Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 12:42 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
The Economy Bank is de beste aanbieder voor wie een deposito zoekt met een looptijd van 5 jaar. Geen enkele andere bank biedt de 4,3% per jaar welke The Economy Bank momenteel aanbiedt. Bovendien zijn de voorwaarden gunstig te noemen. Zo is het mogelijk zonder kosten over het saldo en opgebouwde rente te beschikken:

a) Bij aankoop van onroerende zaken voor eigen gebruik door één van de Rekeninghouders

b) Bij het in huwelijk treden van één van de Rekeninghouders

c) Bij overlijden van één van de Rekeninghouders

d) In geval van werkloosheid (WW) van één van de Rekeninghouders

e) In geval van arbeidsongeschiktheid (WAO) van één van de Rekeninghouders.

Indien het TEB Ster Deposito voor het einde van de looptijd wordt beëindigd zal het rentepercentage worden toegepast dat bij opening van de Rekening van toepassing is, in evenredigheid met de periode dat de Rekening geopend is geweest, met daarop in mindering gebracht een percentage van 1% op jaarbasis.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 1:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Dat laatste betekent dus dat als je na 3 jaar je deposito opzegt, je met terugwerkende kracht geen 4,3% rente krijgt over de afgelopende 3 jaar, maar 2,75%. Namelijk 3,75% wat momenteel geldt voor een 3-jaar depo minus 1%.
Concreet betekent dat dat je 3x4,3=12,9% hebt gekregen maar slechts recht hebt op 3x2,75=8,25% of wel dat je 4,65% moet terugbetalen aan boete.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 1:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik lees dat toch anders.

Er staat m.i. nergens dat je het rentepercentage moet nemen dat hoort bij een deposito met kortere looptijd.

Volgens mij krijg je - naar tijdsevenredigheid - het oorspronkelijk overeengekomen percentage. Daar gaat dan vanaf de boete die gelijk is aan 1% x het aantal jaren.

Eigenlijk is dit een spaarrekening die 3,3% rente oplevert en waarbij je een bonus krijgt van 1% per jaar, als je er 5 jaar lang vanaf blijft.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 2:49 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Hoewel ik het niet direct verwacht zou het kunnen gebeuren dat ik in de komende vijf jaar een woning zou willen kopen. Voor dat geval is het prettig wanneer een deposito kosteloos is te ontbinden. Met het TEB Ster Deposito is dat mogelijk. Dan ontvang ik de geboden 4,3% - zonder inhoudingen - tot het moment dat ik het geld nodig heb voor de aankoop van mijn woning.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 3:00 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
obligataire schrijft:
Citaat:
Er staat m.i. nergens dat je het rentepercentage moet nemen dat hoort bij een deposito met kortere looptijd.

Obligataire moet toch artikel 12 (Voortijdige beëindiging van het TEB Ster Deposito) van de "Algemene Voorwaarden TEB Ster producten" beter lezen.
Dat bepaalt: bij voortijdige beëindiging "zal het rentepercentage worden toegepast dat bij opening van de Rekening van toepassing is, in evenredigheid met de periode dat de Rekening geopend is geweest, met daarop in mindering gebracht een percentage van 1% op jaarbasis." [cursivering toegevoegd]

Na 3 jaar krijg je bij voortijdige beëindiging van het 5-jaar deposito: het rentepercentage dat behoorde ten tijde van het afsluiten van het deposito bij een looptijd van 3 jaar minus tweemaal 1% en dat (achteraf berekend) over de looptijd van 3 jaar toegepast. Zo gunstig is dat niet!
Een soortgelijke regeling kent YapiKredi Bank overigens al jaren.
Voor wie het aandurft kiest voor de veel gunstiger regeling van DSB Bank bij slecht 0,05% minder rente.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 3:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Obligataire heeft heel zorgvuldig gelezen maar komt tot de conclusie dat de betreffende bepaling op minimaal twee verschillende manieren gelezen kan worden.

Daarom heeft obligataire een mailtje aan de helpdesk gezonden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 3:20 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Daarnaast vraagt obligataire zich af hoe deze bepaling dan wel uitgelegd zou moeten worden, als de rente op een korter deposito hoger zou zijn dan de rente op een 5-jarig deposito.*
Krijgt men dan een hogere rente toegekend?

* (dit heeft zich vorig jaar meerdere malen voorgedaan, bij diverse banken).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 3:50 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
obligataire schreef:
Er staat m.i. nergens dat je het rentepercentage moet nemen dat hoort bij een deposito met kortere looptijd.
Volgens mij krijg je - naar tijdsevenredigheid - het oorspronkelijk overeengekomen percentage. Daar gaat dan vanaf de boete die gelijk is aan 1% x het aantal jaren.


Ik heb de voorwaarden zojuist ook eens bekeken en er is bij mij geen twijfel dat deze interpretatie van Obligataire de juiste is. Empire geeft m.i. een verkeerde uitleg aan de zinsnede "in evenredigheid met de periode dat de Rekening geopend is geweest". Maar goed, we zullen het definitief zeker weten zodra de helpdesk de vraag van Obligataire heeft beantwoord.


Laatst bijgewerkt door marnix op zo 11 okt 2009 4:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 3:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Dit staat bij de FAQ:
Bij voortijdige beëindiging van het TEB Ster Deposito is artikel 12 van de Algemene Voorwaarden TEB Ster producten van toepassing. Dit houdt in dat indien u uw TEB Ster Deposito voortijdig beëindigt, TEB NV het rentepercentage zal toepassen dat bij opening van de rekening van toepassing is in evenredigheid met de periode dat de rekening geopend is geweest met daarop in mindering gebracht een percentage van 1% op jaarbasis. Dus wanneer u een TEB Ster Deposito aangaat voor 5 jaar tegen bijvoorbeeld 4% en na 3 jaar stopt berekenen we de rente als volgt: had u een TEB Ster Deposito geopend voor 3 jaar, dan zou u een rente ontvangen van bijvoorbeeld 3.50%; hier krijgt u 1% boete op. De rente wordt dus 2.50%. Ook zullen de te hoge voorgaande rentebetalingen verrekend worden.

Ik blijf dus bij mijn eerste reactie: momenteel 4,65% boete.
En inderdaad als de 3 jaars depo minstens 1% hoger had genoteerd dan de 5 jaars, had je geld toe gekregen....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 3:57 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Citaat:
Obligataire heeft heel zorgvuldig gelezen maar komt tot de conclusie dat de betreffende bepaling op minimaal twee verschillende manieren gelezen kan worden.

Als obligataire van mening is dat je deze bepaling op minimaal twee verschillende manieren kunt lezen, waar blijft een rechtsgeleerde dan?
Citaat:
Daarnaast vraagt obligataire zich af hoe deze bepaling dan wel uitgelegd zou moeten worden, als de rente op een korter deposito hoger zou zijn dan de rente op een 5-jarig deposito. Krijgt men dan een hogere rente toegekend?

De uitleg van een bepaling is niet afhankelijk van de voor verschillende looptijden toegepaste rentepercentages.
Helaas moet ik vaststellen dat de ongerijmde uitkomst van "de uitleg" van obligataire ("hogere rente"), bij hem helaas (nog) niet tot het inzicht heeft geleid dat hij de bepaling niet goed duidt.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 4:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
@BillGates

Wat een schurken. :|
Maar goed dan is jouw versie de enig juiste.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 4:09 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
@BillGates: inderdaad, de FAQ van de bank geeft aan dat jouw uitleg de juiste is. Ik ben wel verbaasd. De boete is niet alleen behoorlijk stevig, maar de voorwaarden zijn op dit punt ook wel erg onduidelijk geformuleerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 4:43 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Er zijn andere banken waar het geheel niet mogelijk is een deposito tussentijds te beëindigen. Garantibank en de internetdeposito's van AT Bank zijn hier voorbeelden van. Weliswaar tegenover hogere kosten dan op het eerste gezicht is dat bij The Economy Bank wél mogelijk. En nogmaals bij aankoop van een woning zijn er helemaal geen kosten aan het ontbinden van het deposito en blijft het rentepercentage 4,3%. Wanneer men het deposito echter wil openbreken omdat de spaarrente is gestegen en/of elders een hogere rente is te behalen dan is beëindigen/ openbreken van het TEB Ster Deposito een kostbare zaak. Vooralsnog kies ik niet voor dit product.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 4:57 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@BillGates
Dank voor de klaarheid door verwijzing naar de FAQs. Obligataire en marnix zijn uit de droom, zie ik zojuist.
Overigens legt TEB Bank de bepaling in de FAQs "gunstiger" uit dan zij feitelijk luidt. Zij past in het voorbeeld slechts een boete toe van 1% sec, terwijl artikel 12 spreekt van het in mindering brengen "van een percentage van 1% op jaarbasis." Bij voortijdige beëindiging na drie jaar van een deposito van 5 jaar zou dat 2% boete moeten betekenen.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 5:03 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@ErikVries
Durf je mijn eerdere suggestie (nog) niet aan?
Citaat:
"Voor wie het aandurft kiest voor de veel gunstiger regeling van DSB Bank bij slechts 0,05% minder rente."


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO