil wel meer (eenjarige) deposito's, maar dan wel een betere rente. Ook het verschil met anderen die met vrij op 2,7% zitten is maar erg klein...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 12:24 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
stuiver schreef:
Het is natuurlijk nu wel zo dat LPB vrij rond hetzelfde percentage zit als 1-jarig deposito maximaal. Eigenlijk vreemd.


Het is waarschijnlijk "vreemd" omdat het tegen je gevoel in gaat. De economische wetten hebben echter niets te maken met gevoel, die volgen een eigen logica.

Het zit 'm, zoals ik al eens eerder betoogde, in het verschil tussen korte en lange rente, de geldmarkt en de kapitaalmarkt. Gewoonlijk is de korte rente lager dan de lange rente, vandaar waarschijnlijk dat het gevoel zegt, dat dit altijd zo zal zijn.
Er zijn echter periodes dat de lange rente juist lager is dan de korte, we spreken dan van een "omgekeerde rentestructuur". In die periodes zijn deposito's met tamelijk lange looptijden (twee jaar en langer) soms minder interessant dan een vrij opneembare spaarrekening.

Momenteel is er nog geen sprake van een "omgekeerde rentestructuur", maar als je de ontwikkelingen van de laatste maanden beziet naderen geldmarkt en kapitaalmarkt elkaar. Gevolgen: vrij opneembaar stijgt en vast (deposito's) blijft gelijk, stijgt weinig of daalt zelfs.
Ook hier op SI Rentewijzigingen (onderin, bij de deposito's) zijn deze gevolgen waarneembaar.

Hoe dichter geldmarkt- en kapitaalmarktrente elkaar naderen, hoe langer de looptijd van het deposito zal zijn om nog een enigszins hogere rente te bieden dan "vrij opneembaar".


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 7:03 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Moneymakert schreef:
Beste Juan J.

En als jij uitgaat van 0,25% verlaging van de opslag voor Q3 van de LPB ben je wel ERG pessimmmmmmistisch heur.....ik denk eerder aan 0,10 tot hooguit 0,15% verlaging, van 1,75 naar 1,65 of 1,60....niet lager.
Dan schrikken ze hun bestaande klanten behoorlijk af én de concurrentie staat te trappelen, met name de B-banken (zo noem ik ze althans) zullen dan hun stappen zetten.
Het is één groot schaakspel dit hele gebeuren.

Groet,
Moneymaker!


Waarom niet? .... in januari gaven banken max 2,5% en LPB stond op 2,54%, een verschil van maar 0,04%... met 0,25% opslag verlaging zitten 0,10% hoger dan de concurentie...

En als je van het slechtste uit gaat, dan kan het alleen maar meevallen :mrgreen:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO