Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 2:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021 2:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ik vraag mij even af of banken die kunnen lenen tegen negatieve rente bij de ECB, eigenlijk nog wel om kunnen vallen.
Wie wil daar in eenvoudige woorden iets over toelichten.

Edit: als een hele kleine speler in de problemen zit is dit geen probleem. Als de banken veel gaan lenen, gaat de ECB-rente omhoog.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021 10:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Bij mijn weten stallen ze daar nu geld tegen negatieve rente (dwz ze moeten ervoor betalen om geld bij de ECB op rekening te hebben staan). Juist om dat te voorkomen zijn de tarieven voor spaarders zo laag want de banken willen dat geld niet zo erg momenteel. Ze kunnen het onvoldoende uitlenen aan bedrijven en dergelijke.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021 12:20 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Precies daalder. Als een bank het moeilijk heeft, verlaagt zij haar spaarrente naar een negatief percentage dat bovendien lager is dan dat van andere banken. Daarnaast leent de bank gratis geld bij de ECB. Zo kan geen enkele bank nog failliet!

(En dus kan je als spaarder ook rustig sparen bij een bank met een "hoge" rente).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021 9:05 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Negatieve rente en liquidatie.
Ik dacht ineens aan het DGS. Als de bank negatieve rente hanteert en deze valt om dan zal die rente wel door het DGS worden ingehouden op het uit te betalen saldo, is het niet?
En stel je saldo is 0,00 maar je hebt nog wel rente te betalen voor het lopende jaar, zal die dan ook geïncasseerd worden? Sturen ze je een rekening of alleen als je jezelf aanmeldt zoals gebruikelijk is bij een positief saldo + rente....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021 3:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
Negatieve rente en liquidatie.
Ik dacht ineens aan het DGS. Als de bank negatieve rente hanteert en deze valt om dan zal die rente wel door het DGS worden ingehouden op het uit te betalen saldo, is het niet?
En stel je saldo is 0,00 maar je hebt nog wel rente te betalen voor het lopende jaar, zal die dan ook geïncasseerd worden? Sturen ze je een rekening of alleen als je jezelf aanmeldt zoals gebruikelijk is bij een positief saldo + rente....

Die rente zal sowieso iedere maand worden afgeschreven? En het restantje van de lopende maand, dat zullen ze echt wel niet vergeten :mrgreen:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021 12:10 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
stuiver schreef:
<...> Daarnaast leent de bank gratis geld bij de ECB. <...>
Waarop berust deze boude bewering?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021 12:16 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
BillGates schreef:
Negatieve rente en liquidatie.
Ik dacht ineens aan het DGS. Als de bank negatieve rente hanteert en deze valt om dan zal die rente wel door het DGS worden ingehouden op het uit te betalen saldo, is het niet?
En stel je saldo is 0,00 maar je hebt nog wel rente te betalen voor het lopende jaar, zal die dan ook geïncasseerd worden? Sturen ze je een rekening of alleen als je jezelf aanmeldt zoals gebruikelijk is bij een positief saldo + rente....

Ik neem aan dat ze alles precies af zullen rekenen. Dus de rente wordt over het saldo berekend en daaraan toegevoegd, of die toevoeging nu positief of negatief is. En als het resultaat negatief is heb je een schuld aan de bank en die moet voldaan worden. Precies zoals het hoort.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021 10:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
daalder schreef:
stuiver schreef:
<...> Daarnaast leent de bank gratis geld bij de ECB. <...>
Waarop berust deze boude bewering?


Op negatieve ECB rente (https://www.dnb.nl/de-euro-en-europa/mo ... etarieven/).
De Euribor is negatief. Dat betekent volgens mij dat een bank geld toe krijgt als zij bij een andere bank leent. Op die manier kan je moeilijk failliet gaan, lijkt mij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 apr 2021 10:37 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
De banken moeten dus geld betalen om bij de centrale banken geld te stallen (en wel betalen om daar te lenen behalve misschien bij een aantal zeer beperkende constructies). Let wel: ze zijn verplicht om hun overtollige geld daar neer te zetten.

Daarom zijn de rentes op spaarrekeningen van klanten erg laag of negatief (omdat de banken het geld niet willen hebben) en zijn ze bereid om ook wat te betalen om het aan andere banken kwijt te kunnen. Maar ze willen de hoofdsom wel graag terug dus zal het lenen aan andere banken voorzichtig gaan en is dat zeker niet onbeperkt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO