Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 nov 2011 11:19 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 254
DHB bank heeft een nieuw spaar product, solid extra.

zie website: https://www.dhbbank.com/Netherlands/NL/ ... /8184.aspx


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 12:22 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Een mooi product voor degenen die verwachten dat de euribor binnen 5 jaar flink gaat stijgen.
In 2008 is de 3 maands euribor boven de 5% gekomen.
Dat zou dan automatisch een rentepercentage van 6,5% opleveren voor het betreffende kwartaal.
Als de 3-maands euribor lager dan 2% blijft krijg je maar 3,5% op een 5 jaars depo.

Vergelijkbare aanbieders bieden 4,2% voor 5 jaar, dat betekent dat euribor naar 2,7% moet stijgen om DHB concurrerend te laten zijn.
Het kan, het kan ook niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 10:17 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik heb het niet gelezen, maar ik blijf erbij, een bank zal alleen een nieuw product introduceren als ze denken dat ze er winst op gaan maken. Zonder concurrerend gegarandeerd rendement leg ik het gelijk naast me neer.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Wat is het nu?
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 1:55 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Uit de tekst op de website:
DHB schreef:
Als de bonusopslag samen met de referentierente hoger is dan de basisrente, dan zal voor het eerstvolgend kwartaal het hogere rentepercentage toegepast worden. Indien de bonusopslag samen met de referentierente lager is dan de basisrente, dan zal voor het eerstvolgend kwartaal de rente ongewijzigd blijven.

Dat klinkt op zich wel goed: wel omhoog, maar niet omlaag. Vooral leuk als er helemaal in het begin ergens een top zou zitten ;)

Hun rekenvoorbeeld laat echter iets anders zien. Ze rekenen lekker optimistisch met een bijna voortdurende stijging van de Euribor - maar in het allerlaatste kwartaal laten ze die referentierente dalen, en daar daalt de rente op het deposito gewoon mee. Dat is dus duidelijk in tegenspraak met de tekst hierboven. Handig...

Edit In een poging om een leesbare quote te maken van een stukje uit die voorbeeldberekening:
DHB schreef:
Code:
                                                31.dec.14   31.mrt.15   30.jun.15   30.sep.15
Basisrentepercentage                            3.30%       3.30%       3.30%       3.30%
Referentierente (Euribor tarief)                2.45%       2.58%       2.61%       2.42%
Bonusopslag                                     1.50%       1.50%       1.50%       1.50%
Herzieningsrente (refentierente+bonusopslag)    3.95%       4.08%       4.11%       3.92%
Toegepaste rentepercentage                      3.95%       4.08%       4.11%       3.92%

Zoals jullie zien wordt hier een daling dus ook gewoon doorgerekend.


Laatst bijgewerkt door Jhn314 op vr 11 nov 2011 2:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 2:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Met ongewijzigd bedoelen ze natuurlijk dat de basisrente de basisrente blijft.
Ik dacht in eerste instantie ook ongewijzigd tov het vorige kwartaal, maar dat is natuurlijk niet zo.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 7:26 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Met de huidige euribor tarieven niet echt interessant

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 11:22 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
BillGates schreef:
.....Ik dacht in eerste instantie ook ongewijzigd tov het vorige kwartaal, maar dat is natuurlijk niet zo...
De tekst van DHB is, óók naar mijn mening, inderdaad niet eenduidig; uit de door hen gegeven voorbeeldberekening spreekt - voor mij - wél hun inschatting dat de rente de komende vijf jaar weinig stijging te zien zal geven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 11:23 am 

Geregistreerd: wo 06 jul 2011 12:52 pm
Berichten: 21
Jhn314 schreef:
Hun rekenvoorbeeld laat echter iets anders zien. Ze rekenen lekker optimistisch met een bijna voortdurende stijging van de Euribor - maar in het allerlaatste kwartaal laten ze die referentierente dalen, en daar daalt de rente op het deposito gewoon mee. Dat is dus duidelijk in tegenspraak met de tekst hierboven. Handig...


Ik denk dat je het dan toch nog eens moet lezen. Men spreekt over de situatie dat de bonusopslag + referentierente lager is dan de basisrente.
In het voorbeeldschema is dit helemaal nog niet het geval, immers: (2,42 + 1,5=) 3,92 > 3,30.

Het lijkt mij, hun quote in ogenschouw nemend, niet meer dan vanzelfsprekend dat de rente meedaalt zolang deze boven de basisrente blijft.

Het komt er op neer dat je de referentierente + bonusoplag ontvangt, met een minimum van de basisrente van 3,30% (bij 4 jaar vast)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 2:25 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
Dit is een voorbeeld van een product waarvan je de voorwaarden goed moet lezen, maar daar wil ik niet mee zeggen dat deze bank je een oor wilt aannaaien.

Na goed lezen kom ik tot het volgende:

Dat de bank steeds vergelijkt met de basis rente (3.2% , 3.2%, 3.3% & 3.5% voor een looptijd van respectievelijk 2, 3, 4 & 5 jaar) is niet verrassend aangezien voor de verschillende looptijden de bonusopslag gelijk is, namelijk 1.5%. Deze opslag vermeerderd met de euribor tarief (dat van 3 maanden) is op enig moment voor elke looptijd gelijk. Dan zou er dus geen verschillende rentepercentages zijn bij de verschillende looptijden, en dat is bij reguliere deposito's niet zo.

In de door de bank gekozen opzet is de minimale rente verschillend bij de verschillende looptijden, maar de maximale rente (feitelijke euribor rente + bonusopslag) gelijk. De uitgekeerde rente is gelijk aan de (per kwartaal vastgestelde) euribor van 3 maanden vermeerderd met een bonus van 1.5%, maar minstens respectievelijk 3.2%, 3.2%, 3.3%, 3.5% (afhankelijk van de gekozen looptijd)

Wanneer de bank verschillende opslagen zou hanteren bij de verschillende looptijden zouden ze wel kunnen vergelijken met het rentepercentage van het voorafgaande kwartaal, waardoor de rente alleen maar zou kunnen stijgen of gelijk blijven, maar dat is dan weer een heel ander product.

edit: Het is mij ook niet helemaal duidelijk:
Citaat:
... Indien de bonusopslag samen met de referentierente lager is dan de basisrente, dan zal voor het eerstvolgend kwartaal de rente ongewijzigd blijven.
Of het staat er gewoon niet goed (want volgens mij zakt de rente dan naar het nivo van de basisrente)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 3:29 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Laat ik mij maar bij een gewone deposito houden (achteraf gelukkig) van 5.85% rente bij de DHB. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: En leuker ook niet....
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 10:17 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
rcjb schreef:
Ik denk dat je het dan toch nog eens moet lezen. Men spreekt over de situatie dat de bonusopslag + referentierente lager is dan de basisrente.
In het voorbeeldschema is dit helemaal nog niet het geval, immers: (2,42 + 1,5=) 3,92 > 3,30.

Dat was mij inmiddels inderdaad ook duidelijk ja, na de overige berichten in dit topic en het nog eens nalezen van hun site. Desondanks vind ik dat dit uit de tekst op hun site toch wel een stuk duidelijker had mogen blijken, want zoals het er nu staat is het vragen om dit soort misverstanden. En zoals het er staat klopt het ook niet, want er staat dat de rente bij een daling tot onder de basisrente ongewijzigd blijft, terwijl deze in vergelijking met het vorige kwartaal dan wel degelijk daalt (naar de basisrente). Kortom: weer een product met een hoop voorwaarden, waarvan je maar moet afwachten wat het rendement wordt. Gemakkelijker kunnen we het niet maken?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 4:14 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Onduidelijke voorwaarden dus, dus daar zie ik vanaf.
Het wordt moeilijk gemaakt, terwijl het ook makkelijk leesbaar en helder opgesteld had kunnen zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011 1:12 pm 

Geregistreerd: vr 18 nov 2011 10:57 am
Berichten: 1
edit: Het is mij ook niet helemaal duidelijk:
Citaat:
... Indien de bonusopslag samen met de referentierente lager is dan de basisrente, dan zal voor het eerstvolgend kwartaal de rente ongewijzigd blijven.


Het is zeker niet de bedoeling geweest om onuidelijkheid of bepaalde verwachtingen te scheppen. We proberen in al onze producten en de communicatie zo helder en duidelijk mogelijk te zijn.
Maar als ik het nalees, zie ik inderdaad dat de bovenstaande zin voor verwarring kan zorgen. Wat we eigenlijk zeggen is dat u voor een bepaalde looptijd gegarandeerd bent van de basisrente. De basisrente zal aan het einde van elk kwartaal vergeleken worden met de referentierente+bonusopslag, is de referentierente+bousopslag hoger dan de basisrente, dan zal voor het nieuwe kwartaal het hogere rentetarief (dus de referentierente+bonusopslag) gelden. Indien de referentierente+bonusopslag lager is dan de basisrente, dan geldt voor het volgend kwartaal de basisrente.

De zin op onze website zal spoedig aangepast worden. Een aanpassing voor ons rekenvoorbeeld zal voorgelegd worden aan de productmanager van Solidextra.
Dankzij dit soort feedback kunnen wij onze producten en diensten continu verder ontwikkelen en verbeteren. Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Een medewerker van DHB Bank


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011 7:20 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
RoosZ schreef:
... De zin op onze website zal spoedig aangepast worden. Een aanpassing voor ons rekenvoorbeeld zal voorgelegd worden aan de productmanager van Solidextra. ... Bedankt! ...
Goed bezig, en graag gedaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 5:02 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Ik heb deze nieuwe rekening ook toegevoegd aan de site:

http://www.spaarinformatie.nl/sparen/ba ... 1-DHB_Bank

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO