Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 5:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 9:05 am 

Geregistreerd: di 24 jun 2008 9:35 am
Berichten: 20
Hallo allemaal,

Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat ik een overboeking van/naar mijn internetspaarrekening wilde doen op dezelfde dag, waarna deze opdracht niet wordt uitgevoerd maar in de map 'Ingeplande opdrachten' blijft staan. Vervolgens wordt de opdracht pas de volgende dag uitgevoerd, met gevolgen voor berekening van spaar-/debetrente. :(

Heeft iemand van jullie dit ook al eens meegemaakt? Op wat voor momenten gebeurde dit? Bij mij vooral aan het begin van de avond. Ik doe dagelijks overboekingen, en meestal gaat het goed. Aan mijn instellingen ligt het niet, gelukkig gaf de technische helpdest van ING dit ook direct toe.

Zolang het om kleine bedragen gaat heeft het overigens niet altijd gevolgen voor debetrente, zie een ander draadje op dit forum. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 9:59 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Welkom in de wereld van het valuteren.
Over een week of twee zou het niet meer mogen gebeuren.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 10:02 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Moet je er alleen nog voor zorgen dat je geen (soms ongevraagde) kredietfaciliteit hebt. :wink:
Anders kan het voorkomen dat er al doodleuk geld weggeboekt wordt, voordat het binnen is gekomen = flink kassa voor de bank.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 11:00 am 

Geregistreerd: di 24 jun 2008 9:35 am
Berichten: 20
Nee Karel, het heeft niks met valuteren te maken. De Postbank (sorry, ING) voert opdrachten van / naar internetsparen real-time uit. As ik het goed heb is daarbij valutadatum de dag van uitvoering. Dus voor 22.00 uur 's avonds verwerkt is rente vanaf resp. t/m dag van uitvoering.

Ja, als je niet oplet kun je ten gunste van je spaarrekening rood staan op je betaalrekening. Wat ik doe is: dagelijks aan het begin van de avond roodstand compenseren vanuit de spaarrekening of positief saldo wegboeken naar de spaarrekening. Zo krijg je altijd nog wat rente (al is het weinig) over je saldo op de betaalrekening. Alleen moeten de systemen dan wel doen wat ze behoren te doen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 2:17 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Eens, is beslist géén valuteren. Doen ze al een hele tijd niet meer bij ING/vh Postbank. Ook RABO doet het (met nog een trits anderen) niet meer.
Ik heb nu een ervaring met RABO die me even op scherp heeft gezet. Normaal betekent het geven van een opdracht vóór 13.00 uur op een werkdag dat RABO het diezelfde dag aan de ontvangende bank aanbiedt (opdrachtdatum = boek- en valutadatum). M.a.w. in de loop van de dag, meestal een paar uren na het uitvoeren van de opdracht, is het geld als bijboeking zichtbaar op de andere rekening (Aegon, ING, AT, maakt niet uit)
Op maandag, de 12e ging het anders. Meerdere opdrachten, gegeven om 11.00 uur, kwamen pas op dinsdag, de 13e aan, zéér ongebruikelijk voor RABO.
Heb opheldering gevraagd en inmiddels twee keer een klungelig antwoord gekregen. Nu maar even schriftelijk doorgevraagd of ze wellicht hun beleid aan hebben gepast vanwege de gewijzigde europese regels per 1 november a.s. Valuteren bestaat dan formeel wel niet meer, maar op een rekening waarop je toch geen rente vergoedt, is daarmee best te manipuleren, lijkt me. Als het verschijnsel zich ook bij andere banken voor lijkt te gaan doen, is het nu dus oppassen geblazen.....
In theorie bestaat ook de mogelijkheid dat het betalingsverkeer "in de war" was die dag door het afkoppelen van de geldstromen van- en naar DSB-bank.
Bij de volgende overboekingen zal ik het waarschijnlijk weten, een ongelukje of gewijzigd beleid.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 10:09 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Blikoortje schreef:
In theorie bestaat ook de mogelijkheid dat het betalingsverkeer "in de war" was die dag door het afkoppelen van de geldstromen van- en naar DSB-bank.

Rabo was samen met de andere banken aan het feestvieren ja :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO