Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 17 apr 2024 1:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 7:06 am 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Zoals een aantal forum bezoekers reeds hebben opgemerkt gaat de spaarrente op de Rente Rekning van Delta Lloyd aanstaande maandag 5 September omhoog naar 2,9%! Daarnaast worden ook de tarieven van de deposito's omhoog bijgesteld. Omdat de OHRA bank voor zowel de Internet spaarrekening als voor de deposito's dezelfde rentes voert (OHRA N.V. is namelijk een onderdeel van de Delta Lloyd Groep let dus wel op het depositogarantiestelsel). Een rekening hebben, of als je die nog niet hebt, openen bij 1 van deze twee instelling lijkt vanaf maandag dus de manier om een toprente voor vrijopneembaar en op veel termijnen deposito's te krijgen. Welke keus het beste is kan ik niet zeggen.

De rekening bij Delta Lloyd (Met deposito mogelijkheden):
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... teRekening

De rekening bij OHRA (Met deposito mogelijkheden):
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... arrekening

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 9:12 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Bedankt voor de tip! Mijn Ohra Internet Spaarrekening "slaapt" sinds 7 oktober 2008, maar ik zag zopas dat inloggen nog prima gaat, dus misschien tijd om er vanaf maandag weer wat leven in te blazen!?

Ik heb goeie ervaringen met Ohra, enig probleempje was indertijd het foutieve financiële jaaroverzicht, maar dat hebben ze goed opgepakt en verbeterd.

Nogmaals dank!

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 10:07 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
Ook bij OHRA wordt het inderdaad aangekondigd:

http://www.ohra.nl/sparen/actie/actie_i ... sparen.jsp

Alleen de 'actie' in de URL voorspelt niet veel goeds voor de langere termijn :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 10:11 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Tja, op vrije rekeningen is de hoge rente niet gegarandeerd ja, maar op de bijbehorende deposito's wel... Dat maakt het hebben van zo'n rekening toch interessant.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 10:28 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Mijn rekening 'sliep' ook, ik had 'm weliswaar via een briefje opgeheven maar daar hebben ze nooit iets mee gedaan.
Komt goed uit dus :D

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 11:05 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Even kijken of ik het nog weet:
Rente is 2,9%, bij LPB 2,78 (effectief). Verschil is dus 0,12 procentpunten. Als je geld overboekt van LPB via je lopende rekening naar Ohra/DL, duurt het dus voor elke dag dat je geld renteloos onderweg is:
2,9/0,12=24 dagen voordat je voordeel begint te tellen.
Zo klopt het, toch?
Het verschil t.o.v. de Friesland Bank spaarrekening (2,8%) is dan:
2,9/0,1=29 dagen. Omdat de Friesland Bank rekening ook een betaalrekening is, zal je geld waarschijnlijk niet langer dan 1 dag onderweg zijn.

Voor mij dus (nog) niet interessant genoeg om te beginnen met schuiven, maar voor nieuwe spaarbedragen toch leuk qua spreiding.

@obligataire: wat vind jij van de OHRA/DL deposito's? (Vroeg ik me zomaar af...)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 11:39 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik zou zelf zeggen, uitgaand van het oude percentage, 2.78/0.12 voor elke dag renteloos onderweg, een miniem verschil. , dus 23 dagen.

Het zijn wel uiterst marginale verschillen om daarvoor met geld te gaan schuiven, mij spreekt dat niet zo aan.
Maar misschien is het een mooie gelegenheid om wat andere spaarrekeningen, met lagere percentages, eens goed op te schonen, en dat geld dan door te boeken naar de OHRA/DL.

Kijkend naar de rentepercentages lang:

Bij 5 jaar komen ze bovenin samen met LPB (4,15%). YK geeft 4.25% maar met een minimale inleg van 5K.
Bij 10 jaar komen ze aan kop met 4,6%, ABN, NIBC en WUB zitten daar met 4,5% licht onder.

Alleen kijken naar de percentages is niet helemaal de juiste manier, wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden om tussentijds open te breken bij onverwachte omstandigheden. Dat heb ik bij DL/OHRA nog niet zo in beeld.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 11:55 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Over voortijdig opheffen las ik dit:
Citaat:
Heeft u gekozen voor een OHRA Deposito dan staat het geld voor de door u gekozen periode vast.
Heeft u het geld tussentijds toch nodig dan kunt u het deposito schriftelijk beëindigen. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De boete voor het voortijdig opnemen van het deposito bedraagt 1% van het depositobedrag per jaar. Voor de berekening van de boete wordt een gedeelte van een jaar beschouwd als een heel jaar. Indien de looptijd van het deposito minder dan één jaar betreft, wordt eveneens 1% van het deposito in rekening gebracht bij het voortijdig opnemen van het deposito (met een maximum van 4,5%).

Geen boete is verschuldigd bij overlijden van de rekeninghouder als de overledene de enige houder van de rekening was.
en dit:
Citaat:
De Bank brengt de boete in mindering op het Deposito en stort het restant, inclusief de rente over het Deposito, op de Rekening.

... vraag ik mij nog af of die uit te keren rente dan alleen over volgemaakte jaren gaat, of tot datum opheffen...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 12:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik veronderstel dat de rente gewoon wordt berekend tot datum opheffen. Dat is normaal gebruikelijk en ik zie niets wat wijst op iets anders.

Wat ik wel een beetje cryptisch vind is die 4,5% maximering. Dat staat heel raar achteraan.
Mijn gedachte is: (bij een 10 jarig deposito)

Opheffen in jaar 1-6: 4,5% boete
Opheffen in jaar 7 4%
Opheffen in jaar 8: 3%
Opheffen in jaar 9: 2%
Opheffen in jaar 10: 1%

Zie ik dat goed?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 3:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Lijkt mij ook, Obli.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2011 4:57 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6728
SpaarXL schreef:
Even kijken of ik het nog weet:
Rente is 2,9%, bij LPB 2,78 (effectief). Verschil is dus 0,12 procentpunten. Als je geld overboekt van LPB via je lopende rekening naar Ohra/DL, duurt het dus voor elke dag dat je geld renteloos onderweg is:
2,9/0,12=24 dagen voordat je voordeel begint te tellen.
Zo klopt het, toch?
Het verschil t.o.v. de Friesland Bank spaarrekening (2,8%) is dan:
2,9/0,1=29 dagen. Omdat de Friesland Bank rekening ook een betaalrekening is, zal je geld waarschijnlijk niet langer dan 1 dag onderweg zijn.

Voor mij dus (nog) niet interessant genoeg om te beginnen met schuiven, maar voor nieuwe spaarbedragen toch leuk qua spreiding.

@obligataire: wat vind jij van de OHRA/DL deposito's? (Vroeg ik me zomaar af...)



Beperk het verlies tot het maximum als volgt.
Dag1:Overboeken van LPB naar Rabo (dezelfde dag gestort)
Rente verlies van 0,58% voor dag 1 (2,75% LPB, 2,2% rabo)
Dag2:Overboeken van Rabo naar Ohra/Delta Lloyd (dezelfde dag bij Ohra/Delta?)
Volgens mij heb je dan haast geen verlies (waarschijnlijk compenseerd die 0,12%, na 4 of 5 dagen al)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 10:25 am 

Geregistreerd: wo 13 jun 2007 7:54 pm
Berichten: 27
@ knaak
Als je je rekening ooit hebt opgezegd is is echt opgezegd. Het feit dat je nog kan inloggen zegt niets. Ze moeten de gegevens tot zoveel jaar na opheffen beschikbaar houden.
Als je ooit hebt opgezegd zal je weer door de molen moeten. En nou maar hopen dat ze de rente een beetje hoog houden en niet na een week weer omlaag gooien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 8:59 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Tsja, ik heb hier ook nog een slapende rekening.... al jaren niets meer mee gedaan door de lage rente.
Eer vreemde stille sprong van 2.3 naar 2.9%. Als ik het historische renteverloop zie heb ik niet veel vertrouwen in dat dit lang gaat duren.
Ik wacht nog even rustig af om te zien wat de rest gaat doen.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 9:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
boekeloo schreef:
@ knaak
Als je je rekening ooit hebt opgezegd is is echt opgezegd. Het feit dat je nog kan inloggen zegt niets.

Inderdaad. Ik heb een cent proefstorting gedaan en die kwam retour.......ondanks dat de rekening nog in het scherm staat bestaat hij niet meer.
Typisch dat ze van de opheffing niet even een kleine bevestiging konden sturen. Ik heb maandenlang gedacht dat ze niets met mijn opzeggingsbrief gedaan hadden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2011 4:21 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
@Obli: hier dezelfde ervaring.
Enige verschil is dat bij mij een euro terugkwam :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO