Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 6:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 3:47 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Er was eens een periode dat Maandspaarrekeningen als paddestoelen uit de grond schoten.
Zowel SNS Reaal, Ohra, en Aegon boden dit soort producten.
Koploper qua opties was de SNS Reaal groep met vier producten in deze categorie (mede via dochters):
  • ASN Ideaalsparen
  • SNS Maxisparen
  • Reaal Loyaalsparen
  • Regiobank Maandsparen (begonnen als CVB)

De rentes op deze rekeningen zijn lange tijd min of meer gelijk geweest, behalve dat de datum van rentewijzigingen soms een paar dagen verschilde.
ASN Ideaalsparen is later een gewone vrij opneembare rekening geworden en valt dus buiten de rest van deze beschouwing.
De laatste tijd treedt er echter een merkwaardig fenomeen op bij de overige drie maandspaarrekening van de SNS Reaal groep: de rentes lijken systematisch te verschillen.
De rentes zijn op dit moment:
  • SNS Maxisparen 2.75%
  • Reaal Loyaalsparen 2.65% (lijkt systematisch 0.1% minder dan SNS Maxisparen)
  • Regiobank Maandsparen 2.5% (0.2-0.25% minder dan SNS Maxisparen)

Waarom verschillende rentes bieden op 'hetzelfde type' product bij hetzelfde bankconcern? Willen de 'SNS dochters' op deze manier de inleg op maandspaarrekening (langzaam) afbouwen? Waarom stoppen ze er dan gewoon niet mee (net als ASN Ideaalsparen, of Aegon Comfortsparen)? En waarom laten klanten geld op zo'n Regiobank Maandspaarrekening staan, terwijl je vrij opneembaar bij vele banken meer kan krijgen?

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 4:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Mensen schijnen gemiddeld pas te switchen als het verschil 0,75% is.
http://www.telegraaf.nl/overgeld/sparen ... ast__.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 4:20 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik heb ze ooit alle 4 gehad, omdat ze destijds hogere rentes boden dan overige spaarrekeningen (4% als ik het me goed kan herinneren). Zo bouwde ik toch 1000 euro per maand op tegen een hogere rente dan normaal, en ook die van Aegon had ik nog. Kenmerkend is dat je wel vrij kan opnemen, maar niet vrij kan bijstorten, dus als je opneemt kun je opnieuw beginnen met opbouwen. Ik heb nu opnieuw die Maxisparen met een eenmalige grote inleg, waarover de rente nu nog redelijk is, maar nauwelijks hoger dan bijvoorbeeld LPB. Ik heb stille hoop dat zo'n rekening zich nog positief gaat onderscheiden, en dat je dan al een mooi kapitaaltje hebt opgebouwd, waar een ander dan nog bij 0 moet beginnen, indien het toevallig ineens aantrekkelijk wordt. Ik geloof daar natuurlijk niet in, en als het verschil te groot wordt (ik denk eerder aan 0.25 i.p.v. 0.75), dan zal ik alsnog alles opnemen. Oh ja, Ohra Maandsparen heb ik onlangs ook geopend, omdat deze juist wel een uitschieter qua rente heeft, maar dit is slechts voor 6 maanden zonder initiƫle hoge inleg, dus ik kijk even aan wat daarna gaat gebeuren. Als het me niet zint, dan neem ik gewoon alles op, maar ik anticipeer dus even op het kleine kansje dat ze trouwe spaarders gaan belonen, tegen beter weten in. Waarom SNS verschillende rentes hanteert weet ik niet, en als het lager is dan een andere vrij opneembare rekening, dan begin ik er sowieso niet aan, al scheelt het 0.1%.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 9:02 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Reaal en Regiobank werken met tussenpersonen/frnachisenemers. Die moeten ook betaald worden van de rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 11:56 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
svanke schreef:
Reaal en Regiobank werken met tussenpersonen/frnachisenemers. Die moeten ook betaald worden van de rente.

Ook SNS werkt met franchisenemers dus dat is geen verklaring.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO