Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 8:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2007 8:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Misschien is de Optimaal spaarrekening een goeie tip. 4%, niet de hoogste en ook met 1% opnamekosten, maar wel vanuit die rekening en via internet kosteloos inleggen en switchen tussen beleggingsfondsen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 9:59 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 12 sep 2007 6:32 am
Berichten: 77
De beleggingsmogelijkheid maakt de rekening op zich interessant, maar voor puur sparen is de rekening inmiddels achterhaald (bij introductie stond de rekening samen met SNS Spaarmix en SNS Regio Spaarplus bovenaan in de top 10 van spaarrekeningen met voorwaarden). De 1%, die overigens ook geldt voor de rente (bij Spaarmix en Spaarplus is de rente vrij op te nemen), hakt er aardig op in, zodat het pas na een aantal jaar laten staan interessant wordt en dan kan je beter een deposito nemen. Enige nadeel aan een deposito is dat tussentijds opnemen duurder is dan 1%.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 2:28 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
Marcel schreef:
pas na een aantal jaar laten staan interessant wordt en dan kan je beter een deposito nemen. Enige nadeel aan een deposito is dat tussentijds opnemen duurder is dan 1%.


De maximaal haalbare rente is 4%. Hoeveel rekeningen zijn er met meer dan dit.
Daarbij komt nog dat er ook nog die 1% vanaf gaat bij opname. Dus effectief is de rente lager tot veel lager.

Waarom niet gewoon beleggen en sparen scheiden: Voor sparen de beste rekening uitzoeken en voor beleggen idem.
Het verlies dat je evt. zou hebben met schuiven van geld valt denk ik wel mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 2:50 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 12 sep 2007 6:32 am
Berichten: 77
Momenteel 15 spaarrekeningen van 11 unieke aanbieders en bij 7 van de 15 kun je maximaal 250 per maand sparen.

En dan heb je ook nog spaarrekeningen met 4% zonder opnamekosten...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 1:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Ik had dit forum eerder moeten vinden :(

Inmiddels staat er een groot bedrag op de optimaalrekening en kan ik daar niet vanaf zonder de kosten te moeten slikken.
Dat de rentebijschrijving ook onder de 1% valt vind ik trouwens triest, ik kan me van vroeger, een andere bank, herinneren dat de rente wel kostenvrij opgenomen kon worden.

Moederbedrijf SNS heeft trouwens een spaarmix/prisma rekening die identiek is aan de optimaalrekening. Daar is de rentevergoeding inmiddels tot 3.5% gezakt. Als ze dat met de ASN maar niet ook gaan doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 3:09 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Als je overweegt om je geld op een andere manier onder te gaan brengen (laten we zeggen een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden en een hogere rente), dan kan je maar beter zo snel mogelijk door de zure appel heenbijten.
Dan beperk je het verlies tot het minimum. Liever vandaag dan morgen.

Als ik wil beleggen in beleggingsfondsen (maar dat doe ik even niet in deze roerige tijden op de beurs), dan doe ik dat via mijn Postbankrekening. Dat is namelijk ook zonder transactiekosten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 3:21 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
De ASN bank is gelukkig nogal stabiel met haar rentebeleid.

Dit in tegenstelling tot veel andere banken die de rente gebruiken als lokkertje om vervolgens na een tijdje te gaan verlagen zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven.

En dan wordt het zo'n circus van geld rondpompen over en weer.
Ik merk nu dat het soms erg lang duurt voordat een nieuwe rekening tot stand komt, zeker bij zakelijke rekeningen.

Dus ik blijf maar even bij de ASN (kan ik bij een finke correctie op de beurs ook nog wat huisfondsen aankopen tegen een gunstige koers).
Maar als ze gaan zakken met de rente dan ben ik inderdaad weg.
Wel 3 maanden rente weggegooid dan, maar ja dat is dan mijn eigen schuld, had ik me maar beter moeten informeren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 9:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
baskruit schreef:
Als ik wil beleggen in beleggingsfondsen (maar dat doe ik even niet in deze roerige tijden op de beurs), dan doe ik dat via mijn Postbankrekening. Dat is namelijk ook zonder transactiekosten.


Ik heb de Postbank nagevraagd wat nou de werkelijke kosten zijn, want ik vond de informatie nogal vaag en tegenstrijdig op de site. En ook al betaal je geen transactiekosten, ze verwezen me naar de financiële bijsluiters en als je die naleest, dan gaan de kosten wel richting de 2% afhankelijk van het beleggingsfonds.

Bij ASN Bank heb ik tot nu toe nog niets gemerkt van enige kosten m.b.t. beleggen via de Optimaalrekening, en bovendien kun je rond nieuwjaar (tijdelijk) switchen naar een groen of maatschappelijk fonds. Ik ben helaas alleen niet zo gecharmeerd van de prestaties van de ASN beleggingsfondsen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 11:50 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Kijk, het zal er op neerkomen dat de Postbank zijn fondsen over een jaar heen 2% minder zal laten stijgen dan wat ze daadwerkelijk hebben opgeleverd. Niettemin zijn de transactiekosten 0,00.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ASN ook een dergelijke constructie hanteert. Ze willen er toch op een of andere manier wijzer van worden. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 12:07 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Je ziet links en rechts dat transactiekosten bij beleggingsfondsen worden afgeschaft.


Die kosten zullen neem ik aan via de beheerskosten van het betreffende fonds worden verrekend.

Ik heb niet veel moeite met beheerskosten van rond de 1,5 a 2%.
Daar staan veel voordelen tegenover (hun deskundigheid, spreiding, verre markten).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2008 1:05 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
obligataire schreef:
Ik had dit forum eerder moeten vinden :(

Inmiddels staat er een groot bedrag op de optimaalrekening en kan ik daar niet vanaf zonder de kosten te moeten slikken.
Dat de rentebijschrijving ook onder de 1% valt vind ik trouwens triest, ik kan me van vroeger, een andere bank, herinneren dat de rente wel kostenvrij opgenomen kon worden.


Hier hetzelfde probleem. Vanwege de (destijds) goede rentevergoeding een groot bedrag gespaard. Wanneer het er langer dan een jaar op stond was het lonend t.o.v. andere spaarrekeningen (ondanks die 1%).
Tijden veranderen, maar de Optimaalrekening niet. De rente is overal (en ook bij ASN zelf) omhoog gegaan, behalve op de Optimaalrekening. Je bent dus verplicht om het geld op de rekening te laten staan. Het resultaat is dat je nu zit met een rekening met een matig rendement waarbij je ook nog eens 1% kosten moet betalen bij opname.
Het zure is dat ASN nu zelf een aantrekkelijke rekening heeft (Meersparen) met dezelfde rentevergoeding (4%), maar zonder opnamekosten.
Voor sparen biedt de Optimaalrekening geen enkele meerwaarde (meer), maar wie zijn geld er eenmaal op heeft staat, zit er dus voor altijd aan vast, zonder dat de opnamekosten worden gecompenseerd door een hoger rendement.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2008 1:43 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
jha schreef:
......maar wie zijn geld er eenmaal op heeft staat, zit er dus voor altijd aan vast, zonder dat de opnamekosten worden gecompenseerd door een hoger rendement.



Een oplossing is overhevelen naar een rekening met veel hoger renterendement, zoals bijvoorbeeld een ATB deposito van 5,45% met maandrente en rente op rente.
(dat heb ik inmiddels voor een deel gedaan).

De rest weet ik nog niet zo, ATB zit nu 'vol' maar als er een andere bank komt met vergelijkbare deposito's dan zou ik nogmaals wat overhevelen denk ik.

Voor de rest is het ook wel goed om een x-bedrag te hebben dat dagelijks opvraagbaar is. Je weet maar nooit.

Als de beurs nog eens flink in elkaar duikt is het een alternatief om er wat ASN huisfondsen van te kopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2008 2:47 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
obligataire schreef:
Als de beurs nog eens flink in elkaar duikt is het een alternatief om er wat ASN huisfondsen van te kopen.


Heb ik gedaan (Aandelenfonds). Rendement over de afgelopen 18 maanden: -15%. Is ook niet echt aan te bevelen wanneer je wilt werken aan vermogensgroei...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2008 2:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
jha schreef:
obligataire schreef:
Als de beurs nog eens flink in elkaar duikt is het een alternatief om er wat ASN huisfondsen van te kopen.


Heb ik gedaan (Aandelenfonds). Rendement over de afgelopen 18 maanden: -15%. Is ook niet echt aan te bevelen wanneer je wilt werken aan vermogensgroei...


Daarom is de timing ook zo belangrijk........wellicht als de AEX weer een keer richting 400 gaat. :idea:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2008 3:31 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
jha schreef:
obligataire schreef:
Inmiddels staat er een groot bedrag op de optimaalrekening en kan ik daar niet vanaf zonder de kosten te moeten slikken.
Dat de rentebijschrijving ook onder de 1% valt vind ik trouwens triest, ik kan me van vroeger, een andere bank, herinneren dat de rente wel kostenvrij opgenomen kon worden.

Hier hetzelfde probleem.

Maar op een gegeven moment komt er een afweging. Als ik nu alles opneem en de kosten voor lief neem dan kan ik het beter wegzetten en ben ik aan het einde van de rit gunstiger uit en van die domme rekening af.
Zoals ook al eerder aangedragen is een deposito een goed alternatief: Je weet dan waar je aan toe bent.

Tip: Als je EUR 1,49 overboekt dan wordt er geen 1% in rekening gebracht! Dus ga een avondje zitten en je rekening is leeg zonder kosten :idea: :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO