Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 10:08 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Terwijl de Nederlandse bankensector steeds verder op slot zit (onze overheid hekelt de sector en luistert totaal niet meer naar de banken: http://www.nvb.nl/nieuws/2014/2796/voor ... cookie=set) kan het verstandig zijn om eens te winkelen in het buitenland. De hoogste rente in Nederland (zonder voorwaarden) zit momenteel op 1,75%. Dat is geen volwaardige compensatie voor de inflatie en als u wat meer geld heeft, dan gaat de rentevergoeding grotendeels op aan belasting (box 3). Als u uw geld 10 JAAR afstaat, dan is de maximale vergoeding 3,3%! :lol: :lol: :lol:

De Nederlandse bankensector piept en kraakt en heeft voor een groot deel aan het staatsinfuus gelegen (ABN AMRO en SNS liggen nog in coma). Dus ik verwacht ook niet dat er gouden tijden aan zitten te komen. Sparen in Nederland zal voorlopig weinig lonen. Het is meer het zo veilig mogelijk opbergen van geld en accepteren dat u door inflatie langzaam armer wordt.

Ook in het buitenland momenteel geen gouden bergen, maar u geeft er wel een duidelijk signaal mee. Uw geld verlaat Nederland. Als ik een artikel lees over banken dan is het hier in Nederland bijna altijd "woekerwinst", "woekerrente", "graaien" en "bonus" Ik denk oprecht dat we hier in Nederland onvoldoende beseffen dat een bank geld moet verdienen om een fatsoenlijke rente te geven op ons geld. Door meer regels komen er alleen maar minder banken en dus minder concurrentie. Geld exporteren kan ervoor zorgen dat Nederland weer begrijpt dat we de banken nodig hebben.

Een goede tip is deze: http://www.medirectbank.be/nl-be/sparen
(zoals je ziet kun je in het aanvraagformulier ook Nederland opgeven)
2,1% spaarrente en tot 3,4% op een deposito!

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 10:17 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
En met het Maltese Depositogarantiestelsel zit je natuurlijk altijd goed...
Veel gemeentes, waterschappen en provincies hebben inmiddels hun geld hier al gestort. Neem ik aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 10:24 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
@Bill Gates
De bail-in ("Dijsselbloem template") geldt alleen voor mensen met meer dan 100.000 op de bank. En mocht het fout gaan dan is o.a. Nederland graag bereid om Malta te helpen om de Euro te redden. Dus een Icesave-scenario gaat niet op voor Malta. Bovendien denk ik niet dat landen als Malta en Luxemburg gaan omvallen.
Doemdenkers zijn angsthazen en blijven sparen bij de Rabobank. Ook als ze daar nog maar 0,5% rente krijgen :D

PS. ik ben benieuwd wat er gebeurt als banken straks een negatieve rente gaan invoeren. Blijven mensen dan ook bij hun bank (is veiliger) of gaan ze switchen (kansen benutten)?

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 12:22 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Citaat:
Wat zijn de voorwaarden om een rekening te kunnen openen bij MeDirect?

Indien u een rekening wil openen bij MeDirect, moet u in België wonen, in het bezit zijn van een Belgische identiteitskaart en ten minste 18 jaar oud zijn. U dient eveneens over een rekening te beschikken bij een andere bank (uw gekoppelde rekening) waarmee u fondsen naar ons kan overschrijven en wij naar u.



Niet voor ons dus.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 1:04 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Het is misschien een (extreem klein) signaal, maar die enkeling die al deze moeite doet voor een paar tienden extra met grotere risico's, die heeft m.i. alleen zichzelf ermee. Het zal de situatie niet veranderen, en je hebt zoveel meer rust als je gewoon regelmatig zo langdurig mogelijk tegen de minst lage rente vastzet. Je zal iedereen overtreffen die variabel blijft en meer dan gemiddeld blijven ontvangen. In de media komen dan steeds meer geluiden dat de VRH onrechtvaardig hoog is, terwijl je juist meer rendeert dan de getallen die men dan steeds noemt als haalbaar. Uiteindelijk ben je spekkoper, terwijl de rest hier zich nog jaren blijft verontwaardigen over hoe laag de rente gaat en nog lang (decennia?) zal blijven.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2014 1:02 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Gaat niet lukken, zoals theswitch al aangeeft. Geprobeerd, en ik voldoe aan meer van de voorwaarden dan de meeste Nederlanders. Afgewezen.
Jammer, want ondanks dat de rekening met 2,1% een rekening MET voorwaarden is, zouden alle rekeningen voor Nederlanders nog veel aantrekkelijker zijn dan voor Belgen.

Wel mogelijk en zelfs een hogere rente, nog steeds BIGBANK.
Tot 3,75%, voor bestaande klanten zelfs 3,95%.
BIGBANK heeft een eigen topic.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2014 10:00 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Jukommerce schreef:
@Bill Gates
De bail-in ("Dijsselbloem template") geldt alleen voor mensen met meer dan 100.000 op de bank. En mocht het fout gaan dan is o.a. Nederland graag bereid om Malta te helpen om de Euro te redden. Dus een Icesave-scenario gaat niet op voor Malta. Bovendien denk ik niet dat landen als Malta en Luxemburg gaan omvallen.


In het verleden heeft de EU altijd EU landen die op het punt failliet te gaan bij te staan, maar het is geen garantie dat dit in de toekomst ook zal blijven gebeuren. Met name als zeer grote EU landen in de problemen komen zoals Italie, Spanje, Frankrijk. Dan moeten andere EU landen zoveel geld in leggen dat ze ook failliet gaan.

Ijsland was een heel welvarend land. Echter de overheid had de banksector niet goed gecontroleerd. IJsland is een klein land en heeft dus erg weinig inwoners. Het geld wat ze geleend hadden van spaarders was in verhouding gigantisch veel. Een icesave scenario kan dus ook in landen als Malta en Luxemburg gaan gebeuren als de landen de banken sector niet goed in de gaten houd.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2014 10:59 am 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 479
Cyprus was toch ook een EU land?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2014 12:19 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Jukommerce schreef:
Ook in het buitenland momenteel geen gouden bergen, maar u geeft er wel een duidelijk signaal mee. Uw geld verlaat Nederland. Als ik een artikel lees over banken dan is het hier in Nederland bijna altijd "woekerwinst", "woekerrente", "graaien" en "bonus" Ik denk oprecht dat we hier in Nederland onvoldoende beseffen dat een bank geld moet verdienen om een fatsoenlijke rente te geven op ons geld. Door meer regels komen er alleen maar minder banken en dus minder concurrentie. Geld exporteren kan ervoor zorgen dat Nederland weer begrijpt dat we de banken nodig hebben.


Ik heb niet het idee dat er minder banken komen door meer regels. Eigenlijk ben ik overtuigd van het tegenovergestelde.
Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw hebben we een golf gezien aan privatisering, verzelfstandiging en deregulering.
Een staatsbank als Postgiro stelde in veel gevallen de norm (klantvriendelijkheid, winsten, salarissen, bonussen), maar werd verzelfstandigd en geprivatiseerd en ging vervolgens, net als tientallen andere banken, op in één van de (eigenlijk 5) grote concerns. Het is niet dat er daarvóór nooit gefuseerd werd, maar de laatste 25 jaar is het wel heel hard gegaan.
Als gevolg van de deregulering mochten ook verzekeringsmaatschappijen bankje gaan spelen, net als andersom. Intussen bestaat er dan ook bv een Internationale Nederlanden Groep, waar banken en verzekeringsmaatschappijen in zijn samengegaan.
Fortis was op dit gebied het grootste succesnummer, alles wat klein en fijn was ging erin op. Het werd zo'n doorslaand succes dat Fortis nu zelf bij ABN/AMRO is ingelijfd.

In deze staatsbank is intussen de ontvlechting ingezet, een stap in de goede richting. Maar voor hoe lang? Het doel is om de losse onderdelen weer "in de markt" te zetten. Dan kan het hele feest opnieuw beginnen.

Als je een "signaal wilt afgeven" lijkt het ook niet zinvol om in die Maltese bank te stappen. Hij is onderdeel van Mediterranean Bank Network, met onder andere 4 vestigingen in Nederland.
Doe het dan goed en stap in bv. Eurokasse New Zealand Ltd, 7% op daggeld. Dan verlaat je geld tenminste de EU, misschien wel voor altijd. Kijk, dat is een signaal.
Eurokasse heeft een eigen topic

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017 1:18 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
MeDirect is al een jaar Belgisch.
MeDirect Bank NV is een onderneming naar Belgisch recht met een Belgische banklicentie.
MeDirect was sinds september 2013 als bijkantoor actief in België. In juni 2015 heeft MeDirect van de Nationale Bank van België (NBB) de licentie gekregen om als Belgische bank spaar- en beleggingsproducten aan te bieden. Als zelfstandige Belgische Bank heeft MeDirect nu een eigen balans, en eigen kapitaalbuffers. Spaargelden bij MeDirect vallen voortaan ook onder het Belgisch depositogarantiestelsel.
https://www.medirectbank.be/nl-be/over-medirect/kerncijfers

Nog steeds alleen voor Belgen:
"Ik verklaar dat mijn fiscale woonplaats in België is. Indien ik een bijkomende fiscale woonplaats aanhoudt, moet ik contact opnemen met de MeDirect klantendienst en de benodigde informatie verschaffen."


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO