Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Deposito voor de kids
BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2023 2:18 pm 

Geregistreerd: wo 29 nov 2023 2:10 pm
Berichten: 6
Ik heb tot op heden een traditionele spaarrekening voor de kids met als doel om hun op hun 18e een goede start te geven financieel.
Maar nu speel ik met de gedachte om daar een deposito van te maken en het geld gewoon vast te zetten want er gaat toch niks vanaf komende jaren.
Je komt dan heel vaak bij een van de Raisin banken uit en dat lijkt me prima.
Kan iemand commentaar geven op onderstaande gedachten? Misschien zie ik wel iets over het hoofd.

- kijkend naar actuele rente maakt het weinig uit of je nou voor 1 jaar vast kiest of 3 jaar dus dan beter 1 jaar.
- gedurende de looptijd kun je niet bijstorten als ik het goed begrijp. Ook daarom zou 1 jaar perfect zijn. Dan volgend jaar weer opnieuw 1 jaar vast met extra inleg erbij. Wel extra werk...
- als de kids 17 zijn en ik kies dan voor 5 jaar vast deposito kunnen ze niet (boetevrij) beschikken over het geld voor hun 22e.
Dat laatste is wellicht een beetje gemeen maar ik heb er wel m'n redenen voor in elk geval bij 1 zoon :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 nov 2023 4:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 sep 2023 7:59 pm
Berichten: 33
LimburgseSpaarder schreef:
- kijkend naar actuele rente maakt het weinig uit of je nou voor 1 jaar vast kiest of 3 jaar dus dan beter 1 jaar.:-)
Dat ligt er aan; misschien kan je over 1 jaar alleen nog lagere rentes krijgen bij een nieuw deposito. In dat geval zou je over 1 jaar blijer zijn als je het langer vast had gezet voor die hogere rente.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je volgend jaar tegen een nog hogere rente kunt vast zetten. Dan is het vice versa. Die afweging is aan jou.
Persoonlijk heb ik Raisin nog vermeden, omdat:
1. ik liever mijn spaargeld binnen Nederland houd. Mocht er toch iets fout gaan... liever geen internationaal gedoe.
2. gedoe met regels (bronbelasting of misschien nog andere regeltjes die ik niet ken).
Is mij die half procent extra rente niet waard.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2023 5:41 pm 

Geregistreerd: wo 29 nov 2023 2:10 pm
Berichten: 6
halve cent schreef:
misschien kan je over 1 jaar alleen nog lagere rentes krijgen bij een nieuw deposito.
Ja dat is zeker een goed punt. Verwachting is dat centrale banken US en ECB gaan zakken komend jaar dus als dat uitkomt ligt dat wel voor de hand.
Ik ga er eens goed voor zitten. Kerstvakantie is mooie tijd om dit uit te zoeken


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2023 7:19 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Hoe jong zijn de kinderen en vanaf welke leeftijd mogen zij erover beschikken?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2023 4:47 pm 

Geregistreerd: wo 29 nov 2023 2:10 pm
Berichten: 6
ze zijn 11 en 15. Ze mogen er over beschikken als ze 18 zijn maar liever nog als ze 21 zijn wat mij betreft....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2023 6:47 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
Dan kun je bij die van 11, hem mooi vast zetten voor 10 jaar bij Cemtraal Beheer tegen 3,5%. In mijn ogen geen verkeerde keuze, ik zit reeds meer dan 15 jaar in verschillende deposito's, en dan is dit geen verkeerde rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2023 10:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Deposito's geven momenteel een goede rente. De looptijd daarvan bepalen kun je alleen zelf. Bij een looptijd van 5/6 jaar of langer zou ik Centraal Beheer zeker overwegen. Bij een kortere looptijd zijn ook andere (buitenlandse) banken te overwegen. Hier moet je zelf afwegen of je vertrouwen hebt in die buitenlandse banken en de economische situatie in de landen waarin ze gevestigd zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 11:17 am 

Geregistreerd: wo 29 nov 2023 2:10 pm
Berichten: 6
dat zijn goede tips. Zal zeker even naar Centraal Beheer kijken.
En die zet je dan gewoon op naam ook van de kids zeker.
Enige 'probleem' dat ik heb met lange tijd vast zetten is dat je niet regelmatig de pot kunt aanvullen nog.
Dat zou een reden zijn om toch maar voor een paar jaar te kiezen, dan kun je er bij wisselen weer wat extra in doen.
Alleen heb je dan uiteraard het risico dat de rente weer gezakt is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 12:11 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
Meeste deposito's kun je niet op naam van een kind zetten, bij Centraal beheer moet je minimaal 18 jaar zijn om deze te kunnen openen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 1:44 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 255
Ik spaar ook voor mijn kids, alleen op de namen van ons zelf. Deposito's sluit ik ook af voor langere periode nu, naar mijn mening daalt de rente volgend jaar.
Maar je hoeft geen heel bedrag te hebben voor een deposito, je hebt ondergrens vanaf 250 euro bij NIBC. Ik kijk gewoon naar het bedrag en zet vaak vanaf 500 vast.
Mocht er paar maand tussen zitten wanneer een deposito vrijvalt gaat het korter om weer samen te voegen met een grotere. Soms is het schrapen maar ja alle kleine beetjes helpen
ook is mijn gedachte.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 8:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 sep 2023 7:59 pm
Berichten: 33
edwin schreef:
Dan kun je bij die van 11, hem mooi vast zetten voor 10 jaar bij Cemtraal Beheer tegen 3,5%. In mijn ogen geen verkeerde keuze, ik zit reeds meer dan 15 jaar in verschillende deposito's, en dan is dit geen verkeerde rente.
Ook heb je bij die van 10 jaar bij CB aan het eind van de looptijd eigenlijk 'netto' 4,1% rente per jaar gekregen, vanwege de jaarlijkse rente-op-rente (die bijgeschreven wordt op de deposito).
https://www.centraalbeheer.nl/sparen/re ... -berekenen
€1000 -> €1411 (voorbeeld inleg -> bedrag aan einde van deposito)
€411 / 10 = gemiddeld €41,11 rente per jaar (totaal verkregen rente / aantal jaar looptijd deposito)
€41,11 / €1000 = 4,1% (rente per jaar / totale inleg)
Dat is zeker een mooie netto rente ja.
Als je later geld wilt toevoegen, dan open je toch tegen die tijd een nieuw deposito voor de looptijd die je dan wilt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 9:22 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Dit is een onzinnige berekening. Het rentepercentage is gewoon 3,5%/jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2023 9:48 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
halve cent schreef:
Ook heb je bij die van 10 jaar bij CB aan het eind van de looptijd eigenlijk 'netto' 4,1% rente per jaar gekregen
Ik denk dat je die van 20 jaar moet hebben (4,9%!!).

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2023 11:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 sep 2023 7:59 pm
Berichten: 33
schraper schreef:
Dit is een onzinnige berekening. Het rentepercentage is gewoon 3,5%/jaar.
Klopt, je krijgt bij CB 3,5% per jaar.
De rente wordt echter bij je deposito gestort; daardoor profiteer je van de samengestelde rente. Aan het eind van de looptijd heb je volgens mijn berekening dus eigenlijk netto meer rente per jaar ontvangen dan die 3,5%, namelijk 4,1%.
Dat is niet bij elk deposito zo.
Bij Credit Europe krijg je b.v. 3,5% voor 7 jaar, maar dat wordt gestort op je flexibele rekening.
Ik zal voor CE de berekening van hierboven nog eens doen:
€10000 -> €12450 (https://www.crediteurope.nl/onze-produc ... ndeposito/)
€2450 / 7 = €350 per jaar
€350 / €1000 = 3,5% per jaar
Zoals je ziet blijft de 'netto' rente (zoals ik het even noem) dan hetzelfde: 3,5%, omdat je bij deze deposito niet profiteert van de samengestelde rente.
CB is dan dus aantrekkelijker dan bijvoorbeeld CE. Zeker omdat LimburgseSpaarder het sowieso 10 jaar niet wilt aanraken.
Tot zover mijn 'onzinnige berekening'. Doe er je voordeel mee!


Laatst bijgewerkt door halve cent op za 16 dec 2023 12:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2023 11:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 sep 2023 7:59 pm
Berichten: 33
JandeV schreef:
Ik denk dat je die van 20 jaar moet hebben (4,9%!!).
Ja, maar TS wilt precies 10 jaar.
Ook wilt TS liever bijstorten dan tussentijds ervan snoepen.
Off topic:
Als je tussentijds een beetje wilt kunnen snoepen, is misschien CE toch fijner met de jaarlijkse rente uitbetaling die op de vrije rekening valt, ook al profiteer je dan niet van de samengestelde rente.
CE kan ook maandelijks rente uitbetalen (vaker 'snoepen'), maar dat wisten jullie natuurlijk al.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO