Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 5:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2022 5:34 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Eens in de zoveel tijd maak ik m'n telefoon helemaal leeg, en ik weet dat er oa. bij de ING constant gewerkt wordt aan veranderingen (verbeteringen?) op het gebied van veiligheid.
Maar wat ik zopas meemaakte doet mijn bloed koken...
Bij het (opnieuw) installeren van de ING app kun je sinds kort niet meer volstaan met het invoeren van je pasgegevens, maar blijk je nu per se te moeten identificeren via de NFC chip van je ID kaart, en de NFC chip van je telefoon (die laatste zit dus niet in mijn telefoon). Als alternatief wordt nog gerept over het maken van een foto van je ID, maar ook dat lukt mij niet.

Gelukkig kon ik zopas nog contact krijgen met de helpdesk, maar je zult zoiets maar tegenkomen na 5 uur of in het weekend, dan kun je dus helemaal niet bij je geld.
Ik moet nog zien of dit nu in mijn specifieke geval opgelost is, er werd mij verteld dat er voor mijn rekening nu is aangegeven dat het identificeren op de "oude" manier (dus nummers van je pas invoeren) weer is aangezet, maar dat kan ik pas morgen checken.

Zijn er hier nog meer mensen die tegen zoiets zijn aangelopen? Als waarschuwing zou ik zeggen: Als je een telefoon hebt zonder NFC, kun je beter *eerst* de ING vragen over die identificatie, voordat je de app herinstalleert.
Ik weet dat er op dit forum mensen zijn (waren) die sowieso tegen dat verplichte telefoongedoe zijn, maar je schijnt er steeds moeilijker omheen te kunnen...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2022 6:06 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Mocht het niet lukken kun je altijd nog de ING scanner aanvragen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2022 6:39 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Goeie tip, had ik niet aan gedacht. Als die gratis is doe ik dat misschien sowieso wel.
(Eerste zoekresultaat via Google vertelde me: "vraag hem aan in de app" - Doh!!)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2022 6:47 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Is gratis. Telefonisch aan te vragen. Je krijgt dan een ander inlogscherm aangeboden.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2022 6:56 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Voor de duidelijkheid (en misschien voor anderen die hier nog mee te maken krijgen):
Dat andere inlogscherm dat je noemt, geldt dat dan zowel voor inloggen op de PC als voor Android?

En dan ook als alternatief voor dat "nieuwe" identificeren? Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat daar recentelijk ook iets veranderd is? Misschien denk ik nu te moeilijk :-)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2022 7:45 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Je kunt dan alleen nog internetbankieren via de pc. Volgens mij hoef je je niet te "identificeren". Maar ik zou nog maar even wachten tot morgen. Misschien lukt het dan alsnog om de app te installeren.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 10:07 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Wellicht is het ook een idee om een 2e bankrekening voor nood te nemen zoals bijvoorbeeld Openbank, N26 of Revolut.
Mocht de ene rekening niet werken, kan je altijd je 2e rekening gebruiken.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 11:17 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je eenmaal via de app van ING werkte kon je niet meer terug naar de losse ING scanner. Dat was voor mij een reden om niet aan deze app te beginnen. Het is/was een soort Hotel California.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 11:48 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Bedankt voor de tips.
Een tweede rekening had ik ook altijd al, maar omdat ik in 2018 een ING groendeposito heb geopend, heb ik Rabo opgezegd (omdat ik me de kosten wilde besparen).
Eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat in nu "in mijn eigen tijd" mijn telefoon heb leeggemaakt (iets wat ik zoals ik al zei regelmatig doe), want als ik hier op een ander tijdstip tegenaan was gelopen zou het me nog kwaaier hebben gemaakt dan ik nu al ben. Belachelijk dat ze zoiets nu ineens veranderen, zonder de klanten in te lichten, of vooraf een alternatief aan te bieden.
Als ik de dame van gistermiddag goed begrepen heb (ze praatte met een zwaar accent, maar dat neem ik haar niet kwalijk), zou ik na 24 uur moeten kunnen inloggen met pasgegevens ipv NFC-gedoe, tot nu toe lukt dat in ieder geval nog niet.
Zelfs al zouden ze nu zoiets "handmatig" kunnen aangeven bij mijn rekeningnummer ("klant kan ID doen met pas"), biedt zoiets natuurlijk totaal geen garanties voor de toekomst, dus zodra ik eind dit jaar van dat groendeposito af ben (en inmiddels niet uit **eigen** beslissing een nieuwe telefoon heb), zal ik mijn rekening stopzetten en met lichte tegenzin teruggaan naar de Rabo.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 12:02 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Het zou me niets verbazen als dit bij andere banken ook snel gaat gebeuren. Overigens zie ik op de website van ING wel staan dat je bij opnieuw activeren van de app je ID oid moet laten zien, maar NFC wordt daar niet eens genoemd. Zal wel het makkelijkste zijn als je telefoon en ID dat allebei hebben maar ze hebben het op de website vooral over een scan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 1:25 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
BillGates schreef:
Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je eenmaal via de app van ING werkte kon je niet meer terug naar de losse ING scanner.
Mijn zus is van de app overgegaan naar de scanner toen haar telefoon het begaf.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 2:11 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Tussenstand: Nog steeds geen succes, ga het na 16:00 weer proberen (zou dan 24 uur na telefoongesprek zijn, betwijfel het echter).
Baal inmiddels stevig van ING. Goed om te horen dat "van app naar scanner" toch zou moeten lukken, kan ik het misschien nog een jaartje uithouden.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 2:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik kan het bericht niet meer vinden, maar ik weet dat de Rabobank en ABN AMRO minder veilig zijn dan de ING.
Kan mij herinneren dat er een jonge vrouw was die op de parkeerplaats was en betaalde met haar pinpas. Een man achter haar zei in gebrekkig Nederlands: Ik geen pinpas, jij mij helpen. Ik betalen contact.
Ze keek toen naar de man. Daarna wou ze hem helpen, maar hij was al weg.
Na het winkelen ging ze naar huis en thuis kwam ze er achter dat haar spaarrekening leeg was.
Wat was er gebeurd? De man keek de pincode af. Toen de man wat zei (en ze naar achteren keek) haalde de vrouw van de man de pinpas eruit en stopte een vergelijkbare pinpas in.
Daarna gingen ze weg, stopten ze de pinpas in een algemene reader van de Rabobank. Gebruikten de afgekeken pincode en haalde alles van de spaarrekening af (iets van 25K).
Als dit stel de pinpas van de ING had gestolen, dan konden ze hooguit de bankrekening leeg halen. Een ING bankpas alleen is niet voldoende om bij de ING in te kunnen loggen.
Toen ING ging stoppen met de TAN-codes via SMS heb ik bewust gekozen voor de ING scanner. Ik vertrouwde de app al niet helemaal.
Dus wil je nog steeds weg bij de ING?
Een rekening bij Openbank, N26 of Revolut is gratis (behalve een eenmalige kleine bijdrage voor de pinpas bij revolut). Revolut heeft zelfs ideal.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 7:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Dat klopt Piggy. Bij Rabo en ABN heeft de boef aan pinpas+pincode, dingen die je buiten gebruikt dus, voldoende om thuis rustig in te loggen en je hele rekening en spaarrekening leeg te halen. Dat komt vooral omdat de apparaatjes die een code genereren om in te loggen, niet persoonlijk zijn, maar universeel en voor alle rekeningen hetzelfde apparaat te gebruiken is. Bij ING en SNS bijvoorbeeld zijn die apparaten wel uniek en bovendien van een eigen 5-cijferige pincode voorzien.
Als je weer een TV-reportage ziet dat mensen tienduizenden euro's kwijt zijn door gestolen pinpas is het vrijwel altijd Rabo of ABN.....
Reactie van deze banken: Ja het is wel veilig als je je pincode maar geheim houdt... Ja dûûh......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 8:40 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Kleine update: Het werkt nog steeds niet, dus alles wat me gistermiddag in een telefoongesprek is beloofd, blijkt flauwekul.
Als samenvatting nog even:
(1) Opnieuw installeren van de app lukt niet meer zoals enkele maanden geleden nog kon via "slechts" bankpasgegevens.
(2) ID scannen via NFC werkt niet omdat mijn telefoon geen NFC chip heeft
(3) Foto van ID maken werkt op een of andere manier ook niet. Ik ben niet onnozel op PC/ Android gebied (app heeft alle rechten), het zou wel aan het feit kunnen liggen dat het een oude telefoon is, maar dan had ING deze recente verandering dus veel beter moeten voorbereiden en een alternatief (of waarschuwing) moeten bieden.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO