Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 6:52 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
In het verleden zijn er (op basis van fiscale motieven?) nogal wat lijfrenteverzekeringen afgesloten, al dan niet in combinatie met een spaarloonregeling, die niet lang daarna alweer premievrij zijn gemaakt.

Onder andere door de hoge kosten ("woekerpolissen") is de waarde van deze verzekeringen een stuk lager dan wat er aan premie is betaald. In de praktijk zie ik er geregeld voorbij komen met een waarde van nauwelijks 1.000 euro (waar het dubbele aan premie voor is betaald). Er wordt geen premie meer betaald, maar er worden wel nog gewoon jaarlijkse kosten berekend. Als de aandelen waarin belegd wordt (want dat is meestal het geval), dan ook nog eens niet zo geweldig gaan, dan daalt de waarde in zo'n verzekering. Er bestaat een gerede kans dat de waarde in zo'n verzekering uiteindelijk tot nul terugloopt en dat je dan je gehele inleg dus kwijt bent. Dat kan voorkomen worden.

Je kunt een bancaire lijfrenterekening openen, zonder kosten: Dat is je eerste winst. De opgebouwde (of "resterende") waarde kan dan doorgestort worden naar deze geblokkeerde rekening. Als de instantie waar je rekening loopt je lijfrenteverzekeraar vrijwaart en die verzekeraar stort het bedrag RECHTSTREEKS door naar bedoelde instantie, dan is er fiscaal geen enkel probleem. En ook al doe je later geen inleg meer (maar dat kun je dan overigens jaarlijks bekijken, afhankelijk van je jaarruimte), dan krijg je er in ieder geval bijvoorbeeld 4,1% rendement bij.

Veel van dit soort polissen met een waarde van bijvoorbeeld 1.000 euro hebben een einddatum die bijvoorbeeld nog 15 jaar verderop ligt en die zullen leeglopen. Door bovenstaande omzetting lopen ze niet alleen niet leeg, maar door het (risicoloze) rendement zullen ze in dezelfde periode ongeveer in waarde verdubbelen. En het is echt maar een kleine moeite!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 9:05 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Volgens mij heb ik ook zoiets lopen bij de Aegon. Vorig jaar heb ik 'm premievrij gemaakt. Dus jij zegt dat ik 'm "moet" omzetten. Bedankt voor je tip dan. Hoe moet ik dat doen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 10:16 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
SpaarXL schreef:
Volgens mij heb ik ook zoiets lopen bij de Aegon. Vorig jaar heb ik 'm premievrij gemaakt. Dus jij zegt dat ik 'm "moet" omzetten. Bedankt voor je tip dan. Hoe moet ik dat doen?


Van "moeten" kan natuuurlijk geen sprake zijn, maar in veel gevallen lijkt mij dit de beste oplossing. In principe moet iedere professionele onafhankelijke tussenpersoon je hierbij kunnen helpen. Indien je dat wenst kun je mij ook mailen en kan e.e.a zo geregeld worden (een link staat gewoon onder mijn berichten).

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om hier reclame voor mijn eigen kantoor te maken (onder mijn berichten staat dan ook geen link naar mijn kantoor, maar een vele leukere :lol: ). Voor de volledigheid, openheid en transparantie wil ik bij deze dan ook vermeld hebben dat ik provisie verdien, wanneer een bancaire lijfrente via mijn agentschap verloopt. Die provisie bedraagt bruto 0,2% per jaar van het saldo op de rekening. Heb jij dus zo'n lijfrente met een waarde van 1.000 euro, dan verdien ik daar 2 euro op. Daar gaan mijn kosten vanaf en over het restant betaal ik belasting... :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 10:08 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Dit jaar heb ik van Aegon een brief gekregen met informatie over mijn inlegvrij gemaakte lijfrenteverzekering. In de brief wordt een saldo genoemd van € 12.218 per 31 december 2007. In het bijbehorende jaaroverzicht wordt echter een waarde opgegeven van € 12.638 per 31 december 2007. Mij is niet duidelijk waar het verschil tussen deze 2 bedragen in zit.
Mijn vraag is wat er precies ( uitgaande van deze bedragen) wordt doorgestort als ik eventueel een bancaire lijfrenterekening open. Ik ben nl. bang dat er dan weer enorme kosten in rekening worden gebracht. Nu heb ik alleen nog 0,8% beheerskosten per jaar.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 10:21 am 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
Van hieraf kan ik helaas ook niet beoordelen waar het verschil in zit. Je zou dit bij Aegon (of je tp?) op kunnen vragen. Bij een bancaire lijfrente zoals hierboven door mij beschreven heb je overigens ook geen beheerskosten (scheelt weer 0,8%), maar gewoon een spaarrendement (op dit moment 4,1%).

Ik wel best e.e.a. voor je uitzoeken, maar mocht je daar interesse in hebben, dan kan je misschien beter een mailtje sturen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO