Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 maart 2008 6:49 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
Door schade en schande iets wijzer geworden, was (of ben?) ik nog steeds vrij kritisch over het nieuwe banksparen. Eerst zien, dan geloven.

Voor de duidelijkheid: Ik ben zelf Erkend Hypotheekadviseur en ik bemiddel dus ook voor klanten in hypotheken. Uiteraard dien ik het banksparen dan ook mee te nemen in mijn adviezen. Tot voor kort was er eigenlijk nog weinig concreets te melden, omdat het wachten was op de producten van de grote jongens.

Afgelopen weekend heb ik even de traditionele spaarhypotheek van Delta Lloyd vergeleken met het bankspaarhypotheek. Daarbij ben ik even uitgegaan van een mannetje van 38 jaar oud, een vrouwtje van 35 jaar oud en een hypotheek van € 200.000,-. De spaarhypotheek heb ik vervolgens vergeleken met hun bankspaarproduct met daarnaast een annuïtair dalende risicoverzekering op twee levens. Per saldo gebeurt er dan in beide vormen zo ongeveer hetzelfde: Zekerheid van volledige aflossing op zowel de einddatum en bij vooroverlijden, zonder beleggingsrisico.

Het bankspaarproduct bleek zo'n 5 a 6 procent voordeliger te zijn.

Sinds 03-03-2008 heeft ook Florius een bankspaarhypotheek. Zij hebben van oudsher ("Florius" was vroeger gewoon "Bouwfonds") zeer scherpe premies voor de overlijdensrisicoverzekering. En sluit je een bankspaarhypotheek bij Delta Lloyd, dan kun je daar gerust een overlijdensrisicoverzekering van Florius aan koppelen. Ook bij Florius kom je simpelweg goedkoper uit met hun bankspaarhypotheek dan bij de traditionele spaarhypotheek.

Kost dit (om te beginnen) Delta Lloyd en Florius dan gewoon marge? Dat zou kunnen. Maar zo gaat dat als iedereen gemakkelijker kan vergelijken, vooral via internet: De concurrentie neemt toe en dat lijkt nu toch in het voordeel van de consument te gaan komen. Overigens is er ook een niet onbelangrijk verschil in beloning voor de hypotheekadviseur. Bij Delta Lloyd krijg je als adviseur een beloning van 0,75% wanneer je een bankspaarhypotheek afsluit. Daarvan krijg je 0,525% direct en de overige 0,225% ontvang je uitgesmeerd over een periode van 10 jaar. Dan kom je in totaal uiteindelijk uit op 0,75%. Ter vergelijking: Bij de traditionele Spaarhypotheek bedraagt de (uiteindelijke, totale) provisie 2,00%.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart 2008 6:55 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
Oeps, nog iets belangrijks vergeten:

Bij deze twee hypotheeknemers is een overlijdensrisicoverzekering NIET verplicht. Het mag wel, maar het hoeft niet. Tenzij je een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie wilt/neemt, maar dan bepalen die ook de regeltjes en niet de geldverstrekker.

En wil je wel een overlijdensrisicoverzekering, dan mag je die (althans bij Delta Lloyd en Florius) gerust elders afsluiten. Dat heeft als voordeel dat je er eentje met een lager premie kunt kiezen. Verder heeft dat als voordeel dat die polis niet verpand hoeft te worden aan de hypotheeknemer en dat je 'm dus gerust mag beëindigen als je dat op enig moment wilt (zonder dat daarvoor toestemming van de hypotheeknemer nodig is). En uiteraard is het handig als je door eventuele medische problemen wat moeite hebt om geaccepteerd te worden: Aangezien de verzekering niet verpand hoeft te worden, loopt de afhandeling van je hypotheek dan geen onnodige vertraging op. Dit in tegenstelling tot bij de traditionele spaarhypotheek, waar je eerst moet wachten op de medische acceptatie, anders kan je hypotheek gewoonweg niet passeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO