Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 11:52 am 

Geregistreerd: zo 20 apr 2008 3:40 pm
Berichten: 22
Vandaag viel het me op dat ik debet rente heb betaald (automatisch) terwijl ik niet rood heb gestaan. Ik heb een vermoeden wat er aan de hand is.

De situatie:
Er heeft een storting plaatsgevonden op mijn SNS regio rekening. Ik zie via internet bankieren dat het op mijn rekening staat, dezelfde dag heb ik het geld overgeschreven naar mijn spaarrekening.

Hierover wordt nu debet rente in rekening gebracht. Dit kan toch niet kloppen.

Storting (in de ochtend) heeft boekdatum 15-06-2008 (valutadatum 16-06-2008)
Overschrijving (in de avond) heeft boekdatum en valutadatum 15-06-2008

Als het geld zichtbaar is op mijn rekening (ongeacht de valuta datum) moet ik het toch kunnen gebruiken?

Heeft iemand ervaring met dit soort praktijken, en kan ik mijn betaalde debet rente nog terug verwachten van de SNS regiobank?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 11:56 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Je kunt gaan klagen, misschien dat je je geld terugkrijgt. Toch is dit gebruikelijk bij de SNS-groep. Ik ben er ook al 2x ingetrapt.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 5:16 pm
Berichten: 26
Wegwezen bij die bank :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Gisterenavond had ik hetzelfde bij de Rabo.
Een klant had betaald (11/7) en bij de omschrijving zag ik rentedatum 14/7.
Dus als ik het geld gisteren meteen had doorgeboekt, had me dat drie dagen debetrente gekost?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:19 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
dat klopt. Welkom in de wereld van de valutering


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:24 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Rabobah 8) :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:28 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
obligataire schreef:
Gisterenavond had ik hetzelfde bij de Rabo.
Een klant had betaald (11/7) en bij de omschrijving zag ik rentedatum 14/7


Dat is één van de redenen waarom ik jaren geleden bij de Rabobank ben opgestapt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:33 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik zal de rekening niet opzeggen, want hij heeft nog enige sentimentele waarde: destijds, lang geleden, voor mij geopend door mijn ouders.
En daarnaast gebruik ik het ding zakelijk.
Een 'echte' zakelijke rekening bij de Rabo (en anderen) is nog veeeeel duurder.

Ik zal voortaan doorboekingen een dag (of weekend) later inprogrammeren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:56 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Bij Postbank, die niet valuteert, had ik laatst ook zo'n raar geintje: ik zet even wat geld op mijn spaarrekening ('s avonds) om dit de volgende dag weer van de spaarrekening naar betaal te boeken, en van daar weer naar waar het wezen moet. Lukt allemaal netjes.

Pal voor ik uitlog, zie ik plotseling dat de laatste boekingen weer op datum "vandaag" zijn gezet! M.a.w. het geld staat feitelijk weer op m'n betaalrekening! Ik heb het toen weer op de spaar gezet, een uurtje later (nu was het na twaalven) weer ingelogd en weer van spaar>betaal>juiste spaar met de gewenste datum... zou bijna denken dat er een scriptje loopt in het Postbank systeem om dit soort geschuif de kop in te drukken???

Nou ja, niet dat het wat oplevert allemaal, maar het is het principe :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 1:09 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
ik geloof ook niet dat het zin heeft om die rabobah rekening op te heffen, want alle grote banken waar je een betaalrekening aan kunt houden hebben die valutering. Van de regen in de drup zou dat dus zijn


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 2:08 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Geldwolf schreef:
ik geloof ook niet dat het zin heeft om die rabobah rekening op te heffen, want alle grote banken waar je een betaalrekening aan kunt houden hebben die valutering. Van de regen in de drup zou dat dus zijn


M.u.v. de Postbank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 3:31 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jul 2008 9:52 pm
Berichten: 134
Linn schreef:
Geldwolf schreef:
ik geloof ook niet dat het zin heeft om die rabobah rekening op te heffen, want alle grote banken waar je een betaalrekening aan kunt houden hebben die valutering. Van de regen in de drup zou dat dus zijn


M.u.v. de Postbank.

inderdaad.
Ik transporteer nog wel eens spaargeld naar de betaalrekening om het direct aan een rekening over te maken. Tot nu toe nog geen debetrente gesignaleerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 3:50 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Boek vaak direct na bijschrijving bedragen over naar andere rekeningen.
Ik heb van de Postbank een e.mail waarin staat dat alleen bij een negatief saldo debetrente wordt berekend en dat termen als rente- en/of valutadagen niet worden gebruikt.

Dat is het voordeel van de Postbank!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 6:39 pm 

Geregistreerd: zo 20 apr 2008 3:40 pm
Berichten: 22
Ik zal komende week is een bezoek gaan brengen aan de bank, om in ieder geval mijn ongenoegen duidelijk te maken, of het helpt zal moeten blijken.
Feit blijft dat het saldo van de rekening (op de dag zelf) nooit in min heeft gestaan, waardoor in mijn ogen nog geen debet rente berekend mag worden. Dat ik een dag minder credit rente ontvang kan ik nog mee leven. Maar vind de debet rente a-sociaal en onbeschoft eigenlijk.

Misschien sluit ik de rekening ook wel, want zo wordt een "goedkope" SNS regio rekening een stuk duurder. Hoewel ik deze "fout" niet nog een keer zal maken.


Ik bankier overigens al jaren bij de rabobank en heb dit nog nooit meegemaakt. Toen ik mijn geld nog bij hun internetbankieren had staan, inmiddels weet ik ook op dat vlak beter.

Ik zal laten weten hoe de bank reageert.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 7:27 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
bj schreef:
Ik zal komende week is een bezoek gaan brengen aan de bank, om in ieder geval mijn ongenoegen duidelijk te maken, of het helpt zal moeten blijken.


Ik heb dit ook 's gedaan. Was bij de Friesland Bank. Ze waren heel aardig en wilden wel even een correctieboeking doen. Even een bedrag bijboeken waarbij de valutadatum *voor* het rood-staan viel, daarna dit bedrag weer afboeken. Je begrijpt het wel, zo zou ik dus nooit rood hebben gestaan...

Alleen jammer dat ze de correctieboeking "de verkeerde kant op" hebben geboekt, met als resultaat dat de door mij betaalde rente nog eens werd verdubbeld. Zucht... :o

Ik denk dat je best een kans hebt dat de bank wil meewerken, je moet gewoon rustig en vriendelijk blijven, en dus opletten dat ze goed begrijpen wat je bedoelt!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO