Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:49 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
De Postbank is nu met een campagne bezig om klanten ertoe te bewegen de TAN code per SMS te ontvangen in plaats van op papier. Het lijkt mij een verbetering, maar wat zijn de ervaringen op dit gebied?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 12:41 pm 

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 2:14 pm
Berichten: 10
De Tan-code op papier bevalt mij uitstekend eigenlijk.
Ik heb toevallig de laatste weken voor mijn 2 kinderen (12 en 14 jaar) een betaalrekening geopend bij de Postbank, met daarbij natuurlijk de mogelijkheid tot internetbankieren. Zij hadden al niet meer de keus tussen een Tan-code op papier of per sms, ze moesten verplicht een mobiel nummer opgeven. Nu zijn alletwee mijn kids niet gecharmeerd van mobieltjes (mmm, gaat vast nog wel komen denk ik) dus noodgedwongen mijn mobiele nummer maar opgegeven. Voor het tweede kind is het nog even afwachten of ik hetzelfde nummer kan gebruiken....
Vooralsnog geen probleem, ze zullen alleen bankieren wanneer ik in de buurt ben. Tegen de tijd dat ze actiever worden met hun rekening zullen ze de geneugten van een mobieltje ook wel kennen :D
Ik heb even contact opgenomen met de Postbank, maar de dame aan de telefoon vertelde me dat de keuze voor een Tan-code op papier niet meer mogelijk is, 'dan neemt u maar geen internetbankieren'.
Het is dat de kinderen ergens een betaalrekening moeten hebben en eentje op school een chippas moet kunnen gebruiken (en ik met de SNS slechte ervaringen heb) maar anders was ik al weg....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 12:51 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Naast SNS en Postbank bestaan nog wel meer banken.
Even uit nieuwsgierigheid, wat is een TAN code?

Ben vanuit ABN en Rabo e-dentifiers gewend.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 2:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Bij een e-dentifier komt de code uit het apparaatje.

Bij Postbank werden die codes vooraf op een lijst aangeleverd. Bij het doen van een overboeking moet een door het systeem gevraagde code vanaf de lijst worden ingetoetst.

Dat werkte op zich altijd prima. Maar als de code via een SMS-je wordt aangeleverd, is dat ook prima.
Misschien nog wel beter omdat je de mobiel eigenlijk altijd wel bij je hebt.

Ik ben het wel eens met de stelling dat de klant op deze manier opgedrongen wordt om een mobiel te gaan gebruiken.
Er zijn vast nog genoeg mensen die geen behoefte hebben aan zo'n ding.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 2:40 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
obligataire schreef:
Misschien nog wel beter omdat je de mobiel eigenlijk altijd wel bij je hebt.

Helemaal mee eens. Bij mij werkt het heel goed. Alhoewel je over de Postbank veel kunt zeggen, is het wel zo dat dit een van de redenen is waardoor ik (zeker voor mijn betalingsverkeer) bij de Postbank blijf.
Ik heb ook een rekening bij SNS, maar ik wordt er niet goed van hoe je met een apparaatje van enkele vierkante centimeters voor elke handeling weer zoveel (veel te kleine) toetsen moet indrukken, heel omslachtig. Als je met veel moeite bij je rekening gegevens bent gekomen, moet je bij elke overboeking de hele procedure weer opnieuw doen, want het apparaatje valt na een paart seconden weer uit en moet met de PIN code weer worden opgestart.
De Postbank methode via SMS bevalt mij vele malen beter. Bovendien is het zo dat die wereldwijd bruikbaar is. Het SNS apparaatje neem ik nooit mee. Ik was blij dat ik jaren geleden al van die TAN code lijst af was.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:11 pm 

Geregistreerd: za 05 jul 2008 7:27 pm
Berichten: 20
Ik heb nog wel een paar banken met een Tanlijst maar wat mij betreft mogen alle banken het voorbeeld van de Postbank (code via sms) volgen.

Ik werk erg graag op deze manier en ook een voordeel is dat je de lijst niet kan verliezen of dat de lijst bij een inbraak plotseling verdwenen is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:22 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
En als je je telefoon verliest of gestolen wordt? Wat dan?

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dan moet je een nieuwe telefoon zien te organiseren :wink:
En vervolgens het nieuwe telefoonnummer doorgeven via mijnpostbank.nl

De dief kan er verder niets mee.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:32 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
jha schreef:
..moet je bij elke overboeking de hele procedure weer opnieuw doen, want het apparaatje valt na een paart seconden weer uit en moet met de PIN code weer worden opgestart...


Dat je die handeling opnieuw moet doen is een extra beveiliging. Je moet eerst inloggen, en daarna bij het overboeken nogmaals "bevestigen" dat je de overboekingen wel "mag" uitvoeren.

Ik heb dat ding dus 2x nodig, om erin te komen en om betalingen te bevestigen. Weet niet wat er zo lastig aan is. Maar heb ook geen grote vingers :mrgreen:

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:33 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Hoe moet dat dan?
Citaat:
Om de wijziging van uw mobiele nummer te bevestigen, heeft u een TAN-code nodig.

Let op! Deze TAN-code vindt u op uw TAN-lijst of ontvangt u op uw bestaande mobiele nummer, dus niet op het nieuwe mobiele nummer dat u wilt instellen. Zodra u de nummerwijziging bevestigt met de TAN-code is het nieuwe nummer actief. Op dit nummer ontvangt u vanaf dat moment uw TAN-codes.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:46 pm 

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 2:14 pm
Berichten: 10
[quote="Janssen"]Naast SNS en Postbank bestaan nog wel meer banken.
quote]

Klopt natuurlijk, maar niet iedere bank geeft ook de mogelijkheid om een chipkaart te gebruiken. Mijn zoon heeft dat nodig op zijn school, vandaar de keuze voor de Postbank.
Bij de Postbank/Postkantoren heb ik 15 jaar gewerkt (in de periode waarin rentes zo'n 8% waren, dus al enige tijd terug), ik heb daar nog steeds mijn betaalrekening, en ook mijn bedrijfsrekening. Tot volle tevredenheid.
Sparen doe ik uiteraard elders :lol:

Die Tan-code per sms vind ik persoonlijk ook geen probleem, alleen jammer dat het verplicht is! Niet alle kinderen lopen met mobieltjes rond....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik ben mijn mobiele telefoon kwijt, wat moet ik doen?
In enkele situaties is het raadzaam uw betaalfunctie te blokkeren:
Als u uw mobiele telefoon verloren bent
als uw mobiele telefoon gestolen is
als u uw mobiele telefoon waarop u de Tan-codes ontvangt, heeft verkocht of weggegeven.
Als u de TAN-codes heeft geblokkeerd, kunt u geen overschrijvingen meer doen. Stappen om te blokkeren:
Log in op Mijn Postbank.nl
Ga naar ‘Instellingen en gegevens'
Klik in het linkermenu op 'Beveiliging'
Klik vervolgens op 'Blokkeren' en volg de aanwijzingen op het scherm.
Nadat u de TAN-codes heeft geblokkeerd ontvangt u binnen 5 werkdagen per post een nieuwe activeringscode. Met deze activeringscode kunt u wanneer u maar wilt uw TAN-codes weer activeren en daarmee ook weer overschrijven. Wel moet u (als u uw mobiele telefoon kwijt bent of een nieuw nummer heeft) het nieuwe mobiele telefoonnummer opgeven waarop u in het vervolg de TAN via SMS wilt ontvangen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:50 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
kwarretje schreef:
Klopt natuurlijk, maar niet iedere bank geeft ook de mogelijkheid om een chipkaart te gebruiken. Mijn zoon heeft dat nodig op zijn school, vandaar de keuze voor de Postbank.


Voor kinderen? Dacht dat chipknip standaard was tegenwoordig. ABN zelf en vriendin Rabo, beide gewoon zo een gouden vlekje op de kaart.

Maar als je er gewerkt hebt zul je inderdaad wel niet snel wisselen. En loyaliteit zit er toch al vaak in mbt betaalrekeningen. (en rompslomp ivm overstappen)

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:59 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
@obli: heb ik ook gezien. Zit je dus wel 5 werkdagen zonder internetbankieren. Ik hou het voorlopig wel bij de papieren lijst en maak een kopie dat ik ergens anders bewaar.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 4:27 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik had eerst mijn zakelijke PB internet en mijn privé PB internet netjes aan elkaar gekoppeld zitten.
Dat werkte perfect. Met 1 druk op de knop wisselde je van zaak naar privé en v.v.

Recent hebben ze beide losgekoppeld. Twee gescheiden inlogprocedures dus.
Meteen daarop kwamen ze met de eis dat ik voor privé verplicht aan de TAN per telefoon moest.
Gelijktijdig zijn ze alle zakelijke gebruikers gaan overreden om ook op Tan per telefoon over te schakelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO