Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 8:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 9:56 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Tot op heden weet ik niet wat ik moet kiezen. Ik heb geen pensioen (bewust) en mijn vrouw ook niet.

Banksparen lijkt ons wel wat, maar het fijne weten we er niet van.

Het ideaale bankspaarproduct voor ons zou zijn:

Een willekeurige spaarrekening, waarbij je kan aangeven dat het een bankspaarrekening wordt. Dat houd dan in dat wij alleen geld kunnen storten. verder kan je net zoals een internet spaarrekening zien hoe de stand van zaken is. en eigenlijk kan je per maand of (eens per jaar een bedrag storten) bv als het vakantiegeld en de voorlopige teruggaaf binnen komt. Het werkt dus precies het zelfde als een internetspaarrekening alleen je kan niet terugboeken. Van die spaarrekening mag dan alleen overgeschreven worden naar een andere spaarrekening met dezelfde voorwaarden in geval ik wil switchtsen eventueel via een soort overstap service.
Ik kan het gestorte geld op mijn T-biljet invullen en dan krijg in het bruto-netto verschil (omdat ik het zelf heb gestort, brutto, in plaats van via mijn werkgever, netto) terug.

Echter volgens mij bestaat dit nog niet. Ik hoop dat het nog wel gaat komen. Gewoon een internetspaarrekening met daarbij een kantekening dat je niet kan terugboeken. Dit zou dan met elke spaarrekening moeten kunnen volgens mij. (maar ik ben een leek op dit vlak, dus neem mij het niet kwalijk als het niet kan).


Ik heb het forum deels doorgelezen en ga binnenkort wel eens informeren bij een bank. Belangrijk voor mij is vrijheid zodat ik altijd het maximale rendement haal, dwz dat ik altijd in staat ben om te switchen tussen verschillende aanbieder / sparen of beleggen en dit mag niet te veel kosten om de overstap ook rendabel te maken.

Zolang ik pensioen kan ontlopen zal ik dat doen, aangezien dit in mijn ogen zeer onrendabel/onrealistisch is. Kosten zijn te hoog en in hun berekeningen nemen ze de inflatie niet mee (tenminste dat is mijn ervaring), waardoor er altijd een gigantisch pensioengat onstaat of gaat ontstaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 1:37 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Vincent schreef:
Een willekeurige spaarrekening, waarbij je kan aangeven dat het een bankspaarrekening wordt. Dat houd dan in dat wij alleen geld kunnen storten. verder kan je net zoals een internet spaarrekening zien hoe de stand van zaken is. en eigenlijk kan je per maand of (eens per jaar een bedrag storten) bv als het vakantiegeld en de voorlopige teruggaaf binnen komt.


Ik geloof niet dat je onbeperkte hoeveelheden geld mag storten t.b.v. een pensioenvoorziening.
Ik meen dat het jaarlijkse maximum bedrag te maken heeft met een evt. pensioen-gat.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 2:21 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Als beide echtgenoten geen pensioen hebben opgebouwd, zijn de mogelijkheden om aan lijfrente en/of banksparen te doen riant.
Op de site van de Belastingdienst kan je precies uitrekenen hoeveel je (aftrekbaar) mag inleggen.

Wat ik er tot dusver van gezien heb, lijkt het wensenpakket niet te hoog gegrepen.
Storten doen, via internet volgen, moet geen probleem zijn.

Voorbeeld: http://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/p ... uctie.html

Dit komt m.i. aardig in de richting.

Het enige waar ik me wel zorgen over maak is de rente die je vergoed krijgt.
Volgens mij krijg je geen garantie of deze rente aantrekkelijk blijft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 3:19 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Het enige waar ik me wel zorgen over maak is de rente die je vergoed krijgt.
Volgens mij krijg je geen garantie of deze rente aantrekkelijk blijft.


Bij een slechte of dalende rente mag je m.i. gewoon overstappen naar een betere kandidaat, d.m.v. een rechtstreekse transactie bank -> bank.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 9:06 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
obligataire schreef:
Het enige waar ik me wel zorgen over maak is de rente die je vergoed krijgt.
Volgens mij krijg je geen garantie of deze rente aantrekkelijk blijft.


Om deze reden zou het dus fijn zijn als ik elke internetspaarrekening hiervoor kan gebruiken, dan kan ik altijd de beste rente pakken.
De meeste aantrekkelijke rente's van de grote banken zijn lokkertjes en zakken na verloop van tijd in, tenminste dat is mijn mening.


Bedankt voor de link ik zal eens even kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 11:11 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Vincent schreef:
.........zou het dus fijn zijn als ik elke internetspaarrekening hiervoor kan gebruiken, dan kan ik altijd de beste rente pakken.........

Dit is niet mogelijk, het moet daadwerkelijk een 'bankspaarrekening' zijn die speciaal voor dit doel door de banken worden aangeboden.

Op dit moment worden bankspaarrekeningen alleen nog door grootbanken aangeboden.
Voor de internetbankjes uit het buitenland, is dit waarschijnlijk (nog) te hoog gegrepen.
Die moeten het toch meer hebben van massale, eenvoudig te automatiseren produkten zonder dat ze daar al te veel advies bij hoeven geven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008 3:16 pm 

Geregistreerd: wo 22 okt 2008 3:11 pm
Berichten: 3
obligataire schreef:
Het enige waar ik me wel zorgen over maak is de rente die je vergoed krijgt.
Volgens mij krijg je geen garantie of deze rente aantrekkelijk blijft.

Ik zou kiezen voor variabele rente.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Re:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008 8:54 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 29 jun 2008 10:05 pm
Berichten: 61
Woonplaats: bassfly@casema.nl
Roberto schreef:
obligataire schreef:
Het enige waar ik me wel zorgen over maak is de rente die je vergoed krijgt.
Volgens mij krijg je geen garantie of deze rente aantrekkelijk blijft.

Ik zou kiezen voor variabele rente.


Hier staan actuele rentetarieven van banksparen:

http://www.bank-sparen.nu/banksparen_re ... rente.aspx

Variable rente krijg je momenteel tot max. 4,3% (wel een stukje lager dan internetspaarrekeningn). Met een deposito's van 5,0 % (25 - 30 jr ) bij de SNS bank heb je wel de garantie dat de rente, voor het bedrag dat je nu inlegt, aantrekkelijk zal blijven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008 9:46 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Maar een deposito is belastbaar in box 3.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008 9:52 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
In het kader van banksparen niet.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Re:
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 12:33 am 

Geregistreerd: wo 22 okt 2008 3:11 pm
Berichten: 3
Mooggie schreef:
Variable rente krijg je momenteel tot max. 4,3% (wel een stukje lager dan internetspaarrekeningn). Met een deposito's van 5,0 % (25 - 30 jr ) bij de SNS bank heb je wel de garantie dat de rente, voor het bedrag dat je nu inlegt, aantrekkelijk zal blijven.

Banksparen is natuurlijk wel even wat anders dan internetsparen (dus vergelijk lijkt mij zinloos).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 12:58 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Beide spaarvormen vallen onder een ander fiscaal regime, dat is juist.
Echter waarom zou je genoegen nemen met minder rendement, ook al is er andere fiscale wetgeving van toepassing?

Dat is nu juist de les die we geleerd hebben van de woekerprodukten, namelijk dat de verzekeringsmaatschappijen het fiscale voordeel naar zichzelf toe harkten.
En dat willen we niet meer.

Dus: bij voorkeur een produkt dat fiscale voordelen heeft en tevens een optimale rentevergoeding kent.
Ik kan me niet voorstellen dat de bank veel meer werk heeft aan een bankspaarrekening dan aan een gewone (internet)spaarrekening.
Dat mag geen excuus zijn voor een groot verschil in rentevergoeding.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO