Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 8:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 618 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 42  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2022 2:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
e.banket schreef:
Waar zijn ze daar mee bezig ?

Omdat het heel moeilijk is. Als je het perfect wil doen is het vrijwel onmogelijk.
Stas Snel kwam een paar jaar geleden met een voorstel voor toepassing van een echte vermogensmix, maar aan dat voorstel zaten ook de nodige nadelen. Bijv. hoe om te gaan met laagrenderende of negatiefrenderende "beleggingen" zoals geld uitlenen aan een bekende of familielid tegen een marktconform percentage van 0,2%? Omdat nou te belasten tegen 5,6% is ook zoiets... Of bepaalde ideële beleggingen van ASN en Triodos met nauwelijks rendement. Die kunnen de boel dan wel sluiten.

Ze moeten de wens van gelijkblijvende opbrengsten laten vervallen. Per slot van rekening verdient de staat ook aan de lage rentes omdat ze over hun staatsleningen niets of nauwelijks meer hoeven te betalen aan rente. Dus stop met het van twee walletjes eten!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2022 7:57 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
henrid schreef:
En welke gevallen moeten er dan gecompenseerd worden?


Ik realiseer me dat er een hoop ingewikkelde gevallen bestaan. Aan de andere kant, dat is een probleem van/voor de belastingdienst, niet van de mensen waarvan de situatie eenvoudig is. Die laatste gevallen kunnen gewoon door één man op het belastingkantoor afgewerkt worden terwijl de rest in de kantoortuin zich met de moeilijke gevallen bezig houdt.

Zo zet ik in mij bezwaarschrift ten eerste dat het geld het hele jaar op een doodgewone spaarrekening heeft gestaan, ten tweede zet ik er bij hoeveel euro rente ik gebeurd heb, en ten derde het bedrag dat ik aan VRH betaald heb. Ze kunnen dus (achteraf) gewoon zien wat er teruggegeven moet worden.

Het makkelijkste is natuurlijk als we het Duitse systeem overnemen (tenminste, als ik het goed heb begrepen): bronheffing. Als voorbeeld (gaat me even niet om de juiste percentages, maar alleen als voorbeeld): stel, je hebt na een jaar 1000 euro rente opgebouwd, de bank maakt er 700 naar jou over, en 300 naar de belastingdienst. Gaat de rente omlaag dan bouw je bijvoorbeeld 100 euro op, de bank maakt er 70 naar jou over, en 30 naar de belastingdienst. Simpeler kan niet, de belastingdienst heeft er geen werk mee, en het systeem gaat automatisch op en neer met de markt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2022 5:15 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Lijkt me simpel!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2022 8:23 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1202
Een interessant artikel op de website van Elseviers Weekblad: https://www.ewmagazine.nl/opinie/achter ... ng-864940/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2022 10:58 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Al in de eerste alinea gaan de schrijvers in de fout.

Citaat:
Het belastingtarief van 31 procent over het rendement op spaargelden moet de Belastingdienst vaststellen op basis van het werkelijke behaalde rendement. Dat mag niet langer op basis van het wettelijke forfaitaire (fictieve) rendement, zoals dat sinds 2017 geldt (of gold). Een gunstige uitspraak voor de spaarder.

"De spaarder" kan iemand zijn die wat meer moeite gedaan heeft en bijvoorbeeld zijn spaargeld in deposito's heeft gestoken.
Dan is het zeer wel denkbaar dat het forfaitaire rendement gunstiger uitpakt.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 22 jan 2022 1:28 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Wie niet belegde kon het veronderstelde rendement in de hogere schijven nooit en te nimmer behalen.

DUH!

En dat ziet dus precies op "de spaarder" die niet of minder dan verondersteld belegde en door de fiscus ten onrechte voor "belegger" werd aangezien. Iets waar de fiscus geen moer over te zeggen heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 22 jan 2022 9:38 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
stuiver schreef:
Wie niet belegde kon het veronderstelde rendement in de hogere schijven nooit en te nimmer behalen.
Een dubieuze stelling die bovendien niet uit het genoemde artikel is geciteerd.

In dat opiniestuk wordt juist uitputtelijk ingegaan op een voorbeeld van iemand met €100.000 spaargeld. (Gemakshalve wordt aangenomen dat diegene over 2018 helemaal geen rendement heeft behaald.)

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 22 jan 2022 10:40 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
stuiver schreef:
<...> En dat ziet dus precies op "de spaarder" die niet of minder dan verondersteld belegde en door de fiscus ten onrechte voor "belegger" werd aangezien. Iets waar de fiscus geen moer over te zeggen heeft.

Inderdaad, de fiscus voerde gewoon de wet uit en heeft daar niets over te zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2022 2:18 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Nou, de belastingdienst laat voortaan de aangiftes met Box3 op de plank liggen en doet niets meer....

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8421837 ... -hoge-raad



Overigens, echte rendement op beleggingen? Dat wordt dit jaar ook een aanslag op de schatkist. In 3 weken tijd bijna 7% in de min.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2022 3:29 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Over 2021 moet er dit jaar wél aangifte gedaan worden, zo laat het ministerie van Financiën desgevraagd weten.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1667138757/spaarder-moet-wel-weer-aangifte-doen-voor-box-3

Maar de Belastingdienst zal 'tot nader order' geen belastingaanslagen en beschikkingen opleggen aan vermogen en spaargeld in box 3 van de inkomstenbelasting.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/voorlopig-geen-belastingaanslagen-in-box-3/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2022 4:54 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Zal je straks de beleggers zien stuiteren, wanneer ze een naheffing krijgen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2022 4:58 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Een naheffing over 0% rendement is niet zoveel...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2022 5:05 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
0% over 2021...
Laat je nakijken.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2022 6:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Zo ik had niet verwacht dat dit al zo'n impact zou hebben op de (dus niet) uitvoering.
Gewoon 10 jaar lang geen belasting meer heffen en we praten nergens meer over.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 jan 2022 10:02 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Toch uitermate fijn deze site, Spaarinformatie. :D Er valt weliswaar weinig te sparen, maar dit soort nieuws is wel weer zeer interessant.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 618 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 42  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO